Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4 E86 -07, e89 widebody | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 23 besök senaste veckan (28898 totalt) |
Nu är det dags att börja dokumentera projektet. blir mitt första bilprojekt så kom gärna med tips och råd om ni ser att jag är på väg åt skogen.
Bilen är en BMW Z4 3.0SI copé från 2007 gått ca 12500 mil. Planen är att den sakta men säkert ska få utvecklas till en timeattackprojektil. Initialt ser listan med modifieringar ut som följer: - BBK, blir ok från en Porsche Cayenne, 360 skivor från en E90 M3 fraam och 300 Z4M skivor bak, EBC redstuff runt om och stålomspunna slangar. - Quaife lsd, den ligger i lådan och väntar på tillfälle - Z4M/E46 M3 uprights fram - Z4M/E46 M3 bakre länkarm - Powerflex black runtom (inköpta innan man tillät helt stela bussningar i de lägre timeattack klasserna... men men får köra på dom ett tag) - coilovers troligtvis Öhlins road and track till E46 M3 (kom gärna med andra förslag, men detta kommer vara ett mellansteg innan det blir 100% race) - Nytt frontparti från Z4 35i Msport, huv kofångare sidopaneler och lyktor. - Full bur och rensad inredning - Stolar (ja två) sen får vi se var det slutar (jag har svårt att tro att det kommer sluta) _________________ Max af Klintberg |
||||||||
Kul bygge och välkommen till Timeattackvärlden.
Vilken serie och klass siktar du på? Jag kör själv TAnu sedan 2012, började i Club och har sedan kört Club Challenge och tre senaste åren Pro Street. En fundering, du skriver redstuffbelägg, har du någon erfarenhet från dem? Känner inte många som har något positivt att säga om green/yellow/redstuffbeläggen. Satsa på typ Ferrodo DS2500/3000, Pagid eller ännu bättre ett PFC-belägg. Jag har kört på PFC 08/11/13 sedan 2011 och har inget annat än positiva saker att säga om dem. Ang Öhlins R&T så kan jag bara ge tummen upp för dessa på en clubsportbil, åker sådana på nuvarande bil och har även haft det på en tidigare bil. Lycka till med bygget, kommer följa. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Kul projekt. Roligt och se mer av dessa bilar ute på banorna
Om du följt Timeattack lite har du säkert sett att jag byggt på en väldigt likvärdig bil. Uppdateringarna känns helrätt, jag har åkt både Club och Club Challange med ett gäng förstaplatser i båda klasserna så har du några frågor är det bara att du hör av dig |
||||||||
Här kommer adaptrarna för fram respektive bak. båda kommer behöva mindre justeringar för att funka med kommande byte av fram och bak uprights.
men dessa fungerar på OEM setup (nästan) har en 4mm spacer mellan bromsskiva och hub fram för att skivan inte ska ta i länkarmarna. _________________ Max af Klintberg |
||||||||
jag har kört med dom på gatan ca 1000 mil nu och har inget dåligt att säga om dom men har heller inget att jämföra med annat än stock och då är det ett rejält lyft. vad gäller klass så vill jag köra i så låg klass som möjligt då den här motorn troligtvis får förbli original tills dess det finns slantar till ett nytt "hjärta". MEN vi får se hur mkt jag ändrar och var jag får köra. det visar sig _________________ Max af Klintberg |
||||||||
om jag inte är helt ute och cyklar så sitter det en lite vassare motor i din kärra ! jag kommer med stor sannolikhet höra av mig! _________________ Max af Klintberg |
||||||||
Det va några olika grejer som gjorde att jag köpte dom. - jag kan ha bilen rullande medan jag byter lager och fixar i ordning för bytet, alltså mindre tid på lyften - det gjorde inget att jag hittade båda NYA för 3300kr med frakt. - jag kan köra Z4M/E46M3 dämpare i fram då infästningen ser annorlunda ut. - jag kanske eventuellt kommer kunna använda dom om (NÄR...) jag bygger om till dubbla A armar, allt som behövs då är en "adapter" som inte skulle gå att fästa lika lätt på Stock. kanske blir smidigare än att rita och tillverka en egen. - sen är hela konstruktionen med lager och allt lite kralligare (såg jag när jag jämförde. _________________ Max af Klintberg |
||||||||
Infästningen av fjäderbenen fram är det stor skillnad på, märkte det när jag bytte fjädrar. Skiljer även en del i bakvagnen. Har en Z4M Coupé nu. _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||||||
Helt rätt så har jag en s54 i min, åkte med ett ombyggd Öhlins R&T iår, Omschimsade dämpare samt racefjädrar. Ett otroligt lyft från mitt gamla Kw Clubsport. Så det är helt rätt val |
||||||||
Trevligt projekt!
Budgetera för andra bromsbelägg redan efter någon banträff eller två. Deras röda är ju tåligare än de gula men oddsen att de kommer klara av och även inte slitas fort på bana är inte så bra. Det finns några användare de röda funkar för men väldigt många de har överhettats och slitits ut jättefort för. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Va precis det jag tänkte. har pratat lite löst om det med en säljare på öhlins. kör du standard längd på fjädrarna eller en kortare fjäder än vad som standard i e46m3 kittet? hade varit nice att få se vilka specs du har och hur hög/låg bilen blir. _________________ Max af Klintberg |
||||||||
Jag kör en klart kortare fjäder + hjälpfjäder både fram och bak. Kan mäta längden på fjädrarna någondag. Har inte i huvudet vilka de blev till sisst. Vi provade med lite olika |
||||||||
Du måste väl mena Z4M/E36M3 dämpare? E46M3 dämpare ser annorlunda ut. Kul projekt, kommer följa utvecklingen. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Jag är ganska säker på att Öhlins e46 M3 R&T kommer passa spec när Plato bekräftat att det är sextioen han kör på sin Z4M. Eller är jag Helu ute och cyklar nu? _________________ Max af Klintberg |
||||||||
Du är tyvärr ute och cyklar. Trodde du hade köpt M3 spindlar. kollade inte så noga på bilderna. Då kommer det inte passa alls. Då dem har helt olika infästning. |
||||||||
Z4M har en spindel av samma typ som E36M3 (1 övre genomgående bult i 2 "öron" och 2 nedre bultar i gängade hål och mellan dem en styrpinne) medan E46M3 har en spindel med en halvöppen "ring" som man skjuter ner dämparen i och klämmer fast med bult/mutter, precis som det är på din E86 standard.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Tack Andre Får förhöra Plato om hur han fått till det! _________________ Max af Klintberg |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4 E86 -07, e89 widebody | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 23 besök senaste veckan (28898 totalt) |