Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 52, 53, 54 >> 87 besök senaste veckan (335047 totalt) |
Har sett den med... Man kan bygga med mindre sektioner, likt lego, men efterarbetet ökar pga av alla skarvar som inte kommer att matcha till 100 rakt av.. Men med lite spackel så... Men hur blir det med toleranserna? Svårt att få +/- ngn milimetar att bygga som han..
Det behövs bra referensytor mot ngn stomme av ngt slag. Har gått i samma tankar men för detta skulle jag behövt ngt som kunde kapa skumblocken rakt och fint.. kanske låter enkelt... blocken jag kört med är lite vågiga i ytan så man kan inte förlita sig på deras nominella mått, typ tjocklek, kantfinish.. osv... men med bra stomme och fint kapade råblock så funkar det säkert utmärkt.. kort o gott.. Gällande antal axlar så har jag hela tiden fräst 3-axligt. Har bara justerat spindeln manuellt.. Att bygga en fräs var en lång resa i sig för mig.. Fick bygga en prototyp först för att lära mig vad som egentligen krävdes map storlek, stabilitet, drivning etc... Många återvändsgränder blev det... Har ingen rättvisande totalkostnad i huvudet.. Går att lite grovt räkna fram på jbcnc.se, exempelvis.. _________________ Thomas Hällqvist |
||
Inget fel i det. Snarare klokt. Man behöver vissa perioder att rensa hjärnan och få lite distans ifall det ska bli bra. Om man sen har , och vill behålla, en familj är det nog ett måste Nu börjar nästa steg. - Keep up the good work!! PS- Har jag missat något? lr hur gick det med gjutningen av karossen? Färdiggjutet? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Jo absolut.. Köpte mtrl och fixade underlag för att bygga in en sådan funktion men har inte blivit av än _________________ Thomas Hällqvist |
||
KUL!!
Vart Du nöjd med resultatet?? Vad Du än gör ( även om Du inte ska sälja) så släng inte formarna. Allt kan hända. Min gamla -58:a som jag byggde för 27 år sedan lyckades jag sladda in i ett broräcke med bakänden. Då kände man sig ganska billig- men morgonen efter började jag vaxa upp formarna och 5 dagar senare satt en ny bakskärm på plats. Det finns ingen verkstad som kan ordna en ny bakskärm åt Dig om något liknande händer Dig...... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Btw: här är ett koncept jag jobbar på
https://www.youtube.com/watch?v=lNbu _________________ Robin Fröjd |
||
Åter länge sedan en update.... Har inte blivit något garagearbete på riktigt än.. Har suttit en del hemma med design/konstruktion av stötdämparinfästning samt karossinfästning.. Detta kommer jag börja jobba praktiskt med i början av Februari...
Har oxå ägnat en del tid till infotainmentsystemet i bilen nu när vädret är som det är... Är i stort sett klar med basutförandet.. Är nu kvar att få de två mikrodatorerna (Raspberry Pi) att snacka med varandra samt kunna visa info på de två separata displayerna (en 10" i mitten samt en 5" framför ratten mellan mätarna)... Oxå kvar att koppla Mercaprylarna (knappsatser/multimediajoystick) till "data acquisition controllern"... Har inte börjat med att dissekera dem ännu dock.. Så här ser huvudmenyn ut i dagsläget (inte helt klar såklart): Baseras på Raspbian och Kodi med Carbon skin. Kommer nog byta ut en knapp mot en med "Car" eller "System" el.dyl., med info samt kontroll av bilens system. Eftersom det gick betydligt snabbare än tänkt att fixa grunden i mediasystemet så har jag även beställt hela ljudutrustningen... Blir en del prylar... Måste ju vara ett sjukt bra ljud i en grand touring bil I alla fall bra i mina mått mätt... Tanken är ju inte att det ska bli något extremt audiofilsystem med en massa överprisprylar, utan ett system som ger mycket "bang for the bucks" och gör vad det ska i ett bygge som detta .... För de som är intresserade så blir det en 8" subwoofer (B² Audio CC8 2x1ohm) som drivs av ett GAS PRO 1000 monosteg, samt två 6.5" midbasar (DAYTON AUDIO DCS165-4) som drivs av ett Kicker KX 400.1 monosteg, samt två 4.5" mellanregister (DAYTON AUDIO CF120-4) som drivs av ett tvåkanals Kicker KX 200.2 steg, samt två diskanter (Dayton Audio PT2C-8) som drivs av ett fyrkanals (bryggkopplat) Kicker CX 300.4.... Jag vill ha separata steg till alla olika elementgrupper då allt styrs med en ljudprocessor (Audison Bit One)... Ljudprocessorn har en manövreringsenhet som skall byggas in i interiören.. Till ljudprocessorn (DSP'n) kopplas utgången på ljudkortet som sitter på Raspberry Pi'n, vilket är ett HifiBerry DAC+ Pro, samt även från andra ljudkällor såsom bluetoothenheter (mobil) etc .. Hela detta delprojekt är grymt kul att jobba med enligt mig själv, då jag skarpt gillar bra ljudsystem, systemutveckling och intressanta utmaningar.... Är kul med den variation som finns i ett bilbygge som detta.... Lättare att hålla motivationen uppe _________________ Thomas Hällqvist |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Har nu kopplat in den 10.1" skärm som faktiskt kommer att hamna i bilen. Syns här tillsammans med dess kontrollkort samt själva huvuddatorn inklusive ljudkortet.... Alla de funktioner jag kommer att bygga in med knappar, styrning av bakspoiler mm, keyless lås, gps, systemsaker, etc hamnar på den andra datorenheten..
_________________ Thomas Hällqvist |
||
Jag har läst tråden från början till slut men tror inte jag skrivit nåt innan. Nu är det dags.
Jag blir helt häpen över omfattningen på olika grejer du tar dig för. Visst, svetsa lite chassi kanske många klarar. bygga en CNC-fräs kanske går. Koda massa Pi och trixa kanske det med. Gjuta kolfiber, sure. Designa inredning värdig Mercedes konceptbilar, mhmmm. Men ALLA grejerna från en och samma person med, vad det verkar, hög kvalitet. Jag blir helt matt!!! Hatten av och fortsätt i samma stil. Jag vill verkligen se slutresultatet. _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||
Har som sagt börjat en del med ljudbygget och planerna kring det. Kommer dock inte beskriva detta i detalj på detta forum utan det sker på ett forum för just billjud nämligen: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37393
(för de som är intresserade) _________________ Thomas Hällqvist |
||
Fortsatt arbete med interiör med fokus på I-panelen. Har gjort den mer följsam och harmonisk samt fixat gränssnitt mot omgivande delar... . Planen är att börja fräsa inredning i början av mars.....
Även fokus på dörrinnersidor.. Lite pill med att få en bra övergång mellan dörrar och innerpaneler... Vill att de ska möta upp på ett snyggt sätt med gemensamma designlinjer... Vissa bilar har ju det, andra mer abrupta övergångar mellan dörrar och ex. I-panel... Samt jobb med A-stolpe etc etc.... Har nu alla ljuddelar varför jag kan göra klart detaljer kring högtalarmontering etc I denna version är högersidan av I-panelen som synes en spegling av vänstersidan.. Kommer nog inte bli så i slutliga versionen... Kanske i och för sig bra om jag skall bygga en högerstyrd med _________________ Thomas Hällqvist |
||
Den där ser smidig ut. Hur långt slag är det? Jag kanske kunde har ett par såna till mina måsvingedörrar till Lolan..... Kostnad? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Just denna har 150mm. 300kr på Banggood.. Som sagt ingen kvalitetspryl direkt
https://m.banggood.com/sv/search/linear%20actuator.html _________________ Thomas Hällqvist |
||
Min tanke var att det skulle ta 30 minuter att lyfta i motorn... Tog istället 7 timmar pga att jag blev tvungen att modda ramen ngt för att få mer plats mot motorns bakvägg....
Otroligt bra med denna maskin... Funkar inte bara kanon som en geringssåg utan även som handverktyg _________________ Thomas Hällqvist |
||
Våra race- och banåkarbilar Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 52, 53, 54 >> 87 besök senaste veckan (335047 totalt) |