Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Erik Johansson - BMW Motorsport Junior 2019
2531 besök totalt
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010
Inlägg: 140


Trådstartare
Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.
16 talangfulla förare från hela världen deltog i urvalsprocessens två första dagar för att ta en plats i BMW Motorsport Junior Program. Under måndagen och tisdagen gick kandidaterna genom ett omfattande program med fysiska, psykiska och kommunikativa tester. Kvar efter den första gallringen stod de fyra bästa förarna, som skulle göra upp i BMW:s motorsport-simulator. Efter den tuffa uppgörelsen i simulatorn står det nu klart. Svenske Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Som belöning, kommer en väsentlig del av Eriks träningsprogram innebära att tävla hela kommande säsong i det italienska GT-mästerskapet bakom ratten på en BMW M6 GT3 i BMW Team Italia.

"Detta är en otrolig möjlighet för mig. Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jag ser verkligen fram emot att köra BMW M6 GT3 under de närmaste månaderna, lära känna de andra BMW-förarna och vara en del av BMW Motorsport-familjen", säger Erik Johansson.

Erik, som efter att ha vunnit titlar i formel-racing, gjorde sitt första framträdande på tyska Nürburgring-Nordschleife som BMW-förare i en Securtal Sorg Rennsport BMW M235i Racing. Förra året var det just där hans imponerande körning i en GT3-bil uppmärksammades.

"Grattis, Erik Johansson", säger BMW Motorsport Director Jens Marquardt. "Han följer i fotspåren av vår nuvarande fabriksförare och tidigare Junior Joel Eriksson, som den andra svensken att antas till BMW Motorsport Junior Program. Erik klarade vår omarbetade urvalsprocess mot de andra imponerande kandidaterna. Jag är särskilt nöjd med hur vi lyckats med en uppgörelse i vår racesimulator. Jag skulle nu vilja välkomna Erik till BMW Motorsport-familjen och ser fram emot att snart få se honom på racingbanan i en BMW M6 GT3 snart. "

I den multifunktionella simulatorn kan alla BMW:s tävlingsbilar simuleras. Den spelar en viktig roll i förberedelser inför tävlingar men även utveckling av nya bilar.

Länk BMW AG pressrelease: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0291665EN/erik-j . . . .

Länk Youtube klipp från uttagningen: https://youtu.be/T3e51S6tdBU




_________________
Martin Karlsson
--------------------------------------------
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Erik Johansson - BMW Motorsport Junior 2019
2531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande