Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 316i -89 B230 16V Turbo
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (18424 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Varför skall man ha ett forum om man inte hjälper varann?

Jag var dock lite för trött märker jag när jag skrev, räknade lite fel...

E30 325 har en balans från fabrik på ca 69/31, inget annat. Reduceringsventilen har som
funktion att ge en annan, "mindre framtung", balans än så vid lätt pedaltryck, den balans-
siffran som blir då kan vi bortse ifrån.

Största problemet med din setup är reserv-volymen. Helst vill man ju ha lite marginal om det går.

Med tandem-cylindrar så blir ju problemet att om man vill göra förändringar på ena kretsen så
blir det problem att få cylindern att lira med den andra. Man får leta bland olika huvudcylindrar
för att hitta lämpliga kandidater. I ditt fall så är det extremt ovanligt att tillverkare haft en sådan kombo
som du.
Det är nog omöjligt att hitta en huvudcylinder med extra stor volym på framkretsen och liten volym på
bakre, tyvärr.

Jag gick en egen väg med pedalställ, huvudcylinder och bromsservo, kan du se i min tråd.
Detta för att jag vägrade såga i mitt plenum och dessutom har det allmänt trångt i motorrummet.
Du är ju i en annan sits.

Vill man så kan man välja spåret med nytt pedalställ, bromsvåg och 4/6-kolvs-ok. Då är ju allt justerbart.
Finns adaptrar till Porsche-ok att få tag på och även skivor. Kolla på 300mm.de så ser du lite vad Tino erbjuder.
Adaptrar går ju också att tillverka själv.
Man får titta lite på sina fälgar och vilken spårvidd man tänkt sig eftersom 4/6-kolvs-ok bygger mer utåt än
singel-ok. Detta spår kostar en del, så är det.

Om man redan har skaffat singel-ok eller vill ha bromsservo:

E34 540i huvudcylinder har en stegad cylinder på 25,4/22,2 mm. Den passar kanon ihop med dina fram-ok
och har dessutom separat vätske-reservoar som ju är bra med tanke på plenum. Kräver att man även använder
servot från den bilen eftersom mått och hålbild skiljer. Samma cylinder o servo sitter på E36 M3 mfl, men då med
behållaren direkt på cylindern.

Dessvärre blir en sådan huvudcylinder inte bra med dina bak-ok, de behöver ha större cylindrar för att det skall
lira bra.

Jag har också kört med E32 750i/E34 540i bak-ok med adapter. Främst för att de krävs om man vill ha
ventilerade skivor bak.
Detta kombinerade jag med nav från Z4 och 294 mm skivor från E46 328i. Nästan bolt on (förutom att
bromsskölden behöver modifieras) och handbromsen fungerar precis som original E30 325i med samma
komponenter (behövs inte Z3).
Kör man Compact-nav så tar man 294 mm skivor från Z4 istället (fortfarande bolt on).

Z4 skivor har jag en uppsättning liggandes, ATE nya i kartong, som du kan få till rätt pris om du vill

Dessa ok växer dock inte på träd, tyvärr.

Enklaste lösningen är kanske ändå att gå på E36 Compact bakbromsar komplett. 272 mm skivor (ej ventilerade)
och ok som lirar bättre med den större huvudcylindern. Kräver givetvis Compact-nav, men inga adaptrar eller
modifierande av bromssköld.
Bäst blir det med Compact 38 mm ok och bortplockad reducering = 69/31 balans.

Jag har (orenoverade) Z3 36 mm ok som passar till denna combo om du är intresserad. Ger 71/29 balans.

Skivorna fram kan du välja beroende på tillgång - E36 M3 har 315 mm, E46 M3 har 325 mm. Båda passar med
540i ok (troligen blir det bäst med E36 eftersom oken är gjorda för 302 mm skivor) med rätt ok-adapter och bonjehylsa.
Jag satte distans innanför skivan, många som inte gjort det får problem med att skivan hamnar för nära
styrleden och värmen smälter damasken. Det du behöver finns hos Epytec.

Ser ut som att du borde kunna få ihop det med tillgången på delar som finns här..

//Slut på evighetspost//

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Tackar för mycket matnyttigt svar Christian
Framoken från 540 har jag redan och fått till ett bra pris så dom får det bli. En polare har en e32 bakvagn, osäker på modell men det är 210diff. Kanske sitter rätt bromsar på den, får jag ta och kolla.
Absolut kan dina delar vara intressant, ska inventera vad jag har och säger till

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Har snickrat ihop lådorna som buren ska vila på. De ska svetsas i karossen, sen bultas buren med åtkomliga muttrar på undersidan.









Lägger in en bild på moppen som oxå trängs i garaget, kanske intresserar det någon


_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Robban81
Oskarshamn
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Gilera touring 50? Lite moddad

_________________
Robert Samuelsson
Tiguan -12
Golf Gti -87
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Robban81 skrev:
Gilera touring 50? Lite moddad


Stämmer bra, är dock bara ramen och tanken som är Gilera, resten är ihopplock eller hemmasnickrat, 90cc am6 motor som rör på sig

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Råkade släpa hem en till skrothög




En 318i -88 med taklucka, ungefär lika rostig som 316 och det saknas endel grejjer på den.

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Christian Jansson skrev:


Sådan balans är ju inte farlig som sådan, men det kan ju vara trist att låsa upp
i fram innan bakbromsarna ens nämnvärt börjat hjälpa till och bromseffekten blir ju
inte optimal.



En kommentar till det (bromsbalans kraftigt förskjuten framåt) är att man ofta får problem att klara SFROs bromsprov med en sådan setup. Friktionen i enbart (nästan) framhjulen räcker inte för att ge tillräcklig retardation. Det är ett av de vanligaste felen vid SFRO-besiktning.

Jag vill också understryka behovet av rätt volym i kretsarna, eller tillräcklig rörelsereserv. Det ska fungera även med slitna bromsbelägg och ska tvåkretsfunktionen fungera så måste dimensioneringen vara rätt.

Precis som andra är inne på, är en bromsvåg med separata cylindrar ganska ofta den bästa vägen att gå om man ska blanda delar från olika system fram/bak.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Tack för bra svar thumbs up
Jag tänker att jag borde klara mig om jag tar samtliga bromsok och huvudcylinder från 540i/750i, som jag förstått har samma grejjer,?

Då bör det ju bli samma funktion som den bilen har original men en betydlig uppgradering från mina 316 originalbromsar

När jag ändå har dig här, vad säger du om bränsletankens placering?

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Wheideken skrev:
Tack för bra svar thumbs up
Jag tänker att jag borde klara mig om jag tar samtliga bromsok och huvudcylinder från 540i/750i, som jag förstått har samma grejjer,?

Då bör det ju bli samma funktion som den bilen har original men en betydlig uppgradering från mina 316 originalbromsar

När jag ändå har dig här, vad säger du om bränsletankens placering?


Låter bra.

Tankplaceringen ser väl OK ut, tänk på att fästa den med tankband runt/över tanken (de svetsade plåtöronen brukar inte hålla så bra), och att påfyllningen ska vara utanför karossen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
therealpinto skrev:
Wheideken skrev:
Tack för bra svar thumbs up
Jag tänker att jag borde klara mig om jag tar samtliga bromsok och huvudcylinder från 540i/750i, som jag förstått har samma grejjer,?

Då bör det ju bli samma funktion som den bilen har original men en betydlig uppgradering från mina 316 originalbromsar

När jag ändå har dig här, vad säger du om bränsletankens placering?


Låter bra.

Tankplaceringen ser väl OK ut, tänk på att fästa den med tankband runt/över tanken (de svetsade plåtöronen brukar inte hålla så bra), och att påfyllningen ska vara utanför karossen.

Gustaf


Jag har tänkt bygga som en vagga att sänka ner tanken i så det blir nog inga problem.
Påfyllningen kommer vara genom original tanklock, därav att jag vill ha tanken lågt placerad och inte i skuffen thumbs up

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Har inte hänt jättemycket på sistone. Men har börjat punkta upp grenröret, första gången jag bygger ett grenrör, och känner att det här kommer ta tid...




Den skarpsynte ser även den otroligt dumma missen jag gjorde!

Jag har även lite frågor och funderingar jag kanske kan få hjälp med här.
Gasspjäll, finns ett stort utbud på eftermaknads "billet" "CNC frästa" aluminium spjällhus. Men de skriker alldeles för mycket kina bling bling om dom för min smak. Skulle vilja ha ett mer liknande original, men i rätt storlek och helst utan massa diverse anslutningar som det annars brukar vara.
Kanske någon som har bra koll på det?

Sen kylarfläkt. De billigare som finns att tillgå på diverse tuningsidor verkar vara exakt samma som Biltemas, vilka jag har dålig erfarenhet av. Är det då Spal som gäller? Eller finns det något bättre? Kanske någon originalflälkt från någon bil?

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378



Spännande projekt!

Tips på spjällhus är kan va att ta från en Volvo 960/850glt som är 76mm stort och så finns det svetsflänsar i alu att tillgå för en billig peng

Så tar du fläkt och fläktkåpa från en Volvo 960 också så blir du inte besviken thumbs up
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Jeppe_A skrev:
Spännande projekt!

Tips på spjällhus är kan va att ta från en Volvo 960/850glt som är 76mm stort och så finns det svetsflänsar i alu att tillgå för en billig peng

Så tar du fläkt och fläktkåpa från en Volvo 960 också så blir du inte besviken thumbs up


Tack för tipset om spjällhus. Ser ut att vara precis vad jag söker! Har tillomed en motor från 960 står, att jag inte tänkt på att kolla på den tidigare...

Som jag förstått är det i princip samma fläkt på 940/960/850/v70. Med två hastigheter, såna har jag ligger, tycker dock dom är tunga och drar väldigt med ström. Men kanske inte finns nåt som är bättre heller.
Finns det nån här som är hajj på elektronik som vet om det går att steglöst styra fläkten, typ med en PWM motor controller? Och styrsignal från sprutet med en enkel regulator för att öka hastigheten vid ökat kylbehov.

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Idag fick jag lite mera gjort, loppat ihop lite mera rör. Måste köpa några böjar till så är det nog snart ihop










Sen har jag rivit bort framvagnen och testmonterat e36 grejerna.





Nu står bilen på pallbockar runt om så jag kan börja fixa med hjulupphängningar och rostlagning under

Lite bonusbilder på den vita som ska rostlagas och lackas, sen säljas till förmån för den gråa







Det var allt för idag

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Det går sakta framåt med grenröret
Vilken tid det tar när man ska tänka på att det ska gå att montera och demontera utan att lyfta ut motorn, få plats så inget krockar, få rören lika långa och få det snyggt



_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Wheideken skrev:

Lite bonusbilder på den vita som ska rostlagas och lackas, sen säljas till förmån för den gråa

https://rejsa.nu/im/user/27632/2018-12-16-01-25-53_img_20181213_210612 . . . .


Trevligt för köpare med shysst dokumentation på vad som gjorts thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Har inte hänt fruktansvärt mycket under julledigheten. Mest skruvande med andra bilar

Lite äcklig rost som är bortkapad



Byggde om framvagnsbalken för lite mer frirum vid tråget



Såhär blev det i jämförelse mot original



Lite tråkig rost i högra hjulhuset





Sen har jag börjat med motorfästen




_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Det går sakta framåt här..
Har fortsatt med motorfästen men fastnat på vad jag ska ha för kuddar. Efter att ha läst mycket och frågat runt lite verkar det vara nya friska originalkuddar jag ska ha. Jag vill att motorn ska stå stadigt men jag hatar skorrande i karossen, det ska ju ändå vara en gatbil som jag vill kunna åka långt i.
Jag var inne på att sätta en modell av industrikuddar, en kompis kör nånting som heter vibra tech, och innuti dom sitter det såna här






Men enligt en kille jag pratat med kan man tydligen köra sönder dessa eftersom dom inte skulle vara konstruerade för dragande krafter, dock vet jag inte om jag måste lyssna på det. Vibra tech har ju såna och det verkar funka bra.

De så kallade valpkuddarna går bort då de är för hårda vad jag läst mig till.
Men jag vet inte om jag vågar köpa standard/originalkuddar. Har dålig erfarenhet av nytillverkade såna som släppt i vulkningen. Hoppas att något här kanske har ett bra tips?







Grenröret är färdigpunktat, sen ska det dit lite wg-rör och helsvetsas











Kommer funka med originalplacering på oljefilter



Tröttnade på att få till rosten på kylarbalken så allt fick åka. Kommer bygga dit en egen balk med fästen för nya kylaren och intercooler


_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Det blev en helt ny konstruktion med kylarbalken









Kylaren vilar på gummikuddar i nederkant



Sen kommer det bli nåt slags skruvat fäste med gummikudde ovanifrån



Det blev tillslut vanliga hederliga Volvo 740 motorkuddar, lagom hårda, lätt att få tag på nya, billiga och enkel konstruktion.



Nästan klar med ena motorfästet



Är det överkurs att mäta in motorn på mm i sidled och med vattenpass?


_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Äntligen sitter motorn där den ska! Nu återstår att snygga till fästena lite och lätta dom med hålborrning





Det ser ju rätt trevligt ut, snart dags att börja med insuget



_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

"Är det överkurs att mäta in motorn på mm i sidled och med vattenpass?"


_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 316i -89 B230 16V Turbo
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (18424 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande