|
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1365
24 Okt 2018 08:06
MaxApex skrev: | Westersund skrev: | Z4M har en spindel av samma typ som E36M3 (1 övre genomgående bult i 2 "öron" och 2 nedre bultar i gängade hål och mellan dem en styrpinne) medan E46M3 har en spindel med en halvöppen "ring" som man skjuter ner dämparen i och klämmer fast med bult/mutter, precis som det är på din E86 standard. |
Tack Andre
Får förhöra Plato om hur han fått till det! |
Ingen fara, har själv kikat upp det där förut. Lite lätt förvirrande och ologiskt, vilket är olikt Tyskarna.
_________________ André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
27 Okt 2018 18:00
_________________ Max af Klintberg
|
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158
29 Okt 2018 14:10
Intressant. Visste att e89 var större än e86 men inte SÅ MYCKET större...
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
29 Okt 2018 15:03
Eldh skrev: | Intressant. Visste att e89 var större än e86 men inte SÅ MYCKET större... |
jag tror bilderna luras lite, det handlar inte om många mm skillnad.
kommer mer bilter i takt med att huvudvärken tilltar
_________________ Max af Klintberg
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
08 Nov 2018 22:01
Liten uppdatering.
nu är det gamla nästan demonterat, nya lyktorna och nya fronten nästan redo för montering
_________________ Max af Klintberg
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
19 Nov 2018 10:23
måste trimma lite under nya huven för att få allt att passa. Meeen fick slut på gas till svetsen så jag kunde inte göra klart...
_________________ Max af Klintberg
|
robbansson
Här sen Nov 2015
Inlägg: 315
19 Nov 2018 10:47
_________________ Robert Aronsson
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
06 Dec 2018 09:37
_________________ Max af Klintberg
|
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689
06 Dec 2018 11:11
Kul att du fått upp en tråd
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
06 Dec 2018 11:17
Cammo skrev: | Kul att du fått upp en tråd |
Ja men fan va sakta det går! inte lätt att få ihop med en nyfödd hemma...
_________________ Max af Klintberg
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
08 Dec 2018 20:38
M3 e46 spindlar isärplockade, rengjorda och redo för nya lager.
_________________ Max af Klintberg
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
17 Dec 2018 21:48
nu är nytt Chassie från Öhlins och Millway på plats och nästan komplett (saknas några godbitar).
Chefen fattade genast tycke, vilket är bra, nu kanske hon anser att pappa får fortsätta med bilen.
_________________ Max af Klintberg
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
17 Dec 2018 21:59
_________________ Max af Klintberg
|
robbansson
Här sen Nov 2015
Inlägg: 315
17 Dec 2018 23:01
en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden...
_________________ Robert Aronsson
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
18 Dec 2018 07:19
robbansson skrev: | en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden... |
Ja alltså, jag har inte bytt delarna än så jag kan inte säga med all säkerhet att allt passar men det tror jag.
fram blir det e46M3 länkarmar och spindlar
bak blir det Z4M länkarmar.
sen blir det ombyggda e46M3 Öhlins road and track dämpare med lite hårdare fjädrar, så inget helt standard.
_________________ Max af Klintberg
|
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 331
18 Dec 2018 08:47
MaxApex skrev: | robbansson skrev: | en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden... |
Ja alltså, jag har inte bytt delarna än så jag kan inte säga med all säkerhet att allt passar men det tror jag.
fram blir det e46M3 länkarmar och spindlar
bak blir det Z4M länkarmar.
sen blir det ombyggda e46M3 Öhlins road and track dämpare med lite hårdare fjädrar, så inget helt standard. |
Är det inte mer som skiljer i bakvagnen? Drivaxlar borde vara kortare med tanke på ET på fälgarna. M har ET30 och 3,0 Si 50 mm
_________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
|
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61
18 Dec 2018 11:18
En fråga, såg jag rätt, är det en k100 pimpad till café racer ?
_________________ Anders Baudino
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
18 Dec 2018 11:27
Fikman skrev: | En fråga, såg jag rätt, är det en k100 pimpad till café racer ? |
haha du ser rätt, det är brorsans, men han blir aldrig klar
_________________ Max af Klintberg
|
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61
18 Dec 2018 13:30
MaxApex skrev: | Fikman skrev: | En fråga, såg jag rätt, är det en k100 pimpad till café racer ? |
haha du ser rätt, det är brorsans, men han blir aldrig klar |
Ser ju rätt färdig ut, du får sätta lite eld i baken på han så den får komma ut å rulla
_________________ Anders Baudino
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
21 Dec 2018 10:49
zmicke skrev: | MaxApex skrev: | robbansson skrev: | en liten fundering.. bytte du spindlar men har resten från Z'an?
är det ett såecial-kit från Öhlins eller finns det som passar Z4'an ?
fram borde ju bli ungefär som M3 fast andra fjädrar antar jag, men bak?
eller har du moddat bakvagnen åxå?
har inte läst hela tråden... |
Ja alltså, jag har inte bytt delarna än så jag kan inte säga med all säkerhet att allt passar men det tror jag.
fram blir det e46M3 länkarmar och spindlar
bak blir det Z4M länkarmar.
sen blir det ombyggda e46M3 Öhlins road and track dämpare med lite hårdare fjädrar, så inget helt standard. |
Är det inte mer som skiljer i bakvagnen? Drivaxlar borde vara kortare med tanke på ET på fälgarna. M har ET30 och 3,0 Si 50 mm |
nu har du ställt till det för mig... hahaha tack.
jag har både räknat och kollat lite. jag tror utan att ha provmonterat att längden på axeln är OK, MEN... eftersom det är M så kommer axeln inte passa i navet. och Z4M armens lager har en innerdiameter på 45mm och navet från en NON-M har en diameter på 42mm.
dessutom ska M-navet pressas in 41mm och non-M 37mm.
funderar på lite olika lösningar. (att använda non-M länkarmen är en lösning, men den är inge kul) en variant skulle vara att svarva en "förtjockning som pressas på non-M navet så att det går att pressa in i M armen. lite osäker hur jag ska göra med inpressningsdjupet, får nog taisär och kolla.
får man till det så kvarstår problemet med parkeringsbromsen (jag vill kunna besiktiga bilen). M-navet är 9mm kortare än non-M
skillnaden i ET: lite letande (innan jag river isär bilen) visar att det är olika spårbredd på M och non-M där non-M har 1523mm och M har 1516mm. så om man summerar det, 3,5mm/sida från spårvidden och 9mm/sida för de olika naven och 4mm/sida för hur långt de pressas in i hjullagret, det blir 16,5mm/sida. inte riktigt 20mm men jag har säkert missat ngt
_________________ Max af Klintberg
|
Max af Klintberg
Grödinge
Här sen Okt 2018
Inlägg: 78
Trådstartare
07 Mar 2019 20:33
efter en outhärdlig väntan har jag äntligen fått ta tillbaka lyften! Nu är det DAX!
_________________ Max af Klintberg
|
|