Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Handbromsok
3 besök senaste veckan (972 totalt)
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare
Någon som har nån ide på var jag hittar ett vettigt bakok med inbyggd handbroms?
Skivorna bak är 300x30
Detta för att jag ska kunna besiktiga bilen när den väl e klar
Har redan ok till vanlig bakbroms

Trumbroms är inget alternativ

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2751



Specifika handbroms ok?

Wilwood MC4 är framtagna för att fungera på moderna Mustanger och Camaros, dom är tillräckligt "kraftiga" för att fungera hos bilprovning. (Eller bör i alla fall vara det).

Jag beställde så sent som igår ett set från Rallyshop.se, dom finns inte på hemsidan dock. Den modell som finns där är framtagen för lättare bilar, typ Super sevens.


Annars hade Skoda Octavia RS, Golf R32 m.fl bakok med inbyggd handbroms för ventilerade skivor. Jag har ett sånt sett "över" om de är de du letar efter, tolkar det dock som att det är endast för handbromsfunktionen?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare
Ja tanken var ju det men vad kostar ett sånt set som du ändå har över

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5121



Cassius skrev:
Specifika handbroms ok?

Wilwood MC4 är framtagna för att fungera på moderna Mustanger och Camaros, dom är tillräckligt "kraftiga" för att fungera hos bilprovning. (Eller bör i alla fall vara det).

Jag beställde så sent som igår ett set från Rallyshop.se, dom finns inte på hemsidan dock. Den modell som finns där är framtagen för lättare bilar, typ Super sevens.


Annars hade Skoda Octavia RS, Golf R32 m.fl bakok med inbyggd handbroms för ventilerade skivor. Jag har ett sånt sett "över" om de är de du letar efter, tolkar det dock som att det är endast för handbromsfunktionen?


Skoda oktavia, golf r32 etc har väl inte 30mm breda bakskivor? Svårt att få ett bromsok för 22mm bromskiva över en 30mm skiva...

_________________
Roland Johansson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2751



Rolle Scirocco skrev:
Cassius skrev:
Specifika handbroms ok?

Wilwood MC4 är framtagna för att fungera på moderna Mustanger och Camaros, dom är tillräckligt "kraftiga" för att fungera hos bilprovning. (Eller bör i alla fall vara det).

Jag beställde så sent som igår ett set från Rallyshop.se, dom finns inte på hemsidan dock. Den modell som finns där är framtagen för lättare bilar, typ Super sevens.


Annars hade Skoda Octavia RS, Golf R32 m.fl bakok med inbyggd handbroms för ventilerade skivor. Jag har ett sånt sett "över" om de är de du letar efter, tolkar det dock som att det är endast för handbromsfunktionen?


Skoda oktavia, golf r32 etc har väl inte 30mm breda bakskivor? Svårt att få ett bromsok för 22mm bromskiva över en 30mm skiva...


Läste inte 30mm, bara ventilerad skiva när jag svarade.. Octavia oken blir som sagt svåra i så fall

Samma sak med Wilwood MC-4. Enda oket jag vet av i så fall skulle vara Dodge Viper handbromsok (endast handbroms) och tänka sig... jag har faktiskt ett sånt set "över" med sen jag småletade efter delar till ett GT40 replica bygge. Har inga bromsklossar dock. Minns jag rätt gav jag 1200+frakt för dom, och de skulle jag väl vilja ha nu med

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Hej.

For några år sen byggde jag om till ceramiska bromsar bak på min RS4 B7. Ceramiska skivorna har måtten 356*32.
Gjorde en mix av RS4 bromsoken som sitter orginal på bilen med okhållare och skiva från RS6 V-10 modellen (tror att de skivorna finns på flere modeller)

Var tvungen att plana av belæggen 1 eller 2mm och då fick 32mm skivan plats i RS4 oket.

Kanske kan anvænda den typen av ok for att få handbroms på din bil?

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5121



Lasse Karlsson skrev:
Hej.

For några år sen byggde jag om till ceramiska bromsar bak på min RS4 B7. Ceramiska skivorna har måtten 356*32.
Gjorde en mix av RS4 bromsoken som sitter orginal på bilen med okhållare och skiva från RS6 V-10 modellen (tror att de skivorna finns på flere modeller)

Var tvungen att plana av belæggen 1 eller 2mm och då fick 32mm skivan plats i RS4 oket.

Kanske kan anvænda den typen av ok for att få handbroms på din bil?


Undrar också om inte senare årgångar av dkv A8 har 30mm tjocklek på bakskivorna, eller är det bara 28mm? Men som skrivits 1mm kan ju gå att lösa genom lite slipning.

_________________
Roland Johansson
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Gallardo och R8 har separata handbromsok för 32mm skiva

https://www.ebay.com/itm/2013-Lamborghini-Gallardo-Left-LH-Emergency-B . . . .

_________________
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Rolle Scirocco skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Hej.

For några år sen byggde jag om till ceramiska bromsar bak på min RS4 B7. Ceramiska skivorna har måtten 356*32.
Gjorde en mix av RS4 bromsoken som sitter orginal på bilen med okhållare och skiva från RS6 V-10 modellen (tror att de skivorna finns på flere modeller)

Var tvungen att plana av belæggen 1 eller 2mm och då fick 32mm skivan plats i RS4 oket.

Kanske kan anvænda den typen av ok for att få handbroms på din bil?


Undrar också om inte senare årgångar av dkv A8 har 30mm tjocklek på bakskivorna, eller är det bara 28mm? Men som skrivits 1mm kan ju gå att lösa genom lite slipning.


Ja, skulle tro att det går att lösa genom nån typ av VAG ok, eftersom det är besiktningsok (om jag fattar rätt?) så kan man slipa/fräsa ner 50% av tjockleken på belägget och ändå ha bra funktion.

Vill du ha elektrisk handbroms så har jag RS6 ok i fint skick liggande.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3197



Lasse

Kan du berätta mer om bromsmodden? Har sett att en del åker med 370mm wave skivor med nån adapter på rs4 b7 orna.
Mina framskivor e slut så jag skulle behöva byta,då kan man lika gärna uppgradera om de finns nå kul.

Mange

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Mange K skrev:
Lasse

Kan du berätta mer om bromsmodden? Har sett att en del åker med 370mm wave skivor med nån adapter på rs4 b7 orna.
Mina framskivor e slut så jag skulle behöva byta,då kan man lika gärna uppgradera om de finns nå kul.

Mange


Hej Mange, min modd är mest för att bilen hade Ceramiskt fram från fabrik o stål bak, tycker det ser knasigt ut. Därför jag byggde om bak, mest för att det ska se bra ut, vet att det inte "behövs" men det ser bättre ut för ögat.

Men nu ska vi inte kladda ner den här tråden, vi kan ta det via PM? Men givetvis om nån mer vill veta så är det bara att hojta till.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Skruva banåkabil
Handbromsok
3 besök senaste veckan (972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande