Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RejsaRubberTrac
Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (30860 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cooool. Nu skickar jag alla temperaturer och avståndsmätningen till min mobiltelefon. Allt funkar

Det gick på ganska få timmar, började i går innan lunch. Men såklart, nu finns det oändligt med pill för att optimera överföringen för att få ner strömförbrukningen så långt det går osv och sätta ner foten så att både Harrys och Racechrono stöttar upplägget. Jag ska skicka kit till båda tänkte jag så de har något att programmera mot. Sen måste jag kika på det här med 3D CAD för att göra en bra liten lådda att skruva fast i hjulhuset.


Allt, kod, 3D-ritning och instruktioner hur man pillar ihop det kommer läggas upp så att alla som vill kan plocka ihop det hela till sig själv. Eventuellt kan man göra en liten webshop med färdigprintade lådor eller kanske rent av kompletta kit. Har inte fokus på det men det är ju inta alla som vill sätta ihop själv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Döper om tråden och flyttar den så att de som kan vara intresserade ser den.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Haha du e ju kung Magnus!!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Det håller jag med om! Bra jobbat!
Givarlådan är jag intresserad av, sätt en prislapp på den.
Hur gick det med samplingsfrekvensen, fick du upp den?

Trots att du redan är klar tror jag ändå att jag försöker göra en standalone-lösning med en raspberry. Mest för att jag vill lära mej att göra en logger som fungerar som en film som man kan spela upp och stega framåt/bakåt.
Lägger antagligen även till nån slags accelerometer, eller använder mobilens.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
SRyLul skrev:
Det håller jag med om! Bra jobbat!
Givarlådan är jag intresserad av, sätt en prislapp på den.
Hur gick det med samplingsfrekvensen, fick du upp den?

Trots att du redan är klar tror jag ändå att jag försöker göra en standalone-lösning med en raspberry. Mest för att jag vill lära mej att göra en logger som fungerar som en film som man kan spela upp och stega framåt/bakåt.
Lägger antagligen även till nån slags accelerometer, eller använder mobilens.


Ja det är kul o pilla så go go go thumbs up

Givaren kunde jag utan att tweaka öht läsa ur alla zoner på 25ms. Men hur snabbt beror på upplösningen man väljer, går att köra över 200Hz om jag såg rätt i databladen. Overkill? Hahaha. Jag är osäker på vad mobilapparna tycker är lagom med bandbredd på inkommande data. Temperatur har ju lite inbyggd tröghet i den här applikationen så där räcker nog 2Hz gott. Avståndsmätaren kan man ju köra fortare, det är ju dessutom mycket mindre data per läsning så det är ju ok. Sen får man se var strömförbrukningen landar på olika uppdateringsfrekvenser, det har jag skitsvårt att gissa just nu. Men processorn är sketsnål även under vanlig snurr helt utan sleep.

_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Mycke intressant! har funderat på nått liknande o nu finns ju lösningen!
man borde ju ganska enkelt kunna köra både till tfn + en raspberry om man vill, eller?
Bidrar gärna med det jag kan, så behövs det 3D ritning av nått så hör bara av dig, har även 3D printer för att testa av så allt funkar

Robban

_________________
Robert Aronsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tänkte det kunde vara kul o lära sig lite med 3Dprint men hjälp kan nog behövas! thumbs up


Nu har jag gjort så att jag kör avståndsmätaren i 10Hz och temp i 3Hz. Går att justera helt fritt. Mest upp till telefonapparna vad de klarar enkelt utan att lastas ner.

_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315




_________________
Robert Aronsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Om du behöver få "lådorna" 3D-printade så kan jag vara behjälplig. Om du vill rita CAD-filen själv så finns det en massa guider och gratisprogram där ute så du kan komma igång, sen ska filen sparas som .STL innan den går att 3D-printa.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



En webshop här på rejsa där man kan köpa färdiga lådor säger jag thumbs up

När ni 3d printar lådor så vore det ju fint med detta ingraverat:

Sen kanske både batteri drivna lådor och möjlighet med 12v driven som man kan dra sladd till från tändningsplus.

Men avstånds mätaren kräver den då att lådan sitter rakt ovanför däcket?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Magnus, hur viktigt är det att *linsen* på givaren hålls ren?
Kan man montera typ ett glas framför? eller mäter den tempen på glaset då?

_________________
Robert Aronsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
RallyQuattro skrev:
En webshop här på rejsa där man kan köpa färdiga lådor säger jag thumbs up

När ni 3d printar lådor så vore det ju fint med detta ingraverat:

Sen kanske både batteri drivna lådor och möjlighet med 12v driven som man kan dra sladd till från tändningsplus.

Men avstånds mätaren kräver den då att lådan sitter rakt ovanför däcket?


Ja både temp och avståndsmätaren bör sitta rakt ovanför. Framhjulen svänger ju så det tempmätaren måste sitta där däcket inte rör sig sidledes. Eller för att var mer exakt, tempmätarens ir-strålar måste pricka däckets topp men kan sitta lite snett framför eller bakom. Och avståndsmätaren bör pricka längst upp men kan också sitta lite framför eller bakom men då får man räkna om avståndsvärdena därefter förstås.

Jag har klurat på att det kan bli en tvådelad lösning, en med processor och batteri och sen en liten tunn sladd till en jättelitet sensorhus. The jury is still out

Lådan laddas med en USB-microkontakt som naturligtvis kan vara konstant inkopplad med matning från bilen med en 12V till usbplupp.

_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Tror en tvådelad lösning är bäst, då kan man ha bara sensorn i hjulhuset o resten under huven, mer skyddat

_________________
Robert Aronsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
robbansson skrev:
Magnus, hur viktigt är det att *linsen* på givaren hålls ren?
Kan man montera typ ett glas framför? eller mäter den tempen på glaset då?



Ja det kommer bli problem med skit. Inte läge att låta det sista fast monterat på en gatbil minst sagt.


Varken avståndssensorn eller irsensorn går genom de saker jag testat med. Avståndsensorn har någon typ av tunnt skydd framför (jag klurar på att skyddet har "rätt" färg för att släppa igenom lasern men är osäker) men den är nog inga problem att bara torka av när den börjar läsa fel. IR-sensorn däremot vore nog bra att skydda, den är klart svårare att göra ren, någon som kan tjuvkika på hur befintlig racingdäcktempsensorprodukter hjälper till med smutsproblemet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Kanske ha någon kåpa över som smuts/sten skydd som man tar bort när det är dags för bankörning.
Blir nog enklast än att behöva demontera/montera hela sensorn varje gång speciellt om den ska sitta stabilt fast.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



går det inte att vinkla? måste man sitta vinkelrätt mot hjulet? 99,9% av skiten lär ju lämna däcket vinkelrätt sett från däckets yta

_________________
Tord Ringenha11
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Min tanke var att sätta sensorerna rakt framför hjulet för att minska smutsen. Att hjulet svänger gör ju inget om man följer temp-linjerna? Man kan ju teoretiskt räkna/gissa på styrvinklar åxå...
Avståndet tänkte jag rikta mot asfalten. Som iofs har ojämnheter, men de går kanske att filtrera bort. Går det så illa att man är på kurbs, sand, gräs eller annat så är den mätningen kanske av underordnad betydelse?
När bilen registrerar data så är datat ganska ointressant, i princip bara ett larm. Först efteråt kan data bli info.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Kanske ha någon kåpa över som smuts/sten skydd som man tar bort när det är dags för bankörning.
Blir nog enklast än att behöva demontera/montera hela sensorn varje gång speciellt om den ska sitta stabilt fast.


Ett lock. Ja så självklart när du säger det hahaha! Super thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tord skrev:
går det inte att vinkla? måste man sitta vinkelrätt mot hjulet? 99,9% av skiten lär ju lämna däcket vinkelrätt sett från däckets yta


Tänk dig en tub framför sensorerna. Toarulle att titta genom typ.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Typ såhär, aningens snett så det inte påverkar avståndsmätningen nämnvärt men så att inget flyger in i den smala tuben. Tuben är väldigt smal på ena ledden men bred på andra för att IR-arrayen ska se hela däcksbredden.



_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



eller att det sticker ner en kant längre på den sida som är mot bakdelen på bilen, blir ju samma funktion som tuben, men mer öppning för mätning.






_________________
Robert Aronsson
Citera
RejsaRubberTrac
Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (30860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande