Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 N/A -86
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (9373 totalt)
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Ja men då fortsätter vi med denna deppiga historia...
Så här ser det ut med lite färg.



Här gjorde jag en plåt lite på frihand bara för att se om det gick att bocka plåten i ett stycke, det gick sådär... Man skulle haft Porsches original pressverktyg, det hade underlättat MYCKET!




Det är tur att man har lite plåt att öva på



Anledning att jag gör plåten så här är för att där slutar yttertröskeln original och skarven mot bakskärmen börjar.
Hur som helst så fick jag göra bottendelen först för att få nånting att utgå från.




Fick laga lite I ovankanten också.








Nu är det dags för "ytterplåten".




Tyvärr missade jag att fota själva plåten så ni får se hur falsen blir. Ska fota mer av plåtarna så ni kan se hur mycket jobb de ligger bakom varje plåt jag gör. Det tar tid när man ska vara petig...





_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Ja tänkte visa lite annat godis som kommer lite längre fram i bygget.
Jag va o hälsa på min vän Stig i hans garage och hipps vipps så hade jag en splitter. Mycket trevligt







Om ja nu ska fara omkring på bana och inte skämmas allt för mycket så måste jag ju ha schyssta förutsättningar! Eller hur?



Och när ja ska på "sportvagnsträffen" så måste man ju se bra ut med.


_________________
Rickard Hedström
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Snyggt jobbat!

Vad blir det för spårvidd med den nya fram/bakvagnen? Ändras den till den nyare med mer ET?

Vet en omgång nya Keskin fälgar 8,5*18 och 10*18 med Falken däck och höga ET som nog är till salu om du är sugen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Janne J skrev:
Snyggt jobbat!

Vad blir det för spårvidd med den nya fram/bakvagnen? Ändras den till den nyare med mer ET?

Vet en omgång nya Keskin fälgar 8,5*18 och 10*18 med Falken däck och höga ET som nog är till salu om du är sugen.

Ja precis, med de nya grjerna så blir det i princip en 944 Turbo -90. Så tyvärr kommer ju inte mina fina Borbet A fälgar att passa efter ombyggnationen då de har ett lågt ET.
Dom där Keskin fälgarna är jag nyfiken på.

_________________
Rickard Hedström
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Åååååååååh.... Den där bakvagnen blev jag riktigt avundsjuk på!!! Hur många kg sparar du mot original??
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
claes t skrev:
Åååååååååh.... Den där bakvagnen blev jag riktigt avundsjuk på!!! Hur många kg sparar du mot original??
/Claes

Jag har inte vägt original än men jag skulle gissa runt 10-15 kg. Det kommer en summering av vikter senare.
Det finns mycket godis på den axeln

_________________
Rickard Hedström
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3668



Bra jobbat!!! Plåt som är så tråkigt.
Fortsätt att ösa på med bilder och beskrivning. Vi är en bunt här som uppskattar det.
Är också nyfiken på hjulupphängnigen fram och bak. Mer info tack.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11234



Daniel Engström skrev:
Bra jobbat!!! Plåt som är så tråkigt.
Fortsätt att ösa på med bilder och beskrivning. Vi är en bunt här som uppskattar det.


+1
Jag står inför lite rostlagning på min 944, detta får mig att bli sugen på att dra igång!

Jag har tänkt jag skulle skriva något uppskattande, precis som Daniel har gjort, men det blir lätt att jag tänker "-tar det sen...".

Smart med reservhjulsbaljan, inte så jag hade tänkt göra någon gång men ditt sätt är bättre!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Bra jobbat!!! Plåt som är så tråkigt.
Fortsätt att ösa på med bilder och beskrivning. Vi är en bunt här som uppskattar det.
Är också nyfiken på hjulupphängnigen fram och bak. Mer info tack.

Tackar
Jag tycker nog att plåtjobb är kul, det är rosten jag inte är bästa kompis med
Det kommer mer beskrivande bilder och kommentarer i framtiden då vi snart är framme vid dagens datum
Var det gäller hjulupphängningarna så kommer jag gå in mer i detalj när det är dags att bygga om det

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Daniel Engström skrev:
Bra jobbat!!! Plåt som är så tråkigt.
Fortsätt att ösa på med bilder och beskrivning. Vi är en bunt här som uppskattar det.


+1
Jag står inför lite rostlagning på min 944, detta får mig att bli sugen på att dra igång!

Jag har tänkt jag skulle skriva något uppskattande, precis som Daniel har gjort, men det blir lätt att jag tänker "-tar det sen...".

Smart med reservhjulsbaljan, inte så jag hade tänkt göra någon gång men ditt sätt är bättre!

Va kul att det inspirerar någon Det är bara att ta tjuren i hornen och fram med kapen

Vad det gäller reservhjulsbaljan så finns det säkert många sätt som är både bättre och sämre men för mitt ändamål så passar detta helt okej, sen känner jag att baken blev stabilare med detta och originalfästen för tankband och så blir ju kvar.

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Här börjar det roliga! Mycket mäta o malla, och eftersom jag inte hade något att gå på, då den tidigare lagningen var bristfällig, så fick jag gå lite på kännsla och lite tjuvkik på en kompis 944. Så här ser i alla fall fösta inpassningen ut av den yttre, avslutande skärm/tröskelplåten.




Eftersom bakskärmens breddning börjar i skarven så formar jag plåten för att följa bakskärmen, såklart, men eftersom jag behöver en fals att svetsa mot så kräver plåten lite mer bearbetning. Det kommer en bild på vad jag menar i nästa inlägg.

Här har jag bockat och kapat lite mer och passar in ytterligare en gång.



En långhylsa får assistera stöttepelare.



Håltagning för punktsvetsning emot den falsade kanten ja skrev om.




Man kan inte se välvningen så tydligt men man skymtar den.





Och här ser ni säkert en avdragen skruv till bakaxelinfästningen, bry er inte om den



Den innre plåten ville jag tillverka i ett stycke men tyvärr har inte jag något engelskt hjul eller krymp & sträck så det fick bli 2 st delar.
Hålet i den mindre plåten ska faktiskt vara där, så va de original i alla fall.






Den andra delen blev lite ful då ja fick gå loss på den med kulhammaren för att få den medgörlig




Det får duga för ikväll.

_________________
Rickard Hedström
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Snyggt jobbat,Rickard! Många nya plåtbitarna blir det.... Jag är lite förvånad över rostangreppen på din bil, vissa partier tycks vara helt oskadade och vissa delar är extremt rostangripna. Skumt.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
claes t skrev:
Snyggt jobbat,Rickard! Många nya plåtbitarna blir det.... Jag är lite förvånad över rostangreppen på din bil, vissa partier tycks vara helt oskadade och vissa delar är extremt rostangripna. Skumt.
/Claes

Man tackar! Jo plåt går de åt...
Ja visst är de knepigt?

_________________
Rickard Hedström
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Riktigt kul att se din bil! Men jeeezus vilket projekt, jag är imponerad över din kämpa-anda. Håller med Claes om rosten, du kan glädjas åt att du har en fin bil när du är färdig.

Det var ett riktigt läckert grenrör du fått fingrarna på 😊

All lycka till och kämpa på!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
964RS skrev:
Riktigt kul att se din bil! Men jeeezus vilket projekt, jag är imponerad över din kämpa-anda. Håller med Claes om rosten, du kan glädjas åt att du har en fin bil när du är färdig.

Det var ett riktigt läckert grenrör du fått fingrarna på 😊

All lycka till och kämpa på!

Haha! Tack ska du, inte riktigt samma puts som du har än, men vem vet vad som händer i framtiden
Tycker du detta är ett stort projekt ska du se mina andra, ja i plural, "projekt"

Tänkte allt att du skulle känna igen det röret

Tack detsamma!

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Jaha då va vi framme vid dagens datum och en rykande färsk uppdatering
Så här lessen såg han ut när ja klev in i verksta'n i morse.



Välkomna till Hedströms plåtverkstad!



Här kommer lite bilder på plåtbitarna jag tillverkade och där ser ni lite vad jag menar med falsningen och att jag har kapat ur trekanter ur falsen för att plåten ska bli lättare att forma. Falsen fungerar också som en förstärkning vilket gör att plåten blir styvare.






Plåt nr 2 (innre plåt)





Idag har jag fått gjort en del faktiskt. Här har jag målat och svetsat den lilla passbiten.








Här har jag svetsat den innre plåten och det va inte riktigt så lätt som de ser ut...







Så lite färg på det så får det va bra för denna dagen.




_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Här har färgen torkat.



Jag hade som plan igår att svetsa dit den sista plåten men... När ja provmonterade plåten så är ja inte alls nöjd med hur lite plåten svänger ut i nerkant...






Så nu ska ja fundera på det en stund om ja ska kapa bort skiten igen....

_________________
Rickard Hedström
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Knepig profil det där, dessutom syns det ganska tydligt när det inte stämmer. Var nu inte för kritisk, på bilderna ser det helt ok ut thumbs up

Trevligt med lite besök i garaget

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Janne J skrev:
Knepig profil det där, dessutom syns det ganska tydligt när det inte stämmer. Var nu inte för kritisk, på bilderna ser det helt ok ut thumbs up

Trevligt med lite besök i garaget

Svårt att inte vara kritisk när man lagt så mycket tid och försökt va noggrann och så visar det sig att det inte blir bra...

Det är alltid trevligt att se va andra pysslar med i garaget. Tackar för tjuvkiken!

_________________
Rickard Hedström
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilket fint plåtjobb thumbs up
Vad är det för bakvagn du har? Ser verkligen spännande ut

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Vilket fint plåtjobb thumbs up
Vad är det för bakvagn du har? Ser verkligen spännande ut

Tack ska du ha!
Den bakvagnen är mycket spännande Det kommer lite längre fram i tiden.

_________________
Rickard Hedström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 N/A -86
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (9373 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande