Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW e30 m3 replika s62 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 21 besök senaste veckan (38137 totalt) |
Nu är bygget under uppbyggnadsfas tillsammans med en kompis och då passar det väl bra att göra en tråd så man får lite tips.
Tanken är att bygga en användarvänlig bil som är relativt lättskruvad. En bil som man skall kunna ta ut på isen om vintern och rasta på banan om sommaren. Ingen tanke att i detta skede SFRO besikta den men det kanske skulle gå att få till om man senare har mycket tid och energi. Då detta bygge inte är högsta prio med småbarn, villa och andra bilprojekt så kan den bli tråkigt uppdaterad. Men jag hoppas väl på att många har goda råd att dela med sig av. Hade turen att finna en påbörjad rostfri kaross med bur byggd för strippen. Där har vi ju första felet för ändamålet "strippen" men det är väl inte värre än att kapa bort volvoaxeln och fyrlinken. Dock ville vi bygga ny framvagn innan då den står på hjul. Då jag hade en M5:a (e39) stående så tog jag beslutet att skrota den inte helt perfekta m5:a som var för klumpig och fel modell. Våran dröm har alltid varit att äga en m3 e30 då det är en av de snyggaste bilarna enligt vårt tycke. Så tanken med bygget av e30:in är att: x Montera m5:ans bakvagn x Motorn S62 x Växellåda getrag (m5) x Bygga en framvagn som matchar bakvagnen x Montera m5:ans coilovers x Ett lämpligt sprut x Subaru STI Brembo bromsok x 330:ins skivor x e36:an spindlar ombyggda för e39:ans coilovers x e46:ans styrväxel x Troligtvis x5:ans grenrör (kanske bygga hedders på sikt) x Glasfiber kit m3 evoIII (det breda/överdriva pga spårvidden) _________________ Andreas Näsman |
||||||
Fränt.
Den första delade erfarenheten är: E30 framvagn är en bättre framvagn än vad e39 är bakvagn. EDIT: E39 framvagnen finns inte ens med på listan på bra fram- bak-vagnar.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
M5 E39 bakvagn är en höjdare!
Bra justermöjligheter, lätt o montera o stabil diff o drivaxlar. Bmws sista lamelldiff. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
Geomotrimässigt är den inte det. ska man prompt använda den.... får man hålla sig till original höjd och vinklar. FÖRTYDLIGANDE: Det är inte det att den är värdelös. Men den är för avanserad i geometrin. Håller man sig till original vinklar.... särskillt höjden. Så är den naturligtvis användbar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
e30-framvagnen är något av det bästa BMW gjort.
Med längre bärarmar och mer caster..... är den svårslagen bland Mc-Person. Då ägarna tydligen är från Karlstad...... utvecklar jag gärna detta öga mot öga. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Håkan vi har ju babblat endel om detta och jag har ju monterat e39 bakvagn på min e30 och efter endast 1 testdag så kan jag övertygat säga att den är LJUSÅR bättre på bana än OEM e30 iaf, vist kanske man kan uppnå liknande resultat med "DTM kitt" MEN man har så många andra fördelar med e39 M5 bakvagnen, typ oförstörbar diff, stora knutar och rejäla axlar. Har du monterat en e39 bakvagn Håkan eller är din kritik baserad på din erfarenhet av bmw i allmänhet samt ditt kunnande? För de vet jag du har bägge. Sorry för massa OT Ska bli skoj att följa bygget |
||||||
Nu läser ni inte vad jag skriver. Byggaren skulle montera e39 bakvagn. Och anpassa framvagnen till bakvagnen. Min reaktion var....... då framvagnen är något av det bästa...... och bakvagnen inte är det, så fanns det risk för olämpliga åtgärder. Naturligtvis är e39 bättre än e30 bakvagn. Och mitt tips var att montera e39 bakvagnen som BMW tänkt sig. Kritiken mot bakvagnarna kommer från betydligt seriösare håll än mej. Men det betyder ju inte att dom är oanvändbara. Är det så svårt att läsa en förklaring av ett fenomen.. ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Kul att det redan blir diskutioner och att få olika synpunkter på ting.
Det jag menar med att anpassa framvagnen till bakvagnen är att bakvagnen har så bred spårvidd att det blir svårt att matcha med en e30 framvagn. Allt går ju bygga om, men vi hade en sak till att ta hänsyn till. Vi har en ny coiloversats till m5 e39 och de benen vill vi använda. Då föll valet på att bygga en ny framvagn på e30:ins brygga. e36:ans spindlar omsvetsade för e39 ben. (då är 5 bult löst) Rörbärarmar med ledlager. Då framvagnen blir väldigt mkt bredare så kommer cambern på köpet då tornen sitter där dom sitter. Jag inbillar mig att det blir en bra lösning då vi tar råd/hjälp av en väldigt känd firma som bygger rallycrossbilar och säljer knivarmar _________________ Andreas Näsman |
||||||
Hoppas få hjulen innanför skärmen med högre ET och en smalare fälg.
Vilken bredd på fälgarna fram brukar man köra på en E30. Är det alltid så breda som möjligt som är snabbast eller hur skall vi tänka. _________________ Andreas Näsman |
||||||
Var det du som köpte den häftiga banbilen som var tillsalu på firma. Med herregösses bromsar och helt genomgången. //Andreas _________________ Andreas Näsman |
||||||
Nja.... jag har rättat till några Rallycrossbilar också..... 8-9" får ni försöka få plats för..... minst. Och ni lär behöva kunna ställa 3-4 grader camber. Skulle vara intressant att mäta lite på framvagnen, för att se hur dom lyckats. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag kan återkomma till dig Håkan när bilen står på hjul igen, jag har för mig att vi satte runt 2 i camber nu men det är ju inga problem att ställa på i topplagringen. Castern har jag för mig vi satte på typ 8grader. Vi är i fas med bakvagnen nu och där behöver vi verkligen hjälp. Det var ju som sagt en volvoaxel innan som vi demonterat, allt skall då kapas bort och vi har möjlighet att montera den hur vi vill. Tanken är väl att ta hjälp av ramen och buren med infästningar. Vi hade tänkt oss att göra justeringar i hjädertornen, någon typ av justerskruv för ride high. Det skall ju användas på isen också och då vill man ha lite höjd på bilen. _________________ Andreas Näsman |
||||||
Ja, det är den. Mycket jobb på den. Rivit det mesta för att göra om. Men det blev ett bra pris tillslut... Tänkte tävla med den. _________________ Niklas Bengtsson |
||||||
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Bra köp, jag var riktigt sugen på den men vi har ju som sagt ett bra utgångsobjekt som kommer likna din. Kul att få höra om din bil, hoppas att även du lägger upp en tråd. Alltid bra att dela olika tankegångar kring bilen och dess lösningar. Räknar man baklänges på din bil så har du sparat halva kostnaden och fått en körbarbil direkt _________________ Andreas Näsman |
||||||
Häftig banbil du har, tycker det är skitfränt med snabba budgetbilar Om man får säga så då alla vet vad det kostar att hålla på med denna sport _________________ Andreas Näsman |
||||||
Tack, det var mer som svar på att du skrev att du behövde hjälp med bakvagnen. Vad är utmaningen? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Utmaningen med bakvagnen är väl att få upp den på rätt sätt, att man har rätt fästpunkter, hur man ska ta hjälp av buren mm. Sedan undrar jag om man skall ha någon typ av bussning eller om de flesta kör med alubussningar i bryggan. Det blir väl lite annorlunda påfrestningar på isen kontra på banan. Vi vet väl egentligen inte vad det blir av det hela, vi vill ha en bil som är rolig att köra både på sommaren och på vintern och som skall vara hyffsat lättskruvad. Med sådana modifieringar kan man väl inte klassa in bilen i så många startfält. Man får väl helt enkeln köra i de/den klassen det går och räkna med att man inte har en chans på några resultat. Tipsa gärna om det finns något den kan klassa in i. Timeattack, hur ser det ut i prostreet när man bytt bakvagn med nya fästpunkter. _________________ Andreas Näsman |
||||||
En så ohemult tragisk syn. Jag delar din sorg _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW e30 m3 replika s62 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 21 besök senaste veckan (38137 totalt) |