|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243
31 Okt 2018 22:26
Så lätt kan vi väl inte släppa detta...
Hur låser denna pluggen mot hålet?
_________________ Tony Jonsson
¤-------------------------------¤
Gracefully understated
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861
31 Okt 2018 22:57
Det där ser osimulerat ut. Kommer aldrig att funka.
|
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565
31 Okt 2018 22:59
En egensvängningsanalys för att se så att den inte exciteras av några motorvibrationer vore väl på sin plats? Sen kan man ju fundera över vilken strömningspåverkan de skarpa kanterna och stegen utgör. Nä, det här måste allt problematiseras ordentligt
_________________ Ove Sponton
Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
|
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182
01 Nov 2018 11:25
snyggt men... vad hindrar vatten trycket från att poppa ut pluggen? eller missar jag något?
_________________ Michael Thulesius
|
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565
01 Nov 2018 12:20
Michael Th skrev: | snyggt men... vad hindrar vatten trycket från att poppa ut pluggen? eller missar jag något? |
Enkelt:
_________________ Ove Sponton
Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
|
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182
01 Nov 2018 12:34
Är inte vatten trycket på andra sidan?
_________________ Michael Thulesius
|
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565
01 Nov 2018 12:48
Det är därför det behövs ett finger som håller emot.
Eller så hade han en bättre ide, vilket jag joppas.
_________________ Ove Sponton
Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495
01 Nov 2018 12:50
En mer balanserad fråga är ju hur stort vattentryck som pluggen håller emot vid 95 grader?
Fixar den 5 bar så är det ju ingen issue, lossnar den vid 2 bar blir det lite kinkigare.
|
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628
01 Nov 2018 13:08
Man kan väl lika gärna trycka i pluggen från insidan?
Så att flänsen håller emot trycket. Verkar ju finnas plats i den tomma pumpen för den flänsen.
_________________
Ny kulbil i garaget.
|
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379
Trådstartare
01 Nov 2018 16:23
Anders Karlsson skrev: | |
Tack än en gång, Anders!
_________________ Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119
01 Nov 2018 19:53
Niklas Falk skrev: | En mer balanserad fråga är ju hur stort vattentryck som pluggen håller emot vid 95 grader?
Fixar den 5 bar så är det ju ingen issue, lossnar den vid 2 bar blir det lite kinkigare. |
Stort antal kylarlock släpper trycket runt 1 bar, finns 0.8 eller 0.9 och några enstaka med 1.2 bar, får du 5 bar i systemet har du betydigt större problem än att en plugg kanske försvinner
_________________ Roland Johansson
|
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548
_________________ Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
|
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548
01 Nov 2018 19:59
Jag kan naturligtvis karva fram en plugg till och tryckprova den med 10 bar på jobbet, men det lär ju inte ge så mycket om det inte finns en vattenpump runt pluggen...
_________________ Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
|
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379
Trådstartare
01 Nov 2018 20:19
Skönt att läsa att ni är på hugget!
Angående pluggens strävan att flyga ut ur vattenpumpen: jag tänker använda hålet i sidan på pumpen till att låsa pluggen med en skruv.
_________________ Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
|
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182
01 Nov 2018 20:37
Aaaaha.. så shict.
tja frågar man inte.....
_________________ Michael Thulesius
|
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379
Trådstartare
01 Nov 2018 20:57
DJ skrev: | Man kan väl lika gärna trycka i pluggen från insidan?
Så att flänsen håller emot trycket. Verkar ju finnas plats i den tomma pumpen för den flänsen. |
Jag ogillade tanken på att pluggen skulle åka in i motorn mer än ut...
Sen är ju detta snyggare.
_________________ Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
|
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628
02 Nov 2018 07:21
Dennis Kullman skrev: | DJ skrev: | Man kan väl lika gärna trycka i pluggen från insidan?
Så att flänsen håller emot trycket. Verkar ju finnas plats i den tomma pumpen för den flänsen. |
Jag ogillade tanken på att pluggen skulle åka in i motorn mer än ut...
Sen är ju detta snyggare. |
Det är iofs sant att utskjuten plugg är ett mindre problem. Men risken för så stort undertryck i systemet så att pluggen skulle vilja åka inåt känns väl ganska minimal?
_________________
Ny kulbil i garaget.
|
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379
Trådstartare
_________________ Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
|
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365
02 Nov 2018 07:45
Rolle Scirocco skrev: | Niklas Falk skrev: | En mer balanserad fråga är ju hur stort vattentryck som pluggen håller emot vid 95 grader?
Fixar den 5 bar så är det ju ingen issue, lossnar den vid 2 bar blir det lite kinkigare. |
Stort antal kylarlock släpper trycket runt 1 bar, finns 0.8 eller 0.9 och några enstaka med 1.2 bar, får du 5 bar i systemet har du betydigt större problem än att en plugg kanske försvinner |
Efter vattenpumpen är trycket högre än i expansionskärlet.
_________________ Bygger: Ferrari F40 LM
Pausad: Lotus ExigeM42R
Byggde: VW polo WRC replica -10
Eric Johansson
Eskilstuna
|
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124
02 Nov 2018 08:48
erki87 skrev: | Rolle Scirocco skrev: | Niklas Falk skrev: | En mer balanserad fråga är ju hur stort vattentryck som pluggen håller emot vid 95 grader?
Fixar den 5 bar så är det ju ingen issue, lossnar den vid 2 bar blir det lite kinkigare. |
Stort antal kylarlock släpper trycket runt 1 bar, finns 0.8 eller 0.9 och några enstaka med 1.2 bar, får du 5 bar i systemet har du betydigt större problem än att en plugg kanske försvinner |
Efter vattenpumpen är trycket högre än i expansionskärlet. |
Det måste vara marginellt??
Har aldrig mätt vattentryck. Men kan väll aldrig bli högre tryck än det termostaten stryper flödet. Samt en lite mindre höjning pga Tempen i motorn.
Jag brukar dra upp till 2 bar när jag provtrycker kylsystem. Och ett läckage som man upplevt att man får fylla på någon deciliter i exp kärl någon enstaka gång, det formligen rinner ut vid 2 bar.
Tror inte man har mycket mer än 5-8 hekto under normala omständigheter. Det är väll om man legat på rejält och sedan stannar så luftflöde över kylaren helt stannar som eftervärmen gör att trycket stiger upp. Men i det fallet lär ju termostat stå fullt öppen Och således lär trycket vara typ samma i hela systemet??
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
|
|