Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27   >>
24 besök senaste veckan (136017 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Fredagskvällen gick åt till att svarva svänghjul och treckplattan helt raka, och lite ny "slitageyta" både tryckplatta och svänghjul hade börjat bli lite ythärdade och blanka, men det satt bara ett par tiondelar djupt.


passade på att mäta upp tryckplatta med, fick den bara till runt 470kg (ej kalibrerad våg dock) så den var lite mjukare än jag upplevt på pedalen.
Det som förvånade mig var dock att den höll nästan exakt samma tryck över ett spann på nästan 2mm inpressning. Den låg tidigare på min-måttet med lätt sliten lamell, så tog ned en mm på svängjulet, anläggning för TP. Så jag Ligger mitt i istället nu.

Lamellen var märkt "sachs race, low lift" dvs ingen fjäder imellan lamellerna mot svänghjul resp tryckplatta.

Dock Lite lagom glappt fjäder centrum. Så fram med vinkelharry igen och tillverka/modifiera nytt nav utan fjädring så nu väger svängjulet typ ett kilo mindre, samt Lamellen bara hälften av orginal vikt.

På det ska jag Imorgon modifiera u-lager och armen mot slaven. För att istället få tillbaka (eller lite mer helst) dragläge

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Testkört.

Gick ner från ca 3500 på motorväg till 2800. Vilket enligt färddator droppar förbrukning från ca 1.1 till 0.8

Känns rimligt.

Kopplingen vart som ny bil. Kortade även växelllägen lite så det vart tight och fint.

Himla gött fifan

Lite annat att styra med nu ikväll. Får fortsätta optimering en annan dag

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



knotan skrev:
Testkört.

Gick ner från ca 3500 på motorväg till 2800. Vilket enligt färddator droppar förbrukning från ca 1.1 till 0.8

Känns rimligt.

Kopplingen vart som ny bil. Kortade även växelllägen lite så det vart tight och fint.

Himla gött fifan

Lite annat att styra med nu ikväll. Får fortsätta optimering en annan dag


Minskningen enligt färddator tycker jag känns igen... Om jag växlar ner en pinne i motorvägsfart så ökar förbrukningen ungefär 0.2 i mitt fall, och ytterligare en växel ner ökar ytterligare 0.2

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Drog igång miniprojekt tillverkning avgasystem till moped.

Målet,
1 ha ett egentillverkat system.
2 tystare än det orginala (som är utan dämpull, bara tarmar och sånt som dödar ljudet)
3 bättre flöde och utan tarmar
4 lättare Än orginal

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Dämpull är min egna väl utprovad blandning av rostfria svarvspån plus vanlig stenull.

Material är innerrör 1" x 1.0mm
Ytterör 3" x 0.7mm

Gavlarna 1.0mm

Enda tig-tråd jag hade hemma var dessvärre 2.0 almg5. Som hade aningens svårt att flyta ut då dem smälte långt senare än rören. Ska se om jag får fatt på tunnare imorrn.

För jag gav upp efter en stund

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Fan va spännande tråden blev igen när du började klura på saker istället för politik.
Har följt bruksbilsprojektet då jag har ett liknande fast äldre på gång. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hehe ja.

Körde mazdan till jobbet och det är en väldig skillnad att varva strax under 3000 istället för strax över 3500.

Dock märkte jag att man gärna bara åker fortare istället.

Vid 3000 börjar den dra väldigt fint och det gör att man behöver inte röra gasen mer än någon dutt för att an plötsligt ligger i 140 på mätaren.

Farthållare hade vart bra. Och sen den halvt nervösa /direkta sportstyrningen är lite jobbig på motorväg. Måste komma på något sätt att jobba bort det, kunde mer toe in vara ett alternativ??

Det som jag ser skulle kunna hända är att man sen i vinter när det plötsligt är halt och man ligger i godan ro på morgonen, när man av någon anledning svänger till om så bara lite för ryckigt å inte minns av den direkta styrningen., att man får bakvagnssläpp. För baken är ganska lätt.

Skulle det kanske bli Bättre av att antingen höja fronten någon cm eller sänka någon cm bak?

Orginal är bilen högre fram än bak. Med fjädersatsen som sitter nu är Den marginellt lägre fram än än bak.
Väldigt skönt på landsväg torr asfalt, men som sagt kan nog lätt bli lite hal i rumpan i vinter

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Strax 80 mil avklarat med nya lådan. Väldig skillnad på bilen faktiskt.

Testat med e85 blandning.

Hälften hälften e85 och 95 oktan Är helt ok. Ligger på 0.85. Tidigare tändes motorlampan efter ett antal mil. Det gör den inte längre troligen för Den ligger mestadels på lambda regleringen nu


Tänkte montera farthållare, någon som har tips på lämpligt system?
Ska forska lite i köpa modellanpassat från skrot. Men gissar det är enklast med eftermarknad eller något annat lätt att ta från annan bil??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



knotan skrev:
Tänkte montera farthållare, någon som har tips på lämpligt system?
Tegelsten på gaspedalen?

Från exakt samma modell på skroten behöver ju inte vara lätt (att hitta om det är ovanligt eller att knö ihop med resten av budgetsystemet).

Passar nåt sånthär (verkar inte apdyrt)?
http://www.canm8.com/precision-cruise-mazda-3.html

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Niklas.
Knapp och "actuatorn" är inga problem att köpa. Verkar bli svårare med styrmodulen. Sen måste de väll kopplas in någon styrmodul, samt någon kommunikation med ecu.

Har inte släppt Det alternativet ännu men får se när Jag har tid att forska vidare i det.

Den du länkar och de flesta "modellanpassade" eftermarknads tycks vara för elektriskt gasspjäll. Och koplas då bara in mot orginal stam med en adapter mot pedal.

Jag Har ju traditionell wire på min motor.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Den "gamla" modellen verkar finnas här: https://www.conrad.se/p/waeco-farthallare-851329

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Kolla med pdq.se här i Norrköping thumbs up

_________________
Mikael Ståhling
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Kollade pdq, men tyckte nog deras system var lite över min budget. Waeco systemen var ju ganska mycket billigare men kanske lite väl basic.

Kollat på rostra som Verkar ligga mellan dessa i funktion /pris.

Men kan inte riktigt släppa orginal delar. Måste ju gå att lösa, men allt Jag hittar verkar vara för elektroniska spjäll.
Verkar bara vara "sport" modellen som har wire spjäll.

Mazda 6 vissa modeller med Samma motor däremot Verkar ha en pedal för wire med inbyggd motor för farthållare som styr pedalen. En sådan borde gå att integrera med min bil.
Men de kontakter som det ska kopplas samman med, verkar såklart inte finnas förberett i 3an.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Sånt Waecosystem sitter i en kompis bil, måste säga att det funkar faktiskt riktigt bra. Vilka funktioner utöver vad som finns i det behöver du?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Figgz skrev:
Sånt Waecosystem sitter i en kompis bil, måste säga att det funkar faktiskt riktigt bra. Vilka funktioner utöver vad som finns i det behöver du?


Ja det jag uppfattade av det jag läst är att det inte har justering" av hastigheten. Dvs en +/- funktion på knappar? Dvs om man kommer ifatt en långsammare bil så vill jag ju inte behöva stänga av, ställa in rätt hastighet med pedalen, sedan låsa igen. Sen kanske bilen framför accelerer så får jag ställa om igen.

Vill ju ha knapp man klickar plus eller minus för säg 2km/h per klick m eller kan hålla in knappen tills man hittat "rätt" hastighet så låser den sig igen.

Eller är det så på waeco och jag bara missförstår det jag läser??
Finns den möjligheten slår jag till direkt.

Men saknas en får det nog vara värt någon tusenlapp engångskostnad extra för att inte ångra mig varje gång jag använder den på roliga 60-80-80-90 sträckor

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nej, kollade nu på dator istället och inser att Jag missat massor av texten på mobilen. Så beställer nog waecon thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Då är den på väg. Åkte nästan med en centraldammsugare till hemmet med
Men blev en värsting Electrolux bäst i test med heavy duty motor, ultrasilence Och största modell sugpåsar.

Jäkla ungar och hund att dra in grus, löv, kottar sand och skit i hela huset nu under hösten.

Och skapligt less på att behöva släpa kärshern mellan verkstaden Och huset flera ggr per månad

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Eftersom Jag är alldles för rastlös för att lägga en vecka på att måla garaget, köpte jag ju färdiggrundmålat virke.

Nu har det dock stått o-målat Alldeles förlänge, och inte heller denna sommar han jag med det.
Och Inte hade jag råd /lust /möjlighet att anlita målare för det.

Så i vår måste det bli av
Så nu ordnar Jag hem Lite prylar för att bygga ihop en egen högtrycksutrustning.

Någon som testat bygga/använda eller kanske tom jobbar med det??

Detta är billiga prylar från nätet som jag Tänkte börja prova mig fram med.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Även fått klart avgas.
Första biten från Cylinder. Dvs fläns och första 3-4cm röret, är std avgasets bara lite uppsvarvat i diameter invändigt.
Sedan övergår det till 1" x 0.023"
På svenska är det ca 26x0.6. Dvs riktigt tunnväggigt rör.
En del kallar detta "vanliga stålrör" . Dvs budgetskit till sånt som är mindre viktiga/belastade detaljer.

Men för de flesta är kanske syrafast 321 material ganska exklusivt, defenetivt överkurs för en moped. Men miljömedveten som Man är så tänker man ju på återvinningen osv ??

Stora dämparen är i, 6061-t6/7, även detta återvunnet material jag räddat från stena-döden.

Uppskattar Att hela systemet väger in på strax över ett kilo.


Tyvär skramlar ju mopeden nu högre än avgasystem låter.
Fått hem bredbandslambdan så tänkte få dit lambda-mutter imorrn kväll och testa hur fel förgasaren är.

Dock vill jag ha hem varvräknare och egt innan jag börjar bestycka. Ska beställa hem en sats med olika munstycken direkt När jag testkört i helgen och Vet ungefär hur mycket större Som behövs

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Centraldamsugare... bra skit..
köpte en Nilfisk för ca 13 år sedan (kostade runt 4 med allt) 9 m slang den åkte med flytten till vårt nuvarande hem.
sitter i källaren och har ett rör upp mitt ut i hallen i n garderob i midjehöjd.. och ett uttag i källaren och ett i gamel garaget, och det fina dammet som man inte kan fånga upp, som man kan se segla i luften... det åker ut till grannen
Den har en stor hink som jag tömmer i en stor sopsäck någon gång om året då frun tycker det suger dåligt...dvs inga dyra påsar.. annars kan man sätta i påsar med dom kostar några hundra för 3 styck...
blir mycket sand damm och skräp+ hundhår från innan 2 stora långhåriga hundar nu bara en och från frun
Angående högtrycks färgspruta... handlade en från bygghus.. gjorde ett förlängnings rör 2 m långt, av ett hydraul rör med hydraul gäng kopplingar som passade munstycke /handtag.. målade taket 4 m upp i garage.. sprutade upp över 40 liter färg på mindre än en timma.. smidigt.. blev ett andra lager någon dag senare.. hade en avfuktare som sög i sig fukten.. kostade några tusingar men värt pengarna..typ en högtrycks tvätt med munstycke...fast min är ju iofs avsedd för detta...handlade den då jag är lat... kommer nog använda den igen då jag skall spruta mitt kommande plank runt garage gården.. blir över 2 m högt och ca 35 m långt, blir järn vitriol behandlade råa brädor... sen inget mer så länge jag lever.. kis.. keep it simple..

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Michael. Har du någon bild eller länk, eller namn på den du skaffade?
Är det en likadan luftfri spruta, eller en sådan tryckfat spruta, som är mer likt en lackeringsspruta som blandar in luft vid munstycket??

Dem luftfria sprutor /system Jag hittade var ganska dyra. Billigaste som verkade vettiga runt 6-7000??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27   >>
24 besök senaste veckan (136017 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande