Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Svårartad köksbordskonflikt, Forumets skiljedom behövs ;)
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (8491 totalt)
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Svårartad köksbordskonflikt, Forumets skiljedom behövs ;)

Idag hade jag besök av två 7-ägare som håller på att falla i TVR V8:a-träsket (De blir fler och fler...)

Målet var att provköra min Griffith för att liksom ta det sista steget fullt ut. Bilen väger 1050 kg och har 340 bhp (med TVR-moms) så vikt/effekt-förhållandet är OK. Kort hjulbas och mycket vrid gör den "knixig" att köra på bana. Vid köksbordet utbröt denna grundläggande tvist angående vad man kan förbättra på bilen för att göra den roligare, och vi enades om att detta forum får agera skiljedomare:

Mitt recept (och införskaffat): Nya styvare fjädrar, ställbara Nitron-dämpare (aluminium monotubes) och poly-bussningar. Sedan ska det skruvas och sänkas lite, och sedan blir det roligare.

Min gästs recept (ej införskaffat): Någon form av trim. Nytt sprut, ny plenumkammare/insug, tändning, kam, kanske nytt avgassystem, vad vet jag. Kort sagt, mer effekt. Då blir det roligare enligt honom.

För att ingen ska säga "gör både och" säger vi att plånboken sätter stopp. Vilken väg hade ni gått, kära forum-vänner? Hjälp oss nu att lösa denna mellan oss olösliga konflikt...

...och säg att jag har rätt!

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



"fixa" väghållningen.. effekten har du mer än tillräckligt av tycker jag (som bara har 120 hk)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
"fixa" väghållningen.. effekten har du mer än tillräckligt av tycker jag (som bara har 120 hk)


Det börjar bra...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



jag hadde hållit på mig och kört mitt egna race... ag röstar för ditt recept bilen har juu pulver redan....

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Svaret är så lätt att jag nästan inte behöver skriva nåt tycker jag.

En ledtråd: Det är kul när det svänger

_________________
Magnus Thomé
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Tycker att du är på rätt spår thumbs up
Vässa väghållningen , effekt har du ju så det räcker ett tag i alla fall.
Vad ska du med massa effekt om chassit inte kan ta hand om det

_________________

--VVTS--
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Klart du har rätt! Men det visste du ju redan så...

Utan styrsel på skrotet kvittar det ju hur mkt hk man har. Går ju inte nyttja iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Magnus Thomé skrev:


En ledtråd: Det är kul när det svänger


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Svaret är så lätt att jag nästan inte behöver skriva nåt tycker jag.

En ledtråd: Det är kul när det svänger


Jag behöver inga ledtrådar... Men vad gör man inte för att tvåla till honom...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



om det ska åkas : väghållning

om man bara ska åka på vägen: då kan väl ett motortrim vara lite skoj,
speciellt om man vill vara snabbast på Autobahn (el. likn.)

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Båda har rätt!

Alla bilar blir roligare med mer effekt, de som säger ngt annat lurar bara sig själva.
Samma sak gäller med väghållning, det finns dock en baksida med det, iaf om man skall köra på vanliga vägar och det är att man måste köra för j-a fort innan det börjar bli roligt och medtrafikanter kan ha lite svårt med det.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Jag hade också mina funderingar tidigare. Mitt val blev väghållning först, och mer krut "lite senare"

_________________
BMW MC-klubben
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Håller med Johann - Båda har rätt!
Men... Med tanke på "plånboksgränsen" och vart din bil redan befinner sig i kg / hk så skulle jag absolut gå samma väg som du!

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17968



Mina fördomar säger mig att effekten inte är det första man behöver ge sig på när det gäller TVR. Då har jag förstås aldrig suttit i en...

Jag hade dock inte bangat för mer effekt i min egen bil, men den är ju inte direkt övermotoriserad från start.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Väghållning. Tveklöst.

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Innan John Blund och jag snackar lite vill jag bara tacka för inläggen.

Jag anser mig ha vunnit första ronden Får se om min vän tycker att matchen var "riggad"...

Köper helt att "båda har rätt" men personligen är det inte mer effekt jag söker i alla fall. Det finns så det räcker, men att få skrotet i rätt riktning är den primära prioriteringen

Mäkinen, om du kommer till Tullinge den 26:e kan du få prova. Jag ska dit med mina Seven-kompisar

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Väghållningen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Väghållning....ingen diskussion.
Med endast 3kg/Hk håller jag med dig

(utan att ens suttit i en sådan skapelse...det kan inte vara fel)

Själv har jag 5,3kg/Hk och har konstaterat att effekten är kul på rakan..
..men i svängarna måste man ha lite mer än bara hästar!!

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Tycker man att 340hk på 1050Kg behöver trimmas, då måste det ju vara väghållning och en kurvig väg man skall satsa på.
Fast bästa sättet att lösa konflikten på är att ta med din kära gäst på en tur där det svänger "lite". Är du inte själv bindgalen som förare kanske du kan hyra in någon. Sedan är det ju bara att trampa på gasen lite för tidigt(före, mitt i och efter? ) ur kurvorna och fråga efteråt om han verkligen vill ha mer effekt. Funkar dock bara om du/föraren är knäppare än honom.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17968



7-11 skrev:
Mäkinen, om du kommer till Tullinge den 26:e kan du få prova. Jag ska dit med mina Seven-kompisar
Jag fick en telefoninbjudan till ett Seven-event på Tullinge för några veckor sen, men den innehöll inget datum. Antar att det är samma tillfälle så jag hoppas kunna dyka upp.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7222

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag säger väghållning, min chef säger tveklöst effekt.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Allmänt banåkaforum
Svårartad köksbordskonflikt, Forumets skiljedom behövs ;)
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (8491 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande