Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!!
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15   >>
24 besök senaste veckan (70874 totalt)
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 187



I samband med banträff vi hade på Gröndal med MX-5 Racing Club igår så frågade jag lite om planerna framåt. De håller på för fullt (det var grävmaskin igång på lördagen) och etapp 1 ska om inget går fel vara klar till säsongstarten nästa år med denna sträckningen:


Kollade även lite på terrängen och det kommer bli kanon, speciellt med tanke på höjdskillnaderna
Jag frågade inte om när förbindelse mellan kurva 6 och 8 kommer göras eftersom vi med miator inte har några problem med även snäva kurvor
Och är man allergisk mot snäva kurvor och vill ha snabba partier så blir det från kurva 10 till kurva 4 en bra bit bilen kan få sträcka ut på. Även från kurva 4 till kurva 6 blir det fullgas en hyfsad sträcka.

När det gäller etapperna och väderstrecken borde det nog vara så här:
Etapp 1: 2.0km Norr (klart 1/5 -19)
Etapp 2: 3.0km Syd -20
Etapp 3: 3.7km Nordost 21/-22

_________________
Andreas Eckemark
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag funderade lite... Det finns en kurva bland alla landets banor som sticker ut och det är idioten på Knutan. Älskad av få om jag säger så.

Men så tänkte jag ett varv till. Det som gör idioten extra tråkig är att man ska över mot höger efter den och därmed inte kan braka på för fullt ut mot vänsterkanten ut ur den. Om det varit en lite längre raka efter den så hade den varit mycket mycket mer okej! Kanske skoj till och med. Jämför med Sturup. Ja alla älskar inte alla de tajta hårnålarna där men den är enormt mycket roligare än idioten!

Sen kanske man kunde tänka sig att jag en av de tajtaste 180-gradarna på Gröndal kunde göras öppnades (eller nypandes ) istället för konstantradie för att göra det lite roligare (hårnålen på Mantorp som bra exempel på väldigt tajt böj)




Som bonus lite film, jag säger JAAAAA till skojiga höjdskillnader, svackor och krön! Med svängar i thumbs up




_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Magnus Thomé skrev:

Som bonus lite film, jag säger JAAAAA till skojiga höjdskillnader, svackor och krön! Med svängar i thumbs up

#Bilster Berg

_________________
Janne Ström
Citera
Tarmac surfer
Eskilstuna
Här sen Maj 2017
Inlägg: 10



Jag hoppas att Herr RallyQuattro inte dyker upp på Gröndal för vi vill nog inte ha någon "negodil" som drar ner stämningen i depån, för att det inte går att svänga tillräckligt bra med en 4 hjulsdriven 2 tons limmo runt banan

Men om herrn kan vänta med att spy för mycket galla över banan innan man har kunnat köra banan irl. Välkommen.

_________________
Peter Gultheimer
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954



Eftersom den byggs för långsam hoj åkning och dessutom går in i den gamla så lär troligtvis väldigt många bara testa den och sedan tröttna..
Så jag kommer testa, men är övertygad om att den kommer bli för tråkig med alla 180 graders kurvor som 90% av alla andra här inne håller med om..

Att jag röt till var för att få igång diskussionerna vilket jag lyckades med

Och jo svänga är inga problem, körde om 90% av alla små Miata, super seven m.m. när jag testade min förra 1500kg 4wd bil på nuvarande banan för länge sedan och min nya bil är snabbare, men det betyder inte att banan var rolig utan det blev bara 2-3 körningar där sedan tröttnade vi trots att det är närmaste banan för mig.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5490



RallyQuattro skrev:
Eftersom den byggs för långsam hoj åkning och dessutom går in i den gamla så lär troligtvis väldigt många bara testa den och sedan tröttna..
Så jag kommer testa, men är övertygad om att den kommer bli för tråkig med alla 180 graders kurvor som 90% av alla andra här inne håller med om..

Att jag röt till var för att få igång diskussionerna vilket jag lyckades med

Och jo svänga är inga problem, körde om 90% av alla små Miata, super seven m.m. när jag testade min förra 1500kg 4wd bil på nuvarande banan för länge sedan och min nya bil är snabbare, men det betyder inte att banan var rolig utan det blev bara 2-3 körningar där sedan tröttnade vi trots att det är närmaste banan för mig.


Osäker på om jag nämnt det tidigare i tråden, men dragracing kanske är en sport för dig?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954



Förstår inte hur du kan tycka att nuvarande banan är rolig?
Fungerar nog bra för "barn dagen" men kan inte se att någon av dom som körde då skulle föredra den banan mot någon annan "riktig" bana om dom ska köra fort utan barn som passagerare.

Jodå jag har kört rattlås racing och vunnit men tröttnade på att bara få gasa 402m åt gången, mycket roligare att få gasa flera kilometer eller mil.

Sen att du ska köpa garage plats så förstår jag att du försöker försvara nya bygget och hoppas det blir bra, men jag mfl. är väldigt tveksamma..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tarmac surfer
Eskilstuna
Här sen Maj 2017
Inlägg: 10



Jag träffade Johan för en on halv månad sen och då var den enda kurvan jag kommer ihåg kurva 4 om ritad för en öppnare utgång thumbs up .
Det var enligt Johan en av många ändringar på layouten som dom har gjort sista tiden.

_________________
Peter Gultheimer
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2228



Jag tycker det låter bra att man tänker om lite mot den första(?) ritningen. Den bestod ju nästan bara av 180 gradare och de är inte roliga (inte ens i en motorsvag bil, snarare tvärt om).
Vet inte om vi ska tacka RallyQuattro för detta, eller om de kom på detta själva....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Tarmac surfer
Eskilstuna
Här sen Maj 2017
Inlägg: 10



Jag tror det kommer härifrån

_________________
Peter Gultheimer
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Enligt gtr på facebook byggs det vidare vilket är glädjande att se iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5490



Lillen skrev:
Enligt gtr på facebook byggs det vidare vilket är glädjande att se iaf.


Ja, nu ser det ut som man snart kan köra hela varvet

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag ska dit nästa vecka och kika, spännande som fan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1361



Magnus: Svänger du in på garage besök

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
erki87 skrev:
Magnus: Svänger du in på garage besök

Åhå! Kul ide! Men jag är där mitt på dan kring lunch, kan du på eftermiddagen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



Magnus Thomé skrev:
Jag ska dit nästa vecka och kika, spännande som fan thumbs up


Snökedjor på M2:an så kan du åka varvet och reka

_________________
Per Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Spännande dag! Fick åka närapå hela bansträckningen fast det krävdes fyrhjulsdrift thumbs up

Vad ska jag säga... Ja alltså en banägare som bland många referenser nämner backiga Bilster Berg som något han tittat på, det blir liksom inte fel då. Ja allt kan hända men det här kan bli riktigt riktigt bra. Kinnekulle och Knutan är platta banor i jämförelse.

Vi filmade ett varv med Johan berättande om de olika partierna men tyvärr sket det sig tekniskt pga fotografens inkompetens (jag alltså). Men det var vitt med snö överallt så det var inte optimalt ändå att se vad som var vad.

Så jag får berätta här istället.

De enda två svängarna man använder från gamla banan är kurva 8 och 10 på skissen. Vi börjar med bilen vid kurva 10, dagens banas nedre vändning, den som leder ut på nuvarande rakan.

Vad vi ser där vi står med bilen är gamla rakan som kommer vara den man kör (upp mot kurva 3) tills dess att sydvästslingan blir klar. Sydvästslingan (kurva 11, korkskruven, startrakan, 1, 2 upp till 3) är den bit som börjar byggas så fort etapp ett av banan är klar. Det är redan schaktat för banan kurva 11, korkskruven och kurva 2 men nya startrakan och kurva 1 är inte schaktat för ännu. Så tills vidare kortsluter man med gamla rakan från 10 till 3. Så har vi det avklarat.



Men nu kör vi ett fullt varv! Följ skissen med kurvnummer som ligger längre ner.

Långsammaste kurvan på banan, kurva 10 känner vi till redan. Skillnaden är att man kommer ner mot den betydligt betydligt snabbare. Vi gasar uppför backen mot kurva 11 som är... spännande!!! Den är inte så snabb men ungefär mitt i kurvan försvinner marken under våra fötter (hjul) och andra halvan är en kombo av skarp kurva och ett extremt brant drop väl värd Bilster Bergreferensen jag nämnde tidigare.

Idag finns det som sagt inte schaktat bort mot kurva 1 men efter korkskruven, i en svacka, kommer platta startrakan och depån ligga. Följt av att det går kort uppför in i early apex kurva 1. Den öppnar ut på returrakan som är platt nere i svackan men avslutas med en mycket brant stigning till ganska snabba kurva 2 och vi fortsätter klättra uppåt. Nu börjar det gå ganska fort. Vi har berget nära till vänster hela hela långa vägen genom kurva 3, en lång snabb sweeper som nog kan bli lite nervig eftersom man inte ser utgången och det gäller att ha bra fart här ut på långa nedförsbacken som kommer. Nu går det inte lika fort som ut ur Flügplatz ner mot Schwedenkreuz men för mig var känslan tveklöst exakt den när man kommit in en bit i kurva 3, en lång snabb flack och blind vänster över ett krön som fortsätter i en brant fullt synlig lång nedförraka.

Det är en enorm höjdskillnad från högsta punkten på banan ända ner till kurva 4, en imponerande syn faktiskt. Lutningen är markant men inte direkt urbrant eftersom rakan är ganska lång.

En liten parentes, etapp3. Den kommer senare. Så vi kommer ur kurva 4 genom chikanen (som nog inte är helt hundra exakt spikad) och man ser den imponerande backen uppför och längst bort banans högsta punkt (ja det är inte bergets topp, jag bara skrev så , på båda sidor är det ännu högre, man åker som genom ett litet bergspass däruppe, kika på höjdmarkeringslinjerna!!!)


Snart är vi uppe över krönet med riktigt riktigt bra fart!




En svag och snabb(!) vänster genom kurva 6 och det börjar gå utför igen. Vi skippar driftinghästskon och får en spännande höger vid 7 att både bromsa hårt ner mot men ända ta med bra fart. Kurva 8 är öppnare och vi är efter den på den befintliga banan en liten liten bit, just där det är ett nästintill hopp idag! Den ska hoppeligen (höhö) vara kvar, den är kraftigast till höger så man kommer få välja spår här hur man vill ta sig förbi bumpen. Kurva 9 finns idag, den är den delen få kör på som skär rätt över mittfältet (under själva siffran 9 ser ni den kurvan man kör normalt i idag, den med röda muren). Här blir också intressant, du har bra fart ner till 9 men måste planera för lite höjd in i kurva 10. Och du ska hela vägen genom 9 och ner till 10 ta ner farten ordentligt. Var lägger du apex och hur långt släpper du bilen efter 9 så att du både kan placera bilen bra in i 10 men samtidigt bromsa kraftigt.

Det var det. Som ni ser kan man även kortsluta banan på dess högsta punkt, dvs skippa hela norra utförslöpeslingan och köra från 3 till strax efter kurva 6.

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2228



Verkar ju bli trevligt!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Ser ju riktigt bra ut!

Allt det röda är samma etapp?

När ska detta vara klart?

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det man siktar på i år är norra delen samt hästskon (för drifting och de som gillar en extra sväng längs banan), inte sydvästslingan. Alltså, steg ett är med befintliga rakan än så länge mellan 10 till 3.

10 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 -7 -8 - 9 - 10

Etapp två är sydvästslingan som blir riktigt ball med korkskruven. Där har man börjat schakta men det är enorma mängder material som ska fyllas på. Etapp 3 är framtid och inget att klura på tills vidare.


Personligen så har jag inställningen att etapp 1 blir klart när det blir klart, jag tror det är allmänt en bra inställning att välja för alla. Planen är tveklöst i år, och det verkar jobbas och schaktas och hållas på varje vecka.




PS:
Sen ska ni inte ta min text som om det är värsta Stelviopasset Men en kul bana med shyssta nivåförändringar och kurvor, det blir det thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Ett klipp från GTR på ansiktsboken uppe nu:





Även ploppat upp ett evenemang/"öppet hus" den 23e feb

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Allmänt banåkaforum
På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!!
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15   >>
24 besök senaste veckan (70874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande