Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 34, 35, 36 >> 83 besök senaste veckan (364763 totalt) |
GS/E hade 160 hk från -72 till -75, från årsmodell -76 ströps effekten ner till 155 hk pga lite hårdare avgaskrav.
Min bil är bromsad till 196 hk på naven så gissningsvis ca 230 hk i motorn. Enligt regbeviset väger den 1310 kg men då var det med tunga originalstolar och nån verktygslåda. Transportstyrelsen räknar väl in förarvikt på 75 kg har jag för mig. Gjorde en fyrhjulsvägning på Gelleråsen förra sommaren, då vägde den 1282 kg med mig i bilen och typ 3/4 full tank men i övrigt "race-ready". Så det är väl strax under 1300 kg med full tank och allt klart för körning. Jag kanske sparar 10 kg på att byta till ett lättare batteri, men jag tror jag kommer att glädja mig mer åt det utökade lastutrymmet _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Med ett såpass lätt batteri kan man nästan motivera att flytta tillbaka det till motorutrymmet, batterikabeln väger säkert 1-2 kilo bara den.
Jag kommer att behålla batteriet i fronten på min bil. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Faktum är att jag tänkte på det igår kväll när jag kom hem från garaget. Det skulle nog gå att stoppa ner batteriet på ena rambenet i motorrummet, men tills vidare får det sitta i bak. Batterikabeln är dessutom dragen inne i tröskeln tillsammans med original kabelstam, ganska osmidig placering kan man tycka. Undrar hur många tröskelbyten på Rekord D och Commodore B som slutat med avkapade kabelstammar... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Nu sitter batteriet på plats, inklämt bakom vänster stötdämpartorn. Den rostiga plåthistorian uppe till höger är ett fäste för nackskydd bak som förre ägaren svetsat dit. Borde ha kapat bort dem för länge sen...
Satte en liten aluminiumvinkel i golvet som stopp i sidled och ett dubbelvikt spikband med krympslang över håller ner batteriet. Tänkte först tillverka en superavancerad klämma av diverse aluvinklar, men sen insåg jag att spikband är helt ok. Blev nog lättare också Passade på att väga det gamla Tudorbatteriet, knappt 16 kg. Ca 9 kg tyngre än Braillebatteriet. Kabelskorna har 10 mm hål och polerna på batteriet har M6-gänga, så det blev till att tillverka ett par eleganta brickor med centrumstyrning. Utgångsobjekten blev ett par blindproppar till gasuttag. Har slängt mängder av dem på jobbet. Nöp fast dem lite lätt i trebacken och tillverkade ett genomgående hål. Styrningen i kabelskon hade AGA redan svarvat åt mig Testade även att lasta i fyra 16" hjul, det gick bra. Finns gott om plats i fälgarna och runtomkring för allt annat som ska med. Borde väl testa med 17"-arna också, det lär nog bli lite tightare... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Ständig transformation på den här bilen. En av mina favorittrådar alla kategorier. Allt från sk. bonnmeck till briljanta lösningar. Fantasin och nyfikenheten, te.x när du fann Volvos drivaxlar så pass lika.
Ett fint rullande projekt som aldrig stannar av. För det krävs det ju en 70-talsOpel el dylikt. Fortsätt förse oss med snillrika detaljer, Anders! _________________ Alex N Eriksson |
||
Tack så mycket Alex!
Det finns en hel del jag borde göra på den här bilen, tex fixa till alla rostbubblor som funnits ända sen jag köpte den för snart 10 år sedan... Nån gång kanske huven får liknande färg som resten av bilen, men det står faktiskt tvåfärgad i regbeviset så den får nog vara kopparmetallic tills vidare _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
||
Undrar om det är Steinmetzbreddare eller Wiedner breitbau? Viktiga saker i Commodorekretsar... Faktum är att en båge eller enkel bur kan bli nästa stora projekt för bilen, men det är inte lätt att hitta färdiga grejer. Särskilt när jag vill behålla baksätet och instrumentpanelen intakt. Jag vet att jag sett nån skruvbur från Weicher eller Heigo, men de verkar ha utgått ur deras sortiment. Kanske får slå en signal till Finess och kolla om de har nåt bra förslag hur man kan göra. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag har visst en biltråd också, hade nästan glömt bort den
Det lilla Braillebatteriet kanske behöver lite underhållsladdning ibland, så jag köpte mig en Ctekladdare häromdagen. Monterade snabbanslutningen i motorrummet, anslöt den till ett kontaktstycke jag monterade för många år sedan för att kunna parkera en pluskabel som blev över. Borde väl städa bort lite vägdamm i motorrummet, det är ju dags för besiktning nästa fredag. Gjorde det sedvanliga montaget av dummy-LMM och kolkanister, sen får det väl bli lite rejäl varmkörning för att få katalysatorn att vakna till. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Oljebyte idag, kostade på mig Motul 300V den här gången. Fint ska det vara
När bilen ändå hängde på lyften så passade jag på att byta drev till hastighetsmätarvajern. Grön har 19 kugg, grå har 20 kugg vilket ska stämma lite bättre med utväxlingen i bakaxeln. Provkörde lite grann och mätaren verkar stämma hyfsat. Tillbaka från provkörning så märkte jag att det börjat läcka vatten från nedre anslutningen på kylaren... Testade att dra åt slangklämman lite, men då började det läcka ännu mer så jag åkte hem. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Det låter som den perfekta lösningen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
När man är industriarbetare måste man tydligen vara ledig idag, så jag passade på att arbeta lite med bilen istället.
Fick ordning på kylarläckaget, slangen hade krupit av stosen på kylaren. Nåt klantarsel har väl slarvat med monteringen nån gång... Fantastiskt ont om plats för händer och verktyg, men nu sitter slangrackaren på plats och det verkar hålla tätt också. Jag borde nog skölja igenom kylsystemet nån gång framöver och kanske provtrycka, det var nån misstänkt ljusbrun gegga i kylarlocket. Förhoppningsvis är det bara rostavlagringar, alternativt trasig blockpackning eller sprucken topp... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Bilskrället gick igenom besiktningen med ett nödrop på avgasvärdena, börjar bli lite av en följetong det där.
Frågan är vad jag ska göra nu? Köra omkring i en veteranbil med stenhård fjädring och skalstolar? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Det blir banträff på Mantorp den 26/5 med Opel, Honda och Fordklubbarna
Hoppas diffbromsen gör lite nytta, jag har haft lite svårt att få driv genom Hårnålen och Chikanen förut. Tighta högersvängar är inte kul med öppen diff. Sen får vi se om utväxlingen gör nån skillnad också, kanske att man hinner peta i femman på dragstripen... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag tillverkade en ny luftstyrning till kylaren igår, den gamla i polykarbonat började bli ganska deformerad av värmen.
"Kolfibern" jag hade liggande var lite för kort så mönstret hamnade lite snett. Funktion före form. Vet inte om det är äkta kolfiber, det var en massa kinesiska tecken på skyddsplasten. Det dammade rejält när jag kapade den iaf, hade andningsmask på mig för att slippa snyta svart i flera dagar. Better safe than sorry... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Tänkte släppa en liten teaser så här på söndagkvällen...
Jag tyckte det var dags att ta tag i ett gammalt projekt som kom av sig lite för ett par år sedan. Måste ju ha nåt att pilla med i sommar... Långt ifrån färdigt, men tillräckligt för att kunna provmontera på ett löst topplock. Det kommer att behövas lite mer svetsjobb och en hel del slipande i kanalerna. Sen ska jag få ihop gaslänkaget också, det är massor av axlar, hävarmar, fjädrar och grejer _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Det stämmer att det är BMW E34 M5, lite osäker på om de är från 3,6 eller 3,8. Själva spjällplattorna är 46 mm iaf.
De är nerfrästa en bra bit och svetsade på ett kapat insug från Opelmotorn. Det kommer att behövas lite mer svetsjobb för spridarhylsor så småningom. Kikade lite mer på grejerna idag och det kommer att bli väldigt tight mot bromsservot. Jag får nog leta upp ett servo med mindre diameter, men jag vill ju ha ett med minst samma ork som originalet. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 34, 35, 36 >> 83 besök senaste veckan (364763 totalt) |