Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (33060 totalt)
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Jaha då var det dags igen vänner !
Året är inte ens slut och vi har redan inhandlat bil nummer två ! (Peggan är nu skickad i ån).
Efter Mantorp 24H med Race4Fun avslöjades det att ytterligare en klass skulle läggas till där man skulle få behålla bilen efter säsong, något som gjorde att vi tände till ordentligt då de andra långloppsserierna som körs i Sverige är
lite för seriösa för vår förarnivå och storlek på plånbok.

Regellistan är inte superlång men för er som inte orkar läsa igenom den kan den sammanfattas till följande punkter:

* Täckt kaross, vara tvåhjulsdrivna, serietillverkade person eller kombibil i standardutförande, som är typbesiktigade i Sverige. Minibussar, pickupbilar eller liknande är ej tillåtna
* Max storlek Motor 2000cc
* INGEN turbo eller kompressor
* Fri trimning
* Max 85db ljudnivå
* Växellåda:
Sekventiell växellåda är inte tillåten. Växling skall ske med spak och H-mönster. Automat är tillåtet om manuellt läge inte finns eller är spärrat. DSG, SMG, Selespeed är inte tillåtet.
* Max 205 R-Däck.
* Folkrace bur
* Måste vara minst 10 år gammal. (bilar från 2009 och bakåt ok)

och sedan finns det lite fler detaljer om man är intresserad av att läsa dessa så finns de här:
http://www.race4fun.se/index.php?route=information/information&inf . . . .

Utifrån dessa kriterier spawnade vi hårt och länge i våra Assetto corsa sessioner om vad vi skulle kunna tänkas köra och vad tant får kosta, genast kom drömmen på om att få köra något bakhjulsdrivet och tyskt då alla häftiga
verkar göra det, men det finns ingen kokainsläde med något nämnvärt pulver som klassar in i 2L facket.

Näst började vi kollade på Toyota celica från 00-talet med VVTI-Yamaha trim, den väger inte speciellt mycket (ca 1100kg torrvikt) och har ändå 188 häst vilket i 2L klassen är wätt skapligt, den är ju låg från början
och ser till och med ut som en sportbil om en ful sådan. Efter lite forumsök dock uppdagades det att motorn kan vara problematisk vid hårdare körning och att oljepumpen är felande länken i sammanhanget, något som skulle
behöva göras vid ett snabbt inhandlande är att byta oljepumpen något som både kostar pengar och känns som en första grej att göra för oss.

Vår odyssé slutar inte här, nästa bil att åka fram under lupp är Ford F(i)ocus ST170 en stor fördel med denna platform är att det finns billiga eftermarknadsdelar som potentiellt skulle få fart på åbäket, även om den kanske
jämfört med en Peugeot 206RC inte är riktigt lika snabb i rak linje så är den generella känslan att det borde vara lättare att få till farten i kurvor.

Efter mycket diskussioner bestämde vi oss för Fården (Ronny och Ragge kan inte ha fel) då den ändå är skapligt snabb och har bra möjligheter för uppgradering till lågt pris.

MEN SÅ HÄNDER DET!!!!!!!!!!!!111111111111

Efter att ha blocket-knarkat i tre veckor och bestämt oss för att åka och titta på en Fjord, så kommer en annons upp på Rejsa om en göllig liten Fransman som skulle kastas ur sitt hem av en Tysk-åkare (the drama is real) .
Vägandes ringa 1043kg torr, 170 hästkrafter stark och med ett utseende som får en Focus att gråna i jämförelse.
En Renault clio 172 ! <3





En tur bokades in till Skåne och efter 84 mil 12 timmar och en fantastisk lunch hos en viss Johan så var affären i hamn

På bilen sitter sedan innan:
Stålomspunna bromsslangar
EBC Yellowstuff
Coilovers - av okänd tillverkare

Och nu i närtid börjar första ordentliga mecket med (vi har inget namn ännu) vi säger Cleo sålänge, där första prio är att byta ut ett motorfäste som är slut och att kolla på avgassystemet, av tidigare erfarenhet vet vi
att det är första grejen som går sönder


Återkommer med update inom kort !

ps. om någon har en uppsättning 16-17 tums fälgar till övers som passar är vi intresserade, vi har en tajt budget

_________________
Citera
nicke.t
Motala
Här sen Maj 2007
Inlägg: 60



Kul bil! Köpte en likadan nyligen.
Ska ni göra er av med 15"arna som sitter på nu? Ser ut som original?
Har 16" på min och skulle kunna tänka mig ett byte. Bor nära och bra med

_________________
Nicklas Törnros
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Kul, lycka till Nu blev man ju lite sugen på att köra den cupen, men det är inget som går att genomföra i år för min del. Men vad framtiden bjuder vet man aldrig.

Tipsar om dessa trådar för inspiration.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793&postdays=0&postorder=asc&start=0
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34301

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Äntligen är tråden i rullning, se nu till att släppa loss alla tyglar och gå bananas med bilen!
Jag hoppas innerligen att ni köpt rätt bil och att ni får en skön säsong med min fd minibaguette.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
nicke.t skrev:
Kul bil! Köpte en likadan nyligen.
Ska ni göra er av med 15"arna som sitter på nu? Ser ut som original?
Har 16" på min och skulle kunna tänka mig ett byte. Bor nära och bra med


Vi har dom som backup just nu!
Vi håller på och forskar i hur pass billiga / dyra däck är i 205/40/35 17" dimensionen och om vi kan pressa in dom i hjulhuset!

Jag får återkomma med byte när vi kommit längre i processen

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Kul, lycka till Nu blev man ju lite sugen på att köra den cupen, men det är inget som går att genomföra i år för min del. Men vad framtiden bjuder vet man aldrig.

Tipsar om dessa trådar för inspiration.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793&postdays=0&postorder=asc&start=0
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34301


Du får påbörja förberedelser inför säsongen 2020 helt enkelt!
Ska bli spännande å se vad för åk som kommer köra i cupen!

Blir att lusläsa trådarna för att hitta tips och tricks känner jag !

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Äntligen är tråden i rullning, se nu till att släppa loss alla tyglar och gå bananas med bilen!
Jag hoppas innerligen att ni köpt rätt bil och att ni får en skön säsong med min fd minibaguette.


_________________
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nu vill vi ha massa hardcore toklånga inlägg med massa gräddiga svetsar och annat coolt inte massa jävla hjärtan


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Varför väljer ni 16-17" över 15" när max bred är 205? Små lätta hjul på en liten bil slår stora alla gånger.
Kul bil och serie, nu blev jag riktigt sugen på köra nästa säsong.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



cirs skrev:
Varför väljer ni 16-17" över 15" när max bred är 205? Små lätta hjul på en liten bil slår stora alla gånger.
Kul bil och serie, nu blev jag riktigt sugen på köra nästa säsong.

Kan ha fel, men något vagt i ryggmärgen säger att bromsarna kan vara för stora för 15"-fälg.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ja det går inte med vilka 15" som helst något jag bittert fick erfara när jag köpte vinterdäck på fälg från en vanlig Clio

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Nu vill vi ha massa hardcore toklånga inlägg med massa gräddiga svetsar och annat coolt inte massa jävla hjärtan



Ibland behöver tuffa män lite lätt kärlek också ;D


cirs skrev:
Varför väljer ni 16-17" över 15" när max bred är 205? Små lätta hjul på en liten bil slår stora alla gånger.
Kul bil och serie, nu blev jag riktigt sugen på köra nästa säsong.


Under byggnation av förra åket fick vi erfara att det är skitsvårt att trycka in kylslangar vid bromsskivorna på 15" så vi tänker att ex. 17" borde ge mycket bättre luftflöde runt skivorna. 1-2 timmar in är bromsskivorna flera hundra grader vilket gjorde att skitbeläggen vi använde i princip smälte pga värmen det sagt borde EBC-Yellow stuff beläggen som sitter på nu klara värmen mycket bättre.

Tror Mr.Data i teamet räknade ut att utväxlingen bara skulle förändras med 3%+ med byte från 15" till 17" sen blir ju rotationsmassa lite högre, men vårt största problem kommer ändå vara att komma in i bilen i början.
Om fem månader efter två tävlingar kanske vi skickar 17" i ån

Låter som vi har två i tråden här som kommer starta team snart då


Racelistan för året: Stor variation iår ! Hoppas på att jag kan hinna med att köra på mittsverige


_________________
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Liten tanke Ang det som står om buren i reglementet, bygg en riktigt racingbur istället för en folkrace bur.

Om ni framöver skulle vilja ta steget till någon annan serie så behöver ni inte byta bur

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Då förstår jag tanken med lite större hjul. När vi körde med våran bil var det enda dyra på bilen just beläggen fram. Där köpte vi samma belägg som de tävlar med i England (honda kuppen).
Det funkade utan problem och slets knappt nånting. Alla stuff belägg har jag inte jätte mycket förtroende för.

Kompisen köpte sånna här som ni borde kunna göra själva för bra kylning så räcker bromsarna mycket längre.



Fö tycker jag ni valt helt rätt bil, ska bli kul att följa er!

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72



Surfa in på Dignell's Clio byggtråd.
Där står det mycket matnyttigt om att bygga en Clio!
Otroligt fin bil.

_________________
Mats Lind
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



mats757 skrev:
Surfa in på Dignell's Clio byggtråd.
Där står det mycket matnyttigt om att bygga en Clio!
Otroligt fin bil.


Som jag sa till er Herr Dignell är seriös och har byggt upp ett fett kapital av erfarenhet.

Men mats som svarade här nu senast har koll även han :-)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BFRC.jagge
Linköping
Här sen Dec 2018
Inlägg: 8



Det är alltså mig Pär syftar på när han pratar om Mr.Data Förbaskat roligt med allt intresse runt våra minst sagt trevande försök inom rejsingen! Kul som fan att komma igång med bygget snart och mycket bra info och tips redan här i tråden.

Fredrik Hård skrev:
Tipsar om dessa trådar för inspiration.

Har läst en bra bit in i dina trådar Fredrik, massor med intressanta grejer där! Har dina förstärkningar av lyftpunkterna fungerat bra? I vårt fall lyfts ju bilen i en jävla stress flera gånger per tävling, så för att minska antalet framtida hål i golvet så är det vettigt att göra något åt det

cirs skrev:
Då förstår jag tanken med lite större hjul. När vi körde med våran bil var det enda dyra på bilen just beläggen fram. Där köpte vi samma belägg som de tävlar med i England (honda kuppen).
Det funkade utan problem och slets knappt nånting. Alla stuff belägg har jag inte jätte mycket förtroende för.

Kompisen köpte sånna här som ni borde kunna göra själva för bra kylning så räcker bromsarna mycket längre.

Det är precis det som är tanken. Sist med 15-tummarna såg det ut såhär

Lite tråkig bild kvalitetsmässit men det är nog inga tveksamheter om hur trångt det är Så även om det höll 16h på bana så kommer det för eller senare skava hål. Så denna gången gör vi det enkelt för oss och kör större hjul. Slang finns inköpt sedan tidigare och förhoppningsvis finns det bromssköldar att använda som bas för "friskluftsplåt".

En annan tanke var styvheten i däcksidorna. Det här är ju enbart gissningar från min sida och tar gärna emot tips, men jag har fått för mig att en lägre däcksida (oberoende av däck) borde ge mindre flex. Med tanke på att det är långlopp och r-däcksbegränsning och vi knappast har oändlig budget så får vi ta det som finns och håller däcksmässigt. Men åter igen, enbart gissningar så är det någon här med långloppserfarenhet och som vill tipsa om däck som håller bra pris/prestanda så tas det gladeligen emot!

J.Schuman skrev:
Liten tanke Ang det som står om buren i reglementet, bygg en riktigt racingbur istället för en folkrace bur.

Om ni framöver skulle vilja ta steget till någon annan serie så behöver ni inte byta bur

Bra tanke och något av ett diskussionsämne inom teamet. Kontentan, denna bilen aldrig kommer lämna serien då den som bas inte passar in i alternativserierna som skulle kunna passa teamet. Byter vi serie byter vi bil. Sedan är det ju viss prisskillnad för vår del då ingen av oss kan svetsa på nivån som krävs för en racingbur

Dignells byggtråd ska lusläsas den med.

Förhoppningsvis kommer vårt motorfäste imorgon så det blir islängt i helgen. Sen ska hjullagren fram bytas då det ena är dåligt. Frivilliga med hydraulpress får gärna räcka upp en hand Ska vi dessutom använda spacers för att bredda fram så är det ytterst lämpligt vad jag har förstått. Någon som vet om det är direkt olämpligt av någon anledning?

För övrigt blir det både burplanering med eventuell burbyggare och en rejäl meksession under kommande helg. Dags att slänga en jävla massa dövikt!

_________________
Martin Samuelsson - BFRC
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det börjar närma sig lite action i tråden, ÄNTLIGEN! :

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



BFRC.Awatar skrev:
Johan Sjöström skrev:
Nu vill vi ha massa hardcore toklånga inlägg med massa gräddiga svetsar och annat coolt inte massa jävla hjärtan



Ibland behöver tuffa män lite lätt kärlek också ;D


cirs skrev:
Varför väljer ni 16-17" över 15" när max bred är 205? Små lätta hjul på en liten bil slår stora alla gånger.
Kul bil och serie, nu blev jag riktigt sugen på köra nästa säsong.


Under byggnation av förra åket fick vi erfara att det är skitsvårt att trycka in kylslangar vid bromsskivorna på 15" så vi tänker att ex. 17" borde ge mycket bättre luftflöde runt skivorna. 1-2 timmar in är bromsskivorna flera hundra grader vilket gjorde att skitbeläggen vi använde i princip smälte pga värmen det sagt borde EBC-Yellow stuff beläggen som sitter på nu klara värmen mycket bättre.



Kruxet med Clio skivorna är att de är ventilerade från utsidan, att dra kylslang till skivans insida ger inte lika bra effekt som med ett par skivor som har ventilering ifrån navet. Går att göra hål i navet för förbättrad kylning. Jag har även kompletterat med luftscoop från Porsche GT3 på bärarmen. Verkar ge viss effekt. Som belägg för långlopp är PFC08 bra. Finns bilder i min biltråd. Vill ni uppgradera bromsoken är Porsche Boxster oken bra.

Funkar nog bra att köra 16 eller 17" med trots 205 i däck. Mårten kör ju så med gott resultat. Hur mycket det påverkar bromskylningen är väl oklart. Byter ni till större än 15" kan ni byta skiva till Megane Senic som är 300mm isf 280mm. Kräver dock byte av ok.

Hade gärna gått upp till större än 15" på min men mina bakre hjulhus är väldigt små vilket gör att 17" ser komiskt ut.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Jag kör såhär på min Mégane coupé med Clio 280 skivorna.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare



Nu är första rivet avklarat!
Och det blev ett rejält sådant, gav mig på att göra en timelaps för första gången, n00b som man är så ställde jag in "slutar tiden" på 30 sekunder, vilket blev alldeles för grovt som man kan se i första vinkeln på videon, ska man göra en timelaps bör 12 sekunder eller lägre vara lite bättre...

efter en heldag i garaget på liten yta delat på fyra karlar så är vi klara för burbygge, nu väntar bara en leverans från finess

Under rivandet hittade vi:
- Nog med pengar till en trisslott
- Hårnålar till förbannelse
- Säkringar både i bilen och i skrevor under bilen (rätt säker på att de ska vara i någon låda)
- Något som såg ut som en penna men som inte riktigt var en penna
- Jordnötter, seriöst? hittade flera nävar i peggan också....
- Mögel under en matta



$$$$$$



Rensad inredning, samt money maker $$$$



Hur mycket är skrotvärdet på all kabel som hänger under ratten tror ni?

Fråga:
Bakom högra dimljuset sitter det något som kan beskrivas som en svart hink, vad är detta? och behöver den finnas kvar?


_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (33060 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande