Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 379, 380, 381 ... 501, 502, 503 >> 200 besök idag (2501135 totalt) |
Nu är det ingen normal moped, jag använde grejer till hydraulisk koppling på en 1100cc maskin. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Ok, känns ändå som svårt att jämföra mot bil, men vilken ventil körde du med?
Fått svar nu att det är minst 3st som kör med Hydroscand ventil och dom är nöjda med funktionen på deras bilar. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Även om en ventil säkert fungerar går de inte komma ifrån att det blir ytterliggare en faktor som potentiellt kan strula!
Du har ju två pedalställ, slakta och bygg om de ena nu i vinter samtidigt som du köper hem en sån billig ventil. Då har du en backup ifall du inte får till det med ombyggd cylinder. En slirventil är en genväg. Kan säkert fungera! Byte till rätt hc och ev. modifiering av pedal utväxling är rätt väg, mer tidskrävande men väl färdig inte mer strulbenägen än original. Allt extra man stoppar in är en risk för problem längre fram, sånt bör man undvika om de är körning och driftsäkerhet man prioriterar Oavsett en intressant diskussion, jag ska själv ihop med en dubbelskivig koppling, universal pedalställ och tilton slav/urtramp. Jag hade förväntat mig en tung koppling men nu låter de ju som att jag inte ska förvänta mig det _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Det måste jag återkomma med, men troligen en från just hydroscand. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Smart idé, dock ett problem då blir det ju även fördröjning när du trampar ner pedalen Sen lite jobbigt att behöva kapa av och förlänga slangen varje gång du vill justera sliret _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Så nu är plötsligt en dålig lösning inte längre optimal trots att den funkar. Typ.
Kopplar du ur Väldigt snabbt när du ska växla så slutar synkringar i lådan att snurra. Kanske tom för fort.. Och då är ju lite fördröjning bara bra. Nästan så man skulle ha två strypbackventiler till kopplingen. En för i-koppling. Och en för ur-koppling då kan man ju välja och finjustera var för sig. Lägger man till en en ledning med vätskan skruvad väldigt nära motor blocket med tredje ventil så kan man ju även justera om man vill ha snabbare ur/i - koppling vid kall motor än varm. Lägger man till en vakumbooster på det så kan man ju även välja med hjälp av en justerbar pneumatisk vakumventil om man vill ha lättare eller hårdare koppling, Möjligheterna är enbart begränsade av fantasi. Men en sak som du återigen förbiser. Är att människans uppfattning känsla och reaktion. Är möjligen på enskilda punkter långsammare än elektroniska system. Men aldrig av pneumatisk och hydraulisk mekanik. Men det får bli mitt sista inlägg i detta ämne. Och jag gissar att du redan har hittat eller i vart fall beslutat din lösning, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det roliga är ju att ni är så negativa fast att ni själva inte kört med det i någon bil ?
Alltså okej om ni testat ventiler men inte tyckte det fungerade bra, men nu så negativa till något som ni enbart tror fungerar dåligt? Det gör mig bara mer och mer intresserad att testa detta Och att ni inte ens tar hänsyn till att det finns andra som kör med ventil och det fungerar för dom! eller menar ni att alla bara inbillar sig att det fungerar för dom Hittade att en typ av hydral ventil säljs även här som slir ventil: http://bakaxel.se/reduceringsventil- Sen har även clutchmaster en egen variant: http://www.clutchmasters.com/flow-co Och här en dragrace specialare: http://magnusmotorsports.com/product _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Va ??
Det var en trevlig nyhet, för det enda jag läst är detta du skrev:
Och nu säger du att du själv testat och att det fungerar Men då så, då kanske jag också får testa det? Och under tiden fundera ut lösning på cylinder och pedal. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Är lite Magnus härenstam lördag här. Vem ställde frågan och vem bestämde svaret.
Jag är ofta otydlig av följande. Vem vet igentligen något alls. Är katten i lådan död eller levande. Svaret är att katten är en superatom Etc. Om det fungerar eller ej är en ickefråga. Det fungerar. Men det är en dålig lösning..den bättre lösningen är, drummvirvel... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag testade en backstrypventil men kom fram till då jag inte kör 402m så är den helt onödig. Så kontentan är att ventilen står helt övven och justering gjordes på pedal. Anledningen till installationen var att alla andra hade en sån, varför? Jag vet inte.
Dock 3 skivig av annat fabrikat som nämnts tidigare och den slamrar inte alls lika mkt som sachs rc200. Är väl egentligen vid rivstartstävling den skonar drivlinor. Jag köpte iaf en för 250:- och ser ut som den övre du länkade "tenaci" _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
Nackdelen är kopplingen slits mer vid aktiv körning..... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Ja och som jag skrev att med organisk original koppling så känns det väldigt onödigt..
Och om jag hade fått som jag beställt från början nämligen 2-skivig organisk så kanske jag inte behövt göra något nu utan nöjt mig som det är. Men tänk så här, en rätt inställd slir ventil behöver inte vara något negativt, alltså ställer du den så du har minimalt slirande så det blir som när du kör normalt så blir det ju inget mer slitage, sen även med rätt byggd pedal så kan du ha ventilen som en extra säkerhet.. Jämför med ett övervarvningsskydd för motorn även om du har stora växlingslampor och påstår att du aldrig kommer råka slänga i fel växel eller på något annat vis kommer övervarva motorn, så betyder ju det ändå inte att även ett övervarvningsskydd är dåligt eller hur? utan det har du som extra säkerhet.. På samma sätt kan en ventil vara en extra säkerhet på kopplingen så du aldrig kan få ett hugg när du dumpar kopplingen, detta förutsätter givetvis att man lyckas hitta rätt ventil och justera in den perfekt. så det ena utesluter inte det andra egentligen.. Men för mig är det absolut enklaste att montera en ventil mot att byta cylinder eller bygga om pedalställ, Men som jag skrivit och frågat om råd för så är även cylinder osv. något jag klurar på då även längre spel på pedalen skulle vara trevligt att ha. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
När man tvärstampar på kopplingen för att rycka in nästa växel vill man ju inte att kopplingen skall slira utan nypa fast direkt. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Ja gör då aldrig några karate växlingar så det hugger i drivlinan, men vill du det så ställer du ju den bara på 0 i strypning.. Jag har ju kört med fjädrad sinter innan i flera år och den fungerade bra utan hugg och gick att slira lätt. Alltså största problemet är ju på gatan, inget kul i köer och lär inte bli kul att köra på Gotlands färjan med en on/off koppling utan där vill man kunna slira och då ställa in på mer slir än på banan vilket du kan med en ställbar ventil _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
_________________ Patrick Wetterskog |
||||
Jag har redan vant mig lite och vet om problemet, men händer ändå att jag får motorstopp, senast igår när jag skulle köra sakta in i garaget.
Dessutom har jag inget problem med att låta vänner testa bilen och dom kommer få en massa kärringstopp samma sak om någon instruktör ska testköra. Så återigen något vill jag göra åt det och 1 av sakerna är att testa ventil, kanske fungerar kanske inte, men lätt att återställa och billigt och enkelt att testa. Alltså bygga om till mindre cylinder är ju inte säkert att det räcker.. Och mycket arbete för att göra och testa detta. Även om jag är sugen på även detta. Men om Knotan lagt 30-40 timmar på sitt universal OBP stående pedalställ för att få det att fungera, så vågar jag inte ens tänka på hur lång tid det kommer att ta och hur många ombyggnationer innan jag fått mitt att fungera bra. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
En annan sak angående detta, det beror ju på hur mycket slir du har ställt in.. Alltså han jag pratat med som kör drifting kör med ventil för att få ett mjukt ingrepp så drivlinan skonas vid hans hårda körning, hans skrev ju detta: kommer bli snällare mot drivlinan vid starter eller när du typ kopplingschippar i en sladd, när jag kört med en justerbar så är de som händer att desto mer du drar åt den ju saktare går pedalen tillbaka, så man kan ju justera den så den slirar lite lite, _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Du har inte nämnt att du ska köra drifting? Men med awd så får du kasta in bilen och med v8 bör ditt vrid vara så pass högt så kopplingsdump känns onödigt. Eller helt enkelt överköra så bilen mjukt och fint tappar rumpan inför varje kurva.
_________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
Du har ett bättre utgångsläge på det viset att det Redan är utprovat och vet vart du befinner dig. Jag blev ju i princip tvungen att börja från noll. Tredje cylindern jag testade med blev rätt och efter Det koncentrerat mig på vilken typ av slang och byggt ett par olika pedaler, har nog ärligt talat lagt "onödigt" mycket tid på det men det är som sagt bra mycket omständigare att få bra känsla i en kort stående pedal. Det blir ju lite som att trampa på en knapp. Och det var så jäkla taskig känsla i både växelspak och pedal i förra formelbilen. Så över kompenserade lite och vill då det riktigt bra i denna just för att andra som provar bilen ska kunna njuta av bilen snarare än att knappt kunna köra den I ditt fall med en relativt lång hängande pedal har man desto mer marginal åt båda hållen vilket underlättar. Men men. Smaken är som baken. Det du beskriver låter rätt trist. Men samtidigt så är det ju även där så att det beror på vad man är van vid. På min mazda jag åker till vardags har jag ju byggt om koppling så den blir mer lik en sinter, dvs stummare pedal och kortare slir. Frugan hatar den bilen medans jag älskar att kopplingen känns greppigare, Samma med växelspaken. Jag gillar att lägena sitter på exakt plats Och ganska nära varandra. Medans frugan tycker att det är värdelöst, att det är som om alla växlarna befinner sig i mitten _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 379, 380, 381 ... 501, 502, 503 >> 200 besök idag (2501135 totalt) |