Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RejsaRubberTrac Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 22 besök senaste veckan (30946 totalt) |
Bild på irsensorn på förra sidan. Den läser 120 grader på bredden och 30 grader på längden. MEN det är 16x4 mätpunkter totalt på det området varav jag bara använder de två mittersta av de fyra (tar medelvärdet av de två) Så öppningen man kan testa först är en bit över 120 grader gånger 15 grader. Blir lite testande hur nära väggarna får vara utan att de börjar störa, är ju väldigt svårt att gissa vilka marginaler som behövs. Eftersom det är så hög upplösning som 16 punkter över däckets bredd räknar jag med att avståndet till däcket kan vara lite flexibelt, hamnar man lite för långt bort så ignorerar man helt enkelt mätpunkter som hamnar utanför däcket , man har tillräckligt många mätpunkter ändå. Sen om man har väldigt breda däck så kan det på vissa bilar bli jobbigt att komma tillräckligt långt ifrån däcket. 295 eller 305 däcksbredd kräver om alla 16 mätpunkter ska användas ett avstånd på 15 cm vilket inte känns helt realistiskt helt rakt ovanför, här får man kompromissa med aningens mer sned vinkel ner mot däcket. Ihop med att inte behöva all mätpunkter ger nog god flexibilitet i montering som jag ser det. Sen passar inte tänket rallybilar med stor fjärdingsväg precis men det är ju inte därför jag pillar med det här. Även gatbilar fjädrar iof en hel del men det ser ut att kunna lira tycker jag _________________ Magnus Thomé |
||||
Me Så då är "montera för för långt bort än vad som får plats" knappast problem Med väldigt smala däck och en hel del fjädringsrörelse så kan man få problem att montera närmare än vad som går, man kan då använda färre mätpunkter eller köpa en sensor med smalare stråle Finns både 100 och 60 grader "på bredden" _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag är skeptisk. Kommer det inte bli väldigt svårt och avgöra var hjulets kanter befinner sig med tanke på att det kommer fjädra omkring konstant? Det kommer bara bli färger som vandrar omkring på displayen och det blir svårt och avgöra om mitten på hjulet faktiskt blir varmare, eller om det var ytterkanten som fjädrade förbi där mitten var innan. :
De stora grabbarna monterar sensorn fix i förhållande till hjulet. Det är nog bästa sättet, även om det såklart blir 'lite' meck på vanliga produktionsbilar. |
||||
Om du har 305'or däcksbredd så ska baksidan av den lilla sensorn vara 10 cm från däcksytan. Smalare däck = närmare. Såhär tex: Har du en centimeters fjädringsväg typ? Om det där är fullt infjädrad hur långt ner är grundläget? Om man inte loggar fjädringsrörelser så kan man ju sätta den såhär tex, riktad framåt: _________________ Magnus Thomé |
||||
Det är utmärkt med ifrågasättande, det kanske blir pannkaka av allt Men hur skulle en ytterkant kunna hamna där mitten var nyss? Du kan ju inte skjuta sensorn halvägs ner på ett svängande hjul om det var så du tänkte? Eller missar jag något här? Infjädring kommer göra att däcket blir aningens smalare och bredare på displayen under sina rörelser men det går att optimera bort massa beroende varifrån och i vilken vinkel man skjuter mot däcket. Och man kommer ju se exakt vad som är kanterna hela tiden. Det blir ju lite kompromiss om man har lång fjädringsväg och man ska logga fjädringen exakt och man ska ha däcket på exakt samma ställe på sensorn under sväng och infjädring. Men det är ju gott om kompromissutrymme, kan du tänka dig att infjädringsloggen inte är exakt i absoluta värden så kan du ju skjuta bakifrån hjulet mot ganska långt upp på det. Dvs så sväng inte flyttar hjulet i bilden mer än lite och infjädring inte ändrar bredden så mycket ÖHT. _________________ Magnus Thomé |
||||
Fjädrar det mycket och/eller man har gott om plats och/eller har smala däck så tveklöst! Bara att shoppa rätt variant till rätt bil _________________ Magnus Thomé |
||||
sen kan man ju montera sensorn för fjädring separat.. man måste ju inte mäta mot däcket, skulle kunna mäta på en bärarm, fjäderbenet eller annat som rör sig med fjädringsrörelsen.
på bmw används ju en variant med en vrid-sensor för att justera höjden på ljuset, skulle kunna va en variant för att mäta fjädringen på samma sätt. _________________ Robert Aronsson |
||||
_________________ Absolute beginner |
||||
Så där nära placering indikerar en annan typ av tempgivare, inte ir utan några pt100-ish? Lite oldschool teknikmässigt och nytt är bättre? Det är ju inte funktionen i sej som intresserar mej... Men intressant som princip, även om avstånd ger skydd så kan fästet sitta på bromsoket eller nåt om man vill ha den lösningen
Att räta ut däcket med matematik är nog inte så svårt som det kan verka. Om man nöjer sej med tex fyra-åtta mätningar på däcket så kan övriga vara utanför och användas för att logga "fjädra runt". En viss del av däcket ändrar inte temp så fort att jag inte hinner räkna vilken ir som är en viss linje. Och som sagt kan man då även få med styrutslag och/eller att det fladdrar mycket på en raksträcka som kanske indikerar att nån led blivit dålig eller att gummi börjar lossna. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
Absolut. Max, summera gärna utan alltför mycket detaljer först så får vi se vad som är möjligt. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
Det är inte en så dum ide om någon/några är intresserade att kika på området uppifrån och ner, dvs vad för proffslösningar som finns och hur det görs. Eftersom jag gick in i det nerifrån och upp lite på skoj, dvs började med sensorer och kikade på vad som går att bygga på dem för att sen se om det kan vara användbart och vilka problem som dyker upp när man jobbar sig upp mot en fungerande pryl
_________________ Magnus Thomé |
||||
RejsaRubberTrac Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 22 besök senaste veckan (30946 totalt) |