Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Carrera GTR - it's alive | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 24, 25, 26 >> 44 besök senaste veckan (102693 totalt) |
Jag förstår. Det är också ett bra val...Volvo är lika tillgängligt och åtminstone vevlager är ännu större hos Volvo än SAAB. Och SAAB 16v toppar behöver portning innan de andas tillräckligt bra för sugmotor (har lite små kanaler original). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Saabmotorn är riven, lite trött kolv på 2an.
Plan a är att bygga ihop den igen, så receptet är om jag förstått rätt 9000 block T5 kolvar svarvade 1,1 mm med nya ringar Ståltopppackningen Byta ram, vev och axiallager Kanske plana toppen Byta tryckare Kanske byta ventiltätningar Lite osäker på om kolvarna som satt i var svarvade, de vi hade att jämföra med som följde med såg inte svarvade ut men var bara 0,1 högre Sen funderar vi på om det var hårdare ventilfjädrar eller om det är original. Så om nån som byggt bilen läser här så är det välkommet med input! Sista funderingen är om det går att plana grenrörsflänsen, den är lite skev så det läcker lite där... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Har varit mustiga fina detonationer, bara på 2ans cylinder/kolv? _________________ Roland Johansson |
||||
Hej
Ska du renovera den som du har eller bygga ny? Ny: 9-5 block och topp och topppackning 9000 vev stakar kolvar ventiler styrningar lyftare kammar och bröstkåpa. Det borde synas om kolvarna är svarvade. Dom skall svarvas ca 1mm på toppen för att 9-5 packningen är tunnare. Glöm inte förlängningen av veven om du byter vev. Renovera så är det väl bara att hona blocket. Sätta i andra kolvar ringar och lager. Plana inte grenrörsplåten.svetsa dit en 8mm till och plana den. Det finns flesta med fler bulthål att köpa så är det mindre chans för lekage. Mvh Eric _________________ Eric Lycke |
||||
Det där ser ut som en standard 9000 motor med originalkolvar. B234. Den har spikat sönder kolvarna. Kör man Trionic 5 bör inte spikningar ha uppstått så jag antar att motorstyrningen inte är original? Med Trionic 5 är denna motor ganska oförstörbar.
Såvitt jag vet har B2x4 (9000) topp en fjäder per ventil och tjock ventilskaft, B2x5 (9-5) har två koncentriska fjädrar och tunnare ventilskaft. Så man kan inte blanda ventiler/toppar hur som helst. 9-5 topp flödar aningen bättre än 9000 topp (då skaftet är tunnare). I övrigt är 9-5 motorn sämre (svagare kolvar/stakar). Varvar ni inte över 6500 tvivlar jag att ni behöver andra lyftare/fjädrar. Om ni ändå inte tänker trimma mer så skulle jag bara smackat i begagnade kolvar från skroten och nya lager/topplockspackning. Om motorn inte har gått varm / kokat tvivlar jag att toppen behöver planas. Grenröret ska gå bra att plana, jag planade mitt hemgjorda SAAB grenrör med sandpapper ("topplocksplankan" med sandpapper man drar topplocket på) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
_________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Bra idé! Ska klura på det! _________________ Tord Ringenha11 |
||||
_________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Gänga upp och ner som matso säger, skippa fettet å andvänd en spiraltapp så får du ett par långa spånor utanför som du kan fånga upp, raka tappar skjuter spånan framför sej å hamnar i lådan
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
ok, då blir det nog att byta banjon då jag fick för mig att den var halvtum och inte metrisk... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Eller har du en Pelle? _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Det är väl aluminiumhus? Någon enstaka spåna som skulle landa i oljan är ingen total katastrof, du minskar livslängden någon promille (eller promile av promille) på lådan _________________ Roland Johansson |
||||
Du måste bara älska att mecka
Varför inte bara ta ur en orginal motor ifrån en bil som fungerar. För att sedan köra mycket och utvärdera allt annat på bilen ?! Så hade jag gjort Jag hoppas vi rejsar emot varandra MSLS 2019 Ha det gott /Niklas _________________ Niklas johansson The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D |
||||
Jag är inte ensam i det här... några andra som vill plana toppen, nämner inga namn men Pelle och Olle kan berätta mer... Idén är dock att förstå vad vi har samtidigt som vi sätter ihop allt igen...
Sen är det ju så att åker man saab 9000 kortmotor, då ska man svarva ner kolvarna för att kunna använda den bra ståltopppackningen från 9-5, det säger ju alla saab fantaster... de säger även att när vi satt ihop den här igen så kommer det vara ca 370 hk och en drivlina som kostat 10k, inkl motor, låda och drivaxlar, kanske 15 om man behöver en annan turbo, men den här verkar lira... Lådan är dock som du säger, en fungerande låda för 2500:-, ska bara på med oljekylningen som vi hade på förra där 2:an blev dålig (men 2an behövdes inte på Mantorp förutom i depån) och sen in igen... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Min granne jocke i Tullinge fixar det 👍 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
[quote="Dude"]
Tack för tipset, men redan löst. Tord hänger inte riktigt med vad som händer. _________________ Olle Danielsson #88 Stötdämparexperten |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Carrera GTR - it's alive | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 24, 25, 26 >> 44 besök senaste veckan (102693 totalt) |