Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Stämmer att jag körde CSL på Mantorp.

Så hur lång tid tar det för en CSL att köra hela rakan då vs en trimmad GT2? Jo ganska exakt 22.0 sek för CSL samt 18.8 för GT2. Notera, laddar upp exakt samma sträcka för båda bilarna.

Först ut GT2




Samt CSL NEDAN, notera att vi kolla endast i detta läge långa rakan. I morgon kan vi roa oss med att kolla depå rakan oxå. Sedan kan vi + ihop och se hur många sekunder det blir i vinst bara genom att trycka ner gasen på en raksträcka eller två:-). Vilket vi förövrigt värderar väldigt olika gällande hur svårt eller lätt det är





Sedan kan vi fort kolla ett par rakor på GR oxå för att se hur lätt man hämtar sekunder med effekt, eller kalla det svårt för de som vill

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



om det vore så lätt att man bara kunde räkna av tidsvinsten på rakan rakt av på tiden så skulle jag gärna trimma mera...nu medför en snabbare bil på rakan andra problem som bromsa tex

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Hur illa man än skulle vilja påstå sig bromsa, eller hur svårt man än söker framhäva att det är att bromsa en bil på en rakan i 240, så kommer förlusten aldrig bli särskilt stor hur jäkla illa man än bromsar vs allt du vinner på rakan p g a effekten.

I morgon kollar vi av depå rakan, samt ev rakan upp mot krönet just efter drag-rakan. Totalt 3st rakor, denna sista en väldigt kort men kraftigt uppför. Tar med den då effektbilar med lätthet tuggar i sig en uppförsbacke vs låg effektbilen.

Sedan kan vi sammantaget se alla dessa 3st rakor vad du vinner där tillsammans, då du endast trycker ner gasen. Vilket du söker framhäva som svårt.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:

bild på log GT2

bild på log CSL



Jag kan inte se bilden för CSL'en! Fel url?


PS:
Du vet väl att du kan ladda upp bilderna hit istället (i alla storlekar!), se till att spara som gif så blir de effektivast i filstorlek!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kopierat från min biltråd:




Lattjo hur olika två snabba varv ändå kan vara. Känns som den här typ av feedback skulle kunna hjälpa mig att köra optimalt oftare, dvs jämnare, och inte att varven skulle variera så mycket.



Summerar lite tankar efter att ha glott på diagrammet ovan en stund. Kan vara bra att skriva ner nu och läsa igen inför nästa besök på Mantorp


Startkurvan

Går på gas tidigare på det blå varvet men tvingas släppa. A no no. Lattjo är att det i princip blir ett nollsummespel.

Parisen

Samma stuk även här, gassläpp det blå varvet där jag ligger på gas det röda men sen ett gassläpp strax senare det röda varvet. Hastighetsgraferna "byter plats" mitt i kurvan. Trots gassläppet det röda varvet så får det varvet högre fart ut ur kurvan. Fram till Position Index 150 ser det närapå ut som en nollsummespel men nää.. det lönade sig ut ur Parisen med högre fart ner mot chikanen. På sido-G finns en bump på det blå varvet, släppte det lite och jag fick styra emot? Inget gassläpp just där iaf.

Konstigt nog så har jag svårt att se att jag går på varvtalsstoppet sista biten ner mot chikanen vilket jag började göra under dagen tack vare ett tajt spår på högerknixens curbs.

Chikanen

Dippar ner i lägre fart, dessutom sent i chikanen, på det blå varvet. Inga synliga sidosläpp men ett attans meckande med gasen på båda varven. Bättre fart ut på det röda varvet ger vinst nerför rakan tills....

Rakan

Råkar gå på varvtalsstoppet på det röda varvet vilket ger vad som ser ut som en långsammare växling. Där försvann det röda varvets bättre fart och resten av rakan är blåa och röda samma, eller t.o.m. aningens förlust för det röda. Duh.

Mjölby

Återigen ett "byta plats"-förlopp. Högre fart in på det röda där jag får ta ner farten en aning mitt i kurvan och det två varvens hastighetsgrafer byter plats. Sido-G verkar visa att jag justerar-rattar på det röda varvet två gånger vilket känns troligt med tanke på justeringen av fart mitt i kurvan. Men återigen nära ett nollsummespel!! Farten uppför backen är nära identisk!

Snabbvänstern efter krönet

Här skiter det sig! På det röda varvet förlorar jag allt jag tjänat in tidigare under varvet pga att jag bromsar ner och sen håller konstant fart genom vänstern. På det blå varvet trailbrejkar jag med klart högre fart hela svängen. Man ser på sido-G att jag börjar svänga in mjukare och tidigare det blå varvet. Intressant är att jag saktar ner nästan hela vägen till inbromsningen och det är inte mitt normala sätt att ta svängen, det röda (sämre) är nog det sättet jag oftast kör, jag får kolla på lite fler varv och se om den tanken stämmer.

Hårnålen

Här är jag lite förvånad över graferna. Jag har lite högre fart genom hela hårnålen det röda varvet. Men jag tjänar in oerhört med tid! Kör jag ett kortare spår trots att jag har högre fart??? Låter lattjo. Dessutom så - trots högre fart genom kurvan - vinner det blå varvet istället ner mot depåkurvan. Nästan halva tisdvinsten det röda varvet i hårnålen försvinner! En nyckel till varför kanske finns i sido-G-grafen där jag verkar räta upp bilen en liten puckel tidigare på det blå varvet. Fattar inte....

Depåkurvan

Börjar bli följetång, snabbare fart in det röda varvet med stor tidsvinst som sen till hälften försvinner ut ur kurvan med lägre utgångshastighet på rakan det röda varvet. Man kan se ett gassläpp det röda varvet, vanligt att rumpan släpper där. Båda varven verkar jag ha en lattjo trappstege på sido-G??? Fattar inte riktigt här heller.



-----------------



Jag kan ha sett fel, misstolkat eller varit förvirrad och hör därför gärna alternativa eller utvecklande förklaringar thumbs up


Det röda varvet är 1:29.02. Det blå 1:29.44. Driftbox + Circuit Tools.

_________________
Magnus Thomé
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Länge sen nån skrev något här, lite märkligt då det syns gott om boxar på banorna och dessutom finns det gott om smartphones.
Jag har tittat lite i loggar och funderat på hur mycket man tjänar med högre effekt, främst på Mantorp som är närmast mig.

Filips M3 som finns i loggdelen får symbolera motorstark bil(röd linje) och beskrivs:
Citat:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=50063 finns biltråden i, toyo r888 255-18, nästan slut pagid gula fram och pfc-skivor, samt en förvirring om det är ett kw v3 eller clubsport som sitter på, hur som helst är det alldeles för mjukt, trots att den är så hög det går fram (-2cm för millway-camber-plattorna), så går det i botten med max comp..


Grön linje är min alfa gt -76 152hk lättad med coilovers Toyo r888 205/50 15 med ojusterat chassie och andra gången jag kör den.

Blå linje är en Peugeot 309 gti16(148hk) sänkfjädrar fram nedsplinsad bak, lite mer camber, urslängd inredning och folkracebur dvs. en ganska standard bil med Toyo r888 205/50 15 ungefär som en besiktad 5papp bil.



Uploaded with ImageShack.us

M3 1.32.99

Alfa 1.37.33

Peugeot 1.38.04

Alfans varv är ett par år och jag tyckte det kändes bra med tanke på att jag hade elva mil hem i åtanke vid körningen men idag kan man se att varvet är ganska tarvligt och med tanke på att det är ny asfalt och om man ser utvecklingen tidsmässigt på peugeoten så måste det finnas minst en sekund kanske två i bästa fall att hämta med injustering och nötning av banan.

Peugeotens varv sattes på ett sextimmarslopp med nya asfalten på ett fempappsliknande event och kändes riktigt bra, dock har jag sett i loggen att det finns lite att hämta men det kanske krävs en bättre förare? I dessa hus och småbarnstider är en timme rakt av i Peugeoten det enda som blivit per år så jag klassar mig som amatör, innan dess brukade det bli ett par vanliga banmöten om året vilket det förhoppningsvis blir framöver.


Varvet:

Det första man slås av är vilken skillnad det är i acc, M3:an är här inte oväntat överlägsen, den har dessutom överlägsna bromsar, dock saknar de andra ABS vilket gör att det fegbromsas lite.

Hastigheten vid turn in är nästan identisk på alla tre bilarna 112kmh, lägsta hastigheten är ganska lika i alla kurvor vilket gör hästkraftsjämförelsen desto mer intressant.

Parisern är som vanligt mystisk, trots att M3 kör snävare spår kan han gå på gasen tidigare och skjuta iväg som en kanon.

Efter knycken på rakan släpper alfan(omkörning?) vilket betyder att peggan går om i fart, alfan verkar ta chikanen bäst men då förgasarna spottar tillbaka på låga varv får man gå ner på tvåan och även om det ser bra ut så stör det bilens balans och orsakar ofta bekymmer.

På rakan syns m3:ans överlägsna acc, inga växlingar syns dock, SMG?

I Mjölby händer inget särskilt men i vänstern efter gör jag för ovanlighetens skull en vettig sväng med peggan även om det säkert finns lite till så vill man ju helst stanna på banan!

I hårnålen får man se tre olika spår varav filips verkar ge utdelning och han går på gasen grymt tidigt, vad är hemligheten? diffbroms och rwd?
Utan diff med fwd är det ingen ide att gasa i de skarpa kurvorna i alla fall.

Frågan är hur mycket mer man tjänar på högre effekt förutsatt att man matchar med bromsar?

Peggan kommer omgående att skrika efter diffbroms men alfan chassie är defenitivt redo för mer och har diff, kan en acceleration som den m3:an har ge ca. tre sekunder per varv?

Vad tror expertisen?

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ett litet lyft av denna super tråd...

Har lagt in mina högsta och lägst farter som förr i tiden



_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 176



Ett till "litet" lyft av denna supertråd.

Jag tycker att mina bromsar känns otroligt svaga sedan jag byggde om till stående pedalställ, men tänkte be om hjälp att avgöra det.

Enligt mina loggar från i somras så har jag 207km/h som högsta fart på långa rakan, och jag måste börja bromsa precis vid 200metersflaggan för att klara av mjölbykurvan.

Vad har ni för slutfart kontra bromspunkt innan mjölby?
Skulle vara kul att få lite referenser.

Min bil är en porsche 968clubsport.

_________________
Fredrik Ryding
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det finns en bunt nedladdningsbara loggar som du enkelt öppnar i gratisprogrammet Circuit Tools

Då ser du både bromspunkter och hur mycket retardation man får intialt och under inbromsningen thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Posta gärna screenshots med vad du hittar. Om du orkar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande