Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (2975 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Så lätt kan vi väl inte släppa detta...

Hur låser denna pluggen mot hålet?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Det där ser osimulerat ut. Kommer aldrig att funka.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



En egensvängningsanalys för att se så att den inte exciteras av några motorvibrationer vore väl på sin plats? Sen kan man ju fundera över vilken strömningspåverkan de skarpa kanterna och stegen utgör. Nä, det här måste allt problematiseras ordentligt

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



snyggt men... vad hindrar vatten trycket från att poppa ut pluggen? eller missar jag något?

_________________
Michael Thulesius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Michael Th skrev:
snyggt men... vad hindrar vatten trycket från att poppa ut pluggen? eller missar jag något?

Enkelt:

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Är inte vatten trycket på andra sidan?

_________________
Michael Thulesius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Det är därför det behövs ett finger som håller emot.

Eller så hade han en bättre ide, vilket jag joppas.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



En mer balanserad fråga är ju hur stort vattentryck som pluggen håller emot vid 95 grader?
Fixar den 5 bar så är det ju ingen issue, lossnar den vid 2 bar blir det lite kinkigare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Man kan väl lika gärna trycka i pluggen från insidan?
Så att flänsen håller emot trycket. Verkar ju finnas plats i den tomma pumpen för den flänsen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
thumbs up

Tack än en gång, Anders!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Niklas Falk skrev:
En mer balanserad fråga är ju hur stort vattentryck som pluggen håller emot vid 95 grader?
Fixar den 5 bar så är det ju ingen issue, lossnar den vid 2 bar blir det lite kinkigare.


Stort antal kylarlock släpper trycket runt 1 bar, finns 0.8 eller 0.9 och några enstaka med 1.2 bar, får du 5 bar i systemet har du betydigt större problem än att en plugg kanske försvinner

_________________
Roland Johansson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Dennis Kullman skrev:
Anders Karlsson skrev:
thumbs up

Tack än en gång, Anders!


Inga problem!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Jag kan naturligtvis karva fram en plugg till och tryckprova den med 10 bar på jobbet, men det lär ju inte ge så mycket om det inte finns en vattenpump runt pluggen...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Skönt att läsa att ni är på hugget!
Angående pluggens strävan att flyga ut ur vattenpumpen: jag tänker använda hålet i sidan på pumpen till att låsa pluggen med en skruv.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Aaaaha.. så shict.
tja frågar man inte.....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
DJ skrev:
Man kan väl lika gärna trycka i pluggen från insidan?
Så att flänsen håller emot trycket. Verkar ju finnas plats i den tomma pumpen för den flänsen.

Jag ogillade tanken på att pluggen skulle åka in i motorn mer än ut...
Sen är ju detta snyggare.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Dennis Kullman skrev:
DJ skrev:
Man kan väl lika gärna trycka i pluggen från insidan?
Så att flänsen håller emot trycket. Verkar ju finnas plats i den tomma pumpen för den flänsen.

Jag ogillade tanken på att pluggen skulle åka in i motorn mer än ut...
Sen är ju detta snyggare.


Det är iofs sant att utskjuten plugg är ett mindre problem. Men risken för så stort undertryck i systemet så att pluggen skulle vilja åka inåt känns väl ganska minimal?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
DJ skrev:
Dennis Kullman skrev:
DJ skrev:
Man kan väl lika gärna trycka i pluggen från insidan?
Så att flänsen håller emot trycket. Verkar ju finnas plats i den tomma pumpen för den flänsen.

Jag ogillade tanken på att pluggen skulle åka in i motorn mer än ut...
Sen är ju detta snyggare.


Det är iofs sant att utskjuten plugg är ett mindre problem. Men risken för så stort undertryck i systemet så att pluggen skulle vilja åka inåt känns väl ganska minimal?

Visst är det så och dessutom postulerar jag inledande händelser med ännu lägre sannolikhet.
Så... "Yes, but these go to 11"

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365



Rolle Scirocco skrev:
Niklas Falk skrev:
En mer balanserad fråga är ju hur stort vattentryck som pluggen håller emot vid 95 grader?
Fixar den 5 bar så är det ju ingen issue, lossnar den vid 2 bar blir det lite kinkigare.


Stort antal kylarlock släpper trycket runt 1 bar, finns 0.8 eller 0.9 och några enstaka med 1.2 bar, får du 5 bar i systemet har du betydigt större problem än att en plugg kanske försvinner



Efter vattenpumpen är trycket högre än i expansionskärlet.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



erki87 skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Niklas Falk skrev:
En mer balanserad fråga är ju hur stort vattentryck som pluggen håller emot vid 95 grader?
Fixar den 5 bar så är det ju ingen issue, lossnar den vid 2 bar blir det lite kinkigare.


Stort antal kylarlock släpper trycket runt 1 bar, finns 0.8 eller 0.9 och några enstaka med 1.2 bar, får du 5 bar i systemet har du betydigt större problem än att en plugg kanske försvinner



Efter vattenpumpen är trycket högre än i expansionskärlet.


Det måste vara marginellt??

Har aldrig mätt vattentryck. Men kan väll aldrig bli högre tryck än det termostaten stryper flödet. Samt en lite mindre höjning pga Tempen i motorn.

Jag brukar dra upp till 2 bar när jag provtrycker kylsystem. Och ett läckage som man upplevt att man får fylla på någon deciliter i exp kärl någon enstaka gång, det formligen rinner ut vid 2 bar.

Tror inte man har mycket mer än 5-8 hekto under normala omständigheter. Det är väll om man legat på rejält och sedan stannar så luftflöde över kylaren helt stannar som eftervärmen gör att trycket stiger upp. Men i det fallet lär ju termostat stå fullt öppen Och således lär trycket vara typ samma i hela systemet??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (2975 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande