Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Nybörjarfråga: Ändra hjuldimension i samband med fjädring
4591 besök totalt
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149


Trådstartare
Hej!

Superkort förklaring: Ska köra Time Attack 2019, är nybörjare på bana med bara några bandagar under bältet, men upplever ändå att min Jaguar F-Type Coupe R är för krängig och tung (är ju egentligen inte helt gjord för bana!). Är även nybörjare på att skruva bil, så ursäkta alla dumma frågor.

Vill göra följande inför säsongen 2019:

1. Lätta upp bilen något utan att tappa GT-cred (vill fortfarande kunna åka en sväng ner till alperna i den)

2. Tycker som sagt den är krängig i kurvorna. Måste göra något åt detta; dämpning eller krängningshämmare

Planen är följande efter lite rådfrågning till diverse Jaguar-forum:

1. Byta till lättare hjul, dvs. racefälgar. Har kollat på Team Dynamics/ Rimstock, OZ samt Japan Racing, men har svårt att delvis förstå vilka dimensioner jag ska leta efter (originaldimensionerna 9x20" samt 10,5x20" verkar inte vara vanliga eller att rekommendera), delvis vilka fälgar som är vettiga både till vikt och styrka. Kollar jag på GT4-varianten av F-Typen så har de 11x18"-fälgar från Rimstock med 305-breda däck på (bak antar jag, hittar inte framdimensioner). Dessa verkar inte finnas på hyllan.

2. Byta fjädrar till ett par Eibach-fjädrar som sänker bilen 15 mm fram och 25 mm bak.

Mina frågor lyder alltså:

1a: Är det vettigt att använda GT4-varianten av F-Typen som en referens? I så fall varför vill man ha 18"-fälgar? För viktens skull?
1b: Jag hittar inga vettiga 11x18"-fälgar, något jag missat eller måste jag specialbeställa? Kan jag köra med 19" istället - vad blir effekten? Tyngre hjul?
1c: Blir svårt att hålla samma hjuldiameter när man går ner i fälgdiameter, GT4:an har t.ex. 660 mm diameter när "standard" på F-Typen med 295/30R20 är 685 mm. Vad blir effekten? Antar hjulet måste snurra snabbare vid en given hastiget - har det effekt på bromsar? Något annat?
1d: Vad blir effekten av att gå från 255 breda däck fram till 265? Bara förbättring iom bättre grepp och mindre understyrning, eller är det en avvägning i kontroll/ belastning på frambromsar/ annat?
1e: Märken på fälgar - måste jag hålla mig till Rimstock/ Team Dynamics eller kan jag köpa billigare märken typ Japan Racing? Håller de för kantstenar och allmän hård behandling?

2a: Sänker jag bilen med Eibach-fjädrar OCH ändrar hjuldiameter blir sänkningen då för markant? Det skulle t.ex. bli närmare 38 mm (antar jag?) om jag går från 685 mm till 660 mm i hjuldiameter och sänker fjädringen med 25 mm. Finns det någon risk med det?
2b: Under vilka förutsättningar är det bättre att installera krängningshämmare istället för att byta fjädrar? I så fall, är det något jag kan lära mig göra själv eller bör jag lämna in bilen någonstans? Ungefär, vad kostar det?

Återigen - ledsen för nybörjarfrågorna, men man måste ju börja någonstans.

Hälsningar,

Jonas

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Lättare hjul är aldrig fel thumbs up Stor skillnad på olika däcksmodellers vikt också!


Kan du lista original fälgstorlekar inkl ET och original däcksdimensioner?


Om du går ner i fälgdiameter så är det väl bromsoken som sätter gränsen för vilken diameter du kan gå ner till. Och sen ET är ju kinkigt att få rätt både för att geometrin hålls någorlunda intakt speciellt fram, hjulet ska gå fritt mot skärmen utåt, mot hjulupphängning eller hjulhus inåt och att bromsoken får plats axiellt mot ekrarna. Säkrast är ju att kopiera exakt en uppsättning som någon bevisligen kör med utan problem.

Från 255 till 265 i bredd märks lite i bett så det är en najs uppgradering men det är verkligen ingen stor skillnad. Det som belastar bromsarna mera är när du går från gatdäck till rdäck. Att försöka gå upp i däcksbredd så långt det går (just på en såpass stor och motorstark bil som du har) är ett stort plus. Det sitter mycket fart i svängarna och ut på rakorna i att ha maximalt breda däck på en sån bil.

Undvik alltför billiga fälgar. Det finns säkert modeller som håller men man vet ju inte vilka om inte någon redan agerat försökskanin och kört bana ett tag med någon modell. Däremot behöver man verkligen inte gå på riktigt dyra fälgar, absolut inte.


Du kan styva upp bilen med hårdare fjädrar utan att behöva sänka den alltför mycket, gäller bara att hitta rätt grejer. Ett coiloverkit brukar ge ett fint utbud av fjädrar och du kan välja vilken höjd bilen ska ha fritt från hårdheten du väljer. Däremot är det inte alltid lätt att gissa på rätt fjäderhårdhet (och/eller krängarstyvhet), där är det bra att ha någon erfaren att få hjälp av. Generellt så får man ta det lte lugnt med sänkning, det påverkar ofta chassigeometrin negativt om man sänker för mycket.

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149


Trådstartare
Hej!

Tack för snabbt svar!

Originalfälgstorlekar:
Fram: 9x20" ET55
Bak: 10,5x20" ET38

Däckstorlekar:
Fram: 255/35R20
Bak: 295/30R20

Jag har två uppsättningar originalfälgar, Jaguars "Gyrodyne" och "Carbon Blade" där de sistnämnda är smidda. Problemet där är att jag inte har en aning om vad Blade-fälgarna väger - verkar omöjligt att hitta den informationen online. Har svårt att väga dem själv eftersom de sitter på bilen nu med Michelin PS4S-däck på. Har mailat Jaguar och frågat, men i bästa fall är de någorlunda lätta och i så fall kan jag kränga på R-däcken på dem istället.

Och ja alltså, om jag bara kunde hitta någon att kopiera skulle jag gärna göra det! Fått tag på några som kör sina F-Types mer seriöst på bana, men de har gjort lite mer radikala ändringar på sina bilar och verkar väldigt förtegna med annat än övergripande råd. Du känner inte till någon svensk som kör F-type i tävlingssammanhang?

Hmm, jag skulle gärna undvika att sänka bilen om jag kunde. Hur hittar jag någon erfaren att få hjälp av då, tro? Du råkar inte känna till någon bra firma i Stockholmsområdet?

Stort tack för hjälpen så långt.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Danne på Bandhagens däck har kört bana i många år - lika knäpp som alla andra här alltså - så han fattar vad som är bra och dåligt för banåka thumbs up

Han kan hjälpa dig med fälgar och om det finns vettiga chassigrejer till din bil så kan han nog rota rätt på det också. Han har stängt ett litet tag nu men tebax i januari någon gång thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149


Trådstartare
Kanon, tack för tipset! thumbs up

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Stirra inte alltför mycket på hjulvikter, lätt är bra, tungt är inge bra, men det är inte där det avgörs för din del. Prio ett är få på bäst r-däcksmodell, gärna optimera med så brett som går att få på utan att man får några problem med att det tar i (inte go all-in crazy alltså ) Rätt ET blir viktigt! Diameter och profilhöjd spelar in men är inte allra längst upp i prio heller. Sen se till att bromsarna pallar den högre värmen (kylning) när bredare rdäck på bilen ge högre toppfarter tack vare snabbare utgångsfart på rakorna. Typ.

Lite krängning är inte heller säkert totalt avgörande för hur fort det kan gå med din bil. En lite mjuk bil med välkontrollerade chassirörelser kan vara väldigt trygg och konsekvent i beteende vilket gör att man kan utnyttja materialet bra. Men det är ju inte bra med krängning när däcken får konstiga vinklar i backen, men kolla tråden "lyfta en smula på innerhjulet är tufft" så bli du nog förvånad över hur mycket det kan kränga och ändå gå fort (riktigt så enkelt är det inte men ändå... ) Sen kan krängning ge elakt däckslitage vilket ju kostar pengar i onödan.

Hade varit intressant att åka med några varv för att se o känna hur den kränger.

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149


Trådstartare
Nej du har såklart rätt att i mitt fall är begränsningen inte bilen, utan min egen förmåga. Däremot tycker jag det är skoj att fundera på smågrejer jag kan justera för att göra bilen lite mer "banvänlig", även om det gör en mycket liten skillnad på den nivån jag själv ligger på.

Men tack för tipsen - om det visar sig att det är någorlunda vettigt att använda Carbon Blade-fälgarna jag redan har så har jag en uppsättning däck som passar, ett set ContiForceContact. Om det slutar med att jag ändå köper nya fälgar med en ny dimension så kommer jag nog försöka köpa Trofeo R eller Cup 2 istället - dessa två finns dock inte så de passar på mina nuvarande fälgar (med bibehållen diameter).

Du får jättegärna åka med om tillfälle ges - hade varit kanon med lite expertåsikter! Min första bandag i kalendern är Gelleårsen 3:e maj, sen är det alla Time Attack-tillfällen utom Knutstorp som är inbokat.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

3 Maj med Tracklife på Gelleråsen är inte omöjligt att jag är på

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149


Trådstartare
Grymt, i så fall ses vi där! Då får du gärna ta ett par varv och ge din åsikt. thumbs up

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Nybörjarfråga: Ändra hjuldimension i samband med fjädring
4591 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande