Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Rover Mini Clubsport -97 (såld)
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (15323 totalt)
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Här tänkte jag presentera historien om min Rover Mini från -97.

Jag köpte bilen i Mars 2018 som grisen i säcken från Karlskrona. Faktum är att jag aldrig ens suttit i en mini innan jag fick min :O Jag har länge haft minin som drömbil men det har tagit många år innan jag vågat slå till på grund av platsbrist, rädsla för rost osv.

I kommande inlägg kan ni läsa om resan jag gjort hittills och vart jag tänkt ta bilen i framtiden. Enjoy!

Såhär såg pärlan ut när jag köpte den.







_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Som rubriken antyder är det en clubsport-variant jag försöker skapa. Målet är att köra konbana och en del banträffar när tiden tillåter.
Jag vill hålla någon slags nivå på finish och inte bara strippa bilen ner till plåten.

När jag äntligen fått drömbilen i ägo så var jag bara tvungen att skapa målet i 3d så att jag har något att jobba emot. Jag tog kontakt med ett företag som heter Drafts and Design AB (https://draftsanddesign.se/) som hjälpte mig 3d-scanna både utsidan och insidan så att jag kunde återskapa en så detaljerad modell som möjligt i datorn.


Först scannade vi utsidan






Vid ett senare tillfälle scannade vi insidan








_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Med riktigt bra referenser började jag för 4 månader sedan bygga modellen i 3d samtidigt som jag började jobba på riktiga bilen.

Resultatet från arbetet i datorn kan ni se på min behance-sida. Där finns hundratals work in progress bilder om man gillar sånt

https://www.behance.net/gallery/69063293/1997-Rover-Mini

Såhär blev slutresultatet. Jag kommer att använda 3d-modellen till att testa olika utseenden innan jag gör dessa på riktiga bilen








_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Snyggt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Som jag nämnde i förra inlägget så har jag jobbat på den riktiga bilen samtidigt som jag gjort 3d-modellen.

Det första jag gjorde var att sänka rattstången och montera en Nardi Deep Corn ratt på ett snabbfäste från snapoff.






Sedan började jag skrapa ljudisolering från chassit





Jag sydde ny damask till växelspaken.



Rutor i makrolon beställdes och installerades. Dörrarna rensades på onödigt tjafs och nya dörrsidor tillverkades.





Bakluckan rensades ur och reservjulet ersattes av en reparationsspray.



Instrumentpanelen lackades om i mattsvart och jag gjorde nya svarta mätartavlor. Oljetryck/temp mätare införskaffades.






Nya stolar (Cobra Classic RSR) införskaffades. Dessa har ganska höga sidor vid låren så jag håller för tillfället på att göra nya stolsfästen som hamnar ca 2cm närmare mitten av bilen. Många bäckar små. Nya röda bälten i fram.




_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Snyggt!


Tack!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Precis innan säsongen tog slut gjorde jag den största förändringen. Jag konverterade till 10" hjul från orginal 12". Detta innebar minskning av skivorna till cooper s standard. från 8.4" till 7.5". Jag valde 4-kolvs aluminiumok för viktens skull. Stålomspunna slangar, justerbara armar, hi-lo trumpeter och renoverade gamla OZ fälgar från ebay. Dessa väger 2.8.3 kg styck och på dessa sattes yokohama a032r gummi.

Här följer bilder från arbetet som gjordes hos Rainier i Södertälje.















Rainier utförde även en hjulinställning som slutade på ca 2grader camber fram, 0.5 grader bak. 3.5 grader caster och lite toe out fram och lite toe in bak. Standardrecept för mini på vägen.

Bilen hade redan hi-los och camberplattor bak så det behövde jag inte göra något åt.

Jag är mycket nöjd med resultatet. Bilen ska sänkas lite till våren, annars så!




Jag började experimentera med att ta bort kromstötfångarna. Har inte bestämt mig för om jag ska göra ingreppet att få bort sömmarna eller ej.

Såhär såg bilen ut innan jag ställde av den.



_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Hittills har jag lättat bilen cirka 50kg. Målet är att komma under 600kg i tomvikt. Det tror jag ska gå!
Saker jag har kvar att lätta

- Batteri (orginal väger 14kg) Antingen Odyssey PC680 (7kg) eller LiteBlox (1.3kg med inbyggt wifi för övervakning och master switch funktion)
- Kolfiber baklucka
- Kolfiber huv med aluminium gångjärn
- Kolfibertak. Inte bestämt mig om detta ännu.
- Sidospeglar av racingtyp i kolfiber

Detta kommer göras i mån av pengar...

Jag har även lite andra prylar på ingång efter nyår.

- Maniflow center DTM exhaust catback
- KAD bakre anti roll bar
- KAD quickshift växelspak
- Safety Devices halvbur

Något jag inte tänkte på när jag köpte bilen är att den är tillverkad 97 och därför är helfordonsgodkänd. Detta kanske kommer ställa till strul med både säten och bur. Jag vill gärna registrera bilen som tvåsitsig med bur men nu är jag osäker på om detta kommer gå. Har kontaktat besiktningsman för att diskutera saken.

Någon här kanske har tips på vad man kan göra? Eller är det bara glömma bur och omregistrering? Vad krävs för att registrera som ombyggt fordon eller ändrat fordon osv?

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Finns en hel del info här på Rejsa om att fixa med bur på helbilsgodkända bilar men det kan kanske vara lite utspritt på massa olika trådar, prova lite olika sökningar. Annars finns det några personer här som vet exakt vad som går och hur.


---


< 600kg thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


---


Otroligt kul angreppssätt på bilprojekt! Men... menar du att det här är modellen i datorn? Jööööösess isf!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Fantastiskt cool angreppssätt som sagt!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:

Otroligt kul angreppssätt på bilprojekt! Men... menar du att det här är modellen i datorn? Jööööösess isf!

[img]https://rejsa.nu/im/user/9493/2018-12-25-12-56-58_1997rovermini_07.jpg


Jag svarar på min egen fråga, svaret är JA





Sjukt cool att kolla på alla bilder du lagt upp på https://www.behance.net/gallery/69063293/1997-Rover-Mini

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Finns en hel del info här på Rejsa om att fixa med bur på helbilsgodkända bilar men det kan kanske vara lite utspritt på massa olika trådar, prova lite olika sökningar. Annars finns det några personer här som vet exakt vad som går och hur.


---


< 600kg thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


---


Otroligt kul angreppssätt på bilprojekt! Men... menar du att det här är modellen i datorn? Jööööösess isf!



Det stämmer, allt är gjort i datorn

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Magnus Thomé skrev:

Otroligt kul angreppssätt på bilprojekt! Men... menar du att det här är modellen i datorn? Jööööösess isf!

[img]https://rejsa.nu/im/user/9493/2018-12-25-12-56-58_1997rovermini_07.jpg


Jag svarar på min egen fråga, svaret är JA


Sjukt cool att kolla på alla bilder du lagt upp på https://www.behance.net/gallery/69063293/1997-Rover-Mini


Kul att du gillar det! Det finns några hundra bilder att kika på Kommer lite fler renderingar på insidan osv efter nyår.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Riktigt kul projekt, det här får man ta å följa. Vansinnigt snygg modell, hur många timmar har det tagit ungefär?

Hur ser rsr stolarna ut på undersidan? (som jag antar är den sidan dom skruvas)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Cédric skrev:
Riktigt kul projekt, det här får man ta å följa. Vansinnigt snygg modell, hur många timmar har det tagit ungefär?

Hur ser rsr stolarna ut på undersidan? (som jag antar är den sidan dom skruvas)


Tack! Lite mer än 300 timmar utspritt på 4 månader än så länge

rsr stolarna är "platta" undertill. Jag har köpt cobras underrede till mini. Fäster i orginal infästningar och har även lås. Jag kan ta bilder när jag kommer hem nästa vecka om du är intresserad?

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Rackarns 300h, ingen lek att få ihop om man ska försöka leva ett liv samtidigt tar gärna bilder på undersidan, har inte lyckats hitta några hittills.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tjena Andreas, kul projekt du skaffat dig! Mycket fina bilder, de datoriserade som jag inte begriper mig på men även fotona.
Att regga med halvbur och en passagerare ska inte vara nåt problem. Original stolar kan vara lämpligt att ha i vid bes tillfället.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Cédric skrev:
Rackarns 300h, ingen lek att få ihop om man ska försöka leva ett liv samtidigt tar gärna bilder på undersidan, har inte lyckats hitta några hittills.


Mycket riktigt, jag har väl snittat 2-3 timmar varje kväll efter nattning av barnen i 4 månader. Det tar rätt hårt på sömn och annat, men vad ska man göra

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Marcus S skrev:
Tjena Andreas, kul projekt du skaffat dig! Mycket fina bilder, de datoriserade som jag inte begriper mig på men även fotona.
Att regga med halvbur och en passagerare ska inte vara nåt problem. Original stolar kan vara lämpligt att ha i vid bes tillfället.


Hej Marcus! Det var inte igår Tack för fina orden. Låter bra med registreringen. Jag har ett par slitna orginalstolar på gång som jag tänkt använda vid besiktningen. Även orginalratt då bilen har airbag.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det finns något oerhört charmigt med ur-Minin, jag gjorde i ordning en Mini 1000-75 i början på 80-talet, den blev så småningom lackad röd efter väldigt mycket rostlagning. Tog min racinglicens på Falkenbergsbanan i den 1986, otroligt kul bil.

Kommer att följa ditt projekt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Sjukt kul o köra de där. Har aldrig kört en på racerbana tyvärr.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Rover Mini Clubsport -97 (såld)
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (15323 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande