Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 N/A -86
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (9373 totalt)
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Nybliven racelicenstagare men relativt erfaren rcemekaniker som håller på att bygga en schysst gatlegal banracer. Objektet är en Porsche 944 N/A -86. Helt original när ja köpte bilen men med en hel del jobb för att få en schysst kaross att börja med. Tanken är att ja ska dela med mig av bygget/renoveringen.

Frågan är hur detaljerad ni önskar att tråden ska vara??

Jag börjar lite försiktigt så får vi se vad ni tycker. Här är bilen när jag började för 2 år sedan.









Jag har börjat med det tråkigaste, rost...









Mycket kapa, slipande, böja, benda, banka och svetsa men det tar form av en Porsche så småningom. Det kommer att komma en del konstruktionsbilder i denna tråden, bara så ni vet.
På återseende!

_________________
Rickard Hedström
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Audirickard skrev:
Frågan är hur detaljerad ni önskar att tråden ska vara??



Jag hoppas jag talar för många av oss när jag säger: detaljerad! Det är alltid roligt att se detaljer i byggen, och det är dessutom en bra resurs för de som eventuellt vill replikera någon av dina modifikationer.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Himlar skrev:



Jag hoppas jag talar för många av oss när jag säger: detaljerad! Det är alltid roligt att se detaljer i byggen, och det är dessutom en bra resurs för de som eventuellt vill replikera någon av dina modifikationer.


Va bra! Jag ska försöka få med så mycket som möjligt av de intressanta bitarna!

_________________
Rickard Hedström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Audirickard skrev:
Himlar skrev:



Jag hoppas jag talar för många av oss när jag säger: detaljerad! Det är alltid roligt att se detaljer i byggen, och det är dessutom en bra resurs för de som eventuellt vill replikera någon av dina modifikationer.


Va bra! Jag ska försöka få med så mycket som möjligt av de intressanta bitarna!


Gör så att du själv är nöjd med nivån! "Too much is just barely enough" säger man ju haha, men ALLA varianter av nivå brukar uppskattas thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Hej Rickard, kul med ännu en race-44:a! Jag tror att jag har sett din bil på 944sverige.com, en sida som tyvärr nyligen har kraschat... Där finns väldigt mycket intressant oavsett om du skall renovera eller modifiera. Vi får se hur det går med den sidan, felsökning pågår.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
claes t skrev:
Hej Rickard, kul med ännu en race-44:a! Jag tror att jag har sett din bil på 944sverige.com, en sida som tyvärr nyligen har kraschat... Där finns väldigt mycket intressant oavsett om du skall renovera eller modifiera. Vi får se hur det går med den sidan, felsökning pågår.
Mvh /Claes


Det stämmer Claes, tråkigt att sidan kraschade... Tänkte att det det kanske finns någon här som kunde vara intresserad av att se mitt bygge också så ja tar väl om allt från början.

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Akterdelen va det första delen som fick handpåläggning vid detta byggets början. Nu är baken på 944 inte så lätt att återskapa som man kan tro. Jag har bestämt mig för att tillverka det mesta av karosseriplåtarna själv då det inte finns alla ekonomiplåtar att få tag i och skulle det gå att hitta så är prislappen därefter...
Plåten bakom reg skylten fick jag till hyfsat trots att ja inte ännu har alla roliga plåtbearbetningsverktyg. Man får använda fantasin en hel del och de har ju ingen dött av.
Som vanligt när man börjar riva i en gammal bil så dyker det upp nya spännande överraskningar hela tiden. Detta hålet är ett exempel:





Dessvärre blev jag inte nöjd med den första passbiten som syns på bilden så slängde den och gjorde en ny bit till detta hörnet.









Mycket zinkfärg och en del tennspackling kommer det att bli framöver.
På återseende!

_________________
Rickard Hedström
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Hej,

kul att du bygger på en 944 N/A. Vi har i PCSR en klass som heter 944 Cup där en rad Norska ekipage kör. Störst deltagande är när de kör tävlingar i Norge men det växer sakta men säkert i Sverige också. Inte särskild hög instegsnivå för att köra tävling. Vore kul om du hakade på och körade där!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
JohnC skrev:
Hej,

kul att du bygger på en 944 N/A. Vi har i PCSR en klass som heter 944 Cup där en rad Norska ekipage kör. Störst deltagande är när de kör tävlingar i Norge men det växer sakta men säkert i Sverige också. Inte särskild hög instegsnivå för att köra tävling. Vore kul om du hakade på och körade där!

Spännande! Frågan är vad för uppdateringar som är tillåtna då jag har ganska stora förändringar på gång för min bil? Men vem vet vad som händer, nånting ska jag ju köra.

_________________
Rickard Hedström
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Trevliga bilder... thumbs up
om du känner att dina glipor är för stora, på något ställe, så är det ett enkelt tipps att klämma/trycka en aluminium eller kopparbit bakom som heatsink.. (blir varm som fan..). dvs man svetsar mot biten svetsen fastnar inte i aluminium eller koppar (eller bara lite) då blir det enkelt att "mura" till glipor och man behöver i princip inte slipa baksidan.

jobba på...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



JohnC skrev:
Hej,

kul att du bygger på en 944 N/A. Vi har i PCSR en klass som heter 944 Cup där en rad Norska ekipage kör. Störst deltagande är när de kör tävlingar i Norge men det växer sakta men säkert i Sverige också. Inte särskild hög instegsnivå för att köra tävling. Vore kul om du hakade på och körade där!


Du kan vara lugn John, han har lokal (Janne,Calle och jag) press på sig att köra bana. För övrigt så lånade han min 944 för licenstagning så han är på väg till Porscheträsket

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Här kommer lite bilder på färdigställandet av akterpartiet. Som sagt när man slipar lite här och var och kommer igenom 10 lager med färg, så hittar man mer rost...





Ja har kommit på att det är betydligt lättare att uppdatera en byggtråd efter hand som man jobbar vilket var fallet på ett annat forum. Jag har så sjukt mycket bilder från bygget så det är svårt att få med allt och få in en liten förklaring här och där, men ja ska försöka så gott jag kan.

Här har jag satt igång med ett försök att tenna lite, dock 10 år sedan sist...






Det blev sådär men efter mycket slipande och lite färg så är ja relativt nöjd och det kommer ju ett litet lager med plastspackel även fast jag inte är något stort fan av plastspackel...



_________________
Rickard Hedström
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Kul att se dig här, välkommen

Helt rätt bil att bygga på, kolla bara på hur snabb Stigs bil har blivit med hans uppgraderingar ( du har ju kört den redan ).

Har du vägarna förbi är du alltid välkommen in i mitt garage!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Janne J skrev:
Kul att se dig här, välkommen

Helt rätt bil att bygga på, kolla bara på hur snabb Stigs bil har blivit med hans uppgraderingar ( du har ju kört den redan ).

Har du vägarna förbi är du alltid välkommen in i mitt garage!

Tackar!
Ja börjar allt bli nyfiken på hur det går för dig så det är inte omöjligt att jag tittar förbi en dag!

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Som ni ser så finns det ganska mycket att göra på denna bilen jag tänkte bara visa lite av vad som ligger framåt i tiden.



Ett jättetråkigt tankband till exempel...




Här var en ganska enkel "quick fix".




En vinande växellåda som ja va tvungen att hugga isär.



Som ni ser så tillverkade jag ett provisoriskt tankband så nära original som jag kunde utifrån det jag hade att utgå ifrån.
När jag skulle demontera växellådan så kom jag o tänka på att jag vill ha lite mer plats där under för ett litet projekt som jag inte börjat på än, så reservhjulsbaljan fick stryka hädan. Dessutom så ska det vara enkelt att demontera en växellåda så jag passade på att göra en passande modifikation för detta också.







En mycket oren växellåda som förmodligen inte varit nedplockad någon gång tidigare.





Det fick bli en rejäl omgång med hetvattentvätten och avfettning, helt sjukt, jag hittade en växellåda under all skit




Öppning för inspektion... Jo minsann jag hittade felet. Pinjonlagret hade tydligen sett sina bästa dagar.







Det får helt enkelt bli en renovering av denna växellåda, och det känns som att den tråkiga originaldiffen inte kommer hitta tillbaka ner i hålet Hur som helst så behöver insidan en omfattande rengöring.




Tada!

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Då jag inte har införskaffat alla delar till växellådan än så får de hamna på väntelistan...
Ja tänkte istället visa lite vad som hände med reservhjulsbaljan. Jag gjorde dock ett tappert försök att starta efter ett litet läckage jag hittade och åtgärdade, ni som pysslat med 944 kommer förmodligen veta precis vad detta är.




Det är ett klassiskt läckage på 944 (tydligen) värmeväxlaren, eller rättaresagt huset till värmeväxlaren spricker, men som tur var i mitt fall så var det endast trasiga packningar. Så efter att detta var fixat så ville jag ju kolla att det faktiskt blev tätt igen, men då var det någon som strejkade och inte ville starta... Det visade sig vara en trasig bränslepump. Meeeen jag skulle ju ändå plocka ner tanken och upptäcka mina dåliga bränsleledningar och andra tråkiga grejer så det va ju inte helt kass... Eller???








Jaja, Bränslesystemet kommer senare, här kommer baljan.














Och nu undrar ni säkert varför ja inte tog bort baljan helt och bara la en plåt platt och svetsade, jo det är för enkelt, och tråkigt, och ja behöver ju ha nånstans att göra av lite prylar och svetsa fästen emot.

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Här kommer lite prylar som ja har pillat lite med emellan rostlagningen.
Grenröret va sprucket så jag fick laga det tillfälligt.




Så här blev det med lite färg.




Någon månad senare dök det upp en rolig pryl som jag var tvungen att köpa




Mums mums ska de bli att montera detta!

Lite dåliga bussningar och rostiga fästen för främre krängare...




Denna original krängare kommer jag inte att använda men jag kommer att göra i ordning allt så det går att återställa om man önskar i framtiden.

Lite originaldelar som råkade komma med till galvning piffar upp tillvaron.



Mer av detta blir det i framtiden

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Tillbaka till rostlagning...
Detta är höger sida fram, ganska ofarligt rostangrepp men ändå. Hålet ska åtgärdas och ytrosten slipas ned.






Tröskeln bak har varit lagad någon gång tidigare som ni ser här.





Den här lagningen som ni kommer se här är jag allt annat än nöjd med... Jag kommer förmodligen att göra om den igen men det får vara för tillfället.













Det var höger, bakre, tröskel. Nu kommer vänster tröskel och det blir aningen petigare som ni kommer att märka. Bara det faktum att hittills så är det nästan en tredjedel av mitt fotoalbum som består av foton på konstruktionen av vänster tröskel... Men det blev också ett större projekt än vad jag räknat med.

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Som ni ser så fanns det goda skäl att titta lite extra på vänster sida... Här har någon tidigare ägare lagat rostangrepp, vilket jag som många andra uppskattar, men... Jag är alldeles för petig för att låta det se ut så här...







Jag börjar kapa för att se hur pass illa det är inne i tröskeln.





Tyvärr så var det ganska illa... Det är bara att packa upp ett nytt paket kapskivor och sätta igång.











Där jag hittar frisk plåt så slipas det rent och målas med zinkfärg, något som tyvärr inte varit gjort vid tidigare lagningsförsök. Som ni ser så var det inte bara den yttre tröskeln som varit rostskadad utan även innre plåtar, foten på b-stolpen och infästning för bakaxeln. Det ungefär 40% av tröskeln som jag får tillverka från scretch.





Här 2 st plåtar att börja med, jag målar dem endast på den sida som skall vara inåt till att börja med (det är svårt att komma åt när de är fastsvetsade). Den lilla biten gjorde jag endast som en förstärkningsplåt då det ändå är lätt att komma åt i nuläget.






Tyvärr har jag ingen falsmaskin så det blir inte helt original med den falsade förstärkningen, men jag använder mig av 1mm plåt så jag tror inte det ska vara ett bekymmer.




_________________
Rickard Hedström
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Får nån skadeverkstad nys om vad du gör........så blir du anställd direkt thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Stig Svensson skrev:
Får nån skadeverkstad nys om vad du gör........så blir du anställd direkt thumbs up thumbs up thumbs up

De hoppas ja inte! Byta plast på nya bilar är inte min grej...

_________________
Rickard Hedström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 N/A -86
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (9373 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande