Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RejsaRubberTrac
Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (30860 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja man får kolla hur tajt slitsen/öppningen kan vara för lasern och för IR-arrayen. Ju tajtare desto renare...

_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



så är det!
vet du vilket mått man får på temp mätningen (konen eller hur man ska säga..) vid ca 150mm avstånd
sen beror ju avståndet på vilken fjädringsväg man har.

vilken storlek har kortet med IR ?

_________________
Robert Aronsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
robbansson skrev:
så är det!
vet du vilket mått man får på temp mätningen (konen eller hur man ska säga..) vid ca 150mm avstånd
sen beror ju avståndet på vilken fjädringsväg man har.

vilken storlek har kortet med IR ?


Bild på irsensorn på förra sidan.

Den läser 120 grader på bredden och 30 grader på längden. MEN det är 16x4 mätpunkter totalt på det området varav jag bara använder de två mittersta av de fyra (tar medelvärdet av de två) Så öppningen man kan testa först är en bit över 120 grader gånger 15 grader. Blir lite testande hur nära väggarna får vara utan att de börjar störa, är ju väldigt svårt att gissa vilka marginaler som behövs.


Eftersom det är så hög upplösning som 16 punkter över däckets bredd räknar jag med att avståndet till däcket kan vara lite flexibelt, hamnar man lite för långt bort så ignorerar man helt enkelt mätpunkter som hamnar utanför däcket , man har tillräckligt många mätpunkter ändå.


Sen om man har väldigt breda däck så kan det på vissa bilar bli jobbigt att komma tillräckligt långt ifrån däcket. 295 eller 305 däcksbredd kräver om alla 16 mätpunkter ska användas ett avstånd på 15 cm vilket inte känns helt realistiskt helt rakt ovanför, här får man kompromissa med aningens mer sned vinkel ner mot däcket. Ihop med att inte behöva all mätpunkter ger nog god flexibilitet i montering som jag ser det.


Sen passar inte tänket rallybilar med stor fjärdingsväg precis men det är ju inte därför jag pillar med det här. Även gatbilar fjädrar iof en hel del men det ser ut att kunna lira tycker jag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



120° på en höjd av 150mm blir ju ca 500mm i bredd... ganska mycke
30° blir ca 90mm

eller tänker jag helt fel?

_________________
Robert Aronsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
robbansson skrev:
120° på en höjd av 150mm blir ju ca 500mm i bredd... ganska mycke
30° blir ca 90mm

eller tänker jag helt fel?


Me


Så då är "montera för för långt bort än vad som får plats" knappast problem thumbs up

Med väldigt smala däck och en hel del fjädringsrörelse så kan man få problem att montera närmare än vad som går, man kan då använda färre mätpunkter eller köpa en sensor med smalare stråle thumbs up Finns både 100 och 60 grader "på bredden" thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Om man inte har mer plats än så här då ?


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



Jag är skeptisk. Kommer det inte bli väldigt svårt och avgöra var hjulets kanter befinner sig med tanke på att det kommer fjädra omkring konstant? Det kommer bara bli färger som vandrar omkring på displayen och det blir svårt och avgöra om mitten på hjulet faktiskt blir varmare, eller om det var ytterkanten som fjädrade förbi där mitten var innan. :

De stora grabbarna monterar sensorn fix i förhållande till hjulet. Det är nog bästa sättet, även om det såklart blir 'lite' meck på vanliga produktionsbilar.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Om man inte har mer plats än så här då ?



Om du har 305'or däcksbredd så ska baksidan av den lilla sensorn vara 10 cm från däcksytan. Smalare däck = närmare.

Såhär tex:



Har du en centimeters fjädringsväg typ? Om det där är fullt infjädrad hur långt ner är grundläget?



Om man inte loggar fjädringsrörelser så kan man ju sätta den såhär tex, riktad framåt:



_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



60° känns mer lagom tror jag

_________________
Robert Aronsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Jag är skeptisk. Kommer det inte bli väldigt svårt och avgöra var hjulets kanter befinner sig med tanke på att det kommer fjädra omkring konstant? Det kommer bara bli färger som vandrar omkring på displayen och det blir svårt och avgöra om mitten på hjulet faktiskt blir varmare, eller om det var ytterkanten som fjädrade förbi där mitten var innan. :


Det är utmärkt med ifrågasättande, det kanske blir pannkaka av allt

Men hur skulle en ytterkant kunna hamna där mitten var nyss? Du kan ju inte skjuta sensorn halvägs ner på ett svängande hjul om det var så du tänkte? Eller missar jag något här?

Infjädring kommer göra att däcket blir aningens smalare och bredare på displayen under sina rörelser men det går att optimera bort massa beroende varifrån och i vilken vinkel man skjuter mot däcket. Och man kommer ju se exakt vad som är kanterna hela tiden.

Det blir ju lite kompromiss om man har lång fjädringsväg och man ska logga fjädringen exakt och man ska ha däcket på exakt samma ställe på sensorn under sväng och infjädring. Men det är ju gott om kompromissutrymme, kan du tänka dig att infjädringsloggen inte är exakt i absoluta värden så kan du ju skjuta bakifrån hjulet mot ganska långt upp på det. Dvs så sväng inte flyttar hjulet i bilden mer än lite och infjädring inte ändrar bredden så mycket ÖHT.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
robbansson skrev:
60° känns mer lagom tror jag


Fjädrar det mycket och/eller man har gott om plats och/eller har smala däck så tveklöst! Bara att shoppa rätt variant till rätt bil thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



sen kan man ju montera sensorn för fjädring separat.. man måste ju inte mäta mot däcket, skulle kunna mäta på en bärarm, fjäderbenet eller annat som rör sig med fjädringsrörelsen.
på bmw används ju en variant med en vrid-sensor för att justera höjden på ljuset, skulle kunna va en variant för att mäta fjädringen på samma sätt.

_________________
Robert Aronsson
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



And ersJepp sson skrev:
Jag är skeptisk. Kommer det inte bli väldigt svårt och avgöra var hjulets kanter befinner sig med tanke på att det kommer fjädra omkring konstant? Det kommer bara bli färger som vandrar omkring på displayen och det blir svårt och avgöra om mitten på hjulet faktiskt blir varmare, eller om det var ytterkanten som fjädrade förbi där mitten var innan.
Borde inte det gå att lösa med en enklare mjukvarufiltrering, så att det men ser på temperatur är ett medeltal av ett spann på några sekunder?

_________________
Absolute beginner
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



så här kan det bli med en 60° sensor, 150mm över däcksytan, man får en mätbredd på ca 185mm



_________________
Robert Aronsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
robbansson skrev:
sen kan man ju montera sensorn för fjädring separat


Klockrent thumbs up Är en enkel liten fyrledare till sensorerna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



And ersJepp sson skrev:
...De stora grabbarna monterar sensorn fix i förhållande till hjulet...

Så där nära placering indikerar en annan typ av tempgivare, inte ir utan några pt100-ish? Lite oldschool teknikmässigt och nytt är bättre? Det är ju inte funktionen i sej som intresserar mej...
Men intressant som princip, även om avstånd ger skydd så kan fästet sitta på bromsoket eller nåt om man vill ha den lösningen
And ersJepp sson skrev:
...Kommer det inte bli väldigt svårt och avgöra var hjulets kanter befinner sig med tanke på att det kommer fjädra omkring konstant?...

Att räta ut däcket med matematik är nog inte så svårt som det kan verka. Om man nöjer sej med tex fyra-åtta mätningar på däcket så kan övriga vara utanför och användas för att logga "fjädra runt". En viss del av däcket ändrar inte temp så fort att jag inte hinner räkna vilken ir som är en viss linje. Och som sagt kan man då även få med styrutslag och/eller att det fladdrar mycket på en raksträcka som kanske indikerar att nån led blivit dålig eller att gummi börjar lossna.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Kul att tråden vaknade förresten!

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Det borde väl vara smart att jaga genom racecar engineering eller nåt, för inspiration från de som använder detta på proffsnivå?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Max skrev:
Det borde väl vara smart att jaga genom racecar engineering eller nåt, för inspiration från de som använder detta på proffsnivå?

Absolut. Max, summera gärna utan alltför mycket detaljer först så får vi se vad som är möjligt.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är inte en så dum ide om någon/några är intresserade att kika på området uppifrån och ner, dvs vad för proffslösningar som finns och hur det görs. Eftersom jag gick in i det nerifrån och upp lite på skoj, dvs började med sensorer och kikade på vad som går att bygga på dem för att sen se om det kan vara användbart och vilka problem som dyker upp när man jobbar sig upp mot en fungerande pryl thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om någon vill kika på att rita på ett hölje för tempsensorn och ett för avståndsensorn så kör på thumbs up

Med tratt på den ena och tub på den andra typ.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RejsaRubberTrac
Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (30860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande