Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Funderingar tips på framvagn till kadett c. | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (12096 totalt) |
Det har gått ett tag sen sist men framvagnen är inte färdig.
Det som har hänt sen sist är att jag skaffat manta b gsi spindlar istället då de dök upp för rätt peng. Fördelen är samma övre kulled samma yttre styrled som redan sitter på samt grövre undre spindelled (motsvarar GTE) Samt större hjullager... bra för reggning. Naven är inlämnade för omborrning till 5x108 för att matcha bakvagnen. Problemet med eventuellt bumpsteer kvarstår dock om man vill kunna sänka bilen och det vill jag. Sen åkte jag på att sänka styrväxeln pga motorn som ändå sitter så högt som möjligt utan att göra åverkan i huven. |
Någon som har ideer ang länplighet på det?
Hur ställer sig sfro till sånt? Altså man kapar av styrarmen på spindeln för att sen svetsa fast den igen i en annan position dvs sänker och/eller flyttat den närmare hjulcentrum för mer styrvinkel, ändrad ackerman och reducerad bumpsteer. Vågar man anlita ett sånt "företag" ? Annars kom jag på att finns det någon bil som har yttre styrled med m14x1.5 invändig med rätt kona samt större diameter på kona än 12.6 som opeln så borde ju den hamna längre ner fast ändå passa. Samt hjälpa till att reducera bump. Är ni med på hur jag tänker? Rätta mig om jag vurpar i tanken. |
Jag har provat svetsa några olika opelspindlar genom åren, det är nån form av gjutstål och går fint svetsa med MAG. Kadetten jag hade med v8 bla hade omsvetsade spindlar och den prova jag vika ihop hela framvagnen mot en refug med, det mesta blev skrot utom spindeln faktiskt
Sen är det ju som du säger din SFRO-kille som ska ha sista ordet om det. Ett alternativ är ju att borra ur konan i styrarmen och köra hylsa och uniball, då går det ju justera höjden på styrleden enkelt när bilen är ihop. _________________ Mattias Holmgren |
Jag stod igår och brotchade opelspindlar, och det finns ju 3st M6 hål för bromsskölden, dessa borde gå borra upp till någon grövre dimension och sen använda för att skruva fast en lös styrarm annars.
Lite knöligt att ta fram kanske.. Men ett alternativ i alla fall Jag går i dom tankarna själv.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Vilken storlek ska man ha på en ring som jag tänkte ha som förstärkning till bärmarmen där spindeleden sitter. Måttet är angivet till 43.6mm på spindelleden.
Den sitter pressad i bärarmen. |
Ska leden sitta i ringen med presspassning? 0,06 till 0,07 under måttet på spinelleden ska ge tvingad presspassning.
Det brukar vara fina splines på Opels spinedelleder, tanken är väl att leden inte ska kunna vrida sig i länkarmen. Inte så jättetight passning på original länkarmar, det är ju bara en pressad plåtkrage. Den vidgar sig en del när man pressar i leden så jag brukar lägga ett par svetsloppor för att säkra leden. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Ja den är splines på den. Så 43.54-43.53 mm innerdiammeter.
Vad säger du om höjd och godstjocklek? Blir nog mekarna på sveriges största motorfabrik som får gör åren åt mig. Tänkte komplettera med en loppa med då jag läst det tidigare någonstans på nätet. Här eller OSC . |
Höjden blir väl från kanten på kragen på leden till där splinesen tar slut eller lite till, man vill väl ha ett par mm frigång mellan hylsan och gummidamasken.
Godstjockleken skulle jag lägga så du får ett par mm kant utanför kragen på leden, då kan du be smederna på bruket att svarva till en rörstump att ha som mothåll om du måste pressa ur leden nån gång. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Den blir Väldigt låg då.
Jag bad Ajden ta fram ett par till mina nya leder, där har jag 30mm höjd med försänkning så leden hamnar rätt samtidigt som jag kan ansluta 30x3 rören på ett vettigt sätt _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Generellt sett så ska man inte svetsa i olika former av gjutna material, det är alltid en risk. En skruvad lösning är praxis för gatreggning. Speciellt för en så kritisk detalj som en styrarm.
Men resonera med "din" SFRO-besiktningsman. Svetsprover och tester kan vara ett alternativ. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Om spindelleder och spindlar: http://www.opel-hecktriebler-forum.d
http://www.opel-hecktriebler-forum.d _________________ Kai Anttila |
Har äntligen tagit tag i framvagnen. Sågade ut fästet till spindelleden med en hålsåg och svetsade fast ringarna till Manta B spindeln.
Så nu har jag Kadett c bärarmar med Manta spindlar.😊 Gjorde även förstärkningsplåtar till bärarmarna. Så den blir boxad. |
Skruva banåkabil Funderingar tips på framvagn till kadett c. | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (12096 totalt) |