Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28 >> 58 besök senaste veckan (285619 totalt) |
Christian: det måste jag göra, du kör ju ikapp mig
Blixten: Euromaster i Kungsbacka har ställt bilen de sista tre gångerna. Man får nämna att det är en inställning utöver det vanliga då det tar mer tid. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Kinnekulle bjöd (som vanligt) på bra väder, att det skulle bli sol och varmt var ju dock ingen högodsare denna sommar. Beastlab stog för träffen denna dag och det flöt på bra. Open Pit gjorde att man kunde köra non stop om man ville. Ca 115 varv blev det för egen del, hade jag haft mer soppa hade det säkerligen blivit några varv till, jag var ändå nöjd då värmen började göra sig påmind.
Jag glömde faktiskt helt bort att ta bilder men det fanns några fotografer runt banan, tack Robin Söderblom för bra bilder. Nu blir det att ladda om inför BMWCS på Knutan, en tvådagarsträff med bankörning, utställningar, familjekörning och BMW Cup. Ska bli kul! _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Tvådagarsträffen var som vanligt ett trevligt arrangemang av BMWCS och den nu nystartade motorsport-sektionen. Många bekanta ansikten och en hel del nya. Som brukligt var det att stiga upp tidigt för att köra de ca två timmarna till Knutstorp, jag och Michael träffades i Fjärås 05.30 för att vara nere i god tid.
Fösta anhalten; tankning av både bilar och förare. Uppställning i depåområdet. Lördagen bjöd på några åskskurar, här började det vräka ner precis efter starten för BMW Cup. Kan nog ha varigt lite väl spännande för de bilar som körde på slicks. Vi hade bokat boende på Hanksville farm, ett ställe som låg ca 15 min från banan. Mysigt ställe som har en del motorträffar, både för bilar och MC. Körningen flöt på bra i stinter om 15-20 minuter. Prova på-förarna i en grupp och licensförarna i den andra gruppen. Det optimala hade väl varit att blanda grupperna dag två och köra "Open Pit" men tyvärr går ju inte detta pga licensreglerna. Ett förslag för kommande träffar är att köra 30 minuters-pass då det blir lite väl hoppigt med de korta passen. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Avslutar banåkasäsongen med några bilder från VWCS på Kullen, en träff som samkördes med BMW Club Sweden och Audi Clubsport. Tack till Addes Foto för bilderna.
I vinter blir det översyn av drivlinan, svänghjulet ska bytas mot ett enkelmassigt och bakvagnsbryggan ska få nya bussningar. Det blir säkert nått mer som behöver bytas eller renoveras när man ändå är där och river, diffen behöver en ny packbox tex. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Ja det var kul att ses, strongt av dig att komma ända ner hit och köra. Lirade inte bilen som den skulle?
Nu är bakvagnen nere, en av bussningarna hade gett sig totalt vilket kan ha gett upphov till det knäppande ljud jag haft från bakvagnen vid lastväxling från vänster till höger och vice versa. Nu ska delarna demonteras och få sig en ordentlig tvätt först och främst. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Tomt var det här. Även växellådan nertagen för kopplings och svänghjulsbyte. Dubbelmassesvänghjulet har glappat rejält det senaste, nu blir det byte till ett lättat enkelmassesvänghjul.
Växellådans skruvar mot motorn var inte helt lätta att komma åt, speciellt de två översta. Dessa fick jag nästan i blindo hitta och lossa. Insuget togs bort för att se bättre samt att få bättre ljus. En 3/8"- förlängare kombinerat med en låååång 1/2"- förlängare användes för att komma åt och kunna jobba bakom växellådan. Till skruvarna användes E10, E12 samt E14-hylsor _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Funderar på vilken koppling jag ska köra med. Har kollat på en förstärkt S50 Sachs tryckplatta tillsammans med en organisk fjädrad lamell eller en sk Sachs 765 tryckplatta kombinerat med samma lamell. Lättat enkelmassesvänghjul till båda kombinationerna. Nån som kört med något av detta och har tankar hur det fungerar? Trögare koppling på 765-plattan tex?
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Svänghjulen det lutar åt är från DLI Teknik. Man kan köpa en sats där svänghjulet är anpassat till kopplingen.
Exempelvis http://www.dli-teknik.se/index.php?s Motorn är hyfsat original, inga större effektökningar att ta hänsyn till. +20hk kanske. Kör mestadels bana men vill inte ha bilen för extrem då det även blir några glassätarturer samt körning till och från banorna. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Med din effekt skulle ett 618 alternativ förmodligen fungera ypperligt. Nackdelen är väl att startmotorn behöver bytas pga annan startkrans, samt att om du kör på 765 så har du en hel del att växa i om du skulle vilja öka effekten nån gång |
||
Jag tycker att du ska skippa en fjädrad lamell, Smak och tycke såklart men jag ser ingen anledning till att du ska ha en fjädrad. Jag körde med det en gång i tiden och det höll inte. Fjädrarna brast till slut och skapade tråkigheter.
_________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Vill nog hålla mig till 240mm som är originaldimension. Finns det några fördelar med att använda mindre storlekar? Sachs 618 är väl 228mm?
Varför fjädrat centrum? Jag inbillar mig att det kan vara bra ur NVH-synpunkt att ha något som kan absorbera vibrationer. Nu när jag inte kommer ha det i svänghjulet. Högås: Det låter bra! Har hört att den tryckplattan är något tungtrampad, något du upplevt? Newberg: det finns lite filmer här och var i tråden _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
|
||
Det är inte så farligt, nu minns jag inte hur org känns då det är väldigt många år sen jag bytte. Men den är tung, så sitta i bilköer är ju inte så skoj. Men då jag bor i Dalarna så är det inte så ofta! men använder bilen varje dag på sommaren till och från jobbet m.m _________________ Christoffer Högås |
||
Jag skulle rekommendera ett svänghjul som är singelmassigt, men ändå har samma utformning som ett dubbelmassigt - dvs tjockare. Annars får man köra en ghetto-lösning på med att förlänga pinnen till slavcylindern, eller sätta en spacer bakom urtrampningslagret - Man får fel vinkel på kopplingsarmen, förlänger man slavcylindern, finns risken att kopplingsarmen tar i tryckplattan.
Exakt dessa problem har jag på min bil där tidigare ägare har monterat M20svänghjul - Har löst det med lite pillande tillfälligt, men en 100% lösning är nog att köpa ett modellanpassat svänghjul. Tex detta: https://www.driftworks.com/driftwork Som du ser är det rätt tjockt, och man slipper då huvudvärken som jag utstått! _________________ D¤ugla5 L1ndbl¤m |
||
Doggelol: Jag tänker också i de banorna, därför blir det nog ett kit med en kombination som är anpassat till M3:an. Likt de från DLI eller från "bakaxel" som conman länkar till. Så slipper man mecka med distanser och dylikt.
Tack för alla tips, ska sondera terrängen lite så får vi se vad tomten kommer med _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - Uppgraderad diff. | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28 >> 58 besök senaste veckan (285619 totalt) |