Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Sevärd test av två mycket körglada men otroligt olika bilar
1, 2   >>
4189 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jodå, jag skulle nog tokgilla en Model 3. Väldigt tyst, nice! Gasrespons att dö för. Riktigt snabb med högt vrid. Och med tanke på hur en Model S känns med sin extremt låga tyngdpunkt och hur Trean beskrivs här, nog riktigt kul att svänga med.


Tveklöst är det två bilar man blir väldigt glad av när man kör, det märks tydligt i båda bilarna i den här videon De reaktionerna ger inte alla bilar på marknaden...



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Diskuterade med Janne om det över huvud taget kommer gå att köra på trackdays med en Trea inom en handfull år,.

Man ska tydligen kunna köra 6-7 varv i max attack men sen krävs lite avkylning. Men det passar väl in på både bromsar och gatdäck. Om man på ett banpass kan köra två eller tre omgångar med attackvarv med några avkylningsvarv emellan... Jag det är ju inte så pjåkigt alls!

Och om man har bandagen uppdelad i olika grupper så skulle man nog hinna få i tillräckligt med laddning mellan sina pass om... om det fanns snabbladdare i depån


Så om det bara byggdes (profil- och varumärkesförstärkande) snabbladdare på några banor så kanske det skulle funka!!!??

Massa tidningsartiklar om snabbladdare för elbilar och massa solcellspaneler på depåhusen på Knutstorp, Gelleråsen eller nåt skulle väl sitta fint thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Med tanke på att Mantorp behöver generatorer så fort det är fler än 20 ekipage så blir det nog att ha egen generator att ladda med, nån som kan kräma fram 100kw

Sen kanske man kan driva generatorn med nåt mindre klimatfientligt, men att ladda till ett körpass på en timme behöver lite mer än simpel 16A trefas.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja där är själva grundproblemet, inte själva laddstationen utan att det kommer kosta flis att få tillräckligt hög effekt framdraget från närmaste kärnkraftverk typ

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Ja där är själva grundproblemet, inte själva laddstationen utan att det kommer kosta flis att få tillräckligt hög effekt framdraget från närmaste kärnkraftverk typ
Men om vi tänker 6 minuter trackday, hur många kwh är det fråga om (tänk 15-20 liter soppa för ottobil)?

Det är ju inte frågan om att ladda från tom till fullt, utan från nån nivå upp till 80% (eller till vilken nivå det nu är som laddspeeden avtar).
Är det inte tre kwh per liter soppa för att gissa grovt som jämförelse (men då blir det ju en rätt rejäl laddning för att komma ut en gång till)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja, några stycken kWh per liter soppa vad jag vet men jag har dålig koll. Så det behövs riktiga snabbladdstationer om det ska gå. Så kräm fram till banan från Barsebäck är problemet. Men det kan vara det enda problemet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Ja, några stycken kWh per liter soppa vad jag vet men jag har dålig koll. Så det behövs riktiga snabbladdstationer om det ska gå. Så kräm fram till banan från Barsebäck är problemet. Men det kan vara det enda problemet?
Alternativet är att du har med dig tre batteripack, eller tre bilar ...

Hobbykörning med elbil kan ju bli mera dragracing, konbana och hillclimb, istället för långlopp.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Kul jämförelse!

Problemet med laddare i depån tror jag är ganska begränsat av den anledningen att det kommer ta ganska många pass innan du har tömt batteriet. Du kan köra 6-7 varv innan du behöver kyla, men det betyder att du antagligen gjort av med 10% av batteriet eller liknande. Du kan alltså åka 60-70 varv eller så innan du behöver ladda något över huvud taget. Om du hinner det på en bandag, alltså. Om du har trefas 16A-uttag du kan använda mellan passen så klarar du dig långt. Du kanske inte har fulladdat batteri när du åker hem, men du tar dig säkert ett tiotal mil eller så. Åtminstone till närmsta snabbladdare.

Problemet för rena banbilar är ett annat. Dock kan man ladda dessa över natten, om man nu har det där trefasuttaget, men under långlopp är frågan en annan. Men som med allt annat så kommer det säkerligen lösningar på detta också, till slut.

Sedan får man tänka på att vi är extremt tidigt i elbilsutvecklingen. Vi har i princip ett eller två märken som är med på tåget så här långt. Utvecklingskurvan pekar väldigt mycket uppåt, så om fem-tio år när det börjar bli "vanligt" att åka elbil på banan, så ser nog behoven annorlunda ut.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Magnus Thomé skrev:
Ja, några stycken kWh per liter soppa vad jag vet men jag har dålig koll. Så det behövs riktiga snabbladdstationer om det ska gå. Så kräm fram till banan från Barsebäck är problemet. Men det kan vara det enda problemet?


Bensin med låginblandad etanol innehåller 8,94 kWh/l.

Nu vet inte jag vad en Tesla, eller annan elbil, drar per varv på Mantorp men om vi utgår från att en eldrivlina är betydligt effektivare än en förbränningsmotorvariant bör det gå att uppskatta på ett ungefär med lite mer indata.

En BMW i3 drar ca 1,5-2 kWh per 10 km (eller alltså ca 0,2l/mil omvandlat till bensin) vid landsvägskörning.
Om vi räknar med att den drar tre-fyra gånger så mycket vid bankörning, så som en bensinbil, bör det alltså krävas nånstans 6-7 kWh el per 10 km bankörning - kan det vara rimligt?

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Martin G skrev:
Bensin med låginblandad etanol innehåller 8,94 kWh/l.

Nu vet inte jag vad en Tesla, eller annan elbil, drar per varv på Mantorp men om vi utgår från att en eldrivlina är betydligt effektivare än en förbränningsmotorvariant bör det gå att uppskatta på ett ungefär med lite mer indata.

En BMW i3 drar ca 1,5-2 kWh per 10 km (eller alltså ca 0,2l/mil omvandlat till bensin) vid landsvägskörning.
Om vi räknar med att den drar tre-fyra gånger så mycket vid bankörning, så som en bensinbil, bör det alltså krävas nånstans 6-7 kWh el per 10 km bankörning - kan det vara rimligt?
Jag räknade grovt med 9kwh/l och 33% effektivitet jämfört mot elbilsdrivlina (borde fungera med ca 1,5 värdesiffror).
Sen är det "bara" att ta jämförbar bil (vikt och maxeffekt) och kolla soppaförbrukning.
Om du på en bandag gör av med 50l soppa, räkna då med 150kwh.
10l dvs 30kwh är kanske i överkant för 10min körning, men det är inte hälften (tror jag).

Tanka soppa är slabbigt och livsfarligt, men vi är vana.
Finns det nån jättekonding som är billigare än batteri, men kan hålla laddning några dygn? I så fall skulle man kunna ladda i depå från servicebil.

Men vem vill köra runt med en anläggning kondensatorer med 150-200kwh energi...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Circle K ska ju bygga 350kW snabbladdare på många stationer. Verkar inte finnas nån vid Mantorp ännu. Men i mjölby finns 50kW Chademo laddare som man kan ladda Tesla med med adapter på Max och McDonalds, är ju möjligt att äta lunch där. Är lite långt till Superchargern i Ödeshög eller i Tystberga. Ser liknande ut för Gälleråsen och Kinnekulle.

Falkenberg ser bra ut däremot med snabbladdare som man kan köra under lunchpausen.
Men frågan är vad en Tesla Model 3 faktiskt drar på bana i kWh/100km? En tråd nedan med Model S säger 13kWh på 11.7 miles dvs 69.5kWh/100km. Dvs ungefär 100km i räckvidd på bana en bil med 85kW. På Mantorp är det 30 varv. Dvs kan man snabbladda på lunchen är det nog helt okej att köra en heldag på banan, annars blir det nog lite tråkigt att köra förmiddagen. Är bara på vissa banor det finns snabbladdare inom rimligt avstånd hittils.

https://www.roadandtrack.com/new-cars/road-tests/a22625274/tesla-model . . . .
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/track-report-model-3-performan . . . .

Man verkar ju behöva åka iväg och tanka med en BMW M2 också. Även om det är lite lättare att ha med sig två eller tre reservdunkar istället för en 50-100kW snabbladdare

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
M2 får man tanka två-tre gånger per trackday. Dels är tanken liten och sen får man soppatorsk när man har 30% soppa kvar

Skillnaden är väl att det går fortare att tanka soppa idag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Kan man inte kolla loggar hur stor del av tiden man går på gas på de olika banorna, den tiden drar de märkeffekten, och verkningsgraden ligger väl över 90%. Då borde man få tillräckligt bra värde...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



340kW och 75kWh batterikapacitet, så 13 min fullgas per laddning. Fast det ser ut som det är lite för förenklat...




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Om effektiviteten är rejält mycket bättre så det blir frågan om 2kwh per liter soppa i jämförbar ottobil, så kanske det tom är klimatsmart i jämförelse att ladda med dieselgenerator i depån, men dinodiesel

Gissningsvis är effektutnyttjandet (i % över tid) likvärdigt en ottobil. Men effektiviteten är visserligen olika (en ottomotor som ska prestera effekt går ju knappast på 25% effektivitet, det bör vara lägre, när det tex går att få en standardmiata att dra 30L/100km på Anderstorp).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Utan att veta exakt så verkar det ju luta åt rimlighet att få en bunt varv.

Hur många timmar står man i depån egentligen på en trackday, säg att man får ihop 15-20 mil (Jo jag vet att en del kör längre). Snittfart ca 120kmh. Lite tid för att köra ut och in i depån. Bilen skulle kunna stå inkopplad 4-5 timmar OM det fanns laddststationer i depån. Hursomhelst, "bara" trefas 16A hinner ju bli 40-50kWh som påfyllning i så fall, om man är noga att plugga i mellan varje körpass.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Nu är det ju dyrt som stryk när man kollar på det, men det vore ju drömmen att kunna ha ett paket med kondensatorer som står och laddas hela tiden (16A uttag eller 11kw generator), som man snabbladdar ur när man behöver under dagen (och har fulladdad med sig dit).
Men ett kondingpack (eller konding+batteri) som kan kräma ur sig tex 10kwh blir ju en rejält dyr reservdunk.

Hur gör de som kör (drag)racing med el på hobbynivå (inte formel-E för de har ju en bil per körpass med sig )?

Äsch då, tre sekunders läsade på nån Teslaforumpost så inser jag att det är batteri till batteriladdnng som blir det praktiska, condingar blir ju enormt opraktiskt stora (låg enegritäthet men väldig hög strömstyrka).
Teslas väggbatteri är ju just detta, ska laddas långsamt under dagen för att dumpas i bilen när den kopplas in (hoppsan, 75 loppor för 14kwh, enligt Svenska shoppen, undrar om man kan plocka loss dem fulladdade från väggen hemma och ta med till banan, så kan de ju höra till solcellsanläggningen till vardags).

Jag bara spånar dumma ideér som vanligt, det finns ju de som jobbar med sånthär som kan få blodstörtning av alla gamla fakta och omvänd logik.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Magnus Thomé skrev:
Utan att veta exakt så verkar det ju luta åt rimlighet att få en bunt varv.

Hur många timmar står man i depån egentligen på en trackday, säg att man får ihop 15-20 mil (Jo jag vet att en del kör längre). Snittfart ca 120kmh. Lite tid för att köra ut och in i depån. Bilen skulle kunna stå inkopplad 4-5 timmar OM det fanns laddststationer i depån. Hursomhelst, "bara" trefas 16A hinner ju bli 40-50kWh som påfyllning i så fall, om man är noga att plugga i mellan varje körpass.


Eller så laddar man med 350 kW i depån, så hinner man 2-3 varv till på banan innan man drar hem igen.


(Jag vet inte det finns idag och inte bilar men man får väl drömma?)

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har 350kWladdstationer något system med lokal buffer? Som kan laddas 24/7 i lugnare tempo och kan kräka ur sig massivt med energi snabbt för korta laddtider? Eller drar elleverantören fram kabel hela vägen för maxeffekten som sen bara nyttjas en del av tiden?

Om man har kö till laddststationerna med laddning efter laddning vissa perioder under dagen så blir lagringsbehovet galet iof...

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Ja dom har som Tesla en lokal batteribuffer.

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
3DBlaster skrev:
Ja dom har som Tesla en lokal STOOOOOR batteribuffer.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Bilder o videos
Sevärd test av två mycket körglada men otroligt olika bilar
1, 2   >>
4189 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande