Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RejsaRubberTrac
Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (30860 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lagt till diverse allmän info och tydlig info steg för steg hur man laddar upp koden och kopplar ihop de fem sladdarna och får igång allt

https://github.com/MagnusThome/RejsaRubberTrac

Jag har lite skyddsfönster på gång för IR-sensorn. Finns som är transparenta för dess våglängder thumbs up


Söker hjälp för CAD av lådan till cpukort+sensorerna!!! Jag är för långsam som noob på 3D CAD

_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



ritar gärna upp en låda,
hur ska den se ut? skiss?

_________________
Robert Aronsson
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Jag har grunnat lite på det där. Men har inte nåt direkt förslag.
Det vore nog bra att kunna montera tempmätaren rakt ovanför hjulet, lite innanför hjulets mitt. Och därefter kunna justera vinkeln en smula.
Ska den vara i batterilådan eller i en egen låda?

Vad kom vi fram till med avståndet? 70mm för 200mm däck?
Vid max infjädring?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det bästa vore väl att placera framför hjulet på arm som sitter på spindel/upright.
Via styrarmen fram och bromsoket bak (om de sitter dom jag tänker mig).

Svårt att få till stabilt eftersom det är utliggare och ofjädrat, men avståndet till däcksytan blir ju rätt konstant.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det bästa vore väl att placera framför hjulet på arm som sitter på spindel/upright.
Via styrarmen fram och bromsoket bak (om de sitter dom jag tänker mig).

Svårt att få till stabilt eftersom det är utliggare och ofjädrat, men avståndet till däcksytan blir ju rätt konstant.


Då funkar ju inte avståndssensors (om man inte riktar den åt tvärtomhållet mot tempen då förstås)


Jag tror (än så länge) på att sätta den uppe i skärmen/innerskärmen lite bakom hjulet riktat lite framåt så man prickar precis bakom toppen på däcket vid standardhöjd. Så att den prickar toppen vid max normal utfjädring. Klart mer vertikalt än på min teckning om man vill vara närmare hjulet (beror på däcksbredd och om man har en 60 graders eller 120 graders FOV på tempsensorn.)

Men det kan bli svårt att göra en lösning så att man kan sikta sensorn genom att vrida på den för att pricka rätt?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här kan vara en grund till packetering?

Batteri o cpu som sandwich eftersom båda är tunna.

Sensorerna så att det inte blir avlång låda utan mer fyrkantig. Men det kanske är bättre med avlång som placeras på tvärs mot färdriktningen. Bredd finns ju gott om i hjulhuset.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här blir mycket mycket snyggare kabeldragning eftersom de två sensorernas anslutningar ligger precis mot varandra redan:



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare







_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag som precis börjat mäta däcktemp tycker detta är helt fantastiskt thumbs up . Gissar att man kan få systemet att lira med performancebox? Oavsett känns det som utvecklingen behöver följas för detta är definitivt något som ligger på önskelistan

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jag som precis börjat mäta däcktemp tycker detta är helt fantastiskt thumbs up . Gissar att man kan få systemet att lira med performancebox? Oavsett känns det som utvecklingen behöver följas för detta är definitivt något som ligger på önskelistan


Performancebox har väl inga ingångar för sensorer?

Den här kommer stödjas av både Racechrono och Harrys Laptimer till att börja med. Det vill säga du kan exportera all data från dom till Racelogic Circuit Tools som du redan använder till Performance box. Men om du kan lägga ihop data från de två olika hållen till en gemensam analys vet jag inte.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Såhär tänker jag lite just nu...


_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Magnus Thomé skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Jag som precis börjat mäta däcktemp tycker detta är helt fantastiskt thumbs up . Gissar att man kan få systemet att lira med performancebox? Oavsett känns det som utvecklingen behöver följas för detta är definitivt något som ligger på önskelistan


Performancebox har väl inga ingångar för sensorer?

Den här kommer stödjas av både Racechrono och Harrys Laptimer till att börja med. Det vill säga du kan exportera all data från dom till Racelogic Circuit Tools som du redan använder till Performance box. Men om du kan lägga ihop data från de två olika hållen till en gemensam analys vet jag inte.


Ähh, det var mest en öppen fråga. Vet att det finns en ingång på boxen och att det ska kunna konfigureras. Kanske någon annan vet mer. Den egentliga frågan är väl snarare om kompabilitet vad man får ut från sensorn och vad boxen tar emot.

Men det är lite sekundärt, hade varit glad att läsa temp till att börja med thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu är beta v23 på Harrys släppt där man kan testa och se temperaturerna live i appen. Ja inte video overlay o så utan... man kan se temperaturerna... som ett första teststeg :-D


Ska testa ASAP thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gör ett kort så man slipper sladdarna helt. Bra med tanke på elaka miljön den hamnar i, lödda sladdar är ingen hit.





Så kan man montera en lös tempsensor direkt på detta kort eller det lilla lösa tempsensorkortet som sandwich, vilket man får tag i för minst pengar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var beställer jag en bunt tvåsidiga kretskort billigt????? Tips?

_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



hur gick det med idé att ha sensorn vid hjulet o kortet o batteri under huven?

_________________
Robert Aronsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
robbansson skrev:
hur gick det med idé att ha sensorn vid hjulet o kortet o batteri under huven?


Försöker undvika kablar, kontakter och kabeldragning. Inget som hindrar även den lösningen förstås thumbs up Är ju ingen jättegrej att printa olika sorters lådor.

_________________
Magnus Thomé
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



här har jag beställt kretskort,
https://jlcpcb.com/

_________________
Robert Aronsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
robbansson skrev:
här har jag beställt kretskort,
https://jlcpcb.com/

Tack! Prövar dom.

La till plats o hål för en 7805 på baksidan så blir det ett flexibelt kort för o testa runt lite med både matning från bilens 12 volt eller lipobatteriet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



På tal om batteri; hur länge räknar du att det håller innan laddning? Borde kanske även ha en cutoff på cellen?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
RejsaRubberTrac
Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (30860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande