Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 129, 130, 131 >> 72 besök idag (364884 totalt) |
Det kan inte vara så enkelt att de ville dämpa sidorörelsen?
Men eftersom fjäderkonstant en där är så mycket högre (högre egenfrekvens) så skulle väl dämparen nästan ligga ner Så skit i det |
||||
Kan också vara så att slaglängden på stötdämparen styrde monteringen, mer vinkel = kortare rörelse på dämparen i förhållande till den totala in/ut fjädringen på hjulet.
Inget problem för mig, dämparen har ett slag på 15 cm och det tror jag räcker alldeles utmärkt. Kari, fuling, Niklas för bra input! Mailade frågan till Öhlins också. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Den här är inget racingutförande, men är ju alltid trevligt om det går att svänga iallafall _________________ David Lindén |
||||
|
||||
Fick snabbt svar från Matts på Öhlins, tackar
De hade samma tankar som många av oss, stötdämparna jobbar bäst när de är rakt upp då sidolasterna minskar. Samtidigt fick jag också exakta mått på hur mycket av kolvstången som ska var synligt när bilen är i rideheight, mycket bra för mig som ska bygga de övre fästena och har full frihet att göra detta så det blir så bra som möjligt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Öhlins vill att dämparen sitter precis mitt i slaget vid körhöjd, mitt slag är 177,5 mm så det blir ca 89 mm av kolvstången som ska vara synlig när bilen är i körhöjd. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tackar _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Original sitter det gummistoppar mellan ramben och bakaxel: Mina är fullständigt uttorkade och kommer att ersättas med något passande, höjdmässigt och hårdhetsmässigt. Sedan finns det bumpstops i stötdämparna också men de hoppas jag aldrig ska få jobba.. Ska ta lite mått på fjädrarna, återkommer. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
|
||||
Varför mitt i slaget? Som jag ser det så steg 1 Hur mycket har vi från utfjädrat till åkhöjd? Fjädrad vikt ligger ca ca ca 240kg per sida bak. Fjäderkonstant 30N/mm Ger 240*g/30 -> ca ca 78,5mm (MR=1) Sen hur mycket kan det fjädra innåt? Så mycket det går skulle jag säga generält. Men åtminstånde 1g till, man ca ca 78,5mm Typ 78,5*2 ->157mm. sen om man inte vill dämpar skall bottna i in/ut läget. Lägga på 10mm, ger 167mm I detta fall så ligger vi rätt nära 177,5mm i slag. Jag skulle lägga de 10mm vi har över innåt. En bra koll är att se hur mycket infjädring man kan ha max innan något tar i, tex däck i hjulhusen. Sen bumpstopp kan man utforma så de blir en extra fjäder. Typ går in när man böjar pressa pilen. Vart det mycket nu? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Du är ju helt makalös Vilka bra underlag du ger mig, tack så mycket! Infjädringen styrs rätt mycket av att jag envisas med 8" breda fälgar, hjulhusen är inte rymliga om man säger så.. Har inte koll på max infjädring just nu men kan snart simulera hur det blir i verkligheten. Bumpstopp måste det bli som en del i ekvationen fjäderkonstant. Var ute i garaget någon timma i går kväll och tog upp hål för det nya stötdämpartornet. På bilden ser man det gamla fästet till höger och mitt nya hål till vänster. Bilden tagen underifrån rakt upp under golvet mellan hjulhusen. I hålet blir det ett stötdämpartorn som sticker upp precis bakom ryggstödet på baksätet. Tornet i början av processen: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Ska nog renovera de hijackers som fanns med bilen, de blir högt och fint, då kanske man kan ha högglanspolerade alu-stoppar tillsammans med min gulmålade bakaxel... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Slog mig en sak jag inte tänkte på.
Bakaxelens utfjädrings-stopp är ju bladfjädern, ca ca 60kg(ofjädrad vikt) per fjäder. 60*g/30->19,5mm. Så utfjädringen från åkhöjd blir mer, 78,5+19,5 ->98mm Obs nu tumme pekfinger. Utåt är jag inte orolig för dämparen. Många bilar har dämparen som utfjädrings stopp. Std bilar har och i många fall förspända fjädrar. Förspända fjädarar eller ej har debateras en hel del tidigare här. Och det är ett läge man sällan är i normalfall, eller? (helt utfjädrat) En annan sak. Hur mycket större är röret, i tornet, än dämparen? Jä... osäker på hur mycket stötdämparnas fästerna i karrossen rör sig i förhållande till bakaxelen. Horisontelt vid krängning framför allt. Hur lång är dämparen i öppet läge? cc mellan infästings punkterna. ps And ersJepp sson, ditt förslag tycker jag är elakt mot Jannes hämoröjder _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tornet är 73 mm invändigt, dämparen är 50 mm, har testat det du tänker på och det ska till ganska mycket rörelse innan dämparkroppen slår i. Här är dämparen och tumstocken: Första gången någon tänker på mina hemorrojder här på Rejsa, jag är såå tacksam _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tror dig du testat, retar mig att min känsla säger motsatsen. Så nu skall jag dunka vätt i känslan ca hur högt blir själva tornet? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Den ofjädrade vikten bak låter låg Janne...
GM 8,5 bultad - 55kg utan bromsar Bladfjädrar F-body 35kg/st - halva vikten av dem Dämpare - 3kg/st? Typ halva vikten där också. Bromsar 10-15kg eventuellt mer om det är någon klumpig P-broms Fälgar; dina är ju mindre så de väger väl mindre än mina... 20kg/st Använd bumpstopp till dämparna som sagt. de kan man få i kända fjäderkonstanter och om det är något annat som tar i innan, så lägger man bara en distans mellan stoppet och skålen på stötdämparen. Kan iof svarva ett par bumpstopp till dig också, om du nu nödvändigtvis vill ha alu. Det lät riktigt snyggt ihop med bakaxeln faktiskt
Jag måste ju säkerställa att han inte blir snabbare än mig! Om du nu ska räkna chassi till oss båda så blir vi ju lika snabba. |
||||
Slitsa upp det där tornet i sidled. Det hade jag gjort iaf. Man vill inte trycka till dämparen så om man skulle dansa in i en trottoarkant, studsa lite väl hårt över curbsen eller liknande.
är det avgasrör förresten? Välj något med bättre kvalitet på det mest utsatta området på bilen i så fall EDIT: visst fasen, du har inte fjädrar utan bara dämpare... Men ändå. I framtiden kanske där sitter en fjäder och då är det ju lite drygt att kapa i karossen... |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 129, 130, 131 >> 72 besök idag (364884 totalt) |