Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vad gäller, replika vs rättigheter etc? | 1 besök senaste veckan (2185 totalt) |
Har länge närt en liten dröm om att någon gång bygga en Shelby Daytona replika. Men vad är det egentligen som gäller med rättigheter och så, får man bygga en (utseendemässigt i alla fall) nära nog kopia av en existerande bil? Och om man nu skulle komma så långt att man gjort en för eget bruk och vill gjuta upp och sälja några karosser, är det "ännu värre"? Någon som vet?
_________________ Daniel Wahlberg |
||
Utan att ha lagtexten framför mig kan jag referera till vad som vanligtvis gäller för mönsterskydd ("designpatent") och patent: du är tillåten att göra en kopia själv, utan att behöva betala avgifter eller göra patentintrång, men det blir en helt annan sak om du tillverkar, säljer och tjänar pengar på produkter som ligger under patent. Så i ditt fall ska det inte vara några problem att bygga en Daytonareplika och köra den, men att börja gjuta av karosser och sälja blir mycket krångligare att genomföra utan att vara olaglig.
Sedan ska man komma ihåg att lagtext och implementering/efterlevnad är två olika saker. Om vi tittar på "filmrekvisitabranschen" finns det många som tillverkar och säljer allehanda vapen, dräkter etc från filmer, utan att filmbolagen börjar bråka med dem. Så det faktum att man gör något förbjudet, betyder inte nödvändigtvis att man kommer bli straffad för det på något sätt ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
De finns också regler gällande hur länge ett patent är giltigt. Jag vet att det i England t ex fram till för nått år sen var 50 år som gällde, vilket gjorde att man i England kunde sälja möbelreplikor av designklassiker från 50-talet t ex.
Dom reglerna är olika för olika länder. Sen kan man fundera över om Daytonans design faktiskt är patentskyddad? Att sälja Färdiga bilar som är identiska med originalet och dessutom kallas för Daytona kan vara petigt, men det finns ju gott om kitcar firmor som säljer gör-de-själv paket bestående i princip av ett skal och en ram utan att verka ha problem med sånna saker, då även på klart nyare bilar än Daytonan! Samtidigt finns det redan firmor som gör Daytona replikor, både i glasfiber och handknackad aluminium (likt originalen). Jag tror inte det skulle vara några konstigheter Den är ju från samma tid som GT40in också, och just GT40in är ju en ganska populär kitcar, det finns 5-10 företag som gör sånna replikor runt om i världen _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Så länge Man är tydlig med att det är kopior/kitt /prototyper man säljer borde det vara lungt.
Bygger du ett antal bilar, och säljer dem, och utger dem för Att vara orginal, då är de defenetivt brottsligt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Man ska skilja på patent och mönsterskydd (och eventuellt andra skydd som jag inte kommer ihåg just nu). Patent används för uppfinningar. Dessa är mig veterligen giltiga 20 år i de länder man väljer att skydda konstruktionen.
Mönsterskydd används på design bland annat. Vet inte hur länge de, eller varumärkesskydd, är giltiga och om de kan förlängas. EDIT: Antar att du tänkte bygga någon form av rörramschassie eller liknande, och inte exakt originalet, och inte kalla den för Shelby Daytona när den är klar, och inte försöka sälja den för 15 miljoner? Då lär det inte vara några problem. Börja med att gjuta en kaross. Sen kan du se om det går att tjäna några pengar på att gjuta karosser. Det är ganska mycket jobb. |
||
Det verkar tolkas lite olika i olika länder kanske, detta flöt upp från minnet: https://www.autoblog.com/2012/03/23/
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Det stora problemet med Shelby Daytona..... är väl att det sedan många år, har funnits ett pris på huvudet för den som gör en replica.
Har detta är löst med dom replicor som finns.... vet jag inte. Sedan är detta inte ett stort problem i Sverige. Jag har byggt Cobra reblicor i 40 år, som faktiskt är avgjutningar av originalbil. Detta är inte möjligt att göra i England.... där alla karosser skiljer ordentligt från originalet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Stort tack för era utförliga svar. Det är mycket riktigt ett rörramschassi jag hade tänkt mig, och jag vet inte om detta projekt någonsin kommer att genomföras eller ens påbörjas. Men tanken har funnits länge och hittills har jag bara kommit till en frigolitmodell i skala 1:10
Att gjuta upp karosser och sälja är bara en tanke som har slagit mig, att man i så fall kanske skulle kunna "passa på" när man ändå har gjort sig besväret att tillverka formar. Men förmodligen är man väl redan trött på att plasta vid det laget Jag tänkte också på gt40:n som exempel, både den och Daytonan finns ju som nämnts att köpa i kitformat av ett flertal olika leverantörer. Jag tänkte att dessa kanske hade löst någon form av licens eller liknande. Jag hade också den tidigare länkade mercedes-artikeln i bakhuvudet nämligen... Kanske att Daytonans design inte ens är skyddad som någon skrev. Håkan, vad menade du med pris på huvudet för replika på denna bil? Är det för att skulle vara någon form av helgerån eller ifall det skulle vara en exakt kopia som skulle kunna förväxlas med ett original? Eller varför är denna värre än någon annan att göra replika av? _________________ Daniel Wahlberg |
||
Mönsterskydd är i princip värdelöst, det räcker att du ändrar en liten detalj så det avviker från originalet och det är lugnt.
Patent är dyrt och måste ansökas i land för land, som jag har förstått det så kan något vara patenterat i USA men det gäller inte i resten av världen. Då är det fritt fram för någon att patentera i ett annat land, sen hur patent godkänns kan jag inte svara för (de kanske går över patent i resten av världen och jämför). _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Rätt vanligt i USA att man slaktade C4 Corvetter, tog chassiet monterade på kit car replika av Ferrari Daytona cab, nu är inte jag någon Ferrari expert men utifrån såg dem väldigt lika ut.
Då det är enkelt att lyfta av karossen på C5/C6 så finns det även klara kits att hänga på t ex en retro C1 kaross,fanns till salu ett ex på Svensk bilfirma tidigare i år för en 5-600k nånting. GM är förbannat kinkiga med konkurrans och när det finns pengar att tjäna så släpper dem till gamla ritningar osv utan större problem men bara om man betalar duktigt med royalties på tillverkning - försäljning vilket tyvärr gör det svårt för eftermarknaden att vilja producera framför allt elektronik dessvärre, tyvärr så är dem inte lika trevliga som Porsche / BMW som verkar underlätta en hel del för att se sina gamla modeller rulla vidare på vägarna. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||
Det är väl för att någon storfräsare inte vill (ville) ha en miljon replicor.... som det blev med Cobran. Sedan kan det ju vara så att den som skulle betala för huvudet, har dött av ålder. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
I Sverige: Mönsterskydd skyddstid 5 år som kan förlängas upp till 25 år. Patent skyddstid: 20 år från dagen för ansökan som beviljas. Upphovsrätt: 70 år från upphovsmannens död. Det går bra att skapa ett industriell rättighetsskydd genom att kombinera flera av ovan verktyg. Dvs. du har upphovsrätt till dina egna ritningar/skisser/modeller som en framställd kopia sedan utgör en avbildning av. Även programkod som styr tillverkningen av en produkt, exempelvis en 3D fräs, kan omfattas av upphovsrätt. Patent kräver verkshöjd och en teknisk effekt. Patentskydd genom EU org. ger ett skydd i de medlemsländer som sökanden väljer ut och anger i ansökan inom en viss tid. Annars är de olika immaterialrätterna nationella som grundregel. Finns inget "världspatent". _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
Allmänt banåkaforum Vad gäller, replika vs rättigheter etc? | 1 besök senaste veckan (2185 totalt) |