Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27   >>
20 besök idag (369145 totalt)
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106



Ni är ju bara för sköna, bra jobbat..

Keep it up!

Gott nytt
Micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Det är nomex kring brandsläckaren, va?

Snyggt hantverk. Jag tänkte också klä min bur med tiden, så det är roligt och se hur det kan se ut thumbs up
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Börjat med den sista utvändiga plasten, dels grillen, ribborna gjorde jag i somras och mitten 3d-printade jag och hade tänkt gjuta av i kolfiber men den blev lita väl krånglig att gjuta av så kommer att klä den printade delen istället.

Har också börjat med ytterdelen av a-stolparna började med att malla av dem så jag får en form till gjutpluggen.







Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Alcantara i kombo med andra material funkar verkligen! Röda sömmar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Kul att följa när ni fullföljer med inredning och de sista detaljerna - det är väl inte halva jobbet tidsmässigt men nära nog. Det kommer göra skillnad i känslan på slutprodukten. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Då var gjutpluggarna till astolparna klara nu ska de gjutas av och gjutas upp i kolfiber.




Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Hur känns den där backspegeln?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det ser ju lite märkligt ut med speglarna. Men antar att dem är ganska långt ut för att man faktiskt ska se något i dem, över /bredvid bakskärmar?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Ni tror inte speglarna är under utveckling och är utflyttade med distanser för att se hur långt ut dom ska sitta?

Grymt bygge.... !

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Sorin
Malmö ( Arlöv ),Sweden
Här sen Okt 2007
Inlägg: 12



De här är inte billiga men de hade suttit som ett smäck
https://www.ebay.co.uk/itm/Motor-Racing-Mirrors-PRO-RECTANGULAR-AERO-E . . . .

_________________
Sorin Tudor
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Sorin skrev:
De här är inte billiga men de hade suttit som ett smäck
https://www.ebay.co.uk/itm/Motor-Racing-Mirrors-PRO-RECTANGULAR-AERO-E . . . .


NASA

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Speglarna funkar helt ok, distansen blev till för att kunna se över bakskärmen som nämndes. Distansen ska anodiseras svart och spegeln ska målas om svart eftersom det är fejk kolfiber och det känns rätt B-igt.
Man hade kunna tänka sig att sätta speglarna en bit upp på fönsterbågen men då misstänker jag att de inte kommer sitta alls lika stabilt.
Problemet med de flesta rejsiga backspeglar som finns att köpa är att de är rätt små och man sitter så långt bak från dem att jag vill ha lite storlek på dem speciellt eftersom jag inte har nån bakruta.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Tog och skaffade utrustning så vi kunde anodisera aluminium själv, blev riktigt bra tycker jag. Enda knepiga var att lyckas få titantråden att sitta tillräckligt hårt mot aluminiumet så det inte anodiserade under den, blir det anodiserat under tappar den ledningsförmågan och de övriga delarna får för hög ström.






Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



....och då surfade man vidare direkt från den här tråden till youtube för att kolla hur man DIY anodiseringen... thumbs up
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



And ersJepp sson skrev:
....och då surfade man vidare direkt från den här tråden till youtube för att kolla hur man DIY anodiseringen... thumbs up

+1

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Super!
detta har ja funderat på ganska länge..
det blir till att skaffa lite grejer!

Per: du får hemskt gärna beskriva lite va ni använt för kemikalier o färg mm strömstyrka, spänning etc, det skulle uppskattas!


_________________
Robert Aronsson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
robbansson skrev:
Super!
detta har ja funderat på ganska länge..
det blir till att skaffa lite grejer!

Per: du får hemskt gärna beskriva lite va ni använt för kemikalier o färg mm strömstyrka, spänning etc, det skulle uppskattas!



Elektrolyten är Natriumbisulfat blandat med destvatten till 10 ca 15% lösning, används som pH sänkare i pooler, se dock till att få tag i ren. Köpte som stog att den var 100% men hade en hel de synliga föroreningar i sig. Köpte ren från classic-plating på ebay. Går även att använda sig av svavelsyra men det måste man ha tillstånd från länstyrelsen för att köpa och det är ju lite drygt sen kostar det pengar att få ett sådan tillstånd också.
Strömstyrkan är 16 milliampere per cm2
Etslösningen är 100 gram NaOH ( vanlig propplösare) per liter destvatten
Katoder: Blyplattor
Färgen är speciell anodiseringsfärg, ska tydligen funka med vissa typer av textilfärg också.

1. Tvätta sakerna så de är så fettfria de över huvud taget kan gå att få, först tvättar jag de så att jag ser att allt fett och smuts är borta sen kör jag de i ultraljudstvätt i avfettningsmedel och slutligen tvättar jag de med avfettningsmedel och pensel. Sköljer av med vanligt vatten och sedan med destvatten.

2. Häng upp grejerna på titan eller alutrådar.

3. Etsa i lutlösningen nån minut beroende på hur matt man vill ha ytan.

4. Skölj rent och doppa i destvatten så all lut är borta.

5. Doppa ner i elektrolyten och koppla in pluspolen på grejerna som ska anodiseras, anodisera mellan 30 och 120 minuter, jag har kört 60 på de grejerna jag gjort.

6. Justera spänningen så att rätt ström uppnås, att göra denna väg upptäckte jag är rätt viktigt. Eftersom den anodiserade ytan inte leder ström kan det hända om man inte lyckats få upphängningen att sitta tillräckligt bra så tappar den kontakt under anodiseringen, har man då flera bitar hängande och har ställt labbaggregatet på konstant ström kommer strömmen till de övriga öka och bli överbelastade med en bränd yta som följd.

7. Ta upp och spola ren dem med destvatten och doppa i destvatten för att få bort all syra.

8. Doppa grejerna i färglösningen ca 20 minuter, lösningen ska vara 40-60 grader.

9. Koka grejerna i ca 30-40 minuter för att stänga porerna och låsa färgen inne.

10. Ta upp och skölj av i destvatten.

Klart!
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55



per_cooper skrev:
Går även att använda sig av svavelsyra men det måste man ha tillstånd från länstyrelsen för att köpa och det är ju lite drygt sen kostar det pengar att få ett sådan tillstånd också.


Det går att köpa 15% svavelsyra som privatperson utan tillstånd, men det kanske inte är tillräckligt koncentrerat? Har även sett att det säljs både 37% och 49% koncentration utan krav på tillstånd. Så vitt jag vet krävs tillstånd/registrering först vid inköp över 100 kg per år, men jag kan vara felinformerad.

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
pjocke skrev:
per_cooper skrev:
Går även att använda sig av svavelsyra men det måste man ha tillstånd från länstyrelsen för att köpa och det är ju lite drygt sen kostar det pengar att få ett sådan tillstånd också.


Det går att köpa 15% svavelsyra som privatperson utan tillstånd, men det kanske inte är tillräckligt koncentrerat? Har även sett att det säljs både 37% och 49% koncentration utan krav på tillstånd. Så vitt jag vet krävs tillstånd/registrering först vid inköp över 100 kg per år, men jag kan vara felinformerad.


De ställen som säljer svavelsyra så står det att det behövs tillstånd för 37% i alla fall även 1 liter flaskor, möjligt att 15% är ok utan tillstånd.
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55



per_cooper skrev:
De ställen som säljer svavelsyra så står det att det behövs tillstånd för 37% i alla fall även 1 liter flaskor, möjligt att 15% är ok utan tillstånd.


Så kan det förstås vara. Jag vet att jag köpte fem 25-litersdunkar svavelsyra till poolen i våras, minns dock inte i huvudet vad det var för koncentration, men jag skulle gissa 15% eftersom det är det doseringsarmaturen är gjord för. Nå väl, OT

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Förzinkade dreven till dörrgångjärnen.




Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27   >>
20 besök idag (369145 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande