Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2004
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (14839 totalt)
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Åhh nej tänker alla, en till M3 - oooorka!

Min tanke är mest att förmedla lite hemma pulande, absolut inte i den klass som många av mina märkeskollegor gör utan kanske en liten mer Hillbilly stuk.




Jag köpte bilen från USA så mitt andra(tredje)handsvärde vet jag kommer ligga lågt. Skönt tänker jag då måste jag inte vara minutiös med allt utan den skall funka på banan och kunna hämta barn i.

Bilen lät som om man matat den med grus så jag började med att köra två snabba oljebyten med tillhörande filter. Detta gjorde en liten positiv förbättning av oljudet men den knackade otroligt mycket ändå.

Testade att slänga dit en ny kamkedje spännare, ingen skillnad i ljud.

Tog ett kraft tag och öppnade upp motorn nerifrån för att kolla vevstakslagren, och Tada! Det såg inte roligt ut:







Tänker även byta vevlager när jag ändå har den öppen, men behöver lite tips på hur man får bort de övre lagren utan ta bort veven.

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Kul med fler M3:or thumbs up

Mycket bilder på mek uppskattas.

Tyvärr har jag inget tips kring ramlager, aldrig sett någon byta dessa med motorn i bilen.

_________________
Robin Karlsson
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364



jag bytte både vev och ramlager, när motorn satt i bilen lite bök men inga problem.
bara peta bort dem i (rätt riktning) sen peta i nya.

körde hela denna sommarn utan problem.

ett annat tips är att göra ventiljustering om du inte redan gjort det.

Nu ska du få en tidig julklapp!
Den heter VSK4 Wiseco
Det är s54 shims fast inte original och med humana priser.

Finns på ebay, tex
https://www.ebay.com/itm/Valve-Shim-Kit-8-9-VSK4-Wiseco/302910311683?e . . . .

Jag har köpt och gjort ventiljustering på min motor så jag kan intyga att det faktiskt funkar.

Ps. glöm inte köpa gaffel(eller göra en själv).ds
https://www.ebay.com/itm/BMW-M-Z4-E86-S54-M3-E46-Engine-Valve-Adjustme . . . .

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Spännande Micke. Jag står inför samma operation 👍🏻

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Coolt, lagren på min Z4M S54 var inte heller roliga (mkt koppar) efter 16000mil. Kolla noga på veven efter spår! (min mek var orolig för min men det var lugnt där).

Tack för tipset om shims Fredrik!
Har iofs nyligen justerat men nästa gång så.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Då var lagren bytta både ram/vevlager & vevstakslager.




De var komplett slut:






Lite strul med oljetråget, jag hade köpt ett som såg ut att passa. Men när jag skulle krångla upp det så
var det lite annorlunda än det som jag hade innan.








Men med lite hjälp av fräs, så passa den som handen i handsken.


Men det mystiska var nog att när jag städade ur spillolje tråget, som stått under bilen under bytet. Där fann jag denna del:




Någon som kan säga/gissa var den kommer ifrån?

Hursomhelst så startade bilen klockrent, knackningarna helt borta... thumbs up
Tack för tipsen Fredrik och lycka till med ditt byte qvisfr.

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Kan tänka mig att det va en härlig känsla o få starta upp

Drog din mkt olja innan? Och passade du på o byta nåt annat, typ vattenpump mm?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Den lilla delen är troligtvis ifrån drivningen till vanospumpen, sitter på en kamaxeln. Plocka isär och kolla innan de ger sig helt thumbs up

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



plato skrev:
Den lilla delen är troligtvis ifrån drivningen till vanospumpen, sitter på en kamaxeln. Plocka isär och kolla innan de ger sig helt thumbs up


+1
Det är en av tänderna på kamhuben som sitter på avgaskammen och driver Vanosens oljepump. Vanligt fel att dessa lossnar

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Jonas T

Här sen Nov 2003
Inlägg: 38



Med tanke på hur lagren såg ut så kan jag inte låta bli att undra hur veven var?

_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364



plato skrev:
Den lilla delen är troligtvis ifrån drivningen till vanospumpen, sitter på en kamaxeln. Plocka isär och kolla innan de ger sig helt thumbs up


ja den där biten kommer från vanosdrevet. förra inlägget är som en kopia från mitt.
Jag bytte lager, tog ner tråget hitta samma bit.

jag TROR att det borde låta från vanosen om en tand är borta. så jag GISSAR följande senario:
I sitt tidigare liv, så pajar vanos drevet, låter och ger felkoder.
Tidigare ägare reparerar felet men den lilla tanden har ramlat ner i tråget. ska man ta bort tråget för att få bort den lilla biten? Troligtvis låter de tanden ligga kvar.

Åt andra sidan så är vintern lång, kollar man så vet man. Så sover man gott om natten.

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Hur är proceduren för att byta ramlager utan att plocka ur veven?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364



AL skrev:
Hur är proceduren för att byta ramlager utan att plocka ur veven?

//AL

lossar överfall, trycker ut dem åt rätt håll.
Gjorde det förra vintern så jag vet att det går. (med motorn i bilen.)

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



FoX skrev:
plato skrev:
Den lilla delen är troligtvis ifrån drivningen till vanospumpen, sitter på en kamaxeln. Plocka isär och kolla innan de ger sig helt thumbs up


ja den där biten kommer från vanosdrevet. förra inlägget är som en kopia från mitt.
Jag bytte lager, tog ner tråget hitta samma bit.

jag TROR att det borde låta från vanosen om en tand är borta. så jag GISSAR följande senario:
I sitt tidigare liv, så pajar vanos drevet, låter och ger felkoder.
Tidigare ägare reparerar felet men den lilla tanden har ramlat ner i tråget. ska man ta bort tråget för att få bort den lilla biten? Troligtvis låter de tanden ligga kvar.

Åt andra sidan så är vintern lång, kollar man så vet man. Så sover man gott om natten.


Min vanostand hade lossnat utan några ljud eller andra symptom.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Jonas T skrev:
Med tanke på hur lagren såg ut så kan jag inte låta bli att undra hur veven var?


Ställer mig i tur och undrar samma sak,(min erfarenhet säger omslip när lagren ser ut så)

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Statusen på veven är att den såg väldigt fin ut, dock plockade vi inte ur den och kontroll mätte men jag tog dit en "riktig" mekaniker som snurrade den ett par varv utan hitta några fel.
Dock helt okulärt, bör väl nämnas.

Sjukt kul att starta bilen när den låter som ny, typ... ;-)

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare



Någon som säljer dessa två delar så är jag klart intresserad!

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare


Gick som en klocka.. thumbs up thumbs up

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

FoX skrev:
plato skrev:
Den lilla delen är troligtvis ifrån drivningen till vanospumpen, sitter på en kamaxeln. Plocka isär och kolla innan de ger sig helt thumbs up


ja den där biten kommer från vanosdrevet. förra inlägget är som en kopia från mitt.
Jag bytte lager, tog ner tråget hitta samma bit.

jag TROR att det borde låta från vanosen om en tand är borta. så jag GISSAR följande senario:
I sitt tidigare liv, så pajar vanos drevet, låter och ger felkoder.
Tidigare ägare reparerar felet men den lilla tanden har ramlat ner i tråget. ska man ta bort tråget för att få bort den lilla biten? Troligtvis låter de tanden ligga kvar.

Åt andra sidan så är vintern lång, kollar man så vet man. Så sover man gott om natten.


Det behöver inte låta faktiskt.

Det är inte bra att köra vidare med bara en tand kvar! Med lite flax så är det som du beskriver fixat men jag skulle absolut inspektera att den inte är bara halv!

_________________
Magnus Thomé
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Den skall in på Vanos renovering så snart den är besiktad och klar.

Av någon anledning, har jag fått för mig att det är, för mig omöjligt att serva vanosen....

Så det blir ett besök hos ngn riktig mekaniker, any ideas i Norrköping Platinum Cars, BMW eller andra tips mottages.

Trevlig Helg alla

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106


Trådstartare
Förövrigt är ursprungskontrollen klar. Besiktning nästa vecka, wohooo!

Firades med Ebay shopping 👍






Trevlig helg alla
Micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2004
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (14839 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande