Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27   >>
59 besök senaste veckan (369128 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Passar in tröskellisterna, svårt att få till några vettiga kort där de syns bra, men passformen är kanon.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Lite klarlack på kolfibergrejerna + ringar kring lyckorna.


Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Måste bara fråga om pinnarna du har under grejerna är gamla tändpinnar från Biltemas stora förpackning eller om det är från något annat?
Då tyvärr Biltema slutat sälja sina tändpinnar.... och har börjat sälja färgrörarpinnar till ett mycket högre pris!

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
lewan skrev:
Måste bara fråga om pinnarna du har under grejerna är gamla tändpinnar från Biltemas stora förpackning eller om det är från något annat?
Då tyvärr Biltema slutat sälja sina tändpinnar.... och har börjat sälja färgrörarpinnar till ett mycket högre pris!


Ja tändpinnar från biltema, köpte för några år sen tyvärr börjar förpackningen ta slut.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



lewan skrev:
Måste bara fråga om pinnarna du har under grejerna är gamla tändpinnar från Biltemas stora förpackning eller om det är från något annat?
Då tyvärr Biltema slutat sälja sina tändpinnar.... och har börjat sälja färgrörarpinnar till ett mycket högre pris!


Det fanns (nåja, finns fortfarande ) företag som köpte tändpinnar på Biltema och sålde dyrt styckvis som färgrörare. Då var det enkelt att bara slänga med några "gratis" när en kund köpte färg, och var någon så dum att de ville betala för dem så...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Tror jag är snart klar med den sista kolfiberbiten, grillen, ska bara fixa till skarvarna mellan mittendelen och sidobitarna och sen ett par lager klarlack.

Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Monterat a-stolpskåpa



Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Provmontareat grill, ska klarlacka emblemet innan jag monterar den permanent.



Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Robert har gjort ett slutrör i titan.






Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Snyggt thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
gniden
Gnosjö
Här sen Jan 2012
Inlägg: 4



Grymt vackert

_________________
Jonas Magnusson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Som vanligt genomtänkt och vackert genomfört thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Grill och slutrör vart fina!!
Jag hoppas Ni slipade till svetsarna på baksidan på slutröret så det vart lika fint hela vägen??
På tal om klarlack på kolfibern: Jag kom i helgen hem efter några veckor i USA där jag håller på och bygger en racerbil. Vi tillverkade lite olika formar i glas för att nästa resa gjuta kol i dem. Firman jag handlar komposit av i LA rekommenderade mig en ny epoxi som garanterat gör att man får blänk direkt och slipper klarlacka. Jag ska se om jag kan få fram namnet.
Kan vara lite sent då Ni nu är färdiga med kolandet på denna bilen - men Ni är snart igång med nästa projekt *blink* å då kan det kanske vara ett tips....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Robert. Borde normalt vara så att resultat på "blänket" sitter väll inte så mycket i epoxin som i finish på formen?

Visst en bättre epoxi så har man såklart bättre möjlighet att kunna polera ytan till rätt finish direkt. Men ställer rimligen lika höga krav på ytfinhet i formen Som skickligheten att lägga lagom tjockt Och jämna/släta lager , speciellt om man lägger för hand.

Och även då måste det nästan krävs en del våtslip /polering för att få superfinish??

Min egna erfarenhet (mycket begränsad för gjutning) är att det ofta går snabbare att bara slipa av å lägga ett yttre tunt varv lack. Som går att polera dagen efter.

Ialafall på den nivån Att man gör det på Mindre lösa detaljer på hobbynivå.

Är det en produktion man jobbar i, så kostar processen att utveckla jättefina formar och process på läggningen mindre del, än när man tillverkar enstaka för hobby??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Håller med Niklas, blankheten i kolfibret sitter i formen gjuter man på en glasskiva för att göra plattor får man ett blankt resultat. Största anledningen till att klarlacka kolfibret är inte att det är blankt utan att skydda epoxyn mot UV stråling som annars kommer bryta ner epoxyn så den blir grumlig och sprödare med tiden.
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Jag har ingen aning då ingen av alla de karosser jag gjutit har haft kolfibermönstret synligt.
Det är i mina ögon lite 18-årsaktigt. Jag lackerar mina bilar och är inte så intresserad av det.
Första karossen vi gjöt i kol ( 1999) hade kisarna i teamet förhoppningen/viljan att vi skulle köra bilen olackad bara för att visa att det var kol- men det grusade jag genom att hälla färg på den....
Då jag nämnde det såg killen bakom disken lite frågande ut. Jag använder kol enbart av viktbesparingen och för det är starkt.
Jag kommer ändå prova deras epoxi i vår då vi åker över nästa gång för att gjuta och kan då komma med ett utlåtande. Jag är alltid öppen för nya produkter och vill gärna tro att utvecklingen går framåt.
Den här gången provade jag släppmedel på sprayburk. Jag var grymt misstänksam då man är j van att släppmedel köps på flaska och breds ut med svamp lr på annat sätt....
Vad tror Ni annars om att man smetar på ett tunt lager kol dagen innan det stora gjutet??
Där har Du den blanka hinnan lätt!............om man nu vill ha det
Själv är jag rätt matt inför kolmönster och trodde det mest var en fluga som borde ebbat ut vid det här laget (det visuella) - ungefär som internet

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Självklart finns det även epoxi som är uv beständigt. Men antagligen annan prislapp och troligen även andra egenskaper.

Slätt har nog epoxi alltid vart. Eller många år åtminstone, men kanske lämplighet har ökat med deras nya produkt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Om inte annat blir det slätt då man slipar *blink*
Mitt hemmagjorda köksbord har 3 mm epoxi ovan de saker jag försänkt ner i trät- Slipade om det efter något 10-tal år och sedan maskinpolerade - Grymt blänk!!!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Jobbar vidare med dörrsidorna
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Gjort klart dörrsidorna och monterat ringar kring lyktorna.
Silverfärgade brickorna ska bytas ut till svarta, ska bara tillverka dem först.






Bonusbild på ett gäng trattar jag anodiserat till en kompis.
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Helt sjukt vad bra det blir!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26, 27   >>
59 besök senaste veckan (369128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande