Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kostnad / slitage långlopp
2 besök senaste veckan (2532 totalt)
whollahii
Vargön
Här sen Mar 2016
Inlägg: 16


Trådstartare
Tjena!

Jag och några polare har blivit lite nyfikna på att köra långlopp, och framförallt tittat på MSLS, men eftersom ingen av oss har erfarenhet av just långlopp, så vi svårt att göra en rimlig budget.

Förstår att det är svårt att svara på men om vi räknar bort kostnad för bil, släp, anmälnngsavgift, eventuellt boende under tävlingar etc och fokuserar på själva driftkostnaden under tävlingar.

Säg att vi kör en BMW sugis med dryga 200 hästar, vad bör man i runda slängar räkna med i bränsleförbrukning, däckförbrukning, bromsar etc?

Pratar vi 200 eller 400 liter soppa? En, två, 4 uppsättningar däck under en tävling? Nya skivor belegg etc efter varje tävling?

Självklart beror mycket på anbitionsnivå också. Vill mest ha en generell uppfattning.

Hur brukar dessa bilar klara att pinas i 8 timmar? Är det totalrenovering efter varje tävling, eller kan man med service och lite tur klara sig en säsong?

Tack på förhand!

/ Sebastian

_________________
Sebastian Johansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13253



Jag körde långlopp med en e30 med en m50b25 tidigare, där jag drev bilen själv och fick rätt bra koll på kostnaderna och gjorde det så billigt som var rimligt. det var denna bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86860

Nu åker jag med en porsche 924 med saab turbo motor men den har jag inte koll på soppa förbrukningen på ännu, men det drar ju mer med turbo...

Soppa, 35-40 liter per timme beroende på bana, där drog anderstorp och mantorp närmare 40 och sviestad kom jag under 35. Regnade det så drog det ännu mindre.
Bromsbelägg räckte ca 20 timmar i race, så 2 uppsättningar per säsong borde man klara sig med, de jag körde med gick på ca 4k fram och 2 k bak
däck, kuhmo v70 i hårt räcker lätt 2 tävlingar men du är inte snabbast.

Sen oljebyte i motor till varje race, olja i diff och växellåda bytte jag bara inför säsongen men det är ju upp till er.

Sen var det bara att tuta och köra oh byta nån motor och växellåda men sånt får man ju på köpet...

jag räknade ihop en säsong med 5 tävlingar till ca 100 000kr inkl anmälning och transport till banan, då var däck 25, bromsar 10 och soppa 25. Men det går göra dyrare, tro mig...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
whollahii
Vargön
Här sen Mar 2016
Inlägg: 16


Trådstartare
Tord skrev:
Jag körde långlopp med en e30 med en m50b25 tidigare, där jag drev bilen själv och fick rätt bra koll på kostnaderna och gjorde det så billigt som var rimligt. det var denna bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86860

Nu åker jag med en porsche 924 med saab turbo motor men den har jag inte koll på soppa förbrukningen på ännu, men det drar ju mer med turbo...

Soppa, 35-40 liter per timme beroende på bana, där drog anderstorp och mantorp närmare 40 och sviestad kom jag under 35. Regnade det så drog det ännu mindre.
Bromsbelägg räckte ca 20 timmar i race, så 2 uppsättningar per säsong borde man klara sig med, de jag körde med gick på ca 4k fram och 2 k bak
däck, kuhmo v70 i hårt räcker lätt 2 tävlingar men du är inte snabbast.

Sen oljebyte i motor till varje race, olja i diff och växellåda bytte jag bara inför säsongen men det är ju upp till er.

Sen var det bara att tuta och köra oh byta nån motor och växellåda men sånt får man ju på köpet...

jag räknade ihop en säsong med 5 tävlingar till ca 100 000kr inkl anmälning och transport till banan, då var däck 25, bromsar 10 och soppa 25. Men det går göra dyrare, tro mig...



Det va ett bättre svar än jag räknat med, men precis vad behövde. Tack för hjälpen, nu har jag lite mer koll.
Det låter ju väldigt rimligt som du säger med soppa och den biten. Det är ju såklart alltid en balans mellan att klara det ekonomiskt, och samtidigt kunna vara med och slåss lite.

_________________
Sebastian Johansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13253



Bara kul att hjälpa fler in i det! Den klassen jag åkte i gjorde att jag kunde vinna race, det är lite svårare i msls men ska inte vara omöjligt så länge man får grejjerna att hålla ihop...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Tord skrev:
däck, kuhmo v70 i hårt räcker lätt 2 tävlingar men du är inte snabbast.


Eller en uppsättning per tävling om teamet har lite mer horn inunder hjälmen Fråga, finns det inte team som även kör upp mer än en uppsättning per tävling? Väl?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Har kört långlopp i MSLS med en BMW E30 med S50B30 (TRK Racing).
Bränsleförbrukning ca 50L/h, men 40L/h bör räcka med en 200hk motor.
Däck, ett set kumho V70 hard/tävling varav 1-2 däck går att återanvända till ett par timmars träning. Framhjulsdrivna bilar tenderar till att nöta framdäcken hårdare och behöver ofta skifta/byta däck för att klara målgång.
Bromsbelägg, PFC08 har räckt till 5 tävlingar+träning vilket motsvarar ca 50h i racetempo.
Skivor håller 2 säsonger utan större problem.
Motorn (original med chippad box) kördes 16 tävlingar med enbart service bestående av oljebyten och nya stift ibland. Kontroll av ventilspel och lager gjordes efter varje säsong.
Oljebyte i växellåda och diff varannan tävling.
Sen tillkommer utgifter på hjullager/leder m.m som byts i förebyggande syfte om man vill ha en bil som är driftsäker.

Vi vann MSLS klass2 förra säsongen och hamnade på en andraplats totalt. Denna säsongen hamnade vi på en tredjeplats pga lite tekniska problem....sprängd kopplingslamell bl.a.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



När vi körde Volvo S40 (ca 180Hk FWD) i MSLS låg vi på 20liter/h.
Frambelägg från PFC (97) som klarade minst 6st tävlingar a 8h + träning
Körde på standardäck (TW200) och klarade 2 rejs på samma framdäck. (3 rejs som bäst)
Belägg bak slets hårt, även drivaxlar och växellåda.

När vi körde Kadett GSI (150Hk FWD) tror jag förbrukningen ökade något.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Håller med ovanstående.

Vi drev två 2.5 liters BMW e30 under några år.
En som sedan Tord hade , fast på gatdäck.

Vi klarade oss ganska bra på 3600:-...... men då tillkommer ju R-däckskostnaden.

En standard Bmw-sexa drar som sagt 35-40 liter i timmen.

Jag upplever logistiken som dyrast.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13253



När jag tänker efter så köpte jag nog totalt 3 uppsättningar belägg på 2 säsonger, varav ett var ett 24 timmars som vi inte körde alla 24...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Björne
STHLM
Här sen Jul 2004
Inlägg: 49



Hej,
Här har du lite kostnader som vi gjorde av med under racesäsongen 2018 i MSLS.
Sen tillkommer förberedelser innan säsong så som stötdämparservice,hjullager,drivaxlar,service vxl.låda osv. Där har vi en ca.kostnad på 60.000kr i mtrl, då gör vi allt mek.jobb själva

Bil: BMW Z4 GTR
Motor: BMW S65 V8


Anmälningsavgifter 32400
Serieavgit 9000
Tävlingar 6x3200 19200
RM 4200


Mantorp 7 April 32,700
Bränsle bil ca 460liter 7,800
Bränsle buss ca 150liter 2,100
Mat/dryck team 1,200
Bromsar fram 5,100
Bromsar bak 5,100
Däck 4st Dunlop Direzza 8,400
Depåboxsavgift 1/2 av 2000 1,000
Service Olja vätskor mm 2,000

Gelleråsen 5 Maj 27,600
Bränsle bil ca 460liter 7,800
Bränsle buss ca 150liter 2,100
Mat/dryck team 1,200
Bromsar fram 5,100
Bromsar bak 0
Däck 4st Dunlop Direzza 8,400
Depåboxsavgift 1/2 av 2000 1,000
Service Olja vätskor mm 2,000

Sviestad 30 Juni 26,600
Bränsle bil ca 460liter 7,800
Bränsle buss ca 150liter 2,100
Mat/dryck team 1,200
Bromsar fram 5,100
Bromsar bak 0
Däck 4st Dunlop Direzza 8,400
Service Olja vätskor mm 2,000

_________________
#49 - EDE Racing
BJÖRN HELLQVIST
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Fantastiskt bra med info, jag gjorde tråden sticky thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Race4fun 8 timmars på mantorp.

Bil Honda civic - 200kr
Anmälning - 5000kr
bromsar, skivor och belägg - 2500kr (köpte race belägg som såg ut som nya efter 8 timmar)
däck lånade vi men det gick inte att mäta slitaget iom vi aldrig fick upp någon temp på hösten
olja, stift, filter 500kr
pimp - 300kr
Soppa 20L/h - 2000kr
besiktning,skatt och försäkring 1000kr


11500kr delat på 5 pers.
2300kr PP

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Björne
STHLM
Här sen Jul 2004
Inlägg: 49



Det viktigaste tycker jag för att hålla nere kostnaderna är att köpa bra kvalitet på delarna man skruvar dit på bilen. Det blir billigast i längden och i slutändan

_________________
#49 - EDE Racing
BJÖRN HELLQVIST
Citera
Allmänt banåkaforum
Kostnad / slitage långlopp
2 besök senaste veckan (2532 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande