Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kan raderas
2046 besök totalt
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Kan raderas.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag tror att Janne Flash är den mest erfarna däcktestare i vårt land.
Fråga honom hur ett sånt test ska utföras.

Men det låter fruktansvärt dyrt och det borde väl köras på olika banor... under olika förhållanden på varje bana
Hur någon skulle kunna plocka hem kostnaderna för detta, ser inte jag. Men jag har haft fel förut.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Vad har du tänkt ta i publikinträde?
Sälja de I körda däcken dyrt?

En kommentar om reproducerbarhet, kör med torr luft/kvävgas, så blir "fjöntandet" med tryckjustering mycket mindre (iaf lika mellan hjulen).

Baserat på lite osäker info kan nog listan av däck minskas till 5-6 st.
För odubbade vinterdäck är lite ointressanta.

Hmm, justera lite så däck som säljs i UK finns med och engagera nån brittisk sajt/tidning. Kanske kan det hjälpa ekonomin.
Motorsportsgymnasiet har däcksomläggare så du kan spara ett stort antal fälgar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag tror att Janne Flash är den mest erfarna däcktestare i vårt land.
Fråga honom hur ett sånt test ska utföras.

Men det låter fruktansvärt dyrt och det borde väl köras på olika banor... under olika förhållanden på varje bana
Hur någon skulle kunna plocka hem kostnaderna för detta, ser inte jag. Men jag har haft fel förut.


Tack för din feedback.
Tanken var som sagt att få en övergripande bild av däckens egenskaper både objektivt och subjektivt.
I de fall två däck är väldigt nära varandra så får man testa vidare på eget plan då vissa däck trivs bättre på vissa bilar, vissa kommer trivas bättre med aero, mer eller mindre camber och andra bättre på lätta bilar osv.
"Olika banor" är samma kategori, då är vi inne inom det fönstret där det blir svårt att ge en övergripande bild helt enkelt.
Har dock svårt att se att ett däck som är 0,5s snabbare runt Knutstorp inte skulle vara snabbare runt Mantorp under samma förutsättningar i övrigt.

Kostnaderna, ja, det var därför jag startade denna tråd för att höra mig för vad folk tycker.
Idén kanske faller platt, ingen aning, men tänkte höra mig för i alla fall.


Niklas Falk skrev:
Vad har du tänkt ta i publikinträde?
Sälja de I körda däcken dyrt?

En kommentar om reproducerbarhet, kör med torr luft/kvävgas, så blir "fjöntandet" med tryckjustering mycket mindre (iaf lika mellan hjulen).

Baserat på lite osäker info kan nog listan av däck minskas till 5-6 st.
För odubbade vinterdäck är lite ointressanta.

Hmm, justera lite så däck som säljs i UK finns med och engagera nån brittisk sajt/tidning. Kanske kan det hjälpa ekonomin.
Motorsportsgymnasiet har däcksomläggare så du kan spara ett stort antal fälgar.


Tjenare Niklas,

Tack för din feedback.

Hade också tankar på kvävgas men vill efterlikna gemene-man-förhållande så gott det går och även utvärdera kallegenskaper osv.
Jag har flera kunder som värderar egenskaper som gatkörning och "första varvet" mer än absoluta varvtiden.

Hahaha, odubbade vinterdäck.
Tanken var juh att få en vettig bild av både R-Däck och Semi-Rdäck och hur de presterar men det kanske bara finns intresse för riktiga R-Däck.

Grunden är att tillräckligt många är intresserade så att det kommer in ett litet "startkapital".
Därefter är det precis som du säger intressant att engagera någon tidning i Sverige eller UK där motorsporten är större osv.
Beroende på hur stort kapitaltillskottet blir så kan man välja att sälja av begagnade saker när det är färdigt eller lotta ut dem bland de som varit med och betalat.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Vore ju skitintressant!

Det största problemet som jag ser det är att slutsatser, styrkor och svagheter på exakt samma däcksmodell i en större och mindre dimension inte alls behöver stämma överens. Delvis pga däcken kan ha olika sorters prioriteringar i konstruktionen trots att de har samma modellbeteckning men också att däckets plus och minus kan matchas olika mot bilar med olika styrkor och svagheter. Lite luddigt filosofiskt kanske men jag tror de flesta håller med om att det kan vara vanskligt att extrapolera.

Men med det sagt, jaaaa, vore kanon med en omfattande test!



PS:
Har du kikat på försöket till att lista karaktären som olika rdäcksmodeller har/ger?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113518

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Klart intressant idé.

Dock tror jag att det är skitsvårt att gräsrotscrowdfunda ett sån't här test. (tyvärr)
Finns nog inte många "privata" som är beredda att tjippa in pengar när det väl kommer till kritan.

Hur skulle man presentera detta för målgruppen? I en tidning, Youtube, webforum?
Sverige är nog lite för litet för att någon lokal blaska som t.ex. TV ska kunna motivera att dra i ett projekt av denna digniteten (utan finansiärer) - målgruppen är nog lite för begränsad.
Om man gör det mer på europanivå kanske det är realistiskt. Som Niklas säger nå'n Brittisk tidskrift kanske..
Har kanske Linus Pröjtz några idéer.?

Och sen detta med olika dimensioner och applikationer.
Som Magnus säger (och jag tidigare varit inne på) verkar det ju som om inte bara olika däck utan även olika dimensioner av samma däckstyp kräver sina lämpliga inställningar för att prestera.
Det kan ju vara så, inbillar jag mig, att de uppbyggnadsmässiga skillnaderna varierar mellan däcksdimensionerna inom ett fabrikat/typ. En däcktyp kanske ger ett kanonresultat i en viss dimension/applikation, men bara medelmåttigt i en annan.
Att testa "bara" en dimension skulle ju kunna bidra till att det dras skeva slutsatser som inte är applicerbara tvärs dimensions-spektrat. Tror jag...


Så det vore nice med ett test av denna typen - men vilket projekt... thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Finns det ingen klumpeduns till bil med samma bultmönster (114,3x5)?

Det vore ju en datapunkt till att testa på en bil på 1400kg också (en del av däcken står emot vikt bättre, trots samma lastindex på däckssidan).

Att mappa alla dimensioner (lämpliga på Sevens till 911TT) är en omöjlighet. Det finns ju ingen objektiv sanning ändå.

Hur brukar Tirerack göra sina tester (tex de som presenteras i Grassroots Motorsport) och i vilken omfattning?
Jag har för mig att det endast brukar vara två däck mot varandra med en herrejösses massa olika varv i deras AutoX-bana.
Men då har de ju begränsat fokus till däck för AutoX på Miata i en specifik subklass.
Det går ju att från sånt lära sig om gummiblandningars beteende iaf (och det beteendet bör gå att extrapolera till andra dimensioner).

Går det att få till en referensmätning mot V70A så att det endast är ett annat däck som testas åt gången. Robbans kunskapsbank/blogg lixom?
Det skulle inte blir samma herrejösssesevent, men större möjligheter att hinna med ett antal däck under en säsong på Knutan. Men jag är feg och vill helst ha fallbacks som inte bli katastrof även om det inte ens blir en tummetott.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Niklas Falk skrev:
Finns det ingen klumpeduns till bil med samma bultmönster (114,3x5)?



Har någon svag minnesbild av att Toyota Supra MKIV stämmer in på den beskrivningen? Kanske Skyline's också?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Niklas Falk skrev:
Finns det ingen klumpeduns till bil med samma bultmönster (114,3x5)?

Megane III RS har 114.3/5.

Sedan, som någon med tveksam marknadsföringsbakgrund: varför köpa in däck? Presentera tråden för tillverkarna/importörerna och ge dem lite utrymme i din rapport. Måste väl bli några set däck i alla fall.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Hej Magnus,

Jag förstår dig precis och jag är fullt medveten om detta. Många däck ändrar både utseende o form när de "växer".
Ta tex Kumho, när man går från 245 till 255 får man ytterligare en dräneringskanal för vatten dvs däckblocken blir individuellt smalare. Ett 255 måste i detta fallet nödvändigtvis inte generera mer grepp än 245.

Extrapolering blir inte alltid rätt, men sannolikt mer rätt än en mer eller mindre kvalificerad gissning. Även om skillnader mellan storlekarna finns, utöver själva storleken då, så har jag svårt att tro att det skulle vara ett helt annat däck såvida man inte börjar blanda in MO, K1, N0 osv, det är juh rena svarta magin det där, pun intended. Jag hade tänkt använda generiska alternativ i varje dimension till en början.

Man måste börja någonstans... Att göra allt på en gång är sällan ett bra recept.
Jag är inte den som är den och i bolaget har jag mer än bara Miatan att köra/utvärdera däck med men något test/bil måste vara först. Om man börjar med detta så kan man göra om allt med en framhjulsdriven bil senare osv.

Har kikat på den listan du länkade till och den är bra.
Det jag vill uppnå är ett mer rå-data-baserad material och lite objektiv subjektivitet (kan man säga så? :-)) ovanpå det, hehe. 1g är defecto mer än 0,9g oavsett hur det känns och jag har genom åren lärt mig att när det är små skillnader så är det bättre att få sina känslor bekräftade av uppmätt data både vad gäller ren och skär varvtid men även g-krafter osv.


Magnus Thomé skrev:
Vore ju skitintressant!

Det största problemet som jag ser det är att slutsatser, styrkor och svagheter på exakt samma däcksmodell i en större och mindre dimension inte alls behöver stämma överens. Delvis pga däcken kan ha olika sorters prioriteringar i konstruktionen trots att de har samma modellbeteckning men också att däckets plus och minus kan matchas olika mot bilar med olika styrkor och svagheter. Lite luddigt filosofiskt kanske men jag tror de flesta håller med om att det kan vara vanskligt att extrapolera.

Men med det sagt, jaaaa, vore kanon med en omfattande test!



PS:
Har du kikat på försöket till att lista karaktären som olika rdäcksmodeller har/ger?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113518

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Jag tror du tänker helt rätt me "rå-data-baserad material och lite objektiv subjektivitet". Hårda fakta plus bedömningar av respons, snälla på gränsen osv osv (beskrivet med andra ord då kanske). Sen kan man nog inkludera försiktiga försök till extrapoleringar med bifogade brasklappar för de saker man har lite grann på fötterna om, dvs inte alla parametrar liksom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Hej Lars,

Delar av dina tankar finns besvarade i mitt svar till Magnus.

Jag uppskattar allas tankar och idéer kring det hela, därför jag startade denna tråd eftersom man kollektivt alltid kan komma fram till något bättre.

När (om) jag väl har konceptet klart för mig och vilken väg som blir bäst att gå så får man givetvis kika på finansiering. Har fått några bra idéer på PM också som jag välkomnar mer av.

Det är juh 2019 nu, så Youtube vore väl det lämpligaste stället att presentera allting på med körvideos av hela varv samt kortare sammanfattningar med data, varvtider etc.

Tror att Sverige är en ganska liten del av det hela. Eftersom mer eller mindre hela banåkarsvängen i Europa hade haft glädje av något som detta så kan man säkert få med sig lite stöd från någon tidning, däcktillverkare osv. Man får juh dock ha ett koncept klart för sig först innan man börjar sträcka ut handen på riktigt.

Tanken är att alla däck ska testas med exakt samma setup på bilen. Ja, det kommer innebär att ett däck kanske är helt perfekt för den setupen medans det andra har fel camber osv, men då kommer detta finns med i materialet som presenteras; Att tex däck X var konsekvent 2 tiondelar långsammare men blev överhettat på ytterskuldran och med mer statisk camber eller caster bedömer vi att däcket hade varit snabbare osv.

Lars Falk skrev:
Klart intressant idé.

Dock tror jag att det är skitsvårt att gräsrotscrowdfunda ett sån't här test. (tyvärr)
Finns nog inte många "privata" som är beredda att tjippa in pengar när det väl kommer till kritan.

Hur skulle man presentera detta för målgruppen? I en tidning, Youtube, webforum?
Sverige är nog lite för litet för att någon lokal blaska som t.ex. TV ska kunna motivera att dra i ett projekt av denna digniteten (utan finansiärer) - målgruppen är nog lite för begränsad.
Om man gör det mer på europanivå kanske det är realistiskt. Som Niklas säger nå'n Brittisk tidskrift kanske..
Har kanske Linus Pröjtz några idéer.?

Och sen detta med olika dimensioner och applikationer.
Som Magnus säger (och jag tidigare varit inne på) verkar det ju som om inte bara olika däck utan även olika dimensioner av samma däckstyp kräver sina lämpliga inställningar för att prestera.
Det kan ju vara så, inbillar jag mig, att de uppbyggnadsmässiga skillnaderna varierar mellan däcksdimensionerna inom ett fabrikat/typ. En däcktyp kanske ger ett kanonresultat i en viss dimension/applikation, men bara medelmåttigt i en annan.
Att testa "bara" en dimension skulle ju kunna bidra till att det dras skeva slutsatser som inte är applicerbara tvärs dimensions-spektrat. Tror jag...


Så det vore nice med ett test av denna typen - men vilket projekt... thumbs up

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 270


Trådstartare
Hej,

Det hade såklart varit skoj att testa allt men ribban måste läggas någonstans.
Jag har juh några år kvar till pensionen så vem vet hur mycket jag hinner med :-).

Har fått en del feedback och idéer på PM från några, som jag tackar ödmjukast för. Skoj att folk delar med sig av sina tankar.

Med det du skriver Niklas, och med input jag fått från andra/PM så håller jag med om att det är en bättre approach att kanske "bara köra V70A som referensdäck mot ett annat däck åt gången. Då kan man få till mer data och mer varv på däcken. Man får juh givetvis alltid börja med ett nytt set däck för att det ska bli så rättvist som möjligt.

Man kan juh även fortsätta på samma kombo och köra längre stinter, logga slitage, hur heat-cykler påverkar, hur snabbt de återhämtar sig efter överhettning etc. Möjligheterna är oändliga.

Jag är glad och nöjd över det konstruktiva som framkommit av denna tråd och de PM jag fått, tack alla.


Niklas Falk skrev:
Finns det ingen klumpeduns till bil med samma bultmönster (114,3x5)?

Det vore ju en datapunkt till att testa på en bil på 1400kg också (en del av däcken står emot vikt bättre, trots samma lastindex på däckssidan).

Att mappa alla dimensioner (lämpliga på Sevens till 911TT) är en omöjlighet. Det finns ju ingen objektiv sanning ändå.

Hur brukar Tirerack göra sina tester (tex de som presenteras i Grassroots Motorsport) och i vilken omfattning?
Jag har för mig att det endast brukar vara två däck mot varandra med en herrejösses massa olika varv i deras AutoX-bana.
Men då har de ju begränsat fokus till däck för AutoX på Miata i en specifik subklass.
Det går ju att från sånt lära sig om gummiblandningars beteende iaf (och det beteendet bör gå att extrapolera till andra dimensioner).

Går det att få till en referensmätning mot V70A så att det endast är ett annat däck som testas åt gången. Robbans kunskapsbank/blogg lixom?
Det skulle inte blir samma herrejösssesevent, men större möjligheter att hinna med ett antal däck under en säsong på Knutan. Men jag är feg och vill helst ha fallbacks som inte bli katastrof även om det inte ens blir en tummetott.

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Några reflektioner angående valet av däck.

Yokohama A048 håller väl på att ersättas av A050
Federal har ett R-däck som heter FZ-201 som borde vara intressantare än att testa flera olika versioner av 595.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Däck för banåka
Kan raderas
2046 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande