Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 129, 130, 131 >> 357 besök idag (364494 totalt) |
Hade precis besök av en kompis som uttryckte samma åsikt, tyvärr kommer ni båda att bli besvikna, nivån ska sänkas rejält, har samlat överfulla dammsugarpåsar i månader som ska få ingå i klarlacken... @Jeppsson: Hade jag inte varit så urusel på att spackla hade det räckt med en 300 ml burk spackel, nu fick jag köpa en till.... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
@Klingan
Dags för bikt: Jag lovade dyrt och heligt att jag inte skulle våtslipa. Klingan, jag har syndat Bevis: För att rättfärdiga mitt handlande vill jag säga att det första lagret sidenmatt på huven såg ut som man lagt det med lövblås, detta blev till och med lägre än den bottennivå jag tänkte ha på huven. Vad blir mitt staff? gå en hel dag på ett shoppingcenter, äta levergryta eller något ännu värre? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Det blir att köra 5 lager grundfärg och 10 lager klarlag med mellanslipning samt våtslipning och polering till färdigt resultat. Om du inte gör det kommer jag smyga in i ditt garage på natten och polera halva förardörren och halva bagageluckan. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Nu tänker du lite snävt, jag kan absolut assistera med motivpolering med... vi kan kalla det kreativa motiv. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Bra tryck i denna...
https://www.goodwood.com/grrc/race/h _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Kan lugna alla, våtslipningen var väl inte sådär pretentiös, det handlade mest om vilket sätt som dammar minst.
Nu ligger det sidenmatt färg på huven som det ska vara, det känns lite konstigt att säga, men huven är klar! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Har inte testat, men är det inte väldigt små munstycken på dem, typ 0,5 eller så, det borde bli ganska mycket förtunning i den färgen och går det ens med en metallicfärg. Smidigt för små reparationer om det funkar. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
@klingan och Johan J
Att polera in fallosar i min hafsigt lagda klarlack känns som ett orimligt hårt straff för min synd, räcker det inte med att jag går en hel dag på ett shoppingcenter och äter levergryta till lunch som bot... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Tror jag har tittat på den 10 ggr, bra ryt i den motorn _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Levergryta hade jag aldrig önskat min värste fiende ens. Hellre fallosar i klarlacken i så fall.
Nu har du väl visserligen skaffat dig erfarenheter genom åren, men personligen hade jag hellre lackat huven i korrekt kulör som resten av bilen och därefter folierat den sidenmatt. Det är jobbigt att få rätt färgmatchning i framtiden om man skulle ångra sig. Såklart enklare med solid färg, men jag vet inte riktigt vad du planerar att köra. Ang. airbrush så gör man inte det. Däremot kan man söka tuben efter Spot Repair vilket egentligen är att man bättrar mindre ytor istället för hela paneler. Det görs på paneler under mittlinjen då ett tränat öga ganska kan ursklija nyansskillnaderna som blir. Man använder det på kofångare, skärmar osv, men inte på motorhuv och tak. Det håller på att växa fram verkstäder som är specialiserade på detta. Inte alla lackerare behärskar det och de flesta vill nog helst lacka om hela panelen. |
||
Det finns en baktanke, plåthuven är bara en tillfällig lösning, när tillfälle ges kommer det att bli en glasfiberhuv för att minska några kilo på jänkejärnet. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Arbetsbänken ser helt underbar ut just nu om man gillar kaos:
Dags att avslöja vilken färg det blir, Ivy green metallic, en originalfärg från 1965. Basecoat lagd: Fick låna en Sata färgspruta från min kompis för att lägga basecoaten, vilken skillnad! men så kostar den över 5000:- också. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
"Fick låna en Sata färgspruta från min kompis för att lägga basecoaten, vilken skillnad! men så kostar den över 5000:- också."
Såg bilden innan jag läste texten och tänkte att det var helsike vilket fint resultat det blev med den där "budgetsprutan"... Johan B _________________ Johan B |
||
Följer det här med stort intresse, blir riktigt bra bygge och snyggt med kulörvalet också.
Tappa inte möjligheten till RHK racing i framtiden med din bil! Jag fick ihop en bil till slut och körde min RHK mustang premiär på Mantorp, ser fram emot nästa säsong. Kari Lehto:racesmile #86 -mustang 65 HT _________________ Kari Lehto |
||
@Lasse och Anders: Tackar
@Johan: Tror jag har kommit till vägs ände med Biltemasprutan, den har orsakat en del extrajobb som ni ska få se senare. Den funkar hyggligt till primer och slipgrund men där någonstans ligger gränsen. Ny egen spruta är på väg. @Kari: Kommer att hålla tillbaka ombyggnationer som är svåra att återställa för att kunna göra FIA bil av den om jag vill. Några grejor kommer att ändras från original men inget som inte en vinkelslip och lite svets kan återställa. Kul att du fått ihop en bil, letar upp dig i depån på någon RHK tävling under nästa säsong Körde själv mellan 1988-93 i en Triumph och mellan 2000-2005 i en Cortina GT. Har du någon bild får du gärna lägga upp den här så jag får mer inspiration. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Goa bilder Kari
Jeppsson tröstköper verktyg, detta måste jag också prova. Nya gullegrisen: Sagola 3300, passade på att köpa en manometer också, insåg omedelbart att man inte kan lita på manometern på kompressorn, jag har lackat med för lågt tryck.... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Ibland går det inte som tänkt och just detta har varit lite tyngre att komma över.
Vanligtvis har jag rätt snabbt en plan B och släpper det som har hänt för det går ändå inte att göra något åt. Men inte den här gången: Klarlacken blev inte bra, inte bra alls.. Jag lyckades inte bemästra biltemasprutan utan fick alldeles för mycket apelsinskal ( kompisens Sata används bara för vattenbaserade färger ). Humöret var inte på topp kan jag villigt erkänna. Lite svårt att fånga hur det egentligen ser ut men jag tror ni fattar. Den enda lösningen var att våtslipa alltsammans med P1200/1500/2000: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 129, 130, 131 >> 357 besök idag (364494 totalt) |