Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 149, 150, 151   >>
42 besök senaste veckan (552830 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
På högergängade änden tänkte jag ju köra dessa m8 /10mm mutter alternativt dem mörkgrå titan k-nutsen jag har.

Men vänster m8 k-nuts är ju dessvärre inget jag har.

Någon som råkar sitta på några snyggare vänster m8 mutter??

Eller kanske har en tapp vänster m8 och kan hjälpa mig gänga om ett par muttrar?
Skulle kunna skicka ett par "ämnen" som isåfall bara behövs gängas.
Är ju bara låsmutter så det är inget avancerat eller speciellt material tänkte mest bara borra ur och gänga om m6 mutter vanliga fläns mutter

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Tjaa!


Ta och ring http://www.insede.se/ i Kungsör, dem har alla skruvar och muttrar.

Riktigt smidigt och dem brukar enkelt kunna skicka till närmaste Lantmännen.

Har inte varit speciellt dyra heller.


mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



NÄrmaste gokartaffär har vänster m8 eftersom alla har det på styrstagen, men det är förstås billigare att gå till din favvo skruvaffär.

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Biltema.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Eftersom knotan pratar om titan muttrar gissar jag att han jagar gram?

Att få tag i vänster M8 mutter är nog inget konstigt, svårare då att få tag i vänster M8 i ultralätt, men samtidigt starkt material, eller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja jag har ju dem "vanliga" som satt på gamla vantskruven med 13mm skalle. Skulle vilja ha matchande med 10mm skalle och fläns. Sen titan kanske är överkurs, men det är främst de lite "smäckrare" jag söker.

Men beställde några olika vänster tappar och snitt nu så sätter dit den gamla så länge

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



knotan skrev:
Ja jag har ju dem "vanliga" som satt på gamla vantskruven med 13mm skalle. Skulle vilja ha matchande med 10mm skalle och fläns. Sen titan kanske är överkurs, men det är främst de lite "smäckrare" jag söker.

Men beställde några olika vänster tappar och snitt nu så sätter dit den gamla så länge


Så du tror inte Biltemas är i Titan.....


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Skulle bergis kunna vara, det står ju rostfritt, men inget har väll vart helt rätt där förr, så skulle lika väl kunna vara titan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Fått ihop och testat växelspaken (motorn igång upphissad på lyft.

Fasen så fint de fungerar med backspärren jämnfört med utan. Man bara smäller i växlarna nu. Erik, bygg för backspärr på spaken direkt är min starka rekommendation.

Ett litet glapp kvar i ställeraget där bak. Måste nog lämna iväg ett par av detaljerna för fräsning, dvs nya detaljer så det hamnar lite tightare i spel. Utan att kärva..

Någon som vill åta sig ett enklare fräsjobb??

Min egna fräs är inte igång ännu. Och lite för simpelt för att det ska lämnas till CNC firma.

Det är i princip bara ett par plattjärnsbitar som ska planfräsas med någon tiondels tolerans med ett glidspår i som jag sedan fettar med grafitpasta som glidskena

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Lite närmare detaljbild.

Om jag får tid över i vinter efter allt är "körklart" kanske jag tänkte våtalipa och klarlacka allt naket kolfiber. Det kunde nog bli rätt snyggt

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Då så var samtliga ventiler för laddtrycksstyrning hemma ??

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Dåså, [img][/img]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Har tänkt om lite å beslutat att göra en enklare laddtrycksstyrning än jag tidigare tänkt.

Har byggt med typ olika steg, olika effekt, olika respons på trycket.

I alla bilar jag byggt sedan typ 2008.

Och gångerna jag kört på nedatällda läget, Kan jag räkna på en hand


Jag inser att enda anledningen att jag skulle vilja sänka är om det är väldigt halt. Men då kör jag ändå inte bilen.
Är det bara Väldigt lite halt så brukar jag ändå köra, men bara vara lite försiktigare med pedal å ratt.

Annars skulle det vara om jag lånar ut bilen. Men då räcker det ju med ett lägre läge. Inget som behövs 5 olika steg för,
Dessutom lånar jag ändå inte ut bilen till någon jag inte har förtroende för

Så då har jag plötsligt ganska mycket mindre att bygga klart innan det är dags för mappning

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Men varför tänkte du köra med flera laddtrycksventiler?
Räcker ju med 1 och sedan göra olika mappar om du vill välja effekt och respons och även köra med gasspjällsstyrt laddtryck.

Eller har det med kombinationen kompressor och turbo som gör att du behöver fler?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja det var övergången mellan turbo, kompressor och olika kurvor för dessa som jag enklast Skulle använda 3 för att styra.

Men ja man kunde kört ett elektroniskt spjäll på insug, samt ett elektroniskt spjäll för kompressorns avlastning och traditionellt elekteoniskt på wg. Men det hade blivit betydligt mer kostsamt med styrbox, och framförallt i tid vid mappning och tid Vid banan för att ens komma nära den simplicitet som några timmars räknande på fjäder/membran ger direkt betydligt enklare.

Givetvis ger det elektroniska alternativet mycket mer flexibilitet.
Men sen i slutändan skulle jag nog aldrig haft användning för det då jag alltid skulle kört på max ändå

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Man kan ju se min motor som att den jobbar i flera steg.
NA, kompressor, tvåstegs kluster samt enbart turbo, det var övergången mellan dessa jag kan styra vad som reglerar wg dumpventiler samt avlastning på kompressor, Beroende på vart Jag kopplar har jag olika tryck att styra med. Det var där flera ventiler lätt kommer in. Vanlig 2/3 läges styrning istället för pwm.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Händer inte alls mycket. Det är inte jättemycket kvar som jag vet "måste" göras inför mappning nummer ett med oöppnad motor. Vill ha ett första grovt test med motorn exakt orginal. För att se hur det lirar. Om jag bygger ny motor känns det bättre att kunna starta och varmköra/köra in med fungerande mapp.

Samt att jag då får svart på vitt med effekt osv så det blir lättare att utvärdera vad och hur jag vill göra vid byggd motor.




Röret mellan luftfilter /insug /turbo var ett helt rakt ventilationsrör i plast. Detta har jag nu girsågat och värmt lite för att få bättre passform. Och sedan tejpat ihop.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sedan kapades det på mitten på längden och tejpades ihop igen,

Här inrullat i ett varv glasfiberväv.

Ikväll ska det finjusteras lite sen in i ett par varv kolfiber.
Så ska jag förhoppningsvis få något som liknar ett rör i kolfiber.

Första gången jag gjort något liknande så har inga stora förhoppningar. Har mer kvar av plaströret som jag i värsta fall får tejpa /måla svart istället om det här visar sig gå åt helvete så får jag be någon annan göra ett bättre rör åt mig istället


Väldigt nöjd över köksfläkten över arbetsbänken, det ser lite mörkt ut på bilden, vilket det igentligen inte är.

Däremot ska jag klä väggen under skåpen oxå i rostfri plåt vartefter då den är ful som fasen Just nu och är helt omöjlig att hålla ren

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Nu är det totalt stillestånd i mitt huvud, och jag har aldrig blivit klok på dessa rördragningar... Men, är inte sugsidan på turbon ansluten till insuget?

_________________
Magnus Falk
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Antingen har knotan fått hjärnsläpp eller så busar han med oss

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Han hade väl splittat originalinsuget i 2 sektioner på något vis så de är i princip rakt igenom där han kopplat inloppet till turbon, sen har han en ingång till till kanalerna i insuget som trycket går in i om jag inte minns fel?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 149, 150, 151   >>
42 besök senaste veckan (552830 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande