Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27, 28   >>
31 besök senaste veckan (285000 totalt)
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
I väntan på kopplingsdelar blir det lite småpill med delar runtomkring. Byte av pilotlager samt axeltätning bla. Hittade en film på tuben som visade att man kunde få ut pilotlagret genom att banka in en brödbit och på så sätt trycka ut lagret. Jag hade just nu ingen lageravdragare för ändamålet så det kunde ju vara intressant att testa

Tätningen togs ut genom att dra i en skruv och sedan dra skruv och tätning rätt ut. Plastpucken i mitten används för att underlätta monteringen.












_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
För några dagar sen dök kopplingspaketet upp, det blev till sist ett kit från DLI Teknik med lättat svänghjul (5,5 kg), förstärkt tryckplatta och en organisk fjädrande lamell. Tryckplatta och lamell är från Sachs och är specad till 475 Nm. Även ett urtrampningslager och skruvar till svänghjul och tryckplatta ingick i kittet.

Jag köpte också en ny slavcylinder samt den lilla kulbulten som kopplingsgaffeln rör sig mot.












_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Snyggt!

Den kulbulten finns också i metall om man hellre vilja det.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



En fråga bara, är lamellen rättvänd? Förhöjningen ut mot tryckplattan?

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



conman skrev:
En fråga bara, är lamellen rättvänd? Förhöjningen ut mot tryckplattan?


Brukar ju stå på sachs lameller vilken som är motor- resp vxllådssida.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 647



conman skrev:
En fråga bara, är lamellen rättvänd? Förhöjningen ut mot tryckplattan?

Ja tror oxså den sitter fel
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Härligt att ni är observanta! Dock satt det en lapp på den plana sidan med texten "denna sida mot växellådan" . Man kan fortfarande se lite av klistret snett under centrumhålet. Man får ju hoppas att lappen är satt på rätt sida. Brukar den plana ytan annars vara mot motor/svänghjul?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
För att kolla om diffen efter alla år fortfarande gör sitt jobb testade jag diffspärren genom att undersöka vid vilken kraft den släpper dvs när lamellerna börjar glida mot varandra. Jag gjorde två enkla plattor som skruvades fast i drivaxlarna samt en skruv i mitten. Den ena drivaxeln låstes mot golvet medans jag försökte snurra på den andra med en momentnyckel. När drivaxeln började snurra utan att momentnyckeln klickar visade skalan 95Nm.

Jag har läst lite olika värden på denna siffra; BMW TIS säger 50-75 Nm för E36 M3 men det står inte vilken motor som avses. Är det någon som mätt på detta sätt på en E36 M3 210-diff?


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Det fungerar inte speciellt bra med den typen av momentnycklar pga av du ofta har en högre lossgångsfriktion än själva glidfriktionen. Det är glidfriktionen du vill mäta.
Så en tur till Biltema och skaffa en https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000016819 så fungerar det mycket bättre.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tur att jag har en sådan också Den visar ungefär samma resultat, strax över 90Nm.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Turbovin
Skövde
Här sen Jul 2006
Inlägg: 25



Minns inte vad jag fick fram på min 3.2:a men så högt som 95 Nm var det definitivt inte, troligen nånstans inom spec nu när jag ser siffrorna. Men då hade min vart med i 18-19k mil när jag mätte. De klarar sig bättre än Subarus R180 lamelldiffar iaf, den jag tog hem från England till min 6-petade låda på 10k mil klickade inte ens på 30 Nm så där var det bara att ta isär och pyssla lite

_________________
Juha Rautiainen

Subaru Impreza Sti Type R
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ja över 90Nm tror jag är ett bra värde. Så jag låter innanmätet vara orört. Däremot behöver jag byta ingående tätning då den har läckt litegrann. Och när man lossar pinjongaxeln börjare det bli klurigt, det är många värden som ska bli rätt när det ska sättas ihop igen.

Innan jag börjar ta isär allt mätte jag glappet "backlash" mellan kronhjul och pinjong och det var lite drygt 0,06mm vilket är inom spec, det ska ligga mellan 0,06 - 0,14mm. Jag kollade också träffbilden på kronhjulet. Träffbilden var lite diffus, jag skulle nog låtit färgen torka lite mer innan jag roterade diffen. Men av det man ser tycker jag det ser bra ut.

Nedersta bilden visar hur träffbilden bör se ut.












_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Egentligen ska det väl bytas krosshylsa när man tar bort främre medbringare för att byta packbox. Och ja då är det lite jobb. Men du kan nog klara dig utan att byta den, med lite fingertoppskänsla. Fuktade det bara? Då kanske det inte är så illa med läckaget att den behöver bytas.
När man har allt nere hade jag inte kunnat hålla mig ifrån att kolla innanmätet 😊..
Träffbilden ser bra ut tycker jag. Men den kan väl knappt ändar sig över tid? Fin kvalitet på diffarna👍

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det droppade lite, inte mycket men tillräckligt för att vara störande. Pinjongaxeln sitter där den sitter så att säga, även med medbringare och mutter borttagen. Det är greppasning på lagren så axeln måste pressas ut om man vill ha ut den. Så jag tänkte sätta tillbaka den nya tätningen, medbringare och mutter utan att byta krosshylsan då axeln förmodligen sitter exakt så som den gjorde innan. Bara man har koll på förspänningen på lagren med hjälp av rotationsmotståndet tror jag det ska gå bra. Mycket spekulationer från min sida nu, vi får se om uppmätt glapp och träffbild blir den samma som innan.

Innanmätet ja... det får vi ta en annan gång. Jag hade egentligen inte tänkt röra diffen förrän jag såg läckaget. Men nu blir den ju ren och fin i alla fall

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Du behöver inte byta knäckhylsa bara för du lossat muttern och bytt packbox. Märk mutterns läge relativt pinjongen innan du lossar, sedan när du sätter ihop drar du bara till samma läge som du utgick ifrån.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tyvärr hade jag redan skruvat bort muttern innan jag visste att man kunde göra på det sättet. Trodde att axeln skulle trilla bort lätt av sig själv när väl muttern var borta. Det visade sig dock vara presspassning delux på axeln så den sitter där den sitter vilket är bra då läget inte rubbas. Jag mätte upp det moment som krävs för att dra runt axeln vilket var enligt fabriksspec. Jag drog sedan muttern "lagom" hårt i några etapper medans jag mätte igen. Visaren visade samma siffror som innan och det indikerar då att lagerinspänningen ej ökat. Gott, bara att klappa ihop resten av diffen. Backlash och träffbild kollades igen och även här visades samma resultat som innan diffen togs isär. Diffhus, drivflänsar mm har snyggats till litegrann.






Jag passade också på att byta motorfästena när så mycket annat runt omkring är lossat eller borttaget. Passagerarsidans motorfäste vred jag sönder när jag lossade det men det var förmodligen helt innan då oljan innuti fortfarande var kvar. Det fanns en hel del torrsprickor så det var troligen inte dumt att byta i förebyggande syfte. De nya motorfästena är från Strongflex som består av en polyuretankudde omgiven av aluminium.

I och med att passagerarsidans fäste satt så hårt fick jag ta bort hela motorfästet och sätta det i skruvstädet för att få bort själva motorkudden.

En läckande styrservobehållare har gjort att det är väldigt söligt, denna byts nu också mot en ny behållare








_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Den 26:e april bär det iväg till Nürburgring så nu har det blivit lite fart på mekandet

Alla bussningar som tidigare inte var bytta i bakvagnen är bytta och bakvagnen monterad på bilen. Vi passade även på att förstärka de övre bakre länkarmarna i bussningsfästet. Tack Matz för hjälp med press och svets!










Nya stålomspunna bromsslangar har monterats runt om.




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det var ett intensivt mekande i April och tre veckor innan avresan till Nürburgring stog bilen färdig. De obligatoriska varven runt Lygnern kördes utan problem eller läckage sånär som på en AC-kompressor som inte ville vara med längre. I kopplingsdelen på kompressorn sitter det någon gummihistoria som separerat från ytterdelen. Vid högre varvtal slirade denna friskt och det luktade riktigt bränt. Jag tog bort AC-remmen så var det problemet temporärt löst.

Vi tog Kielfärjan som gick på kvällen, åt middag och vaknade upp i ett soligt Kiel. Solen skulle dock försvinna under färden ner och temperaturen droppade rejält. Väl framme gjorde sig Eifelvädret påmint. Ena stunden sol och andra stunden ösregn.











Vi bodde på Lindner Ferienpark i ett hus som vi hyrt för sex personer. Dock inte för lika många bilar men det gick att parkera längs med gatan och på en parkering längre bort. Även på kvällen fortsatte det att regna och till och med hagla och prognosen för kommande dagar såg dyster ut.







Första dagen på Ringen erbjöd en heldag med turistkörning och trots en prognos som visade regn hela dagen var det torrt så när som på lite duggregn, i alla fall på förmiddagen, något fler skurar på eftermiddagen. Hann med åtta varv denna första dag.



Nästa dag vaknade vi upp till ett strålande väder. Kallt men soligt. Eftersom det inte var körning förrän till kvällen tog vi oss till Brünchen och promenerade därifrån via Hohe Acht ner till Karusellen. Att gå längs banan kan varmt rekommenderas, man får verkligen en känsla för höjdskillnaden.





På eftermiddagen var det körning igen. På fjärde varvet efter Bergwerk började bilen misstända och gick inte att varva mer än 1800 RPM. Tack vare promenaden på förmiddagen hade jag ett vagt minne att det fanns en parkeringsficka innan stigningen till Karusellen, vid Steilstrecke. Jag hankade mig fram till Steilstrecke där jag kunde svänga in. Bara några minuter senare kom det en säkerhetsbil som såg mig och en bärgare beställdes. Att fortsätta upp mot Hohe Acht hade inte varit någon bra idé. 286 Euro fattigare släppte bärgarn av mig och vi kunde rätt snabbt konstatera att det var ett stag till gaslänkaget och TPS som blivit så pass utslitet att det lossnade. Nästa förmiddag gick därför åt till att försöka få tag på ett sådant stag vilket var lite knepigt. Efter ett par besök på diverse verkstäder hittade vi Ringspares ( ringspares.co.uk ) och genom en kontakt han hade kunde han få fram ett begagnat stag. Gott, den fortsatta veckan var räddad!





Vädret höll i sig och ytterligare en kvällskörning samt en heldag senare hade drygt 20 varv körts. Under heldagen var det mycket bilar och banan var dessutom avstängd fyra eller fem gånger pga avåkningar vilket gjorde att det blev lite hattigt. Vi tog en siesta mellan 13 och 16 vilket var bra, betydligt mindre bilar på eftermiddagen.

Lite blandade bilder från de olika dagarna. Film från körningen kommer senare








_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Tack för berättelsen! Otur med bärgningen, de där pengarna bärgaren tog betalt, hur långt räckte den bärgningen? Bilen ser tuff ut på bilderna!

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Dubbelpost

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gott att det löste sig med bilen. Hade inte ringspares hjälpt dig hade du fått låna mitt drag så länge.

Ser framemot film

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27, 28   >>
31 besök senaste veckan (285000 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande