Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14   >>
14 besök senaste veckan (97528 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Grym läsning! Man blir ju lite "lätt" inspirerad
Vad kostar det att köpa varv på turistkörningen?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Har inget o göra så jag svarar

25 på vardagar och 30 på helgerna. Handlar du varv för 100 Eurosar eller mer får du lite rabatt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Johan Sjöström skrev:
Har inget o göra så jag svarar

25 på vardagar och 30 på helgerna. Handlar du varv för 100 Eurosar eller mer får du lite rabatt.


Eller ändå mer rabatt om du handlar för 500Eurosar.....å de gör man ju

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Kul läsning och härliga bilder. Man känner verkligen igen känslan från första gången man var nere.

Å andra sidan så tycker jag man får den känslan varje gång man kommer ner. Det avtar aldrig..

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
kennie skrev:
Jag var också på plats. Såg dig flera gånger men aldrig stillastående....😊👍 tyvärr.


Hallå Kennie! Jag såg också din bil parkerad men ingen förare .

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Grym läsning! Man blir ju lite "lätt" inspirerad
Vad kostar det att köpa varv på turistkörningen?


Nicklas, det är inget att tveka på. Jag åker till våren igen, längre än så kan jag inte hålla mig.

Du tittar på Youtube klipp/spelar spel för att lära dig banan och förbereda dig på bästa sätt innan du åker dit ner. De första varven var nästan overkliga, kändes som att jag varigt där förut kände igen kurvor, träd och räcken men man kan aldrig föreställa sig höjdskillnaderna, backarna och doseringarna som är.
Det var magi som de flesta verkar att känna efter sitt första besök !
Sen så var det inte bara körningen som gjorde upplevelsen, omgivningarna, atmosfären, naturen och historien. Som till exempel var bara tvungen till att kolla upp Lauda links ordentligt...
Satt en stund i Nurburgs park och kollade bilar, man blir lätt avtrubbad GT2RS, Maclarens, Ferraris, Lambosar är dussin bilar tillsammans med Golf Mk1, BMW E30 M3 med fullbur som alla kommer åkandes åt samma håll med samma mål i sikte.
Som ett Disney Land fast för vuxna!

Varven är inte en så stor kostnaden, det är soppan som blir den stora pengen tycker jag. Det blir ju några tankar på dit och hem resan, sen att det kostar att åka bana men det gör det ju på vilken bana du än kör.
Hmmm, års kort kanske, 1900e?....

Alternativt ställa bilen där nere som många andra.
(Ja vet vad du tänker Peo.K. Vad va de jag sa!)
Frågor på det alternativet : Köra annan bil ner, Flyga, åka med någon annan som skall ner eller andra alternativ?
Kollade på flyg ner till Bonn, men hittade inget ifrån Gbg..
Tips och alternativ mottages gärna!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Har inget o göra så jag svarar

25 på vardagar och 30 på helgerna. Handlar du varv för 100 Eurosar eller mer får du lite rabatt.


Om man nappar på trackdays eller liknande så ingår varv eller?
Det är ju iså fall en parameter man får ta med i kalkylen, bara TF eller trackdays.. Om man ställer bilen där nere och är där vid 3 tillfällen per säsong så drar ju lätt varven iväg, märker man ju. 30e/varv blev i mitt fall 16varv gånger 30e lika med 480e.
Låt oss säga att man kör 20 varv på en helg, det är då 600e vid tre rese tillfällen 1800e. Inte långt kvar till ett årskort där inte. Man får alltså planera sitt resande och körande noga individuellt efter sina egna förutsättningar för att få ut så mkt som möjligt av sina surt förvärvade slantar.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Är det inte enklast att bara lägga en order på ett årskort för 2019 så slipper du fundera. Garageplats finns ju att tillgå.

Att flyga till Bonn/Köln/Frankfurt o hyra en bil där är billigt med lite framförhållning.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Är det inte enklast att bara lägga en order på ett årskort för 2019 så slipper du fundera. Garageplats finns ju att tillgå.

Att flyga till Bonn/Köln/Frankfurt o hyra en bil där är billigt med lite framförhållning.


......Inte till 2019. Men sen kanske. Har du års kort o hur många varv räknar du med att du kört när 2018är till slut?

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nej inget årskort. Har inte pengarna. Break even är runt 65vsrv tror jag. Har betydligt färre var än så i år.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Johan Sjöström skrev:
Nej inget årskort. Har inte pengarna. Break even är runt 65vsrv tror jag. Har betydligt färre var än så i år.


Som den Besserwisser jag är så beror det ganska mycket på hur man räknar, skulle nog säga att det är lite högre .
Handlar man för 500EUR åt gången, vilket man gör om man är där lite, får man 100EUR rabatt. Det gör att du betalar 25EUR fre-sön och 21EUR mån-tors.
Årskortet ligger väl runt 1800EUR nu va? Då blir breakeven 78 varv om han räknar 50/50 på fre-sön/mån-tors.
Jag har faktiskt inte än köpt årskort något av åren jag haft bilen där och inte i efterhand så hade det gått ihop.
Har med åren blivit lite mer restriktiv men att inte bara mata varv när det är allt för dåliga förutsättningar. Man ska ju komma ihåg att varv kostnaden är långt ifrån den dyraste.

Ja, varv ingår obegränsat vid trackday.

Sa jag vilket landskap jag kommer ifrån......

Edit: Nu förstör vi ju upplevelsen med att prata ekonomi!
Vi kan väl bara konstatera att ett mörkt hål är just det, att ta reda på det egentliga djupet kan vara ödestiget.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Stocky
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 35



Rolig resa, den måste man få gjord!

Haha skratta så jag grät till denna mening några inlägg bort "Jag och rese kamraten Nicklas kom på varandra under varven att helt plötsligt sitta å flina/små fnittra som små tjejer gör"

_________________
Björn Dahlgren
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Trackday blir lite som att lägga många ägg i en korg men också det bästa alternativet om man vill köra fort.
Oändligt mycket säkrare och självklart roligt att åka flera varv i rad med fullfart raka..
Sist betala jag 7000kr för att köra med Schnelle Schwaben, bra dag med mycket öppet och jag körde 26 varv...
Då blir det inte så dyrt per varv om man räknar baklänges!
Har man bilen stående där nere och tänkt åka ner många gånger är såklart årskort att föredra.. Men ska man åka ner två gånger per år t.ex. så tycker jag man ska försöka klämma in en trackday för att få ut så mycket som mäjligt:)

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Kul att läsa Mattias! Känner igen mig i mkt och det man förvånas av med åren är att man inte verkar tröttna..
Håller verkligen med om att själva varven är en ganska liten del av upplevelsen, det är vägarna runt området, naturen, restaurangerna osv

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Kul läsning!

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Mattias Redebratt skrev:
N Wiberg skrev:
Grym läsning! Man blir ju lite "lätt" inspirerad
Vad kostar det att köpa varv på turistkörningen?


Nicklas, det är inget att tveka på. Jag åker till våren igen, längre än så kan jag inte hålla mig.

Du tittar på Youtube klipp/spelar spel för att lära dig banan och förbereda dig på bästa sätt innan du åker dit ner. De första varven var nästan overkliga, kändes som att jag varigt där förut kände igen kurvor, träd och räcken men man kan aldrig föreställa sig höjdskillnaderna, backarna och doseringarna som är.
Det var magi som de flesta verkar att känna efter sitt första besök !
Sen så var det inte bara körningen som gjorde upplevelsen, omgivningarna, atmosfären, naturen och historien. Som till exempel var bara tvungen till att kolla upp Lauda links ordentligt...
Satt en stund i Nurburgs park och kollade bilar, man blir lätt avtrubbad GT2RS, Maclarens, Ferraris, Lambosar är dussin bilar tillsammans med Golf Mk1, BMW E30 M3 med fullbur som alla kommer åkandes åt samma håll med samma mål i sikte.
Som ett Disney Land fast för vuxna!

Varven är inte en så stor kostnaden, det är soppan som blir den stora pengen tycker jag. Det blir ju några tankar på dit och hem resan, sen att det kostar att åka bana men det gör det ju på vilken bana du än kör.
Hmmm, års kort kanske, 1900e?....

Alternativt ställa bilen där nere som många andra.
(Ja vet vad du tänker Peo.K. Vad va de jag sa!)
Frågor på det alternativet : Köra annan bil ner, Flyga, åka med någon annan som skall ner eller andra alternativ?
Kollade på flyg ner till Bonn, men hittade inget ifrån Gbg..
Tips och alternativ mottages gärna!




Kul att du hade kul
Lika bra att du förbereder dig på att bilen snart är stationerad vid ringen:-)
Att ta sig ner dit gör man till vettiga pengar om man är ute i tid! Jag brukar flyga GBG-Düsseldorf och sedan hyrbil, är man några som delar på hyrbil är det billigt.
Någon eller några resor per år kör vi bil hela vägen men det är inte svinkul, Personligen tycker jag Kielfärjan är helt ok och vettig peng förutom på semestern, åkte den senast förra veckan och vi kom fram till Ringen 16:00, På Fredagar tar det dock betydligt längre tid då trafiken är hemsk..

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Skoj att läsa Mattias!

thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Kul att ni gillar min lilla reseberättelse, behövde verkligen smälta intryck och skriva ner det innan jag blev mig själv igen... Stor sak för mig, liten för mänskligheten !

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tror jag sa det till dig innan resan, detta ÄR stort och du KOMMER att komma dit igen. Så kom igen nu och parkera bilen så lattjar vi lite nästa år! Jag sätter hundra spänn på att du är snabbare än mig innan 2020


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Här händer det inte så mycket just nu. Bilen är tvättad, avställd och inställd efter resan och det obligatoriska födelse beviset är på plats



Lurar mkt på vad som skall göras inför nästa år och det enda som jag har bestämt mig för är att titta till min bakvagns förstärkning ordentligt och bygga ihop stötdämpartornen bak med infästningen för bakvagnen Har sett lite olika lösningar på detta som lockar. Två flugor i en smäll, förstärka bakvagnen slutgiltigt samt förstärka stötdämpartornen inför ev framtida byte av stötdämpar arrangemang.
Typ så här! Hoppas att det är ok, Samuel att jag lånar dina bilder?
sen skall även de två främre infästningarna svetsas ihop med tornen, snett bakåt



Söker även efter någon som kan hjälpa mig med att svarva de fyra stöd hylsorna som jag behöver till att ställa rör ramen på samt även de fyra längre bultarna som subbframen sitter bultade med underifrån och som skall bultas ihop med stödhylsorna. Någon som kan förmedla kontakt och tips så är jag jätte tacksam!
Bjussar på en Karussell bild

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det enda du skall göra om JAG får bestämma är att parkera bilen från påsk och framåt i Kelberg bredvid min, så kan dom stå där och gosa mellan varven



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14   >>
14 besök senaste veckan (97528 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande