Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 23, 24, 25   >>
27 besök senaste veckan (148382 totalt)
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ett tag sedan man uppdaterade här. Mest för att säsongen väl är över och meksäsongen inte riktigt börjat. Däremot har det börjat trilla in lite grejer, så det är kanske dags att göra en todolista för vintern.

1. Räkna ut (mäta upp) vilken generation av växellänkage jag har på "nya" 6-växlade lådan och beställa renoveringssats till det
2. Byta växellåda och startmotor
3. Byta ut vänster bakre nedre A-arm eftersom den som sitter där nu verkar en aning slagen
4. Renovera alla Miata Sport-oken
5. Få på nya bromsarna
6. Vaxa bilen ()
7. Få av R-däcken från fälgarna och lacka dessa
8. Få på R-däcken på fälgarna igen
9. Ordna bättre frigång mellan insugsbälgen och motorhuven
10. Byta vattenkylare
11. Fixa fönsterhissen på passagerarsidan som nu låser sig emellanåt

Så, japp! Det blir största standardbromsarna och sexväxlat till nästa säsong!

Det mesta är hemma vad gäller delar. Lite mer kommer, men det är ingen brådska med det. Jag har att göra under tiden. Bilen har än så länge åkt upp på pallbockar, bromsarna är isärtagna och arbetet med att renovera dem har börjat så smått. Jag har även fått hem ett bra hjullagerfett som skall hålla för högre temperaturer. Eventuellt är det läge att då köpa två nya hubbar till framhjulen och packa om dessa med det nya fettet, men jag får se lite hur jag gör. Det som finns i listan går före att fylla på den med nya grejer. Vaxning av bilen gör jag mest för att det vore synd att inte göra det med tanke på hur välvaxad den bilen har varit tidigare. Och lack av fälgarna gör jag för att de ser förskräckliga ut idag.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Miator är roliga och kompetenta bilar!
Men det händer inte jättemycket när man sätter ned högerfoten...

Kul att du ramlade tillbaka i en sådan efter BMW:n thumbs up
Själv lämnade jag aldrig BMW-träsket, åtminstone inte mentalt, så för återfallet var utgången given på förhand...

När jag fick förmånen att köra Miata på Sviestad för många år sedan så kan jag inte minnas att jag upplevde
registret på motorn som jättesmalt - vad är uppsidorna med att skifta till 6-växlat?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Christian Jansson skrev:
vad är uppsidorna med att skifta till 6-växlat?
Snittvarvtalet på varvet går upp lite så arean under kurvan blir lite större.
Du får en pinne till upp till 1:1 (ettan blir en enklare startväxel, mindre varvtalskritisk stående start).

Men mindre perfekt växling och några kilo tyngre (tål lite mer effekt iofs).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Christian Jansson skrev:
Själv lämnade jag aldrig BMW-träsket, åtminstone inte mentalt, så för återfallet var utgången given på förhand...

Jag känner igen mig lite där!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Niklas Falk skrev:
Snittvarvtalet på varvet går upp lite så arean under kurvan blir lite större.
Du får en pinne till upp till 1:1 (ettan blir en enklare startväxel, mindre varvtalskritisk stående start).


Aha - så registret är inte så brett att det inte finns vinster att få mao. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Christian Jansson skrev:
Niklas Falk skrev:
Snittvarvtalet på varvet går upp lite så arean under kurvan blir lite större.
Du får en pinne till upp till 1:1 (ettan blir en enklare startväxel, mindre varvtalskritisk stående start).


Aha - så registret är inte så brett att det inte finns vinster att få mao. thumbs up
Men vinsterna är inte så jättestora

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Claes Haglund skrev:

1. Räkna ut (mäta upp) vilken generation av växellänkage jag har på "nya" 6-växlade lådan och beställa renoveringssats till det

Finns även på min lista efter mycket strul under säsongen; sugen på miataroadsters short shifter men den är dyr...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Dennis Kullman skrev:
Claes Haglund skrev:

1. Räkna ut (mäta upp) vilken generation av växellänkage jag har på "nya" 6-växlade lådan och beställa renoveringssats till det

Finns även på min lista efter mycket strul under säsongen; sugen på miataroadsters short shifter men den är dyr...
Men bra, tillsammans med AmsOil

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Niklas Falk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Claes Haglund skrev:

1. Räkna ut (mäta upp) vilken generation av växellänkage jag har på "nya" 6-växlade lådan och beställa renoveringssats till det

Finns även på min lista efter mycket strul under säsongen; sugen på miataroadsters short shifter men den är dyr...
Men bra, tillsammans med AmsOil

Om den tar bort mina problem så är den värd en slant!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Växla 6-5-4-3 är fortfarande lite knepigt för mig. Det slutar ofta i 5 så det blir att hoppa 5-3 mitt i kurvan när det låter fel varvtal .
Men känslan i MR långa böjda är helt ok.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag hade också lite krångel med växlandet på miatan, framförallt gillade jag inte att växla 4->5, det var lätt att gå in i backspåret. Känns lite svettigt att gå in under bron på Kinnekulle och hålla på att försöka hitta en växel. Så det är nog värt att försöka få lite ordning på länkaget! thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Miator är roliga och kompetenta bilar!
Men det händer inte jättemycket när man sätter ned högerfoten...

Kul att du ramlade tillbaka i en sådan efter BMW:n thumbs up
Själv lämnade jag aldrig BMW-träsket, åtminstone inte mentalt, så för återfallet var utgången given på förhand...

När jag fick förmånen att köra Miata på Sviestad för många år sedan så kan jag inte minnas att jag upplevde
registret på motorn som jättesmalt - vad är uppsidorna med att skifta till 6-växlat?


Ja, BMW-träsket var djupt och jobbigt att ta sig ur och visst vandrar väl tankarna åt det hållet emellanåt, men varje gång jag sätter mig bakom ratten på Miatan så försvinner de tankarna. Klart är att det är personligt betingat, för inte ens min fars Z3 är i närheten av känslan av att vara integrerad med bilen som jag får i Miatan. Men visst, rakorna är inte särskilt roliga...

Som de andra säger så blir det tätare steg i växellådan med sexväxlat. För min del handlar det mycket om känslan. Tätstegat är ju kul. Om det går så mycket snabbare är jag tveksam till.

Dennis Kullman skrev:
Claes Haglund skrev:

1. Räkna ut (mäta upp) vilken generation av växellänkage jag har på "nya" 6-växlade lådan och beställa renoveringssats till det

Finns även på min lista efter mycket strul under säsongen; sugen på miataroadsters short shifter men den är dyr...


Miataroadsters ska jag kika närmare på. thumbs up Själv har jag hittills mest kikat på denna. Har läst en del gott om dem och borde inte det bli bra om man parar det med en billigare short shift-spak?

AmsOil?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439




_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Claes Haglund skrev:
AmsOil?
https://www.ato24.de/en/amsoil-synthetic-manual-transmission-and-trans . . . .


Se där! För hållbarhet gissar jag? Borde väl fungera bra med den Mobil 1 SHC 75w90 jag har på hyllan med originaleffekt?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Claes Haglund skrev:
Borde väl fungera bra med den Mobil 1 SHC 75w90 jag har på hyllan med originaleffekt?


Med ett förflutet yrkesliv inom gebitet smörjmedel säger jag - ja, det går alldeles utmärkt. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Claes Haglund skrev:
Niklas Falk skrev:
Claes Haglund skrev:
AmsOil?
https://www.ato24.de/en/amsoil-synthetic-manual-transmission-and-trans . . . .


Se där! För hållbarhet gissar jag? Borde väl fungera bra med den Mobil 1 SHC 75w90 jag har på hyllan med originaleffekt?
Nope, för värmetålighet och känsla.
För grundfunktion funkar vilken 75-90 som helst.

Det är när man lägger sig utanför specområdet som knasigheterna spelar roll. Det är ont om specar för oljor en bit över 100 grader.
Och, nä jag har inte testat många, har inte haft anledning att tömma ut denna.
Känslan är noterbart bättre än den originalare jag körde 7k mil. Men det är ju olika individer till växellådor också

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Claes Haglund skrev:
Niklas Falk skrev:
Claes Haglund skrev:
AmsOil?
https://www.ato24.de/en/amsoil-synthetic-manual-transmission-and-trans . . . .


Se där! För hållbarhet gissar jag? Borde väl fungera bra med den Mobil 1 SHC 75w90 jag har på hyllan med originaleffekt?
Nope, för värmetålighet och känsla.
För grundfunktion funkar vilken 75-90 som helst.

Det är när man lägger sig utanför specområdet som knasigheterna spelar roll. Det är ont om specar för oljor en bit över 100 grader.
Och, nä jag har inte testat många, har inte haft anledning att tömma ut denna.
Känslan är noterbart bättre än den originalare jag körde 7k mil. Men det är ju olika individer till växellådor också


Tackar för bra input! I och med takten som denna bilen rivs i för nöjes skull så tappar jag då i Mobil1 nu och nästa gång jag beställer oljor så kan jag lika gärna svänga med två liter AmsOil. Känsla är en svårmätt grej. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ja, då får vi uppdatera listan efter Black Friday och lite mätningar av växellådan.

1. Räkna ut (mäta upp) vilken generation av växellänkage jag har på "nya" 6-växlade lådan och beställa renoveringssats till det
2. Byta växellåda och startmotor
3. Byta ut vänster bakre nedre A-arm eftersom den som sitter där nu verkar en aning slagen
4. Renovera alla Miata Sport-oken
5. Få på nya bromsarna
6. Vaxa bilen ()
7. Få av R-däcken från fälgarna och lacka dessa
8. Få på R-däcken på fälgarna igen
9. Ordna bättre frigång mellan insugsbälgen och motorhuven
10. Byta vattenkylare
11. Fixa fönsterhissen på passagerarsidan som nu låser sig emellanåt
12. Packa om och byta hubbar på framaxeln
13. Tillverka delrinbussning till växellänkaget

Så, det blir till att se om jag kan använda svarven och delrinstången jag har liggande hemma för att få till en ny och fin bussning till växellänkaget för bästa möjliga känsla. Alla andra grejer borde passa från mitt gamla länkage som jag renoverade med nya grejer förra året, så jag flyttar över dem, tänker jag.
Ompackning av fronthubbar skall jag mest göra för att lära mig, men också för att det inte skadar med fett med lite högre värmetålighet. Internet säger att Motul CV2 är bra och det fick jag hem via Mekonomen. De gamla har tryckt ut lite fett efter lite för många varv på bana ett par gånger och jag tycker mig känna ett litet glapp i en av dem, så bort med de gamla och in med de nya. thumbs up

Jag roade mig förresten med att ta några bilder på bilen efter tvätten inför avställningen. Helt oredigerade och så, så bare with me. Den är inte så dum, ändå, den lille bilen även om utsidan skulle må bra av lite mer omtanke.








_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Nu börjar vi jobba med listor igen!

Saker att göra:
1. Byta växellåda och startmotor (EJ PÅBÖRJAT)
2. Byta ut vänster bakre nedre A-arm eftersom den som sitter där nu verkar en aning slagen (EJ PÅBÖRJAT)
3. Renovera alla Miata Sport-oken (IN THE MAKING)
4. Få på nya bromsarna (EJ PÅBÖRJAT)
5. Vaxa bilen () (IN THE MAKING)
6. Få av R-däcken från fälgarna och lacka dessa (EJ PÅBÖRJAT)
7. Få på R-däcken på fälgarna igen (EJ PÅBÖRJAT)
8. Ordna bättre frigång mellan insugsbälgen och motorhuven (EJ PÅBÖRJAT)
9. Byta vattenkylare (EJ PÅBÖRJAT)
10. Packa om och byta hubbar på framaxeln (EJ PÅBÖRJAT)
11. Tillverka delrinbussning till växellänkaget (EJ PÅBÖRJAT)
12. Fixera kopplingsslang och lambdakablage bättre (EJ PÅBÖRJAT)

Saker på kanske/-senarelistan:
1. Eventuellt börja skissa på/bygga en splitter (EJ PÅBÖRJAT)
2. Utveckla och tillverka "frog arms" för att styva upp framvagnen (IN THE MAKING)
3. Riva ur krocksensorer i framskärmarna (EJ PÅBÖRJAT, tas ur när framskärmarna ska av för att frog armsen skall dit)
4. Byta styrstag höger (EJ PÅBÖRJAT)

Färdiga punkter:
1. Fixa fönsterhissen på passagerarsidan som nu låser sig emellanåt (FÄRDIGT)
2. Räkna ut (mäta upp) vilken generation av växellänkage jag har på "nya" 6-växlade lådan och beställa renoveringssats till det (FÄRDIGT)

Jag har kommit fram till att jag har den senare versionen av växellåda, med det grövre länkaget. Tänker dock använda allt jag köpte förra året och sedan försöka svarva en egen bussning i delrin. Det är den enda delen som skiljer från den andra lådan nämligen.

Vaxningen blev inte färdig, för jag blev avbruten.

Renovering av ok tar sin tid. Mest tid tog det att försöka få ordning på okens funktion och utseende. De var ofattbart rostiga på utsidan och de hade satt sig. Inte så mycket, men tillräckligt för att det skulle bli lite meck. Har dock fått hem alla grejer förutom nya belägg som kommer i februari. Blev Hawk DTC-30. Borde fungera bra då de fungerade skapligt på bana men bra på gata och konbana med de gamla bromsarna. Med större ok och skivor borde de fungera bra även på bana, tänker jag. Nu är i alla fall ok och okhållare rostfria och nylackade. Bara peta i nya packningar och kolvar och invänta beläggen.

Nya hubbar var restnoterade, men väntas komma i mellandagarna.

Summa summarum ska det nog bli sportbil av detta även till nästa säsong.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



Jösses vilken lista...

_________________
Per Nilsson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Pelle_MX5 skrev:
Jösses vilken lista...


Nja, det är väl säkert lätt ihopsvängt för en som är van med skiftnyckeln. För mig däremot blir denna tråden lite som ett komplement till en whiteboard i garaget. För att inte glömma av allt, så skriver jag ner det. Och skriver man inte ner det så blir det inte gjort, har man ju hört.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 23, 24, 25   >>
27 besök senaste veckan (148382 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande