Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36 | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 14 besök idag (83087 totalt) |
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Då var bilen klar för tävling. Premiär blev det på Kinnekulle 12 september.
Kval: Plats 17. +1 poäng. Race 1: Står på höger sida vid räcket. Stående start. Bilen framför mig (#76) kommer inte iväg i starten. Kan inte gå om på vänster sida då #47 är där. Så iväg mot Kvarnkurvan som sista bil. Har en härlig batalj med #47 under hela loppet. Försöker hitta lucka men lyckas inte komma förbi. Resultat: P14 i loppet. P8 i klass 3. +1 poäng Race 2: Rullande start. Även denna gång är jag på höger sida. Ligger i rumpan på #47 under början av loppet. Sen lyckas jag, när en snabbare klass 2 bil varvar oss, köra om #47. Han är snabb på rakan, jag är snabb på det kurviga partiet. Håller undan och lyckas ta mig i mål. Resultat: P15 i loppet, P8 i klass 3. +1 poäng Jag hade två mål inför premiären. Ta målflagg i båda loppen och ta poäng. Jag fixade båda Nästa lopp (säsongsavslutning) är även det på Kinnekulle den 10 oktober. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
_________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Så kul att köra rejs, eller hur! Vi ses den 10:e! _________________ Martin Atterhall |
||||
Härligt att se att du är igång. Grattis, bara synd jag inte kunde komma iväg titta denna gång.
_________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||||
Har insett att jag ha den tyngsta klass 3 bilen i startfältet. Det får bli hårdbantning till nästa säsong. Såg på Amigoo.se att du ligger på 1:04 tider på Kullen. Vilken vikt/effekt ligger du på ungefär? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Tack. Förhoppningsvis är du med i oktober. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Claus Bernards 916 GTV är garanterat tyngre, men han har ju rätt mycket mer maskin också... I klassningskalkylen landar jag på ungefär 6,95 kg/hk, med halv tank stod det 0,86 ton på vågen utan förare vid Bilprovningen sist jag rullade förbi. Optimalt borde bilen väga typ 802 kg - men dit är det låångt... _________________ Martin Atterhall |
||||
Fixat lite inför avslutningen. Ny växellådsolja. Fick tips att använda Motul 90 PA.
Sen så ville jag byta originalbussningarna i watt länkaget till PU bussningar. Men icke, ena skruven hade rostat fast i bussningen. Så jag fick glatt skruva ihop allt igen Kollade anmälningarna och det är 11 ekipage i klass 3. Det här kommer bli tufft. Hoppas på fajt igen med #47 Hermansson. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Den nya växellådsoljan hjälpte. Växlingarna gick lättare, men fortfarande skrap på trean när man är lite snabb med vevandet. På landsväg/i stan funkar lådan riktigt bra.
Årets sista tävling bjöd tyvärr inte på någon fajt med #47. Något hände med hans bil och han fick slänga in handduken. Båda racen flöt på utan några incidenter. Kval: P15 +1p R9: P8 +1p R10: P7 +2p Resultat 2021: 7 poäng => plats 10 i Klass 3. Målet för säsongen var att ta poäng i varje lopp och ta målflagg. Lyckades med båda Nu satsar vi vidare mot 2022!!! Har börjat fila på min "lätta bilen" lista: - Rensa dörrar på hissar, centrallås m.m. - Rensa kofångare - Ta bort kablage i kupén, som inte längre används. Har även dyrare lösningar på gång: - Huv och baklucka i plast från https://www.pesch.cz/en/category/alf - MC batteri, ny position i kupén (höger sida på passagerarplats där bak) - Plastrutor i dörrarna. - Mindre och lättare generator från Daihatsu Charade För väghållning så lutar det åt nya Avo dämpare (ställbara i hårdhet) eller löpa linan fullt ut och skaffa Protech coilovers (ställbara i höjd och hårdhet, aluminiumdämpare). Följ mig på Instagram: fred_fiat _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Grattis till en lyckad säsong! Se nu bara till att inte laga sönder bilen så mycket att du riskerar att missa premiären, dvs ta ett delprojekt i taget. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Tackar! Ska försöka hålla igen på lagandet och trimmandet. Men det är ju så förbannat kul _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Lite info om vad som pågår i garaget.
Wattlänkaget: Rostigt och smutsigt. Får ny färg och PU bussningar Kylare: Har nått vägs ände. Ny Nissens införskaffad. Original luftburk: Även den rostig. Bytte mot konfilter. - 2kg. Ska montera plåt mot kylare & motor för att minska risken att varm luft sugs in i motorn. Optimerade även insugsdelen (där konfiltret är monterat). 20 min med filen och hålet stämmer bättre överens med flänsen. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Ska byta kylare och det finns inget övre fäste på den nya. Är det tänkt att man flyttar över originalfästet till den nya? Om så är fallet vet någon hur fästet sitter fast i den gamla kylaren?
Nr 7 i bilden: _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Om du menar nr 7 så står det löst ovanpå din gamla kylare. Tack vare kanterna på kylet kan den inte komma framåt eller bakåt, däremot rörlig i sidled.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Premiären närmar sig. I maj startar säsongen och Car Challenge är på Gelleråsen.
Innan dess så ska jag besöka AutoAlfa och låta dem kontrollera ventilspel och kamkedjan. Därefter blir det ett besök hos Bosse och få en stämpel i vagnboken. Nu i vinter så har jag monterat ny kylare från Nissens och termostat från Behr. Fyllde på systemet med ny Water wetter, då det inte är tillåtet med glykol i serien. Har även lyckats montera Wattlänkaget med nya bussningar. Ska bli kul att se om det blir någon skillnad på banan. På att göra listan har vi: - plastrutor. Tänkte börja med bakdörrarna och se hur det blir. - mc batteri. Nytt kablage och en kopplingsplint där jag tänkt koppla in alla förbrukare. Dock ej startmotorn, som kommer kopplas direkt på pluspolen. Batteriet monteras på originalplatsen. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Letar efter ett set 30 mm torsionstavar (den korta versionen) till bilen.
Sista racedagen är 25/9 på Kullen . Hade varit kul att testa grövre stavar då. Har du ett set liggandes så hör av dig _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
I väntan på ett set 30 mm torsionsstavar så monterade jag ett set Lesjöforsfjädrar i helgen. Mina gamla Jamex hade gett upp totalt. Då fjädrarna är lite kortare än Jamexskräpet så fick jag även montera "drop-stops" så inte fjädrarna trillar ur vid t.ex. byte av hjul. Ska förresten iväg nästa vecka till Svensk bilprovning (läs DEKRA). Rejäl uppvärmning av katalysator och bromsar borde resultera i blankt papper
Efter DEKRA så blir det packning och preppning inför Kinnekulle . Ska bli kul att träffa alla fartdårar i CAR Challenge _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Vid senaste tävlingen i Knutstorp så mätte jag temperaturen vid luftfiltret. Filtret sitter helt oskyddat från värmen som kommer från kylaren och motorn. Det var 25 C i luften under andra racet och tempen låg på 45 C vid filtret under körning. Efter målgång kröp temperaturen upp till 50 C, då vi körde långsamt in i depån.
Har efter detta återmonterat den gamla originalburken och kopplat en friskluftslang till ingången på burken. Ska titta på en bättre lösning för konfiltret under vintern. Eller optimera luft in i burken. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Den har även en en original tratt från front till burk, kolla om du kan hitta den?
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TS -89, CAR Challenge Klass 3 #36 | << 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 14 besök idag (83087 totalt) |