Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
23 besök senaste veckan (85414 totalt)
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 429



spjuvern skrev:
härliga gamla bilder

du får gärna scanna mer bilder den ser ju trevlig ut din fd bil

vad använde du för bromsar mm?
vad var det för motor i på din tid?


Jag har inte så mycket bilder men ett par till längre ner som nån annan hade lagt upp på ett annat forum. Inga tidningsartiklar finns heller. Fram var det AP 312x28 skivor och AP 4 kolv. Bak AP skivor och ATE 4-kolv. Det fanns inget större då. Handbromsok från Ford RS200. Motorn var en L28 borrad till 2818 cc. Rotomaster turbo och 3 st Dellorto DHLA turboförgasare. 2-skivig Sachs koppling, motorn bakåtflyttad några cm, R200 slutväxel med lamelldiff o.s.v. Reggad som ombyggt fordon med 164 hkr Originalväxellådan blev tandlös på femman. En Borg & Warner T5 blev tandlös på trean. En del prylar som torrsump och fördelarlöst tändsystem monterades aldrig utan såldes vidare när bilen såldes.

Bilen var mörkblå metallic (Porsche 33X eller VW-Audi LM5T). Alla yttre karossdelar utom tak, dörrar och bakskärmar var glasfiber. Jag hade en vinge bak från 280 ZXR, ful tyckte många men den funkade bra. Ankstjärten som är mer retro bromsade mycket i toppfart. Det var mycket rör och förstärkningar i karossen men jag hade bara en bakre bur. Innan flexade karossen så mycket när man gav järnet att man fick låsa dörrarna först. Bilen såldes i delar i början av 90-talet när tiden inte räckte till. Jag fick en massa saker att göra åt ett par företag i USA och åkte fram och tillbaka i 12-13 år.




Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



När jag ser bilderna och läser tänker jag 99-2002 när jag själv inte fattade något alls, detta måste vart en riktig värsting bland värstingarna då 10 år tidigare än jag skulle ha gissat. Innan e85, intercolers, eller ens i närheten av vettiga styrsystem.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17353



Alsterfalks bil är en av kanske tiotalet bilar som jag minns att jag sett och minnet är stenhårt inbankat var det var. I det fallet på torget i Hällefors. Andra exempel är Fredde Fagerströms pickis vid Galne Gunnar och en Dyane streetracebil vid Wenner-Gren center.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 429



Ett programmerbart styrsystem som kunde ha ersatt förgasarna hade varit toppen om det hade funnits till överkomligt pris då. Förgasarna ställde till en del problem trots att den var ganska körbar, fast det var kul när det ibland slog ut eldslågor ur avgasröret. Det var intercooler i den.

Hällefors på andra sidan länsgränsen Torget har krympt och korvkiosken är borta sen länge.

Tanklocket som inte många såg 1987. Locket var från en Suzuki GSXR och monteringsringen tillverkad. Det flyttades utanpå av en senare ägare.


Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
nån som kan tipsa om vart jag isblästrar eller med plastkulor på aluminium helst i stockholm?
ingen sand eller glas då jag inte vill ha in de i motorn/växellådan och gillar inte hur det öppnar porerna

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



spjuvern skrev:
nån som kan tipsa om vart jag isblästrar eller med plastkulor på aluminium helst i stockholm?
ingen sand eller glas då jag inte vill ha in de i motorn/växellådan och gillar inte hur det öppnar porerna


Norrtälje aquablaster (fejjan) gör fina jobb

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Sist jag isblästrade en vxlåda var det i Kallhäll, nån lokal som vet om det finns kvar? Är ju på fel sida stan numera, så man tappar ju kollen

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Cédric skrev:
Sist jag isblästrade en vxlåda var det i Kallhäll, nån lokal som vet om det finns kvar? Är ju på fel sida stan numera, så man tappar ju kollen


Bör vara Freezit dom har slutat med de

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Googlade runt lite och dessa:

http://www.blastring.se/blastring/verkstadsblastring/

Kontakt
Snickarvägen 5D
132 38 Saltsjö-Boo
Tel: 08-747 79 40
Mobil: 070 796 12 82
Fax: 08-747 79 45
Mail: info@blastring.se
Karta: Eniro

Kanske skulle kunna vara något.

Anekdot. Kom i kontakt med isblästring för knappt 25 år sedan. Tror det var ganska nytt då. På flyplatser har man ju ganska starka lampor med titanramar för att kunna hålla sig hela vid överkörning av flygplan men inte minst snörjningen. Kolsyreis i form av pellets. Lamporna på landningsbana samt taxibanor blev som nya. Miljövänligt med ganska energikrävande att framställa torris och att frakta denna färskvara.

Tror isblästring el kolsyrebälstring är ganska vanligt förekommande vid klottersanering på pendel- och tunnelbanetågen.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
jag ritar lite på nya centrum till bromsskivorna

bak finns det ingen möjlighet till genom gående bult, hur djupt vill man minimum ha gängor i aluminium för att uppnå så hög hållfasthet man kan nå? M8 bult
och vad är rekommenderat åtdragningsmoment i aluminium?

fram kan jag ha genomgående och hittat en lämplig m8 i 10,9 kvalitet men vad är lämpligaste mutter att använda tänker att det bör vara nån typ ihopklämd modell som låser lite

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 429



spjuvern skrev:
jag ritar lite på nya centrum till bromsskivorna

bak finns det ingen möjlighet till genom gående bult, hur djupt vill man minimum ha gängor i aluminium för att uppnå så hög hållfasthet man kan nå? M8 bult
och vad är rekommenderat åtdragningsmoment i aluminium?

fram kan jag ha genomgående och hittat en lämplig m8 i 10,9 kvalitet men vad är lämpligaste mutter att använda tänker att det bör vara nån typ ihopklämd modell som låser lite


Jag hade AP-Racing skivor och de använde 12 st 1/4" UNF gängade skruvar med mutter fram. Bak var det 6 skruvar gängade i godset ca 25 mm in. Behövde inte dra speciellt hårt men Lock-Tite måste användas på alla. En annan lösning för den som har tid att pilla med sånt är trådlåsning. Helstållåsmutter funkar lika bra. Würth brukar ha såna.

Brembo ritning. Styrhylsan ska vara lite längre så skivan inte sitter stumt. Skruven är M5.


Brembo och Stop-Tech har liknande monteringssatser som kan användas på båda. Jag tror de har slutat med kupad bricka. Att det kan låta lite med kalla skivor får man ha överseende med.



Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gänga i aluminium på bromsar låter riakabelt utan att veta vad man sysslar med.

Men som minst gänglängd är 1-1,5 z skruvdiameter
I stål dugur oftast en diameter men i alu minst 1.5. Och ska det vara belastnng på dessutom lär man använda insatsgänga,

Dvs ska du gänga en m8 i alu så ska du ha ca minst 12mm djup gänga med helst lika långhelicoil.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



knotan skrev:
Gänga i aluminium på bromsar låter riakabelt utan att veta vad man sysslar med.

Men som minst gänglängd är 1-1,5 z skruvdiameter
I stål dugur oftast en diameter men i alu minst 1.5. Och ska det vara belastnng på dessutom lär man använda insatsgänga,

Dvs ska du gänga en m8 i alu så ska du ha ca minst 12mm djup gänga med helst lika långhelicoil.


Håller med till 97% ungefär, är det 'engångsdragning' eller enstaka gång som det brukar vara när det gäller rotor mot skivcentrum behövs ej insatsgängor, OM vettig kvalite på alujumjum används.

Och insisterar på 12mm gängdjup, borträknat faser etc. Så i praktiken 14mm gods....

Men design, infästning etc påverkar

_________________
Roland Johansson
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Tack för bra svar vad är lämplig bra kvalite på aluminium att använda?

Dessa Datsun broms kit som finns att köpa är nästan alltid gängade i alu så det bör ju funka.

Vad är fördelen med den T-hylsan så skivan inte sitter stumt, att den blir lite som en flytande?
Funderade först om jag skulle göra fram skivorna med riktigt flytkitt men känns kanske onödigt på så lätt bil
Med rätt stora bromsar

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 429



spjuvern skrev:
Tack för bra svar vad är lämplig bra kvalite på aluminium att använda?

Dessa Datsun broms kit som finns att köpa är nästan alltid gängade i alu så det bör ju funka.

Vad är fördelen med den T-hylsan så skivan inte sitter stumt, att den blir lite som en flytande?
Funderade först om jag skulle göra fram skivorna med riktigt flytkitt men känns kanske onödigt på så lätt bil
Med rätt stora bromsar


Material till naven 4338.

Det finns många olika lösningar på flytande montering.

Porsche Cup stålskivor med lösa nav har Brembo fästsats som mitt förra svar. Skivorna har ovala hål.

Stora och tunga bilar har en kraftigare variant på flytande montering som ska minska oljud från bromsarna.
Exempel Opel Insignia V6 AWD OPC.


Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Stål och aluminium har ju olika utvidgningskoffecient (tror inte det är ett riktigt ord. Hittade just på något för att förklara Vad jag menar.)

Dvs det ska undvika vibrationer och inte klämma snett när sakerna blir varma.

Men jag vet andra som valt att stummontera som Det har fungerat för. Men jag vet inte hur viktigt det är eller ej.

Skulle jag bygga liknande själv hade jag defenetivt valt att göra någon liknande lösning med flytande för en banbil.

För gatbil skulle jag nog valt enkla vanliga stål skivor Tror jag.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nu är jag på spindlarna och grejar.

Planen är att köra Öhlins road & track
Så jag har kapat av gamla stötdämpar benen och sedan tillverkat ett gängat rör.

Idag la jag rören i ugnen och spindlarna fick ligga ute i kylan över natten,
Blev härligt lagom passform att knacka ner dom lätt över gamla röret.

Så nu tänkte jag lägga dom i ugnen igen och sedan svetsa dom.
Vad är igentligen en lämplig bra förvärmnings temperatur vid svetsning?

Tyvärr har jag slut på tillsats material till just stål så de får vänta nån dag.
Vad bör jag köpa för pinne som kanske är extra bra till denna typ av svetsning?


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Vad säger ni om detta
Vilken förstärkning är att föredra?

Jag är mest inne på den som är som en box men tänkte bolla lite med er här.




_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Dedär förstärkningarna har ja aldrig sett innan faktiskt. Är det något man brukar göra när man svetsar coils på dessa?

Angående svetstyp så lät ja få mina tigsvetsade efter konstens alla regler med förvärmning och hela baletten. Har inte sett någon antydan till sprickor än iaf. Men kanske det kan va värt o kolla på en sån där förstärkning när man e där o pillar nästa gång.

_________________
Emil Jönsson
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 429



spjuvern skrev:
Vad säger ni om detta
Vilken förstärkning är att föredra?

Jag är mest inne på den som är som en box men tänkte bolla lite med er här.





Den övre.

Röret brukar böja sig i botten om man krockar hårt mot något. Rambenen brukar gå bakåt och trycka in golvet innan röret böjer sig. Senare 260Z-280Z hade större diameter på röret. Tror det var från 1975. Går säkert att svarva upp i den smidda delen om det är från 240Z. USA 240Z hade andra fjäderben fram än andra marknader. Nedre fjädersätet satt längre ner.

Idag hade jag nog gjort om så BMW E46 dämpare hade passat, dvs skippat röret helt.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Ge mig bra tips på lager till kränghämnare
Dom kommer tyvärr inte gå att skjuta på utanför kniven så det blir ett rätt stort lager.
Nån som har tips på kreativa lösningar om man vill slippa friktionen i gummi bussningar.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
23 besök senaste veckan (85414 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande