Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 21, 22, 23   >>
4 besök senaste veckan (182192 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
... och efter lite knökande i engelska hjulet så börjar nosen ta form. Och inga tummar klämda heller!!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163





måste vara smidigt att redan ha en kaross som man kan kika på/malla av... hur bra stämmer plastkarossen mot ett original?? har du haft möjlighet att kolla det??

_________________
Michael Thulesius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Där någonstans kan man fundera över hur "ett original" egentligen ser ut. RSK718/RS60 byggdes under ett antal år. Handbyggen som alla hade lite olika utformning. Några ensitsiga med förarplats i mitten, några med spetsig nos för vad man tänkte sig skulle vara bättre aero för höghastighetslopp, några med annan bak och fenor på bakskärmarna för att få lite stabilitet i fart, några som jag antar var nån form av långloppsspec med en frontlucka rakt framifrån i nosen för reservhjul och så vidare. Dom skiljer rätt mycket helt enkelt.

Till den här så har jag valt ut en originalbil som jag gillade utseende på och dessutom hittade rätt mycket bilder på. Sen är det ögonmåttande, höftande och gissande. På den här screenshoten ser man förra bilen och CADmodell av nya som ligger på en bakgrund av den originalare som jag vill efterlikna. Vad som är slående skillnad mellan plastkarrossen och denna originalbil är att originalet är "knubbigare" med sin högre höjd i midjan och en mer konvex och högre huvlinje.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



2fast4u skrev:
... och efter lite knökande i engelska hjulet så börjar nosen ta form.

Vad är det för plåttjocklek? (jag gissar på 1.5 mm)

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Johan Lekås skrev:
2fast4u skrev:
... och efter lite knökande i engelska hjulet så börjar nosen ta form.

Vad är det för plåttjocklek? (jag gissar på 1.5 mm)

1.5mm på det mesta i karrossväg. Använder 2mm till viss stödstruktur och tankar.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Det var lyxigt trä till body buck'en! Ser bra ut. Väldig skillnad på nosen på bilderna.

Har du krymp/sträck som tar 2 mm? När jag kollade runt lite så var det klenare dimensioner, typ 1,5-1,8 mm.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Jag har jstools krymp/sträck med käftar för aluplåt och den har inga som helst problem med 2mm plåt.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Har du sett det här bygget?

https://www.instagram.com/specterporsche/

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



ZVR skrev:
Har du sett det här bygget?

https://www.instagram.com/specterporsche/
Föredömligt smala hjul thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Sakta men säkert så blir det fler och fler plåtbitar som verkar höra hemma där dom ligger:

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Sakta men säkert hette det ja.

Har börjat svetsa ihop bitarna och så är fronthuven på gång. Kisar man lite så ser det rätt bra ut.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Hur blir svetsfogen på panelen? Blir den hårdare eller lika "följsam" som resten av plåten? Kör du den genom hjulet eller annan bearbetning eller är panelen klar när du har svetsat ihop bitarna?

Mellan tummen och armbågen - hur många timmar uppskattar du att du lägger på att rulla fram hela karossen?


Gällande tidigare ordval "stöddig" om uprightsen så menade jag vridstyv snarare än tung. Funderade lite kring hur tung en upright av svetsade plåtar skulle bli för att uppnå samma vridstyvhet.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Mycket tjusigt och inspirerande! thumbs up Blir ju sugen på att bygga eget...

Hur lägger du upp taktiken för "reverse curve" delarna i mötet mellan skärm och huv? Blir det separata plåtar som du svetsar dit?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Ragnar skrev:
Mycket tjusigt och inspirerande! thumbs up Blir ju sugen på att bygga eget...

Hur lägger du upp taktiken för "reverse curve" delarna i mötet mellan skärm och huv? Blir det separata plåtar som du svetsar dit?

Go for it! thumbs up

Just där blir det en remsa som läggs i. Blir mer svets men enklare att få till formen på rätt sätt.

Klingan75 skrev:
Hur blir svetsfogen på panelen? Blir den hårdare eller lika "följsam" som resten av plåten? Kör du den genom hjulet eller annan bearbetning eller är panelen klar när du har svetsat ihop bitarna?

Mellan tummen och armbågen - hur många timmar uppskattar du att du lägger på att rulla fram hela karossen?


Gällande tidigare ordval "stöddig" om uprightsen så menade jag vridstyv snarare än tung. Funderade lite kring hur tung en upright av svetsade plåtar skulle bli för att uppnå samma vridstyvhet.

TIGad fog blir, utan värmebehandling, hårdare i fogen med en mjukglödgad zon utanför. Ska man bearbeta (mer än lite grann) efter svets så bör man mjukglödga svetsområdet innan. Jag slipar ner eventuella knölar innan jag går över fogen med hammare och dolly. Avslutar med pansarfil.

Tidsuppskattning har jag ingen, vare sig mellan tumme och pekfinger eller nån annanstans och lika bra är väl det.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Det kom en snäll farbror och knackade på dörren nyss. Han hade ett jättestort paket med ett par stolar i. Färg och sömmar som ska efterlikna originalstolar. Det här blir riktigt bra! thumbs up



_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Snygga! Vad är det för fabrikat?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Jag handlade direkt från Intatrim i England. Valde skinn från en massa prover och diskuterade hur sömmar skulle ligga för att efterlikna originalet och ändå hamnade priset på listpriset för lagerstolar. Tror det tog sex veckor från beställning till dom var klara och hemma. Extremt nöjd thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Tack för info - har faktiskt handlat av dem för länge sedan. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Stiligt! thumbs up

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530


Trådstartare
Ju mer plåt man fyller i gliporna med, ju mindre behöver man kisa och addera fantasi.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



När jag såg denna uppdateringe var första tanken.. nu har han gått in i tredje fasen av livet där man bara jobbar för sig själv..

Men förmodligen är du bara så duktig och snabb så vi andra får skämmas..

Snyggt som f.. kanmanbeställa

_________________
Michael Thulesius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkV aka Hjulkalendern 2012
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 21, 22, 23   >>
4 besök senaste veckan (182192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande