Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
PDM (Power Distribution Module, "smarta" elcentraler)
1 besök senaste veckan (2927 totalt)
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Sitter och tittar på smidiga elcentraler till lekbilen ,är inte många funktioner kvar nu och visst skulle man väl kunna slänga ihop någon liten elcentral behövs inte så många säkringar och reläer, men har snubblat in på diverse Pdm men dom kostar ju skjortan.
Men gillar möjligheten att kunna programmera funktionen man vill åt slippa säkringar osv.
Finns det något Diy eller någon vettig som man inte behöver råna bänken för att lösa ut
Det är bara funktion för lyse ,blinkers, torkare och timerkrets för elruta som behövs egentligen.
Säkert överkurs ,men tex carteks pdp är en våt dröm just nu ,men behöver ju inte vara en panel utan man kanske kan slänga ihop något med en RPi ?.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011
Inlägg: 283



http://www.maxxtuning.se/produkter/motorstyrning-elektronik/installati . . . .

kanske nått sådant du letar efter , kanske inte så avancerad som du letar efter men gör jobbet.

_________________
jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab"
jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Jag har funderat och räknat lite på liknande lösningar åt bekanta.
Att göra "något" med en Raspberry är den lätta biten.
Tex har bla Cartek valt bra kontakter och kapslingar, vilket inte är gratis. Även elektroniska säkringar för 12V påverkar prislappen uppåt, jämfört med vanliga säkringar.

Det brukar dock sluta med en jättelång önskelista som man i slutändan inte anser att man har råd med.
Vill man ha kvar alla knappar och vred så är det ändå väldigt mycket kopplande, utan sånt är det trots allt en del kopplande kvar.
Vill man ha knappar/lampor i en separat panel, eller en touchskärm?
Ska det finnas andra saker i systemet, tex media, kameror, larm eller bil-data?
Elektroniska säkringar, eller bara indikering om en vanlig säkring löser ut?
Dränkbara lådor, eller vanlig bilstandard?
Exklusiva snabbkontakter med prefab för specifika bilmodeller, eller skruvplintar?
Helt programmerbart, eller enkelt konfigurerbart, eller färdiga funktioner som man bara använder om man vill?
Osv...

Men trots alla dessa val och hinder: DIY är roligt och en del av hobbyn.
Vad drömmer du om när du drömmer? Om bil-el alltså?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
jigab skrev:
http://www.maxxtuning.se/produkter/motorstyrning-elektronik/installations-material/rela-och-sakring/elcentral-med-blinkers

kanske nått sådant du letar efter , kanske inte så avancerad som du letar efter men gör jobbet.

Helt klart intressant ,kräver lite extra lösning för elrutan då jag tänkt ta bort fläkten och vill gärna köra den på tidskrets ,men annars klarar jag mig nog bra på den.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
super7 skrev:
Denna kanske skulle funka
http://www.bjprace.se/index.php?route=product/product&path=73_181& . . . .


//Nisse

Ingen blinkers funktion på den ?

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
SRyLul skrev:
Jag har funderat och räknat lite på liknande lösningar åt bekanta.
Att göra "något" med en Raspberry är den lätta biten.
Tex har bla Cartek valt bra kontakter och kapslingar, vilket inte är gratis. Även elektroniska säkringar för 12V påverkar prislappen uppåt, jämfört med vanliga säkringar.

Det brukar dock sluta med en jättelång önskelista som man i slutändan inte anser att man har råd med.
Vill man ha kvar alla knappar och vred så är det ändå väldigt mycket kopplande, utan sånt är det trots allt en del kopplande kvar.
Vill man ha knappar/lampor i en separat panel, eller en touchskärm?
Ska det finnas andra saker i systemet, tex media, kameror, larm eller bil-data?
Elektroniska säkringar, eller bara indikering om en vanlig säkring löser ut?
Dränkbara lådor, eller vanlig bilstandard?
Exklusiva snabbkontakter med prefab för specifika bilmodeller, eller skruvplintar?
Helt programmerbart, eller enkelt konfigurerbart, eller färdiga funktioner som man bara använder om man vill?
Osv...

Men trots alla dessa val och hinder: DIY är roligt och en del av hobbyn.
Vad drömmer du om när du drömmer? Om bil-el alltså?

Cup bilen har en kontrollpanel framför växelspaken med styrningen,
Jag kan tänka mig att göra något liknande och ta bort allt gammalt kablage, blinkers hade ju dock varit trevligt vid ratten det har inte cup bilen någon vad jag vet.
Bryr mig inte om exklusiva kontakter och vattentäta lådor.
Det kan räcka med färdiga funktioner som man kan välja att använda.
Kräver dock att man planerar så man inte vill ändra på något ,så en programmerbar är ju smutt ,elektroniska säkringar är ju trevligt aldrig behöva ha med sig säkringar ifall något skulle hända.
Hittade någon MC elcentral med app och live övervakning ,lite dåligt med utgångar dock och inte riktigt allt i den heller.
Man vill ha mycket men får ju inte kosta hur mycket heller för att lätta bort lite kablar.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Detta har jag funderat mycket på. Har till och med skaffat hem ett gäng highside switches av typ:
https://www.st.com/en/automotive-analog-and-power/vn7004clh.html

Tänkte sätta dessa nära lasten och ha ett bus-system i form av DC-bus med yamar sig60 chip för att sköta signalerna. Min plan har varit att prova id'en och kanske göra en produkt av det, men tiden räcker inte till. Är det någon som är sugen på att vara partner i projektet så hojta till.

Det skulle bli ett mycket enkelt system utan säkringar reläer och all kommunikation i en pluss-minusslinga. Dvs mycket lätt.

Jaja. Det var mina id'eer. Annars kanske motogadget m-unit blir räcker för många

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Yo-1 skrev:
Detta har jag funderat mycket på. Har till och med skaffat hem ett gäng highside switches av typ:
https://www.st.com/en/automotive-analog-and-power/vn7004clh.html

Tänkte sätta dessa nära lasten och ha ett bus-system i form av DC-bus med yamar sig60 chip för att sköta signalerna. Min plan har varit att prova id'en och kanske göra en produkt av det, men tiden räcker inte till. Är det någon som är sugen på att vara partner i projektet så hojta till.

Det skulle bli ett mycket enkelt system utan säkringar reläer och all kommunikation i en pluss-minusslinga. Dvs mycket lätt.

Jaja. Det var mina id'eer. Annars kanske motogadget m-unit blir räcker för många

Det där lät ju riktigt intressant ,måste vara en sån krets i en Pdm.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196




_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
Den här då?
http://server.pure-pf.com/webshop2/se/huvudbrytare-s%C3%A4kringscentra . . . .

Den såg smutt ut ,dock fortfarande reläer och säkringar ,men det kan jag ta

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178




_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Sonus skrev:
Motogadget m-unit?
https://motogadget.com/en/2017/03/01/the-new-m-unit-blue/

Wow nu börjar det likna något, denna behöver kollas upp ordentligt.
Ser ingen som vågat prova i bil ?,kanske får bli först ..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475




_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



volymmannen skrev:
Sonus skrev:
Motogadget m-unit?
https://motogadget.com/en/2017/03/01/the-new-m-unit-blue/

Wow nu börjar det likna något, denna behöver kollas upp ordentligt.
Ser ingen som vågat prova i bil ?,kanske får bli först ..

Min lokale motorbygger selger dem og ha rlagt ut en video om enheten på sin facebooks-side
https://www.facebook.com/MobeckTekniske/videos/1541548575903550/

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Det jag funderar på är om den räcker till ström mässigt, men borde inte vara något problem i en rejsbil med egentligen nästan bara lyse.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Jag vill minnas att det var lite knappt med ström för två helljus a' 65 watt. Dvs lite drygt 10A. Motorcyklar har ju oftast bara ett helljus. Bränslepump är också en strömtung last .

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Magnus kanske kan tweaka sin RejsaRubberTrac till en RejsaPowerTrac?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013


Trådstartare
Yo-1 skrev:
Jag vill minnas att det var lite knappt med ström för två helljus a' 65 watt. Dvs lite drygt 10A. Motorcyklar har ju oftast bara ett helljus. Bränslepump är också en strömtung last .

Led lampor överallt får det bli. Får köra med ett extra relä till pumpen för säkerhets skull.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Skruva banåkabil
PDM (Power Distribution Module, "smarta" elcentraler)
1 besök senaste veckan (2927 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande