Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 165, 166, 167 ... 218, 219, 220   >>
40 besök idag (1111999 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
det där är ju GT3 RS-utsläpp, fast 40 år före sin tid. thumbs up

Nja, jag har en extremt klar bild i huvudet över hur mina ska bli, men man får vänta på resultatet tills jag kommer så långt... Det tar väl typ två år till innan jag kan lyxmecka med sådana saker.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Sånna här är kanske svåra att få till... då skärmsidan inte är rak.. ?


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
...svåra att få till... då skärmsidan inte är rak.. ?


And ersJepp sson skrev:
...så jag köpte ett engelskt hjul till mina 19m2.



Svängbart så att det inte tar plats i onödan. 750mm djup.
Youtube är fasen farligt alltså...



Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738





Scraptona'n (På tal om steampunk)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Den där är ganska ball thumbs up
Snubblade över den på någon sida och var tvungen att googla lite närmare på den.


Rostlagningar verkar folk tycka är kul att kolla på. Själv är jag ganska mätt på det , men passade i alla fall på att testa och svetsa karossplåt med TIG.

Började med värmepicka för hundra år sedan, men sen fanns det viktigare saker att bita i så dörren blev liggandes.


Slipade bort det sista och hittade det bruna guldet. Ska ju inte behålla dörrskinnen utan de kommer bytas mot glasfiberditon på sikt, men det kändes ändå som ett ypperligt tillfälle att träna lite på att TIGa tunnplåt.



Sanningens ögonblick! Man kickar igång svetsen så det fladdrar till i Ringhals. Hela 10 ampere och svetsa korta stumpar. 0,8mm tråd som tillsatsmaterial.



Det blev bra, men inte sjukt bra. Ingen möjlighet att få in ett mothåll på baksidan så det fick bli som det blev. Men bra tillfälle att TIGa lite tunnplåt thumbs up


Monterad! Imponerande vikt på en tom dörr för övrigt... Lägg till ytterligare 15kg för ruta, fönsterhiss och gångjärn. Finns mycket göttigt att spara vikt på sen.



Gångjärn. Nyrenoverade. Svarvade egna bussningar eftersom de som ingick hade flera tiondelars spel
Nu är där nollglapp. Grym känsla när man öppnar och stänger dörren mot hur det var innan.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



And ersJepp sson skrev:
Gångjärn. Nyrenoverade. Svarvade egna bussningar eftersom de som ingick hade flera tiondelars spel
Nu är där nollglapp. Grym känsla när man öppnar och stänger dörren mot hur det var innan.

Det är lätt att bli kär i sin svarv


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Ja, svarvar har då aldrig huvudvärk.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



And ersJepp sson skrev:
Ja, svarvar har då aldrig huvudvärk.


Kastade inte din remmar omkring sig stup i ett nyss .

_________________
Markus Ålind
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det där blir ju hur bra som helst, i min värld är det MVG.

Mina gångjärn som är snarlika är också glapp, rätt fantastiskt hur en dålig design lever vidare under årtionden. Finns det någon jänkare från 60-70 talet som inte har glapp i gångjärnen, skulle inte tro det.

Tom dörr 35 kg, måste väga mina..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Du har ju engelskt hjul och sickmaskin. Aludörrar vore väl helrätt?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Långsiktigt blir det alu, men det känns lite för mycket dagdrömmeri att börja gå in på långsiktiga planer.
Finns så mycket annat som måste bli klart innan

Jag hade velat ha ett par aludörrar med fungerande fönsterhissar och glasrutor för att behålla OEM-känslan lite. Har kollat på nuvarande och det är fullt möjligt, men där finns en del utmaningar. Främst invändiga förstärkningar och så. Ska man rulla upp ett par aludörrar vill jag ha dem i någorlunda originalstil, tror jag.

Tanken har absolut slagit mig som sagt. thumbs up
Snabb uppskattning borde indikera 6-7kg tomvikt om man tar med lite krockskydd, förstärkningar kring rutor och annat. Vad väger dina? (som dock är tomma, gissar jag, och betydligt mindre)

Men då behöver man nog en smidig maskin att skära plåt med för att kunna göra alla förstärkningarna. Typ en CNC-styrd plasma.
Men vänta, det har jag ju det också!



EDIT:
Här ser man ju innerformen, som är lite knixig som sagt.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Du får 3D cadda upp och printa ut en stansnings form

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Sätt dit mustangdörrar



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Janne

Som sagt så köpte jag ett engelskt hjul. Letade länge efter vägghängda modeller med lite lagom storlek och hittade denna, på eBay, av alla ställen. I storbrittanien - det kan ju inte bli bättre. För det är ju där som det uppfanns.
Annonsen beskrev hur de varsamt placerade alla komponenter på en fixtur innan svetsning. Fixturen var jätterak och hade smidits fram av små vättar, någon gång under 1600-talet. Det var sannolikt samma stål som det där svärdet som sitter i stenen var gjort av.

Omdömena på säljaren var allt från Excellent till Top Notch Quality! Såklart av andra engelsmän, men även någon enstaka tysk.

Då måste det ju vara bra.

Efter lite diskussion med säljaren så blev det köp och eftersom de var built to order så passade jag på att betala lite extra för att få det lackat i grått istället för jeansblå - garaget är på väg och se ut som en målarbok.
Var noga med och påpeka att det skulle vara sprutad 2k-färg och inga penselstreck eller liknande.

Det var inga problem.


Nu ska man komma ihåg att engelsmännen även uppfunnit Lucas, DAB-radio och Titanic och därmed ska man bedöma omdömen från dem på ett lite annat sätt än i andra länder.

Nåväl, pallen trillade in ca fem veckor senare. 100kg prylar.
Baxade upp stativet på väggen en kväll. Alla kompisar hade ont i ryggen just den kvällen, och det hade även jag - efter att lyckats få upp det själv på väggen.


Det bygger verkligen inte mycket utåt thumbs up


Var det bra då?
Nja.

Det hade varit bra om man fick med alla delar - det fick jag inte. Axel för att justera förspänningen saknades. Så det kunde såklart inte invigas där och då.

De jättefina topphjulet slår på 1,5 tiondelar. Man får vara bra slarvig om man ska lyckas spänna upp det så fel...

Men det var ju blankt och fint.

I utfällt läge, låser man ramen med en axel mot ett väggfäste. Hålen var drygt 5mm större än axeln på båda sidorna, så om man skulle få för sig att faktiskt rulla en plåt i det, slamrar hela ramen fram och tillbaka.

Dessutom syns min fina specialbeställda färg på bilden - säljaren blev så till sig över den gråa färgen att han var tvungen att slå in ramen i bubbelplast fortare än kvickt och krama stativet jättehårt.
Fina märken i lacken över hela ramen.

För att inte slå märken i topphjulet mot stenväggen (eller tvärt om...) satte jag en liten gummifot på ramen som tar i innan hjulet rör väggen.


Och den där fixturen som byggdes av vätter behöver nog lite översyn. Det måste varit fulla vätter, för ingenting var rakt visade det sig.


Filade till ena diket så att det blev rakt till slut.



Problemet var bara, när jag fick de kompletterande delarna till hjulet - 8 veckor senare, att hjulen ligger inte ens i linje med varandra utan pekar åt vars ett håll. Det går inte och se på denna bilden, men det som händer är att när man rullar plåten så vandrar den åt höger för varje tag man tar. Det är helt omöjligt och hålla sig på rätt håll.


Dessutom... Fan, alltså jag blir irriterad bara jag skriver det här... Så är stången som nedre hjulet vilar på för kort. Ungefär 2cm. Den vilar mot två bussningar i underkant, men när man väl justerat upp den så glider den ur den nedre bussningen vilket gör att axeln (solid, 80mm) gungar fram och tillbaka.

Man ska verkligen vara bra klantig för att knåpa ihop det där.

Det som stör mig är att resten är rätt bra byggt faktiskt. Extremt stabil ram, jättefina underhjul, Timken-kullager osv. Det är 'bara' det viktigaste som de klantat sig med...
Går såklart att lösa - jag ska tillverka en extra bit till axeln, försöka skära loss den där hållaren på något smidigt sätt och sen rikta in det där enligt konstens alla regler.
Och då kommer det bli ett svenskt hjul istället för ett engelskt.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Det ska vara så. Man kan inte böja plåt med ett rakt hjul fattar du väl

Jag har gjort liknande resa med mitt. En stabil lösning för underhjulet var att skrota en drivaxeltapp med tillhörande hjulfläns som styv men axiellt justerbar del. Kan skicka en bild för inspiration. Det är helt jävla hopplöst om det glappar eller hjulen inte är parallella.

Edit: Nu med bild

Tight passning i splinesen ger vingelfri och bra styrning på underhjulet. I original var det en rund stång som hade väl stort spel och den vridlokaliserades genom ett fräst spår som omfamnade en skruv som stack in från ytterröret. Underhjulet kunde vridas flera grader innan det tog stopp. Se till att få hjulen parallella, annars blir det bara trist att jobba med.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Jag fick ju med sju olika underhjul, fattar du väl?

Skicka gärna bild, tack!

Jag måste ut och köra sönder lite drivaxlar hör jag. Man kan både bygga chuckhållare av dem och engelska hjul thumbs up
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Det är lite förstörande provning som saknas...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag tror det ingår i den engelska livsfilosofin att saker man köper ska vara lite dåliga, eller helt enkelt inte riktigt färdiga. Man ska liksom få möjligheten att anstränga sig lite för att fixa till det lilla extra själv. Så man kan luta sig bakåt när man väl är kvar titta på prylen man fixat och vara känna sig riktigt nöjd med sig själv.
Hur skulle det se ut om taket på huset var helt och inte läckte? Om grunden var dränerad och torr. Eller om bilen hade bra (låg) bump steer? Om de dyra nya skärmarna till ens Morgan passar utan att man ska behöva vara plåtslagare. Nej, vill man ha dessa egenskaper så ordnar man det ju själv.

Jag har två engelska bilar så jag vet

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



använde splinsade delar av en volvo kardan till underdelen och sen en fingänga från någon scania avdragare från jobbets skrotlåda.för höjd justering... både överhjulets fäste och underdelen är bultade till mitt C
gjorde c et av 5 mm domex.. 600 mm djup... även mitt överhjul slog...satte upp i svarven och slipade rätt med en uppspännd vinkelslip hillbilly delux..köpte ett kitt med flertalet underhjul 6-7 st ? och ett över för ca 2500kr...
tyvärr inga bilder från bygget då den datorn kraschat ... men iofs hjulet står i garaget....bakom för mycket grejer...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Blir intressant att se vad mitt 1300 kronors engelska hjul från Kina håller för kvalite hör jag...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Här är 2019 års färgtema.
Amerikansk bil ska ha amerikanska färger - rött, blått (nåja..) och vitt!


Samtliga paneler monterade och "ihopClecade" så att det är enkelt att demontera och montera. Detta gjordes innan fästena för framskärmarna byggdes, och det tog ett bra tag att passa in delarna så att båda sidorna blev symmetriska. Tvivlar på att dessa bilarna varit symmetriska från början.
Men efter hundra mätningar med olika referensplan borrades hålen för clecosarna. thumbs up
Aff få till fina spel mellan panelerna kommer bli en smula utmanande...

Nu är bara frågan - ska jag vaxa eller gå all in och lackbehandla?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 165, 166, 167 ... 218, 219, 220   >>
40 besök idag (1111999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande