Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 161, 162, 163 ... 219, 220, 221   >>
426 besök senaste veckan (1114888 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Rättelse: Kromade och högglanspolerade fälgar borde förbjudas

Niklas har helt rätt, Minilite är klockrena, skulle gärna tänka mig en uppsättning för R-däcken, fanns det inte en annons här på Rejsa för ett tag sedan... måste kolla.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
*Går genast ut i garaget och filar fälgbanorna med roterande stålborste för att få Jannes acceptans*


Håller på att hänga karosspaneler så gott det går. Där kommer ju krävas lite att få dem rätt. Senare, Janne, senare.
Ragnar inspirerar till att försöka göra något bra här. Sen. thumbs up

Odefinierad karosslinje i form av radie 30mm gör att man får hitta andra knep för att linjera panelerna rätt. Förvånande att ens alla paneler har ungefär samma kurvatur


Sätter man en liten klutt på en av pinnarna på radiemallen så kan man hitta väldigt exakta punkter. Och få det rätt OK dessutom thumbs up


Skärmens plåt är ca 8mm längre än dörren. Gapet varierar mellan 11mm och 3 längs med dörren. :
Båda panelerna kommer från samma bil.



Backspegeln satt 4cm för långt bak på passagerarsidan


Den blev ju ganska bred fram visar det sig. Ganska bred...
1,5° camber dessutom.


Bak kortade jag dedionen eftersom den även där blev ganska bred. Ska visserligen höja skärmkanterna fram också och har då möjlighet att korrigera, men överväger ändå att bredda dedionen igen någon gång i framtiden när man har den nere. Hjulen hamnade väldigt tight mot innerskärmarna så det är lättare att bredda än att kapa ur dem och bygga om.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Det blir jävligt bra det här, men denna bil förtjänar en riktigt arg spis, minst 700hk

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



8mm, 3-11mm variation, 4 cm fel(!?)..
Samtidigt tilltalar ju linjerna något grymt så jag får nog revidera min tanke om att amerikanska bilar byggdes av onyktra yxmördare. De har ju helt klart byggts av artistiska onyktra yxmördare.

Skämt åsido, herrejävlar vilken hård bil detta är/blir. Har äröigt talat aldrig gillat Firebirden, men jag börjar nog ändra mig.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Vaknade på rätt sida idag och kan tänka mig ett undantag för dig Jeppsson, du får ha polerade fälgbanor


Det ser riktigt bra ut, helheten kommer att bli grym.

När jag renoverade min förra mustang lade jag helt enkelt på en fin sträng med migsvetsen på kanten av dörren för att få lite material att jobba med när dörrspringorna skulle upp till europeisk kvalitet.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Så var det tänkt också. Har köpt hem lite 'tjock ståltråd' för att kunna fylla på där det är som värst. Jag har ingen MIG, utan bara TIG, så jag får se hur jag löser det när jag kommer så långt.

erikjakan skrev:
Det blir jävligt bra det här, men denna bil förtjänar en riktigt arg spis, minst 700hk

En 6,8L motor är inte arg med 100 hästar/liter. Det behövs minst 130 hästar/liter för att den ska börja låta lite irriterad.

Nu ska den först och främst besiktigas. Sen ska jag lära mig hantera den riktigt bra. Sen får vi se om det finns någon bensin kvar i världen innan det görs något mer med motorn.


Axly skrev:
De har ju helt klart byggts av artistiska onyktra yxmördare.

thumbs up
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



And ersJepp sson skrev:
Så var det tänkt också. Har köpt hem lite 'tjock ståltråd' för att kunna fylla på där det är som värst. Jag har ingen MIG, utan bara TIG, så jag får se hur jag löser det när jag kommer så långt.



https://www.youtube.com/watch?v=HV7PIVZ1waM

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Vettekatten om jag lyckas med det på 1mm plåt. Annars är det ju en bra anledning att köpa sig en MIG...
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



And ersJepp sson skrev:
Vettekatten om jag lyckas med det på 1mm plåt. Annars är det ju en bra anledning att köpa sig en MIG...


Testa på en skrotbit på arbetsbänken, dra ner till 15 A. Dörren är ju dubbelvikt och det finns mycket material som drar åt sig värmen. Du har allt att vinna.

Eller köp en MIG, köpa saker är roligt. Fast du behöver ett större garage snart.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Klingan75 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Vettekatten om jag lyckas med det på 1mm plåt. Annars är det ju en bra anledning att köpa sig en MIG...


Testa på en skrotbit på arbetsbänken, dra ner till 15 A. Dörren är ju dubbelvikt och det finns mycket material som drar åt sig värmen. Du har allt att vinna.

Eller köp en MIG, köpa saker är roligt. Fast du behöver ett större garage snart.


Kemppis lilla Minarcmig 170 är inte större än ett flak öl, och det får man väl alltid plats för, eller?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Janne stressar på. Känner mig redan akterseglad, men försöker göra några dödsryck för att i alla fall ge sken av att det händer saker.


Äsch, det händer inte så mycket i den takten jag önskar för närvarande.

Vad gör man då?
Tröstköper verktyg, såklart.

CNC-plasma inköpt. Eller nja, plasman hade jag sedan tidigare då TIGen hade den funktionen integrerad. Snubblade över ett CNC-bord med både bra pris och någorlunda rätta dimensioner...






...för att kunna monteras i botten av arbetsbänken. :

Där fanns det ju några kvadratcentimetrar av garaget som utnyttjades till bråte, så de måste genast optimeras!

Rätt gediget bygge. Finns lite mindre grejer att finlira med, men inget som är panik. thumbs up
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



And ersJepp sson skrev:
And ersJepp sson skrev:
Janne stressar på. Känner mig redan akterseglad, men försöker göra några dödsryck för att i alla fall ge sken av att det händer saker.




Jag stressar som bara den, men allt jag gör just nu är kontraproduktivt, har inte ens förmått mig att skriva om eländet.
Ny levnadsregel: "gör man inget så går det åtminstone inte baklänges"

Verktyg är kul!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Någon som vet var man får tag på strålkastarhållare som har nödvändiga justeringar?

Det är H4 7" insatser, så det är många bilar som har sådana. Hittade Golf1, men tycker de var i dyraste laget (inkl frakt - säljaren vill inte kombinera frakt heller)

f:1" target="_blank" class="postlink">https://www.ebay.com/itm/VW-Golf-MK2-H4-Headlight-W-O-Headlamp-Levelling-Brand-New-High-Quality-Part/152237074559?fits=Model%3AGolf&hash=item237209687f:g:wcgAAOSw5wVb-E8K:rk:1f:1


Andra tips?
Gärna med länk till inköpsställe...

Eller om någon har nåt som ligger och skräpar i garaget?
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



kanske från någon volvo 140...???

_________________
Michael Thulesius
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348



Närmsta skrot borde ha ngt,
Kolla bildelsbasen, du kanske tyvär får med en lykta på köpet. Men det borde bli billigare än din ebaylänk

_________________
John Nilson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



And ersJepp sson skrev:
Någon som vet var man får tag på strålkastarhållare som har nödvändiga justeringar?

Det är H4 7" insatser, så det är många bilar som har sådana. Hittade Golf1, men tycker de var i dyraste laget (inkl frakt - säljaren vill inte kombinera frakt heller)

f:1" target="_blank" class="postlink">https://www.ebay.com/itm/VW-Golf-MK2-H4-Headlight-W-O-Headlamp-Levelling-Brand-New-High-Quality-Part/152237074559?fits=Model%3AGolf&hash=item237209687f:g:wcgAAOSw5wVb-E8K:rk:1f:1


Andra tips?
Gärna med länk till inköpsställe...

Eller om någon har nåt som ligger och skräpar i garaget?


Nu var det på länken Mk2 golf iofs.
Mk1 golf har rund infästning och brukar avändas på andra märken.
Den på länken har större rektangulär ram och tar plats.
Tycker du det var dyrt? Är det per styck?
Vad vill du ha? Klarglas? Styling? mm?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178




_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Jag har ett set klarglas Golf MK1 (rund ram) som blev över. Priset var så lågt att jag antog de var per lykta så köpte två, men de var per set så jag har 2 set..

Tror jag gav 300kr paret.. Har också ett set vanliga beggade Golf lyktor, men dom lär jag behöva för besiktningen..


De överblivna paret kan du få för 300 + frakt dock

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



www.europaspares.com eller carbuilderssolution (eller vad dom nu heter) så slipper du joxa med gammalt rostigt mög från skroten.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



http://minispares.com/product/Classic/Electrics/Lamps/Headlamps/S5400. . . . .|Back%20to%20shop
Känns prisvärda, om de nu går att montera på vettigt sätt. Finns med all säkerhet på Ebay också.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Lillen skrev:
Tycker du det var dyrt? Är det per styck?

För enbart hållare, utan strålkastare så tyckte jag det var rätt saftigt med en femhundring inkl frakt/st. Dvs två hållare = 1000 spänn ungefär.

Micke K skrev:
Volvo PV, Amazon
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=273547-1

Svårt att se på den där bilden. Google var bättre.
De där borde kunna funka

Wankelsport skrev:
http://minispares.com/product/Classic/Electrics/Lamps/Headlamps/S5400.aspx?090904&ReturnUrl=/shop/classic/Electrics/Lamps/Headlamps.aspx|Back%20to%20shop
Känns prisvärda, om de nu går att montera på vettigt sätt. Finns med all säkerhet på Ebay också.

thumbs up
påminner om de som jag hittade på sidan som Ove tipsade om också, de var dock öppen design, vilket jag tror spontant kan funka bättre i mitt motorrum.
https://www.europaspares.com/auto-electrical/lighting/headlamps-nest-u . . . .
I övrigt fanns där inte mycket för amerikanska bilar på den där sidan som du länkade till.


Tack för alla tipsen!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 161, 162, 163 ... 219, 220, 221   >>
426 besök senaste veckan (1114888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande