Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 -87 | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (6173 totalt) |
Hej!
Har hängt här på rejsa många år men mest läst om alla andras bravader och projekt. Tänkte nu lägga in en liten tråd själv. Köpte påsken 2015 min drömbil, en vit M3 från -87 av Jonas Sandborg. Jonas hade renoverat det mesta på bilen så den var i mycket fint skick. Direkt jag kom hem monterades 17 BBS rs. Tyckte dock att fälgarna såg lite små ut så drägglade länge på 18 tummarna som låg på blocket men tyckte dom var alldeles för dyra. Men efter två månaders funderande så ringde jag till slut och efter lite prutande blev det affär, nåt som jag inte ångrat en sekund. Nu var ju dock bilen alldeles för hög med sina grupp n fjädrar och bilstein dämpare. Hittade till slut sänkningsfjädrar i Norge så jag fick ner den lite grann men höjden var ändå inte riktigt 100. Började leta coilovers men det är inte lätt att hitta beggade kompletta med spindlar då jag inte ville kapa sönder original. I våras hittade jag till slut ett set begagnade HR-coilovers i Holland. Dessa tillverkades fram till för några år och är bolt on. Nu fick jag till rätt höjd på bilen 😎 Sen jag köpte den har jag mest jobbat med utsidan på bilen, bytt lyktor, lister, emblem, lackat om och så vidare. Nu kändes bilen rätt färdig men ända sen jag köpte bilen och såg youtubeklippen från när Jonas hade DTM-motor i bilen har ju tankarna funnits på lite mer effekt. https://youtu.be/S4qvb6egZQo M3:an är ju en fantastisk bil att köra som alltid ger en ett leende på läpparna men att höra ylet på höga varv från ett kolfiberinsug tror jag gör det ännu större. Så för några veckor sen slog jag till på en gammal "kändismotor" här på rejsa. AL, s nyrenoverade 2,7 liters Köhlerbyggda s14. Lyfte ut originalmotorn i veckan så snart blir det storkubikare i den lilla vita igen. 🤗 Jag har fortfarande inte något sprut till maskinen så tar tacksamt enot tips på vad ni tycker är bäst. Samt hur man smartast ska göra med kabelhärvan, vilka trigger och givare man ska använda, viken övervakning som är nödvändig osv. Nån som har förslag på vilken tändning man ska anvönda? Bilen kommer fortfarande att användas mest för att ut och glida fina sommardagar men lär nog bli en del konbana och eventuellt nån bandag också. När det ska köras bana använder jag annars min 1M som är byggd för att piskas hårt 😊 _________________ Daniél Johansson M3 E30 -87 Porsche 911 turbo -91 Manta 400-85 Toyota Celica Carlos Sainz -92 VW bubbla cab -72 |
||||
Tackar! _________________ Daniél Johansson M3 E30 -87 Porsche 911 turbo -91 Manta 400-85 Toyota Celica Carlos Sainz -92 VW bubbla cab -72 |
||||
Snyggt! Forskat lite nu och amerikanska 325e verkar vara den enda e30n som har samma kontakt till ecun som m3:an. Har dock lyckats få tag i en sån till bra kurs så kommer slakta den för att bygga nya motorhärvan. _________________ Daniél Johansson M3 E30 -87 Porsche 911 turbo -91 Manta 400-85 Toyota Celica Carlos Sainz -92 VW bubbla cab -72 |
||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Det var alltid ren öron-porr när M3:an var med på Sport Club-träffar.
Kul att du återupplivar det men ändå sparar orginalmotorn! Gratulerar till två väldigt fina bilar! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Hej Daniél, vad kul att se bilen här på rejsa igen
Och att också du konstaterat att M3e30 förtjänar en vassare motor än originalet. Ska bli spännande att följa ännu en utvecklingsfas för detta fantastiska exemplar Med vänlig hälsning /Jonas _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Tack för alla positiva kommentarer. 😁
På diametern är det inga problem men dom flesta bbk-kit kräver nog spacer och fram är det 8,5 och et13 så då Kommer nog fälgen för långt ut. Beror ju helt på hur oken bygger. Pysslat lite i garaget. Ventilkåpan var svartlackad innan men jag ville ha fram texten och ränderna så slipade och polerade lite 👌 Fick ett stort paket av Köhler idag också, rostfritt modell grövre. Grenröret är ju däremot inte rostfritt, nån som har tips på bra färg att lacka med? Nån som testat VHT? _________________ Daniél Johansson M3 E30 -87 Porsche 911 turbo -91 Manta 400-85 Toyota Celica Carlos Sainz -92 VW bubbla cab -72 |
||||
Linda grenröret med det här https://www.biltema.se/bil---mc/tuni
_________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
Jag har lämnat ett grenrör till
http://www.weirdperformance.se/ _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Den enda värmefärg jag fått funka är Stovax Heat paint till kaminer.
Grovblästra först med aluminium silikat och sedan tvätta noga med thinner. Det har suttit kvar på alla 'turboinstallationer jag gjort. Bandage tycker jag ser epa ut. Om jag skulle behöva värme isolering hade jag nog köpt embossed plåt och bockat runt och gjort ett paket av det. Med vänlig hälsning Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 -87 | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (6173 totalt) |