Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87
1, 2   >>
6148 besök totalt
Daljoo

Här sen Jul 2015
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej!
Har hängt här på rejsa många år men mest läst om alla andras bravader och projekt. Tänkte nu lägga in en liten tråd själv.
Köpte påsken 2015 min drömbil, en vit M3 från -87 av Jonas Sandborg. Jonas hade renoverat det mesta på bilen så den var i mycket fint skick. Direkt jag kom hem monterades 17 BBS rs. Tyckte dock att fälgarna såg lite små ut så drägglade länge på 18 tummarna som låg på blocket men tyckte dom var alldeles för dyra. Men efter två månaders funderande så ringde jag till slut och efter lite prutande blev det affär, nåt som jag inte ångrat en sekund. Nu var ju dock bilen alldeles för hög med sina grupp n fjädrar och bilstein dämpare. Hittade till slut sänkningsfjädrar i Norge så jag fick ner den lite grann men höjden var ändå inte riktigt 100. Började leta coilovers men det är inte lätt att hitta beggade kompletta med spindlar då jag inte ville kapa sönder original.

I våras hittade jag till slut ett set begagnade HR-coilovers i Holland. Dessa tillverkades fram till för några år och är bolt on.
Nu fick jag till rätt höjd på bilen 😎
Sen jag köpte den har jag mest jobbat med utsidan på bilen, bytt lyktor, lister, emblem, lackat om och så vidare. Nu kändes bilen rätt färdig men ända sen jag köpte bilen och såg youtubeklippen från när Jonas hade DTM-motor i bilen har ju tankarna funnits på lite mer effekt.
https://youtu.be/S4qvb6egZQo
M3:an är ju en fantastisk bil att köra som alltid ger en ett leende på läpparna men att höra ylet på höga varv från ett kolfiberinsug tror jag gör det ännu större.

Så för några veckor sen slog jag till på en gammal "kändismotor" här på rejsa. AL, s nyrenoverade 2,7 liters Köhlerbyggda s14. Lyfte ut originalmotorn i veckan så snart blir det storkubikare i den lilla vita igen. 🤗

Jag har fortfarande inte något sprut till maskinen så tar tacksamt enot tips på vad ni tycker är bäst. Samt hur man smartast ska göra med kabelhärvan, vilka trigger och givare man ska använda, viken övervakning som är nödvändig osv. Nån som har förslag på vilken tändning man ska anvönda?

Bilen kommer fortfarande att användas mest för att ut och glida fina sommardagar men lär nog bli en del konbana och eventuellt nån bandag också.

När det ska köras bana använder jag annars min 1M som är byggd för att piskas hårt 😊

















_________________
Daniél Johansson

M3 E30 -87
Porsche 911 turbo -91
Manta 400-85
Toyota Celica Carlos Sainz -92
VW bubbla cab -72
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Riktigt fina bilar

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80



Hade inte tackat nej till någon av dom! thumbs up

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Daljoo skrev:
Samt hur man smartast ska göra med kabelhärvan

Så här ser adaptern som jag gjorde till rally bilen.




//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Sagolikt fina bilar båda 2!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Daljoo

Här sen Jul 2015
Inlägg: 31


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Riktigt fina bilar

MrQuickzilver skrev:
Hade inte tackat nej till någon av dom! thumbs up

Tackar!

_________________
Daniél Johansson

M3 E30 -87
Porsche 911 turbo -91
Manta 400-85
Toyota Celica Carlos Sainz -92
VW bubbla cab -72
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Sagolikt fina bilar båda 2!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Daljoo

Här sen Jul 2015
Inlägg: 31


Trådstartare
super7 skrev:
Daljoo skrev:
Samt hur man smartast ska göra med kabelhärvan

Så här ser adaptern som jag gjorde till rally bilen.




//Nisse

Snyggt!
Forskat lite nu och amerikanska 325e verkar vara den enda e30n som har samma kontakt till ecun som m3:an. Har dock lyckats få tag i en sån till bra kurs så kommer slakta den för att bygga nya motorhärvan.

_________________
Daniél Johansson

M3 E30 -87
Porsche 911 turbo -91
Manta 400-85
Toyota Celica Carlos Sainz -92
VW bubbla cab -72
Citera
Daljoo

Här sen Jul 2015
Inlägg: 31


Trådstartare
Peo.K skrev:
Sagolikt fina bilar båda 2!

Tack! 😊

_________________
Daniél Johansson

M3 E30 -87
Porsche 911 turbo -91
Manta 400-85
Toyota Celica Carlos Sainz -92
VW bubbla cab -72
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Säger bara wow, vilka bilar!
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det var alltid ren öron-porr när M3:an var med på Sport Club-träffar.
Kul att du återupplivar det men ändå sparar orginalmotorn!

Gratulerar till två väldigt fina bilar! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332



Hej Daniél, vad kul att se bilen här på rejsa igen

Och att också du konstaterat att M3e30 förtjänar en vassare motor än originalet.
Ska bli spännande att följa ännu en utvecklingsfas för detta fantastiska exemplar

Med vänlig hälsning /Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Trevlig M3a thumbs up Kul med lite motor i. Original är den för lite trött

Finns det plats för stora bromsar i dessa fälgar?

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Daljoo

Här sen Jul 2015
Inlägg: 31


Trådstartare
Tack för alla positiva kommentarer. 😁

konnem3 skrev:
Trevlig M3a thumbs up Kul med lite motor i. Original är den för lite trött

Finns det plats för stora bromsar i dessa fälgar?


På diametern är det inga problem men dom flesta bbk-kit kräver nog spacer och fram är det 8,5 och et13 så då Kommer nog fälgen för långt ut. Beror ju helt på hur oken bygger.

Pysslat lite i garaget. Ventilkåpan var svartlackad innan men jag ville ha fram texten och ränderna så slipade och polerade lite 👌



Fick ett stort paket av Köhler idag också, rostfritt modell grövre.



Grenröret är ju däremot inte rostfritt, nån som har tips på bra färg att lacka med? Nån som testat VHT?

_________________
Daniél Johansson

M3 E30 -87
Porsche 911 turbo -91
Manta 400-85
Toyota Celica Carlos Sainz -92
VW bubbla cab -72
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323




_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243



Skicka grenröret på coating. Mitt har varit coatat svart sedan 2009 och det håller fortfarande bra. PPF fixar

_________________
Johan Kihl
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Jag har lämnat ett grenrör till
http://www.weirdperformance.se/

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Det systemet har jag också.
Det låter grymt högt kan jag säga.
Hörselskydd på

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Daljoo

Här sen Jul 2015
Inlägg: 31


Trådstartare
Fått hem lite grejer nu.
Blir ett MaxxEcu race.
[/img]

_________________
Daniél Johansson

M3 E30 -87
Porsche 911 turbo -91
Manta 400-85
Toyota Celica Carlos Sainz -92
VW bubbla cab -72
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



thumbs up
Via Mattias eller?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Den enda värmefärg jag fått funka är Stovax Heat paint till kaminer.

Grovblästra först med aluminium silikat och sedan tvätta noga med thinner.

Det har suttit kvar på alla 'turboinstallationer jag gjort.

Bandage tycker jag ser epa ut.

Om jag skulle behöva värme isolering hade jag nog köpt embossed plåt och bockat runt och gjort ett paket av det.

Med vänlig hälsning Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87
1, 2   >>
6148 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande