Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 turbo -87 -> Quattro
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (12805 totalt)
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
En -87 9000 turbo som används som gaträser och även lite bankörning

Exteriört så har den fått sig ett Airflowpaket.

Interiört så har den de sk. pilotstolarna i svart skinn, och träpanel som såklart är obligatoriskt på en banbil

Motor är en 2,3liters turbomotor som stressas av en TH04 19t och levererar ca 400hk

[/img]

_________________
Gustav Altzar
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Vet var ett bra tag sedan jag uppdaterade den här bilen här på rejsa! Däremot så har det hänt en hel del saker med den.

Jag håller på att bygga om den en aning. RS6 bak och framvagn säger det mesta, motorn kommer förmodligen bli en "vanlig" B234, dvs. en uppskrämd rak-4.

Har hållit på med detta projekt ett bra tag med mindre lyckade resultat då min iver tagit över allt vad tänkande innebar. Nu har den stått orörd i ca 1,5 år och det är därmed dags att riva fram och greja lite igen

Började med att skaffa en bra svetsbänk, gjord av en gammal bro ala försvarsmakten. Har ställt upp fram och bakvagn och börjat punkta ihop ramen. Tröskellådorna på bilen original är 100x50mm vilket för det lämpligt att bygga ytterramen med profilrör av samma dimension och sedan bara sänka ner karossen på ramen.

Hjulvinklar och sånt har jag gjort rätt enkelt för mig. Jag kör med komplett framvagn och bakvagn och behåller alla geometrier som finns original. Audi har varit snälla att montera fjäderbensstag på vissa modeller som gör att jag får mycket hjälp med övre infästningen.

Nåja, jag uppdaterar här så fort jag hittar på något




_________________
Gustav Altzar
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Lite update!

Mätte ut bakvagnen så att den hamnar på rätt ställe. Sedan fortsatte jobbet med att få fram och bakvagn att sitta ihop med varandra.







_________________
Gustav Altzar
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare




thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Några pinnar till har ramlat på plats. Nu börjar saker så smått hänga ihop med varandra. Har även börjat rensa ur karossen för att kanske i helgen kunna provmontera karossen på chassit och då kanske kunna få till placering av rattställ och pedalställ.

Det är tur ibland att jag har en bil jag kan använda som fusklapp när jag ska mäta in infästningarna för hjulupphängningarna! Med tanke på hur pass komplex framvagnen är på dessa så tänker jag att jag gör bäst i att behålla alla hjulvinklar som den är original!

Passar på att slänga med en bild på favoritverktyget "ställbara rakvattnet"












_________________
Gustav Altzar
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Skapligt projekt, Gustav! Detta skall följas.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Roligt projekt.

Men du ska inte vara rädd för att flytta hela övre främre stötdämpartornet.
Flyttar du det lite inåt och bakåt så bättrar du på camber och caster thumbs up

Jag har själv bytt ut dom två övre länkarmarna på min bil mot ställbara för att kunna öka på detta då det är för lite original för bankörning.
Har även byggt om så den nedre bakre är ställbara för ännu mer caster.

Så helst skulle du göra så stötdämpartornet blir justerbart men kan bli krångligt, men jag skulle nog i alla fall flytta det 1-2cm inåt och 2-3cm bakåt än mot en original bil.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Roligt projekt.

Men du ska inte vara rädd för att flytta hela övre främre stötdämpartornet.
Flyttar du det lite inåt och bakåt så bättrar du på camber och caster thumbs up

Jag har själv bytt ut dom två övre länkarmarna på min bil mot ställbara för att kunna öka på detta då det är för lite original för bankörning.
Har även byggt om så den nedre bakre är ställbara för ännu mer caster.

Så helst skulle du göra så stötdämpartornet blir justerbart men kan bli krångligt, men jag skulle nog i alla fall flytta det 1-2cm inåt och 2-3cm bakåt än mot en original bil.


Kul med respons! Jag har kikat på sådana justerbara länkarmar till övre infästningen då SFRO vill ha Camber/caster justering. Har varit innte på att bygga tornet justerbart men kommit fram till att jag isf måste anpassa styrväxeln detsamma för att inte få bumpsteer och så. Därför föll valet på att bygga enligt originalgeometrierna eftersom att jag då slipper oroa mig över sånt!

_________________
Gustav Altzar
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jasså så dom vill att det ska vara justerbart?
Tänkte du kunde flytta tornet för att slippa köpa justerbara på en gång..

Jag höll på och mätte bumpsteer på min då den är sänkt typ 7-10 cm mer är original och allt ändrat så styrarmen pekar uppåt, men blev knappt mätbar skillnad på toe vid in och utfjädringen då konstruktionen med 4 armar verkar vara gjord för att kompensera för detta.

Jag skulle hänga på karossen och montera hjulen och sedan ställa in hur låg du vill ha bilen och sedan justera tornet samt efter det sätta dit styrväxeln permanent, nu har du ju möjlighet att justera in allt och optimera det för hur det kommer bli innan fastsvetsning.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Jasså så dom vill att det ska vara justerbart?
Tänkte du kunde flytta tornet för att slippa köpa justerbara på en gång..

Jag höll på och mätte bumpsteer på min då den är sänkt typ 7-10 cm mer är original och allt ändrat så styrarmen pekar uppåt, men blev knappt mätbar skillnad på toe vid in och utfjädringen då konstruktionen med 4 armar verkar vara gjord för att kompensera för detta.

Jag skulle hänga på karossen och montera hjulen och sedan ställa in hur låg du vill ha bilen och sedan justera tornet samt efter det sätta dit styrväxeln permanent, nu har du ju möjlighet att justera in allt och optimera det för hur det kommer bli innan fastsvetsning.


Är bilen byggd för att inte ha bumpsteer så kommer du inte få någon sådan hur mycket du än säker bilen. Men början man flytta på de inre lederna så går det rätt fort åt helvete med sådana saker. Byter jag bara stagen så behöver jag sannolikt inte bekymra mig över sådana saker, utan bara lägga energi på Toe, camber och caster.

_________________
Gustav Altzar
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Problemet för mig var att dom ställbara länkarmarna inte räckte till, alltså jag fick kapa, borra och gänga om för att kunna ställa mer och sedan även bygga ställbart nere för att få tillräckligt för bankörning men hade jag kunnat flytta tornet så hade det räckt.
Och nu pekar styr armen rejält mycket bakåt och uppåt, så hade jag haft möjlighet nu så skulle jag flyttat på styrväxeln på min bil.

Så tips är att låta dessa fästen bara vara punktade nu tills karossen sitter på som den ska och du kan testa hur hjulen kommer att sitta i hjulhuset, för du kanske kan sänka karossen istället för att sänka fjädringen och på så viss behålla original vinklar nu.
Sen skulle du kolla hur styrarmen kommer peka om du ökar på med caster, kanske funkar bättre på din bil än min.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Problemet för mig var att dom ställbara länkarmarna inte räckte till, alltså jag fick kapa, borra och gänga om för att kunna ställa mer och sedan även bygga ställbart nere för att få tillräckligt för bankörning men hade jag kunnat flytta tornet så hade det räckt.
Och nu pekar styr armen rejält mycket bakåt och uppåt, så hade jag haft möjlighet nu så skulle jag flyttat på styrväxeln på min bil.

Så tips är att låta dessa fästen bara vara punktade nu tills karossen sitter på som den ska och du kan testa hur hjulen kommer att sitta i hjulhuset, för du kanske kan sänka karossen istället för att sänka fjädringen och på så viss behålla original vinklar nu.
Sen skulle du kolla hur styrarmen kommer peka om du ökar på med caster, kanske funkar bättre på din bil än min.


Hur mycket camber och caster fick du till innan du fick lov att börja kapa och gänga om?

Du är rätt ute, jag har sänkt karossen rätt bra mot hjulupphängningen, så med låg bil så har hjulupphängningen "normalhöjd".

_________________
Gustav Altzar
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Fick välja mellan mer camber och mindre caster eller tvärtom.

Första test fick bara 1.7grader camber från början med dom nya ställbara:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

Så modd1 som gjordes i länken ovan gav 3grader camber och 5 grader caster.

och modd2 gjorde 4grader camber och 7 grader caster.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Hmm, lyckades få tag på alldeles för mycket roliga saker!

Först, en RS4 B7 växellåda med Torsen T3 mittendiff vilket ger 60/40 drivning bak/fram. Julafton verkligen

I samma veva fick jag tag på resten som behövdes för att få ihop min RS4 V8 som stått med krashade toppar. Komplett isärtagen motor som var skuren i en cylinder.

Råkade ju också provmontera den med en S5 motor jag hade stående.



_________________
Gustav Altzar
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Så du har börjat fundera på att hoppa över Saab motorn och istället köra Audi V8 i bilen ?
Jag säger thumbs up thumbs up thumbs up

Eller ska du ha motorn till något annat?


Kom på en till sak när jag byggde om mina länkarmar för mer caster så tog den främre i fjäderbens tornet för att den blev så mycket vinklad bakåt, så jag fick kapa och svetsa i det för att få frigång vilket inte hade behövts om tornet istället flyttats eller vridits.


Har du haft tid att hänga på karossen ännu och se hur hjulen hamnar i hjulhusen?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Så du har börjat fundera på att hoppa över Saab motorn och istället köra Audi V8 i bilen ?
Jag säger thumbs up thumbs up thumbs up

Eller ska du ha motorn till något annat?


Kom på en till sak när jag byggde om mina länkarmar för mer caster så tog den främre i fjäderbens tornet för att den blev så mycket vinklad bakåt, så jag fick kapa och svetsa i det för att få frigång vilket inte hade behövts om tornet istället flyttats eller vridits.


Har du haft tid att hänga på karossen ännu och se hur hjulen hamnar i hjulhusen?


Har varit lite tveksam på vilket jag skulle köra på, men v8 är alltid häftigare än en 4a Det blir ungefär 5 gånger så dyrt att bygga med v8 men det får det vara värt

Jag ska till att kapa ur golvet i karossen i helgen så vi får se under söndagen hur det ser ut

_________________
Gustav Altzar
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Fast nu har ju du även valt en DYR Audi V8, alltså RS4 B7 är ju inte billig att bygga på med alla kedjor osv. och delar till den.
Men oandra sidan kan ju den fungera bra som den är alltså även utan överladdning.


Hade du valt en vanlig typ A8 motor komplett fungerande för några tusen så hade du kommit billigt undan fast då krävs det turbo för att den ska bli rolig, men A8 klarar ju 700hk oöppnad så hade inte behövt lägga några pengar på motorn..
Bara större spridare, E85 och bygga turbo, sen lämpligt sprut till detta.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
Borta från bänken äntligen! Hade byggt bilen alldeles för tajt mot bänken så jag kunde inte få på hjulen och kolla frigången.

Nu börjar stöket med att få dit bromsservo och pedalställ, för att sedan få dit rattställ och växelspak.

Det kommer att bli bromsvåg efter bromsservon, som sedan dras till ABS-enheten. Kommer köra med ABS från en sen Saab 9000 som är helt stand alone. Det ska också att gå att få till en främre krets och en bakre krets istället för korskopplingen som är standard då mappningen för fram och bakhjul i ABS-en verkar vara densamma om man läser i funktionsbeskrivningen för enheten.

Lite bilder blir det såklart!




_________________
Gustav Altzar
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Audi är ju bäst i världen! Så det här projektet är ju redigt fränt!

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Kul när man går all in!

=)

Det ser ut som det är ordentligt med gods i ramen vet du vad allt kommer väga?

Annars hade en bärande bur (som du ändå kommer ha) gjort ramen styv och man hade kunnat ha tunnare gods i den. Är det kanske krav från SFRO?


Min exige botten ram är gjort i 25x25x2 och 50x25x2 fyrkant profil.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63


Trådstartare
erki87 skrev:
Kul när man går all in!

=)

Det ser ut som det är ordentligt med gods i ramen vet du vad allt kommer väga?

Annars hade en bärande bur (som du ändå kommer ha) gjort ramen styv och man hade kunnat ha tunnare gods i den. Är det kanske krav från SFRO?


Min exige botten ram är gjort i 25x25x2 och 50x25x2 fyrkant profil.


Kul att du skriver, brukar följa din byggtråd för inspiration!

Bottenramen är 100x50x2 och det som är så fint med det är att det profilröret har samma höjd som trösklarna normalt sett har i den här bilen, vilket gör att det blir en snygg skarv mellan rörram och kaross när det väl är dags.

Allt material jag köpt är strax under 100kg så gissningsvis väger ramen kanske 80-90kg + hjulupphängningarna. Den är dock inte färdigbyggd så det kommer krypa dit ett antal kg till!

Ang. bur så har jag inte bestämt mig till fullo. Jag vill ju gärna ha 4 sittplatser i bilen och då går ju buren bort. Antagligen kommer stolarna bak inte få plats av andra anledningar och då blir det en bur!

_________________
Gustav Altzar
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 turbo -87 -> Quattro
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (12805 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande