Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
20 besök idag (53816 totalt)
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



PH-Racing skrev:

Hittade detta som gör att det kan vara en intressant lösning då BMW gör väldigt bra grenrör till sina M-Bilar. thumbs up

https://www.bimmerboost.com/showthread.php?87248-N62B48-Rebuilt

Kanon vore ju om man kunde låna ett par grenrör för att prova hur dem passar in eller ej.
Annars får man väl köpa ett par.
Jag är beredd att göra en del ändringar för att få det att lira.
Funkar det inte så får man sälja dem igen, det verkar finnas en del till rimliga pengar på Ebay.
Ska man köpa några färdiga för racing så kostar dem ju en hel del.


Ser ju faktiskt ut som att det passar bra mycket bättre på N62 än M62! thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



erki87 skrev:
Kul kul!
Men dissa vems o maxxecu.

Titta på ecumaster black och sedan en dash från dem. Då har dy mycket in o utgångar samt loggning till usb minne i dashen.

Tycker det varit riktigt bra grejer.


Var tvungen att jämföra lite
Ecumaster black är ju som ett simpelt MaxxEcu sport, typ samma pris och samma funktioner.
Ecumaster har 6st utgångar
MaxxEcu har 7st utgångar
Ecumaster 14st ingångar
Maxxecu 15st ingångar

Dock har Ecumaster även 2st knack samt 2st EGT vilket inte MaxxEcu sport har utan där måste man koppla med modul på maxxecu för detta.

Dock har MaxxEcu bättre upplösning på både bränsle och tändning och snabbare och bättre intern loggning.

Men ingen av dessa kan ju köra V8 sekventiellt ändå utan bättre då med MaxxEcu Race eller Pro thumbs up
(eller om man inte behöver så många funktioner så ett billigt MaxxEcu V1 som också klarar V8)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365



Det har du rätt i.

Aldrig funderat på v8 o ecumaster.

Dem kanske hinner släppa deras pro innan du behöver.

Själv tycker jag uppkevelsen med ecumaster varit bra. Möjlighet till bra support och roliga killar, man ringer kl 22 på kvällen o matte svarar glatt o tar sig tid.

Maxxecu är enklare men saknar mycket kompenserings funktioner som jag gillade när jag höll på med polon.

Men båda spruten får ju motirn o gå runt.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Vad tänker du på när du säger "kompenserings funktioner" ?

Kan säga att även Natanael på Maxxtuning svarar snabbt och på olika tider och det jag tycker är bra där att jag pratar direkt med tillverkaren..
Alltså jag kan ju fråga en ÅF också så som du gör och finns ju många där att välja på och flera som också svarar på kvällar, men fördelen med att prata direkt med utvecklaren är att jag kan påverka utvecklingen, har redan hänt att flera saker jag pratat med honom om finns nu inlagt i nyare versionerna av programmet thumbs up

Så är det något du vill ska finnas och han tycker det låter bra så kommer han lägga till det thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365



Matte o per på psi motor utvecklar ecumaster och dem har lagt in flera grejer
Som jag haft.

Så där är det nog lika.

Ja gå in o jämför tomgångskompenseringsmapparna mellan maxxecu o ecumaster till exempel.

Det kan tjafsas fram och tillbaka om sprut i en evighet.

Som det ser ut idag så gillar jag ecumaster mer än maxxecu, vad gäller dig så vet vi nog alla på rejsa vad du förespråkar som lagt 8 sidor projekttråd om ditt fina maxxecu.
Alla tycker vi olika och mina erfarenheter med ecumaster har vart bättre än maxxecu. Detta gäller mjukvara och support.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



erki87 skrev:
Matte o per på psi motor utvecklar ecumaster och dem har lagt in flera grejer
Som jag haft. Så där är det nog lika.

Okej, det låter kanon om dom är med och utvecklar, för det är en sådan sak jag verkligen gillar, alltså inte bara få svar "det går inte" "det är så det är" osv. utan att istället få svar "absolut ska kika på detta" eller "skicka till oss så gör vi grundkalibrering" = svar jag fått från Maxxtuning och jag känner ändå ingen på Maxxtuning, har inte ens träffat dom.


erki87 skrev:

Ja gå in o jämför tomgångskompenseringsmapparna mellan maxxecu o ecumaster till exempel.

Har tyvärr ingen koll kompenseringsmapparn ännu så därför jag undrade, men har ännu inte märkt något problem med tomgången på min bil och inte hört någon som haft problem med det med MaxxEcu? Men är det något som behöver åtgärdas så lär det komma i kommande uppdateringar om någon påtalar detta

PS, jag gissar att det var ett tag sedan du testade MaxxEcu? för det har kommit många uppdateringar, även tomgångsregleringen är uppdaterad..
http://www.maxxecu.com/webhelp/settings-idle_control-settings.html


erki87 skrev:

Som det ser ut idag så gillar jag ecumaster mer än maxxecu, vad gäller dig så vet vi nog alla på rejsa vad du förespråkar som lagt 8 sidor projekttråd om ditt fina maxxecu.
Alla tycker vi olika och mina erfarenheter med ecumaster har vart bättre än maxxecu. Detta gäller mjukvara och support.

Jag har inte meckat med bilen på 2-3månader, enda som hunnits med är att leka med mitt MaxxEcu så därför är det detta som nu disskuteras
Och är därför intresserad vad andra menar när dom pratar "negativt" om MaxxEcu, har själv hört "nytt svenskt sprut skulle inte jag våga använda, skulle hellre satsa på ett som funnits länge och används i motorsport"
= suck, varför skulle inte något nytt och gjort av några Svenskar kunna vara något bra undrar jag då..? Bara se på Koenigsegg hur bra det gått för dom.
Sen är det ju även väldigt många företag som går över mer och mer till MaxxEcu istället för vad dom sålt innan och det borde dom ju inte gjort om MaxxEcu var dåligt?
Så min tråd kommer fortsätta lite till med MaxxEcu då jag gillar att det kommit ut ett bra Svenskt sprut på marknaden

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



vilka vxlådor passar rakt av på n62b48??


Med vänlig hälsning

_________________
Tobias Hedlund
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
sx-pojken skrev:
vilka vxlådor passar rakt av på n62b48??


Med vänlig hälsning


Jag vet inte faktiskt, planen så småningom är att börja forska i det.
Har man tur så kanske det är nån här som vet, annars så kan jag ju prova om min 330 låda passar eller m3 SMG lådan.
Ligger inte i fokus just nu, men är det nån som vet här så är dem välkomna med förslag och information om detta.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
erki87 skrev:
Matte o per på psi motor utvecklar ecumaster och dem har lagt in flera grejer
Som jag haft. Så där är det nog lika.

Okej, det låter kanon om dom är med och utvecklar, för det är en sådan sak jag verkligen gillar, alltså inte bara få svar "det går inte" "det är så det är" osv. utan att istället få svar "absolut ska kika på detta" eller "skicka till oss så gör vi grundkalibrering" = svar jag fått från Maxxtuning och jag känner ändå ingen på Maxxtuning, har inte ens träffat dom.


erki87 skrev:

Ja gå in o jämför tomgångskompenseringsmapparna mellan maxxecu o ecumaster till exempel.

Har tyvärr ingen koll kompenseringsmapparn ännu så därför jag undrade, men har ännu inte märkt något problem med tomgången på min bil och inte hört någon som haft problem med det med MaxxEcu? Men är det något som behöver åtgärdas så lär det komma i kommande uppdateringar om någon påtalar detta

PS, jag gissar att det var ett tag sedan du testade MaxxEcu? för det har kommit många uppdateringar, även tomgångsregleringen är uppdaterad..
http://www.maxxecu.com/webhelp/settings-idle_control-settings.html


erki87 skrev:

Som det ser ut idag så gillar jag ecumaster mer än maxxecu, vad gäller dig så vet vi nog alla på rejsa vad du förespråkar som lagt 8 sidor projekttråd om ditt fina maxxecu.
Alla tycker vi olika och mina erfarenheter med ecumaster har vart bättre än maxxecu. Detta gäller mjukvara och support.

Jag har inte meckat med bilen på 2-3månader, enda som hunnits med är att leka med mitt MaxxEcu så därför är det detta som nu disskuteras
Och är därför intresserad vad andra menar när dom pratar "negativt" om MaxxEcu, har själv hört "nytt svenskt sprut skulle inte jag våga använda, skulle hellre satsa på ett som funnits länge och används i motorsport"
= suck, varför skulle inte något nytt och gjort av några Svenskar kunna vara något bra undrar jag då..? Bara se på Koenigsegg hur bra det gått för dom.
Sen är det ju även väldigt många företag som går över mer och mer till MaxxEcu istället för vad dom sålt innan och det borde dom ju inte gjort om MaxxEcu var dåligt?
Så min tråd kommer fortsätta lite till med MaxxEcu då jag gillar att det kommit ut ett bra Svenskt sprut på marknaden


Bra att ni diskuterar vilket styrsystem ni rekommenderar och varför här, då har jag lite info tills när jag ska ta ett beslut vad jag ska använda.
Inga synpunkter om VEMS styrsystem?

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Detta är en beskrivning av en N62B44, men det mesta är lika.
En skillnad mot min är att man kan styra den variabla insuget var cylinder bank för sig.
Om det skulle vara en fördel kan jag inte svara på ännu. :-)
Jag har inte bestämt vilka funktioner jag kommer att försöka styra med styrsystemet och vad dem kan styra.

http://www.internetsomething.com/lpg/01_N62%20Engine.pdf

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1344



PH-Racing skrev:
sx-pojken skrev:
vilka vxlådor passar rakt av på n62b48??


Med vänlig hälsning


Jag vet inte faktiskt, planen så småningom är att börja forska i det.
Har man tur så kanske det är nån här som vet, annars så kan jag ju prova om min 330 låda passar eller m3 SMG lådan.
Ligger inte i fokus just nu, men är det nån som vet här så är dem välkomna med förslag och information om detta.


http://pmcmotorsport.com/gearbox-adapters,24.html

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Westersund skrev:
PH-Racing skrev:
sx-pojken skrev:
vilka vxlådor passar rakt av på n62b48??


Med vänlig hälsning


Jag vet inte faktiskt, planen så småningom är att börja forska i det.
Har man tur så kanske det är nån här som vet, annars så kan jag ju prova om min 330 låda passar eller m3 SMG lådan.
Ligger inte i fokus just nu, men är det nån som vet här så är dem välkomna med förslag och information om detta.


http://pmcmotorsport.com/gearbox-adapters,24.html


Hittade tyvärr inget om N62 motorn där, men tack för tipset. thumbs up

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



PH-Racing skrev:
RallyQuattro skrev:
erki87 skrev:
Matte o per på psi motor utvecklar ecumaster och dem har lagt in flera grejer
Som jag haft. Så där är det nog lika.

Okej, det låter kanon om dom är med och utvecklar, för det är en sådan sak jag verkligen gillar, alltså inte bara få svar "det går inte" "det är så det är" osv. utan att istället få svar "absolut ska kika på detta" eller "skicka till oss så gör vi grundkalibrering" = svar jag fått från Maxxtuning och jag känner ändå ingen på Maxxtuning, har inte ens träffat dom.


erki87 skrev:

Ja gå in o jämför tomgångskompenseringsmapparna mellan maxxecu o ecumaster till exempel.

Har tyvärr ingen koll kompenseringsmapparn ännu så därför jag undrade, men har ännu inte märkt något problem med tomgången på min bil och inte hört någon som haft problem med det med MaxxEcu? Men är det något som behöver åtgärdas så lär det komma i kommande uppdateringar om någon påtalar detta

PS, jag gissar att det var ett tag sedan du testade MaxxEcu? för det har kommit många uppdateringar, även tomgångsregleringen är uppdaterad..
http://www.maxxecu.com/webhelp/settings-idle_control-settings.html


erki87 skrev:

Som det ser ut idag så gillar jag ecumaster mer än maxxecu, vad gäller dig så vet vi nog alla på rejsa vad du förespråkar som lagt 8 sidor projekttråd om ditt fina maxxecu.
Alla tycker vi olika och mina erfarenheter med ecumaster har vart bättre än maxxecu. Detta gäller mjukvara och support.

Jag har inte meckat med bilen på 2-3månader, enda som hunnits med är att leka med mitt MaxxEcu så därför är det detta som nu disskuteras
Och är därför intresserad vad andra menar när dom pratar "negativt" om MaxxEcu, har själv hört "nytt svenskt sprut skulle inte jag våga använda, skulle hellre satsa på ett som funnits länge och används i motorsport"
= suck, varför skulle inte något nytt och gjort av några Svenskar kunna vara något bra undrar jag då..? Bara se på Koenigsegg hur bra det gått för dom.
Sen är det ju även väldigt många företag som går över mer och mer till MaxxEcu istället för vad dom sålt innan och det borde dom ju inte gjort om MaxxEcu var dåligt?
Så min tråd kommer fortsätta lite till med MaxxEcu då jag gillar att det kommit ut ett bra Svenskt sprut på marknaden


Bra att ni diskuterar vilket styrsystem ni rekommenderar och varför här, då har jag lite info tills när jag ska ta ett beslut vad jag ska använda.
Inga synpunkter om VEMS styrsystem?


VEMS köper man endast flr att man inte har råd med ett "riktigt" det funkar rätt bra, det går att ta bra med effekt, men det håller sämre kvalite och som jämförelse så har MaxxECU en värre processor bara till avgastemp än vad VEMS har totalt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



skulle gissa att bmw e39 540/M5 6-pet lådan passar

liksom bmw e60 545-550

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1344



PH-Racing skrev:
Westersund skrev:
PH-Racing skrev:
sx-pojken skrev:
vilka vxlådor passar rakt av på n62b48??


Med vänlig hälsning


Jag vet inte faktiskt, planen så småningom är att börja forska i det.
Har man tur så kanske det är nån här som vet, annars så kan jag ju prova om min 330 låda passar eller m3 SMG lådan.
Ligger inte i fokus just nu, men är det nån som vet här så är dem välkomna med förslag och information om detta.


http://pmcmotorsport.com/gearbox-adapters,24.html


Hittade tyvärr inget om N62 motorn där, men tack för tipset. thumbs up


Men det är nog inte helt omöjligt att de kan tillverka en, kommer bara bli vanligare och vanligare att använda likadan motor som du gör.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
sx-pojken skrev:
skulle gissa att bmw e39 540/M5 6-pet lådan passar

liksom bmw e60 545-550

mvh

Jag vill gärna ha en växellåda som är någorlunda lätt, jag misstänker att lådorna till V8-bilarna är ganska tunga.
Men tack för tipsen.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Det går framåt med den tråkiga rostlagningen, blir förhoppningsvis klar i helgen.
Kommer vara en del plåtjobb (reservhjulsbalja) kvar, men det får vänta tills vi är klar med buren.
Det är en del att förändra och komplettera med buren.

Detta är bara en del av allt som är fixat.
Grundas kittas och målas kvar.



Leverans av GTR kitt från Justas Juss planerat till mitten av Februari.


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
V8 i e46 blir nice, ska bli kul att följa! Tänk vad, man drömde om GTRen när det begav sig

Hur ser det klassiska sprickgrejset ut bak?


Jag tror det ska bli bra, vi har gjort allt vi kan för att det ska bli stabilt.
Det är förstärkt både på undersidan och ovansidan.
Det är en bit kvar, lite svetsade mm men det ska bli bra.




_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



En riktig GTR-bur ser ut så här :











_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



E46 GTR var väl BMW's första bil med kombinerad A-stolpe och toyotastag.
Dom använde dock inte bakvagnsbryggan, utan rören som går ner i baksätet fortsatte genom golvet och är infästning för diff och stag.




_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Den jag visade är en äkta. Men det utvecklade si säkert... och skillnader i vilken serie dom gick i.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
20 besök idag (53816 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande