Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil VOLVO-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | 1 besök senaste veckan (4767 totalt) |
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Volvos modeller.
OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||
Har ingen skrivit här? ojdå..
Jag börjar väl då. Har skaffat mig en bromsvåg till min 142 och funderar lite på vilka huvudcylindrar jag ska ha.. Frambromsarna är volvo 240 ventilerade skivor med tillhörande ok. Bakbromsarna är samma mått åt alla håll som 240... Man ska ju egentligen mäta, räkna å gorma en hel del för att ta reda på det här. Men jag tänkte att det är ju ingen ovanlig kombination av bromsar och jag är knappast den första som kör bromsvåg i en 240.. :P Så.. ni som åker 240, vad har ni för huvudcylindrar i era bilar? |
||||
Opel Volvo frågor
Jag har en Manta B CC som jag vill uppdatera bromsarna på då original inte duger för banträffar har jag märkt. Så jag undrar om det skiljer sig mycket på 240ins bromsar och 140ins bromsar. Ska även ta bakaxel från en 240, då det finns lite större urval av fälgar i dem dimensionerna jag vill ha. fler frågor angående bakaxeln vad håller 1030 axeln för då den är vanligast. Passar diffarna rakt över från 1031 axeln Har räknat på att hamna runt 200hk i min c20ne motor. _________________ PJ Fredlund |
||||
Det skiljer mellan bromsarna på 140 och 240.
Fram hade 140 bara solida skivor med fyrkolvsok medans 240 fanns med ventilerad skiva och fyrkolvsok, 240 skivan är något mindre, 263mm mot 140 skivan som är runt 280. Det finns även ventilerade skivor som passar på 140 raktav, dom satt på vissa 164.. dock är både skivor och ok dyra samt lite knepiga att få tag på. Bak är det samma bromsar på 140 och 240. Angående hur bakaxeln håller har jag ingen aning, men kika in på www.bakaxel.se han säljer prisvärda grejer till volvo-axeln, det står även lite vettig info där. Diffen ska passa mellan 1030 och 1031 som jag har förstått det. |
||||
Nån som kan tipsa mig om var man kan beställa ett kit med alla bussningar till en bakaxel på Volvo 240? Hårt, men fortfarande fjädrande material vore praktiskt.
Finns det nåt spännande kit med bakbromsar som passar på en sån bakaxel? Handbromsen sitter ju normalt i skivans mitt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Bussningar http://www.kgtrimning.com/super200.h
Bromsdelar finns på samma ställe. Eller vill du ha nåt megajättebromskit bak? Känns som att 240 original bakbromsar borde räcka ganska långt, det går ju alltid att fixa lite kylning och vassare belägg. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
M&M's egna bussningar eller super pro som dem också har..
http://www.motorsportshop.nu/epages/ _________________ Tommie Lindström |
||||
kämpar med bakaxeln på en volvo 850. Stötdämparna är lossade från karossen och konsolerna som fäster bakaxeln mot karossen i framkant är bortskruvade. Tycker att det borde räcka för att bakaxeln skulle trilla ner men den sitter som attan ändå. Tankar och idéer?
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
De två länkarna som håller axeln är på trädda på typ två rör. Tag koben och bryt mellan golv o länken så ska du se dne ramlar ner. _________________ Fredrik Sunnemalm |
||||
upptäckte det. tog en bräda som hävarm och klippte till mig själv rejält när det släppte, sen syntes de två rören i all sin metallicröda glans _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
Skruva banåkabil VOLVO-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | 1 besök senaste veckan (4767 totalt) |